Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

** Kesäheinien vko 42 **

15.10.2007 |

[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)

[size=2][color=0000EE]25.4.

[color=CD2990]Oona1975, (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm

[size=2][color=0000EE]23.5.

[color=CD2990]Äp81, poika 1925 g, 44 cm

[size=2][color=0000EE]24.5.

[color=CD2990]joors1, (35+3); poika 2390 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]11.6.

[color=CD2990]Cityäippä, (36+2); poika 3185 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]13.6.

[color=CD2990]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm

[size=2][color=0000EE]19.6.

[color=CD2990]Senniina, (38+6); tyttö 3730 g, 50 cm

Sannnis, poika

Elisabet73, (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]20.6.

[color=CD2990]Hemppu79, (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]21.6.

[color=CD2990]Miiu77, (40+0); poika 3895 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]23.6.

[color=CD2990]Koala-72, (39+3); poika 3390 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]25.6.

[color=CD2990]-Veruska-, (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm

kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]26.6.

[color=CD2990]claudiina@, tyttö 3210 g, 50 cm

jiippi, (39+5); poika 3630 g, 50.5cm

[size=2][color=0000EE]27.6.

[color=CD2990]Misti, (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm

s@nde, (39+6); poika 4485 g, 54 cm

[size=2][color=0000EE]28.6.

[color=CD2990]Kuutar78, (40+2); poika 3620 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]29.6.

[color=CD2990]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm

peetta, 29.6. (40+0); poika 3435 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]30.6.

[color=CD2990]anjuusa, (39+3); poika 3350 g, 50 cm

besero, (40+4); poika 3028 g, 48 cm

[size=2][color=0000EE]1.7.

[color=CD2990]ElluP, (39+3); poika 3525 g, 51 cm

AMS74, (40+3); tyttö 3580 g, 50 cm

@nikki, (40+6); poika 2625 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]2.7.

[color=CD2990]Amalia-Joel, (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]3.7.

[color=CD2990]peipposka80, poika 3255 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]4.7.

[color=CD2990]löllöriini, (40+1); tyttö 3775 g, 51.5 cm

[size=2][color=0000EE]6.7.

[color=CD2990]s@ri@, (40+0); tyttö 3590 g, 50 cm

[color=CD2990]nepu83, (40+4); tyttö 3610 g, 49 cm

[size=2][color=0000EE]7.7.

[color=CD2990]hippaliinu, (40+4); poika 3840 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]9.7.

[color=CD2990]joutur, (40+5); tyttö 3740 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE]10.7.

[color=CD2990]melba, (40+4); poika 3100 g, 50 cm

[size=2][color=0000EE]15.7.

[color=CD2990]Monument, (41+3); tyttö 3560 kg

[size=2][color=0000EE]20.7.

[color=CD2990]alli-75 (41+4); poika 4595 g, 55 cm

[size=2][color=0000EE]22.7.

[color=CD2990]Onassis (42+1); tyttö 4026 g, 51 cm

[size=2][color=0000EE] 7.8.

[color=CD2990]kissantassut (42+3) klo 13.28; poika 4404 g, 55 cm

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kukaan käynyt vielä tänään täällä? Jos silmäni eivät vain osuneet uuteen viikkopinoon ja sellainen siis on, annetaan tämän pudota.

Aluksi linkki viime viikon juttuihin:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11442614&p=2&tmo…

Kiitokset S@ri@lle ja Allille vastauksista sosekyselyihini! Jos teille tai muille tulee vielä mieleen hyviä vinkkejä ym., ensikertalainen ottaa mielellään vastaan!

Tänään oli vihdoin se 2 kk neuvola, meni vähän pitkälle; 3 kk aika saatiinkin sitten tasan oikealle päivälle :). Painoa oli 6,6 kg ja pituutta 63,5 cm. Pituuskasvu on näemmä tasaantumaan päin, Onni oli " enää" +2 käyrällä. (Painosta en ehtinyt nähdä, mitä käyrää mennään, ollaanko edelleen +1 vai mikä.) Onnia on kyllä aika vaikea mitata, kova poika heilumaan, joten voihan tuossa olla joku puolen sentin heittokin ehkä. Mutta eikös se hurjin syntymän jälkeinen kasvu jossain vaiheessa laannukin?

Oman terkan kanssa oli aika valaiseva keskustelu tästä omasta tilanteestani. Harmi, ettei silloin kun tilanne oli pahimmillaan ollut aikaa jutella hänen kanssaan (oman ja Onnin lääkärintarkastuksen yhteydessä vain pikainen punnitus th:lla ja eikun seuraavasta ovesta sisään). Meillä oli onneksi tosi hyvin aikaa, tai ehkä terkka vain otti sitä seuraavankin kustannuksella nähtyään koneelta viimeaikaiset seikkailuni. Nyt on levollisempi olo ja luulen tietäväni miten tästä eteenpäin.

Tulkaahan kertomaan kuulumisia naiset!

Vierailija
2/32 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuli painettua tuota enteriä

känkkäränkkäpäivä takana, en tiedä aletaanko meillä tehdä hampaita vai onko jokin uusi taito nurkan takana, kun tänään ei oikein mikään tahtonut olla hyvin. Lattialla viihdyttiin vain jos viihdytin, sylissä jos käveltiin, nukkuminen oli vähän niin ja näin, itkeskelyä... Ja mies tuli kotiin vasta puol 7 kun oli Hesa-päivä. Onneksi sentään näyttäisi että poika kävi suhtkoht kivuttomasti nukkumaan heti aika pian tuossa seiskan jälkeen.

