Sinä, jolle imago ja status ovat tärkeitä! Miten suhtaudut
jos toinen ei kohota omaa imagoaan?
Ihmiselle on siis luontaista oman statuksensa kohottaminen. Jos toinen osapuoli kertoo, että menen lomalle Pariisiin, niin sinä sanot " Minäkin olen ollut Pariisissa kymmenen kertaa" . Asiantuntijat sanovat tätä inhimmilliseksi statuksen nostamiseksi.
Tähän perustaa mm amerikkalaiset: kirjojen kannessa lukee pitkä luettelo, mitä kirjoittaja on elämässään tehnyt. Statuksen nostamista.
Eli tämä on inhimmillistä ja suurin osa ihmisistä sitä tekee. Kysynkin sinulta, jolle tämä statuksen nostaminen on tärkeää - mitä ajattelet, jos vastapuoli ei nosta omaa statusta? jos olen kouluttajana, enkä kerrokaa, mitä kaikkea olen elämässäni tehnyt? Onko se hyvä vai huono asia?
Kommentit (4)
Vierailija:
jos olen kouluttajana, enkä kerrokaa, mitä kaikkea olen elämässäni tehnyt? Onko se hyvä vai huono asia?
mutta ap:n mainitsema " mä oon käynyt Pariisissa 10 kertaa" -tyyppinen itsensä esille tuominen on äärimmäisen ärsyttävää. Jos oikeasti haluaa nostaa statustaan, niin pitäisi antaa tekojen puhua puolestaan. Noin puhuva ihminen antaa itsestään lähinnä sellaisen kuvan, että hän haluaisi olla kaikessa parempi kuin muut, ja että taipumuksen taustalla on epävarmuus omasta ihmisarvosta sellaisena kuin on.
Minulla oli tällainen naapuri. Hän ei osannut keskustella TOISTEN asioista koskaan neutraalisti tuomatta esiin, miten HÄN on samaisessa asiassa kunnostautunut paremmin kuin toinen. Ja nämä jutut olivat nimenomaan hyvin käytännöllisiä: hän oli matkustellut enemmän, opiskellut pitemmälle, saanut enemmän pisteitä yo-kirjoituksissa jne. Tähdennän, ettei minulla olen mitään saavutuksia vastaan sinänsä. Mutta viisas sietää olla siinä, miten niistä kertoo. Se jos mikä on OIKEAA imagon rakentamista. Vain hullu haluaa olla imagoltaan " leuhka, mutta epävarma" .
Vähän kuin yrittäjiä opettavat ja neuvovat henkilöt, jotka itse eivät koskaan ole olleet yrittäjinä, vaan nostavat kovaa palkkaa verorahoista.