Meillä aloitettiin soseet vaikka poika on vasta 4 kk. Annoskoko on yksi jääpalakuutio ja vastikkeella lantraan löysemmäksi. Porkkana ja bataatti menee jo, seuraavana ajattelin ottaa päärynän ja luumun. Sitten sen perunan kun olen kuullut että potaatti on herkästi ummettava ja meidän sälli on aika herkkävatsainen. Ja on käynyt hautomaan sitä kakkaa, 5 päivän satsit tullu kerralla nyt parin viikon ajan.

Minä tein kanssa pakastimeen jääpalarasiassa kuutioita porkkanasta, bataatista, parsakaalista ja kukkakaalista kun olivat sopivasti tarjouksessa ja kotimaisia. Kesäkurpitsaa en muistanut mössätä ajoissa ja nyt ei enää kotimaista saa. Omenaa on kanssa jo pakkasessa- saa nähdä maistuuko se - onhan se vähän kirpakampaa kuin kaupan mössöt.

4 kk neuvola on keskiviikkona! jännittää jo vähän että mitkä ovat viralliset mitat. Pituutta on ainakin tullut lisää (3 kk: 60cm ja 6070g) ja on sitä painoakin kertynyt vaikka hoikka poika onkin

mutta joo, jospa viettäisi hetken miehen kanssa sohvalla ennenkuin pitää käydä nukkumaan

rauhallista yötä ja hyvää alkavaa viikkoa

t. Fiikus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä käynyt, mutten ole löytänyt mitään keskustelua tai kommentoitavaa, niinpä olen vastaillut muihin keskusteluihin... taitaa syyslomaviikko olla hiljentänyt palstailumme?

ps. luulinpa vaihtaneeni käyttikseni niiden ryöväreiden pelottamana, mutta tää synstemi vaihtoikin vaan " näyttönimeni" , höh!

Vierailija
4/32 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa syyslomaviikko tosiaan vaikuttaa kuten Nikki arveli, niin on hiljaista. Minä en edes tiennyt, että nyt on syyslomat, olen ihan pihalla kaikista ulkomaailman tapahtumista...

Kiitoksia myös Fiikukselle sosekommenteista! Eli aloittelet(te) heti suoraan jääpalakuution kokoisilla satseilla, ei mitään yksi lusikallinen -kitsastelua? Ja aluksi yksi kuutio päivässä, mieluiten aamupuolella? Koska rupeatte lisäämään sosetta useammalle aterialle päivässä (ne, jotka jo syöttävät kiinteitä tai esikoiselta muistavat)?

Tänään kävin neuvolan järjestämässä äiti-lapsi-tapaamisessa. Sinne tulikin 4 muuta meidän lisäksemme. Ihan mukavia kaikki olivat mutta ei ainakaan ekalla kerralla syntynyt sellaista porukkafiilistä vielä, että oltaisiin sovittu tärskyjä jonnekin tai jotain. Itse myös jouduin toteamaan, että en ole vielä ihan valmis sosiaalisiin tilanteisiin. Väsähdin seurusteluun kuin pikkuvauva, en vaan yhtäkkiä jaksanut enää yhtään osallistua keskusteluun, ja erityisen rankkaa oli kaivella pullo esiin kun muut kaivoivat tissit. Olin etukäteen pelännyt sitä mutta tositilanteessa se oli vielä kamalampaa. Värjyin loppuajan sen monitoimitilan keittiöpuolella pulloilemassa kyyneleitä pyyhkien. Ehkä ensi kerralla on helpompaa. Yritän kuitenkin käydä, yritän uskoa että se lopulta tekee hyvää.

Onkos muilla ollut tällaisia tapaamisia ja mitä olette tykänneet? Missä muualla käytte vauvan kanssa (shoppaus, harrastukset tms.)?

Vierailija
5/32 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseista lisää

eli ymmärsit Tassu oikein, valmistan mössösatsin yhdestä kuutiosta ja siitä maitotilkasta. En vaan usko että mahaan asti näin alussa päätyy paljon sitä lusikallista enempää :-) sitä kun on aika paljon käsissä, leuassa, ruokalapussa ja ties missä

ja toisaalta en usko että meidän poika on kovin herkkä ruoka-aineille, ei ainakaan ihan perusporkkanalle, joten senkin vuoksi uskallan antaa reilummin. Annan aamupäivästä lounaaksi, joten mahdolliset huudot ehtii tulla ennen yöunia. Enkä tuputa tai lapa suuhun vaan poika syö sen mitä itse haluaa.. heti kun näyttää ettei maistu lopetaan ruokailu kiitoksiin ja nassunpesuun

sitä itsekin mietin että milloin kuvioon tulee iltaruoka... siirretäänko aina tuttu maku iltaan vai opetellaanko ensin reilusti useampia vihannes- ja hedelmämakuja ja sitten vihannes lounaaksi ja hedelmä iltaruoaksi?? 5 kk kohdallahan saa aloittaa puurot ja ne on kyllä enemmänkin aamupala/iltapalajuttuja...

nyt ei ajatus leikkaa tämän enempää

hyvää yötä

t. Fiikus

Vierailija
6/32 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on edetty seuraavasti, eli mä annan ne ihan ekat pari-kolme päivää ihan sen lusikallisen-pari ja lisäilen määrää, jos ei mitään tule ekoina päivinä ja about sen 3-4 päivää annan yhtä lajia.

Ja tosiaan sen hedelmäsoseen otan lisäksi tai mukaan siinä alussa myös, ensin saatan kokeilla niitäkin sillai aamupäivällä pikkuisia annoksia, mutta melko pian alan antamaan välipalana iltapäivällä.

Ja ehkäpä siinä 5-6 kuukauden iässä, riippuen vauvan ruuan tarpeesta ja halukkuudesta syödä, alan antamaan aamupuuron ja jos puurot uppoaa hyvin eikä tule mitään, aloitan iltavellin/puuron (itse suosin puuroja mieluummin-makuasia) ja ehkäpä siinä 6-7 kk tai aikaisemminkin, riippuen taas lapsesta, alan antamaan toisen kasvisaterian ns. päivälliseksi. Ja sittenhän tuleekin jo liha kuvioon.

Ton tarkempaan en nyt osaa sanoa meidän ruokailusta, noi iät sellaisia suunnilleen-ikiä :) Ja monet aloittavat tuolla vellillä " raskaampien" ruokien antamisen, itse olen tottunut tähän kaavioon joten sillä mennään nyttenkin.

Vierailija
7/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näin myöhään, höh. No odottelen kun mies herää kohta töihin, niin pääsen nukkuun. Lisäks tytöt nukahti kanssa niin myöhään, että vien nekin yläkertaan vasta sitten.

Tassut kerroit käyneesi yhteistapaamisessa. Hienoa että yrität jaksaa :).

Minä kävin esikoisesta kanssa noissa tapaamisissa ja pulloa meilläkin syötettiin ja ihan hyvällä omallatunnolla muistan niin tehneeni, eli älä ihmeessä jää häpeileen mihinkään pullottelua, se on ihan normaalia. Eikä sitä aina tarvitse olla niin osallistuva keskustelija....

Niin ja niistä harrastuksista, minä käyn siis vauvan kanssa äiti-vauva jumpassa enkä missään muualla erityisesti. Ja mielestäni se riittää ihan mainiosti. Samanlailla tein aikanaan myös esikoisen vauva-aikana ja silloinkin se tuntui olevan ihan tarpeeksi.

Tosin intoa olisi nyt ollut mennä vaikka muskariinkin, mutta kun on neljänä päivänä vietävä isompaa kerhoon, niin se tuntuu riittävän.

Meillä ei ole vielä kokeiltu soseita ollenkaan, tosin typsy ei ole kun 3kk ja viikko päälle eli ei vielä ole kiirekkään.

Lisäksi ajattelin huomenna soitella vauvan allergiatestituloksia josko niissä on ollu jotain (siis maitoallergiasta).

Viimeks aloin itse tehdä soseita pakkaseen vasta sitten kun tiesin mitä oli oppinut syömään. Muuten tein samasta mitä itsekkin söin ja maistatin siitä. Mutta alotin kasviksilla, hedelmäsoseita annoin varmaan vasta puoli vuotiaana. Menihän siinä aikaa kun viikon syötin aina yhtä uutta ja lisäks vanhoja jos maistu. Niitä lihoja taisin keitellä valmiiksi pakastekuutioiksi etukäteen. Samanlailla taidan edetä nytkin. Muistaakseni alotin perunalla, mutta esikoisella ei ollutkaan tämmöistä kakan panttausta kuin nyt. Mutta en ollutkaan kuullut että se aiheuttais mitään.

Muuten täällä on kanssa ollut vaihtelevaa tuulta eli vauva on välillä itkeskellyt ja välillä kuin aurinko. Kakkaa on vähän tehty taas poikkeuksellisesti joka päivä rokotuksen jälkeen. (Edelleen sitä vihreää).

Itellä ja koko muulla porukalla (vauvalla ei onneksi) on edelleen jotain pientä flunssan oiretta näköpiirissä. Mulla alko kurkkuoireet vasta eilen ja tänään on yskittänyt ihan kivasti. Eli se vauvatreeni jäi sitten tänään väliin :(.

Nyt on mentävä pesulle ja sit maate.

- Joutur-

Vierailija
8/32 |
22.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysloma lapsilta ohi ja nyt taas normi arki alkaa.:) Tassuille; Vellejä en oo valmistanu ite vaan kaupasta ostanu. Maissivelli on Nestlen joka pitäis olla hyvin siedetty. Putelin kyljessä ainakin lukee herkkä vatsaisille ja sokeroimaton. Peruna-porkkana on tuttelia eli nykyistä muksua. Oon kyllä harkinnu siirtymistä omatekoisiin puuroihin sitten kun niiden aika on ja jättää vellit pois. Toistaseks velli ja maito linjalla.:) Eilen kävin anopin lähimetsästä poimimassa suppiksia ja 30 l niitä sainkin kerättyä pakkaseen. Olipa vaan hirmu homma niitä putsailla. Päivän jatkoja kaikille!

Vierailija
9/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaisuksi aluksi,et Vili on vielä vellilinjalla ja soseet alotellaan(näin aattelin) varmaanki muutaman viikon kuluessa. Oon varmaan antanu kuvan,et soseita meilläkin jo menee,mut näin ei vielä ole,joten anteeksi jos olen johdattanu harhaan.:) Mutta soseitten suhteen tuun tekemään niin kun olen kertonu ja aika lailla samoin edetään kun Sariakin sitten kun aika sopiva. Toivottavasti ei ollu nyt sekavasti informoitu. Treffailuista vauvan kanssa oli juttua.. Ite en oikein ehdi käydä vastaavanlaisissa tapaamisissa,mut mulla paljon kavereita joilla on pieniä lapsia ja heidän kanssaan kylätellään puolin ja toisin. Shoppailemassa tulee myös käytyä,ei kuitenkaan hirmu usein. Eilen aattelin jo joululahjoja ja taas jokavuotinen ongelma tupsahti esiin: Mitä lahjaksi!? Vilille vielä helppo keksiä pakettia,kun eipä tuo pieni vielä ymmärrä koko joulusta mitään.Muille sit onkin asia erikseen.. No onpa täs vielä aikaa funtsia lahjoja,mut ei viittis viime tippaankaan jättää. Huomenna meillä 3kk:n neuvola ja samalla lääkärintarkastus. Saa nähä miten menee,kun viimeks poitsu ei tykänny neuvolakäynnistä yhtään. Kasvanu tuo ainakin silmämääräsesti on ja uskallanpa jo veikata et 8kg:n rajakin ylittyy. Nähtäväksi jää.:) Päivänjatkoja kaikille,palaillaan..

Vierailija
10/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne 4 kk mitat siis ovat: 7060g, 63,5cm ja pipo 42,7cm

hoikka poika :-)

hyvin meni lääkärissäkin, ei mitään erikoista - kaikki hyvin.

ja harrastuksista: MLL vauvakerhossa ollaan pari kertaa käyty altistumassa lasten äänille ja hälinälle, työväenopiston babybrasil-tunnilla käydään kerran viikossa - siinäpä ne vauvaharrastukset. Neuvolan mutsien kanssa pyritään käymään joka toinen tiistai lounaalla- se on kiva juttu kun ovat tästä samalta alueelta ja vauvat suunnilleen saman ikäisiä

mutta siinäpä se, gotto go

t. Fiikus

Vierailija
11/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman hiljaista tällä puolella ollut. Oltiin Jullen ja isänsä kanssa mummilassa yökylässä harjoittelemassa muualla kun kotona oloa pari päivää ja siksi palstahiljaisuutta pidetty.

Tassuille ihan aluksi, että hienoa kun jaksoit yrittää sosiaalista kanssakäymistä. Varmasti eka kerta pullon kanssa tuollaisessa tilanteessa on ollut raskasta, mutta yritä olla ottamatta siitä paineita. Itse tiedät tilanteen parhaiten ja jos joku siitä jotain ajattelee niin ajatelkoot. Kyllä sinä niin paljon olet tehnyt sen eteen töitä, että hävettävää ei todellakaan ole tippaakaan! Lähdetään joskus yhdessä kahville niin tiedät ainakin että silloin on mukana ihminen/ihmisiä joiden kanssa ei asiaa tarvitse ajatella.

Ja sitäpaitsi Onnihan kasvaa hienosti!

Meillä on siis lauantaina aloitettu vellikokeilut maissivellillä. Aika tappelua se on ollut, ei nimittäin pojalle maistu sitten yhtään. Sellaista 30-40 milliä on saatu osittain pullosta osittain lusikalla menemään. Joten hiljalleen mennään.

Tarkoitus olisi parin viikon päästä, kun herra tulee 4kk ikään, aloittaa sosekokeilut porkkanalla ja bataatilla. Yksi maku viikossa ja lusikallinen aamupäivisin on tarkoitus aloittaa. Perunallehan Jullen maha kiukuttelee jo äidinmaidon läpi joten sillä en ainakaan aloita.

Harrastuksista sen verran, että me lähinnä Jullen kanssa käydään Jumbossa kaupassa kerran viikossa. Siinä meidän harrastukset. Kotona tehdään vauvatusta (eli dialogista vauvatanssia) kerran pari päivässä. Lisäksi käydään mummolassa ainakin kerran kahteen viikkoon ja välillä moikkaamassa serkkutyttöä jolla on 8kk ikäinen tyttö. Täällä Vantaalla oli tosi vähän noita äiti-lapsi-juttuja ja nekin oli täynnä kun yritin ilmottautua. Ja seurakunnan perhekerhot ei oikein kiinnosta meikäläistä. Viikonloppuisin sitten tavataan meidän kavereita, joilla ei lapsia suuremmin ole, eli kyllä Julle ihmisiä näkee paljon.

Meillä muuten myös alkaa 8kg raja häämöttää Jullen kanssa niinkuin Allin Vilillä. Vaatteet päällä kotivaa' alla näytti jo 7,9kg..... Kyllä siinä on nostelemista ja kantelemista.

Ja illat meilläkin vaihtelevia kuten Fiikuksella ja Jouturilla. Välillä nukahtaa Julle nätisti, mutta esim nyt muutamana iltana on mennyt vähän kanniskelun ja erityisesti tissittelyn puolelle. Ja olen huomannut, että saa olla kaikki valot pois ennenkuin tuo herra nukahtaa yöunille ku aiemmin nukahti hyvin tissille samalla kun katseltiin sängyssä telkkua.

Eiköhän tässä tärkeimmät. Yritän ehtiä tännekin taas useammin. Lukemassa käyn toki.

-E-

Vierailija
12/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillähän jo kovasti kiinteitä harjoitellaan. Täytyy toki meidänkin siihen kasvuun perustaa päätöksemme, mutta olen ajatellut mennä näiden uusien ruokintasuositusten mukaan ekat kuusi kuukautta rintamaidolla. Esikon aikaanhan se suositus oli tuo neljä kuukautta. Viimeksi eilen iskä rupesi kyselemään kiinteistä tai pulloon opettamisesta. No, kuukausi kerrallaan eli nelikuisen neuvolaan nyt ainakin jatketaan näin. Viikko per uusi maku mekin silloin mentiin, nelikuisena aloitettiin kasvikset, viisikuisena hedelmät, kuusikuisena viljat ja seiskakuisena lihat siten että ateriat aloitettiin aina rintamaidolla. Kasikuisena käänsin jutun ympäri, jolloin rintamaito oli enää ¿jälkkäriä¿ ja kymppikuisena hän olikin valmis aloittamaan hoidossa. Nyt tää pikkukakkonen saa olla kotona vähän kauemmin (kiitos koululaisen kesäloman) ja niinpä olen ajatellut samaa kaavaa noudattaa hänelläkin, vaikka puolivuotiaasta vasta aloiteltaisiinkin. Tuntuu olevan vähän heikompaa tekoa tällä tuo immuunipuolustusjärjestelmäkin, että ehkä ihan hyvä päätös, en tiä sitten?!

Tassut-ressukka, miten osaisin sua lohduttaa - olisiko apua niistä onnellisista fiiliksistä sieltä odotusajaltamme? Mulle tulee itsellekin tosi paha mieli, kun sun imetys ei nyt suju toivomallasi tavalla. Hienoa, ettet aio kuitenkaan luovuttaa osittaisimetyksestä! Jäin kuitenkin arvuuttelemaan itsekseni, mikset sinä tarjoillut pienokaisellesi ensin rintaa¿ Sä olet sentään päässyt ulos vauvan kanssa, joten et ihan masiksessa voi olla! Mulla tuotti aikoinaan esikon kanssa vaikeuksia edes päästä sängystä ylös, pesulle tai päivävaatteisiin - saati, että olisin päässyt ulos ihmisten ilmoille. Kaipasin kyllä kovasti seuraa, mutten saanut luitani liikkeelle; milloin oli liian kylmä tai mitä vaan syitä. Vieläkään en oikein haluaisi tän toisen kanssakaan minneen pitkälle mennä, kun ei sitä rytmiä oikein ole¿ Meillä muilla on tällä hetkellä niin paljon kaikkea, että saapi tän luomuvauvan harrastuksetkin ihan luomuillen vaan mennä. Oletko muuten törmännyt Leachìn? teokseen ¿Lapsen hoito ja kehitys¿, joka kuului kaikkien vauvaperheiden kirjahyllyn aarteisiin tossa vuosituhannen vaihteessa (jä vähän ennen!)? Lehteilin sitä itse tässä viikolla ja ajattelin omaa tilannettani silloin vuoden pimeimpinä kuukausina ekan vaavin kanssa. Osa jutuista on liian vanhanaikaisia ja vieraasta kulttuurista (enkku), mutta osa vieläkin ihan toimivia juttuja. Ja se henki, joka siitä välittyy, on aivan mahtava!!!

Tässäpä taas koko olkapääni tuotantoa näin imetyksen lomassa, joten jään taustalle vähäksi aikaa lepäilemään...

Vierailija
13/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni nukkuu parvekkeella toista tuntia (!) ja minä en osaa enää edes olla, en ole tottunut siihen että minulla on näin paljon " omaa aikaa" . Pyykit on jo ripusteltu ilman että vauvan tarvitsisi sen ajan istua sitterissä (ja äidin tuskitella), pullot keitelty, kerrankin kunnon aamiainen syöty... nyt uhkarohkeilen koneella, koska täältä en näe parvekkeelle enkä koneen huminan takia oikein kuulekaan.

Kiitoksia lisävastauksista sosekyselyihin Fiikus, S@ri@, Joutur, Ellu ja Nikki! Ei tosiaan vielä ole meillä ajankohtaista mutta ajattelin kysyä, kun asiasta tuli täällä muuten puhetta. Ja Alli, minä ainakin ymmärsin ja varmaan muutkin, että olet vasta valmistautunut sosekauteen pakastamalla, mutta kun sinulla lapsia on ennestäänkin, ja monella muullakin täällä, ajattelin kysellä millaisia systeemejä kukin harrastaa (toki myös 1-lapsiset, kaikki jotka asiaa ovat jo kokeilleet tai edes ajatelleet :) ).

Nikki, unohdin kirjoittaa että tarjosin kyllä 2 kertaa tissiä Onnille ennen kuin kävin kaivamassa pullon kylmälaukusta. Eipä tuo muutenkaan päivällä usein suostu rinnalle ja nyt siinä hälinässä vielä vähemmän. Ehkä olisin ollutkin vähemmän häpeissäni sen pullon kanssa, jos olisin ensin saanut imetettyä edes vähän. Nyt nöyryytys oli kaksinkertainen. Ja Ellu sekä muutkin, tiedänhän minä että pullovauvoja on muitakin ja Onnin terveys ja kasvu ovat pääasia, ihan minun omassa pääkopassani kaikki esteet ja jumit ovat. Olen itse kärsinyt niin paljon imetyksen epäonnistumisesta että siksi otan kaikki nämä jutut vähän liian herkästi. Se vaan tuntui niin pahalta, kun toisilla vauvat tuhisivat tyytyväisinä rinnalla, ja minä muistin meidän tissiraivareita - että noin helppoa se on kun osaa, ei meillä vaan... No, öisin saan sentään vielä imetettyä, nyt olen asettanut uudeksi tavoitteeksi 3 kk iän, johon ei enää olekaan pitkä matka. Katsotaan sitten uudestaan.

Jaa niin, älköön kukaan vaan luulko, että kadehdin tms. teidän imetystänne niiltä jotka imettävät, älkääkä pelätkö kirjoittaa tänne imetysjuttuja. Sitä en tarkoita. En minä kävisi täällä, jos vetäisin porot nokkaan toisten imetyksestä, yöunista, onnellisuudesta, hyvistä päivistä yms. Jotta ihan kaikenlaisia kuulumisia iloisista ikäviin vain!

Kiitos Nikki kirjavinkistä, täytyy joku kerta katsoa kirjastosta jos löytyisi. Juuri tuollaista kannustavaa ja syyllistämätöntä opasta uskaltaisikin lukea, ehkä, minä kun nykyään hermostun vauvalehdistäkin...

Meilläkin on alettu nyt tanssia, neuvolassa näytettiin ekat liikkeet. Fiikuksen babybrasil ja Jouturin jumppa kuulostavat niin kivoilta, kaipaan itsekin jo jotain liikuntaa. Vaunulenkillä käydään kyllä päivittäin, joskin shoppailut ovat vielä enimmäkseen rajoittuneet lähikauppaan.

Allin tavoin minäkin olen alkanut miettiä jo lahjoja, yön pitkinä tunteina tulee funtsittua kaikenlaista... Pitäisi katsoa mahdollisimman paljon sellaisia joita voi vaan tilata jostain, pääsisi itse helpommalla.

Nyt heräsi Onni, joten palailen toiste.

Vierailija
14/32 |
17.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei siis vielä olla aloitettu soseita, noi " ohjeet" ovat isompien lapsien ajoilta ja samalla kaavalla aion edetä nyttenkin, kohtapuoliin.

Noista sosiaalisista tapahtumista, me käymme siellä muskarissa ja lähdin ihan itseni vuoksi liikkeelle, jotta tulis raahattua itsensä säännöllisesti ihmisten ilmoille. Muualla ei olle käyty, tietty shoppailemassa joskus, mutta tosi harvoin kun olen vähän huono shoppailija :)

Tassut...samankaltaista itkunsekaisia fiiliksiä mulla myös välillä, ymmärrän täysin tunteesi tai ainakin luulen ymmärtäväni.

Itse kun tiedän tän alakuloisen olotilani ja kaikki myllerrykset nyt, osasin odottaakkin tätä itkuvyöryä ja senkin vuoksi lähdin liikkeelle ettei paisuisi yksin kotona ollessa liian isoksi.

Ja mulla ainakin helpottaa kun lähden liikkeelle ja tapaa ihmisiä.

Mitään hälinää en kyllä kaipaa, olen rauhallisissa olosuhteissa viihtyvä yksilö. Ja uuvahdan myös helposti kuin vauvat konsanaan :)

Vierailija
15/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama tahti näköjään jatkuu, aina tulee taukoa/hiljaisuus kun minä astun kehiin viesteineni :D palatkaahan linjoille, nostelen vain...

Vierailija
16/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin jo kolmannella sivulla. Nostelen siis taas, vaikkei tässä yhdessä päivässä kovin paljon uutta raportoitavaa ole. Sen verran uutta on, että Onni nukkuu taas parvekkeella pidempään, nyt jo 1,5 tuntia mennyt, voisikohan tämä enteillä jotain uutta aikaa? Toivossa elän, koska tähän asti tosiaan unet ovat olleet niin kortilla, ettei juuri mitään ole tekemään päässyt. No, saas nähdä, näillä tämänikäisillä rytmit tuntuvat muuttuvan viikoittain; mutta nautitaan nyt tästä kun vielä voi :). Niin, ja aamulla sain vielä annettua vähän aikaa rintaakin, mitä siis yleensä ei tapahdu kuin yöllä, joten nyt ovat maailmankirjat todella sekaisin.

Samaa olen alkanut miettiä kuin S@ri@ totesi, että ulos on mentävä, sillä menin sinne neuvolan tapaamiseenkin. Ensikokemus vieraista ihmisistä ei ollut järin rohkaiseva (itseni, ei heidän takiaan) mutta en vielä anna periksi. En todella haluaisi niihin lääkkeisiin ryhtyä, joten yritän nyt kaikkia tällaisia " itsehoitokonsteja" . Ensi viikolla on oikein turborupeama kun yksi kaveri tulee meille käymään ja aion uskaltautua toisen kanssa jonnekin keskustaan treffeille. Tähän asti olen käynyt tasan 2 kertaa Itiksessä (lähikaupan lisäksi), toisen reissun miehen ja toisen siskon kanssa, ja nämäkin siis vasta ihan hiljattain. Vähitellen...

Tuo kuulosti kyllä todella kamalalta Nikki tilanteesi esikoisen kanssa, kuten oli myös esim. Jiipin tarina. Se psykiatrinen sairaanhoitaja puhui silloin tärskyillämme keskivaikeasta masennuksesta, mutta kuten olen ennenkin kirjoittanut, en omasta mielestäni ole masentunut vaan " vain" ahdistunut (tai mistäs minä tiedän, mitä kaikkia oireita masennukseen lasketaan). Pääsen kyllä aamuisin sängystä ylös vaikka todella tekisi mieli sinne jäädä, pesen hampaat ja pyykit päivittäin jne., mutta ongelma on se, että se on sellaista ilotonta, pakonomaista suorittamista. (Lähes) koko ajan on se ahdistus päällä ja huoli kaikesta, ja sellainen itkuisuus josta S@ri@kin kirjoitti (voimia myös sinulle!). Jokainen äiti on varmasti joskus jostakin huolissaan, mutta tällainen 24/7 iloton ahdistus ei voi olla tervettä. Tiedän, että varmaan vaikutan ihan selväjärkiseltä kun kirjoitan tänne (?? toivottavasti ainakin... :O), mutta niitä tuskaisia aatoksia kyllä on melkein kaiken aikaa. Äh, nyt olen taas livennyt tähän aiheeseen ihan liikaa, jo riittää taas vähäksi aikaa.

Jos vielä tulee jollekulle soseiden tai vauvan kanssa harrastamisen osalta jotain mieleen, niin kertokaa vain edelleen! Vauvauintia olen vähän miettinyt, tietääkö joku suositella pk-seudulta (miel. Helsingistä) hyvää paikkaa? Aloitamme kyllä vasta ensi vuoden puolella jos aloitamme, haluan " kasvattaa" Onnia ensin ihan rauhassa ja itsekin vähän tointua. Onnihan on vasta 2,5 kk (minkäs ikäisenä sitä edes saikaan aloittaa?).

Millaisia vaatetuksia teidän vauvoillanne muuten tällä hetkellä on? Katselin siellä neuvolan tapaamisessa, että kaikilla muilla vauvat näyttivät olevan " kamalan" puettuja meidän Onskuun verrattuna. On sillä kyllä niska ihan lämmin, mutta silti olen miettinyt, puenko liian vähän. Meillä on edelleen sisällä pitkähihainen body + haalari tai potkuhousut, tai sitten potkupuku ja lyhythihainen/hihaton body. Ulkona ollaan käyty (vaunuissa) niin, että päähän myssy ja käteen tumput ja vauva ä-pakkauksen makuupussiin (kun on ollut sellaista +14-+15 mitä nyt parina päivänä), nyt kun lämpötila on alle kymmenen asteen (aamulla täällä +5, nyt näytti olevan +8) olen laittanut myssyn sijaan pipon ja vielä kevyttoppahaalarin makuupussin lisäksi. Toisilla siellä oli toppahaalarit ja peitot silloin tiistainakin vaikka oli jotain +15, ja meillä siis vain makuupussi, visusti vetskarit kiinni kyllä mutta silti jäin mietiskelemään. Mitenkäs kesäheinillä pukeudutaan?

Vierailija
17/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pikaisesti neuvolalääkäri kuulumiset: Paino oli 7810g,pituus 65cm ja pipo oli 43,7. Eli ihan mukavat mitat 3:n kk:n ikäiseksi.:) Vili sai ekan rokotteen ja vielä ei ainakaan ole reagoinut mitenkään. Suppoja kyllä löytyy,jos tarve vaatii.Lääkärissäkin kaikki ok.Lekuri toivotteli vaan ihanaa vauva-arkea ja syksyn jatkoja. Että näin meillä.:) Palailemisiin..

Vierailija
18/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

s@ri@:

sama tahti näköjään jatkuu, aina tulee taukoa/hiljaisuus kun minä astun kehiin viesteineni :D palatkaahan linjoille, nostelen vain...

Heh, täytyy tunnustaa että minä olen miettinyt ihan samaa :D! Samaan aikaan olimme asialla, kirjoittelin niin pitkään ja hartaasti etten huomannut S@ri@n ehtineen ensin nostelemaan.

Onni äsken heräsi ja laitoin tutin suuhun, nyt nukkuu taas, jo yli 2 tuntia. Pitäisiköhän kaivaa kuumemittari esiin? Tosin, yö meni osittain masua ährätessä, joten pikkukaveri on ehkä siksi väsynyt. Kokeilen taas välillä Tuttelia, ja heti on masua ährätty enemmän. Tosin kakka on nyt taas keltaista eikä vihreää, mutta muuten istuu lujemmassa (taas viime yönäkin pierupumppailtiin melkein tunti, hip huraa). En tosiaan tiedä, kumpaa tässä nyt pitäisi käyttää. Ei kai se vihreä kakka ole vaarallista jos Onni näyttää muuten voivan hyvin?

Vierailija
19/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytku meilläkin onenemmän aikaa täällä kotona, kun kaikki harrastuksetkin on syyslomalla, höh!!!

Hyvä, hyvä Tassut! Muistan esikoisen kanssa kokeneeni ekan kuukauden olleen yhtä h-tiä, kolmannen kuukauden jälkeen vähän helpompaa ja puolivuotiaana jo ¿ihan ookoo¿ - kyllä sullakin vähitellen helpottaa. Äidiksi tulo on vaan niin suuri muutos meille nykyihmisille; toiset tottuu nopeemmin ja toiset hitaammin. Muistan kokeneeni juuri samoin, että hoitaminen oli aluksi ilotonta, mutta vauvan varttuessa ja vastavuoroisen kommunikaation lisääntyessä siihenkin löytyi kokoajan lisää todellista iloa. Nauti myös Onnin suomasta vapaa-ajastasi nyt kun hän alkaa jo sitä antaa, hienoa!

Tsempit myös Sarialle - vähän lohduttaa, meikäläistä kun sulla kuitenkin on kokemusta noinkin monesta vauva-ajasta, että aina uuden vaavin kanssa kuitenkin on jotain uutta ¿opeteltavaa¿!

Meilläkin kuljetaan vielä aikas vähillä, mutta eipä tunnu poitsu muuta kaipailevan - tosin nuhassa ollaan täälläkin. Pistän sen kyllä isoveikan piikkiin, kun hän sieltä koulumaailmasta niitä meille vieraita pöpöjä kantaa ja ekana rupes` niiskuttaa. Ihan on sisävaatteena pitkähihainen paita + kollahousut + sukat ja ulos, kun mennään laitan siihen päälle ohuen fleesehaalarin, josta saa sormet ja varpaat ¿pussiin¿ sekä ohuen puuvillamyssyn sen hupun alle. Emmaljungat on kyllä tosi lämpimät, mutta on mulla siellä yli kymmenessä asteessa mummon kutoma puuvillapeitto ja alle kympissä se äippäpakkauksen pussi.

Terkut myös Allille ja Vilille; kolmisen kiloa näytti teillekin tulleen ja pituutta se kymmenen senttiä, se taitaa olla meillä se yleisin saldo kolmelle kuukaudelle - ja eikös ihan keskiarvoakin se lie... Toivotaan, ettei teille tule jälkimaininkeja siitä rokotuksesta. Täällä meilläpäin on enemminkin näitä kuumeiluja ilmaantunut - vähän naurattaa se KTL:n rokotusinfo, jossa kerrotaan tämän uuden olevan hyvin siedettyä sorttia. Onkohan sillä merkitystä, miten ja mihin kohtaan se annetaan???

Mutta nytpä meillä herättiin, että tulen taas joskus¿

Vierailija
20/32 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan aikoihin kirjoitellut tänne vauvan puolelle vaan lähinnä tuolla mese-yhteisössä. Lukenut olen kyllä silloin tällöin.Tassu, sinua on viimeksi tänään siellä kaipailtukin (samoin muita kesäheiniä, jotka eivät ole sinne siirtyneet)!

Kannanpa korteni kekoon tuohon sosekeskusteluun. Meidän poitsu kun oli siis ennenaikainen/pienipainoinen, soseet suositeltiin aloitettavaksi 4kk ikäisenä ja näin sitten teinkin. Aluksi otettiin maissivellit iltoihin, nykyisin (ens viikolla 5kk) menee 1-1,5dl kerralla. Lounasaikaan saa kasvismössöä ja päivällisaikaan alkuillasta luumua (vakkarina kakanpanttauksen takia). " Ruokajuomaksi" tarjoillaan tissiä, samoin aina muulloin kun herraa huvittaa. Määrät mössöissä on semmosta muutamaa lusikallista, ehkä n. 1/3dl maksimissaan. Annan sen mitä mielellään ottaa ja vapaaehtoisesti suuta avaa. Ja olen antanut ihan sellaisenaan, en ole sekoitellut maitoa tms.

Vaatetuksesta Tassulle; mä oon näillä alle 10C keleillä laittanut villatakin, tumput ja myssyn, kevyttoppapuvun ja makuupussin. Noilla 13-14c keleillä en laittanut villatakkia väliin. Ja tossa kun välillä oli melkein 0-keli lisäsin vielä villaviltin pussin sisään ja puvun hupun päähän. Näillä on ollut lämmin muttei kuuma. Eli toppapuvun olen minäkin luokitellut vielä tarpeettomaksi, luulisin että sen kanssa olisi hiki päässä.

Ja Ellua kompaten; sitten kun jaksat, voitaisi käydä porukalla kahvilla jossain. Meidän kanssa kun ei tosiaan tarvi tota pullohommaa tai muutakaan miettiä. Itekkin annan mieluummin pulloa reissuilla enkä ole sitä sen kummemmin ruvennut miettimään. ENkä tajua mitä se kenellekään kuuluu, mutta hämmästyttävän moni katsoo oikeudekseen " mulkoilla" . Ihan käsittämätöntä meininkiä.

Jaksuja erityisesti Tassulle ja Sarialle sekä muillekin joilla enemmän ja vähemmän ahistaa (tuskin tää vauva-arki kellään pelkkää hymyä on, ei ainakaan täällä, voin vaan kuvitella miltä tuntuu kun päälle lyödään vielä masennus).

-joors-