Neuvolan punnituksesta...
Onko kukaan kieltäytynyt neuvolakäyntien yhteydessä suoritettavasta punnituksesta? Voiko siitä kieltäytyä mikäli raskaus etenee hyvin eikä ole aihetta epäillä esim raskausmyrkytystä?
Kommentit (4)
kannatta toki sen äitiyspäivärhan vaatiman yhden (?) kerran siellä näyttäytyä, mutta kyllä tuo koko neuvolatouhu on ihan vapaaehtoista. näin ollen voit myös itse päättää mitä tietoja sinusta sinne tallennetaan - ota kuitenkin huomioon että silloin papereihin tulee niistä merkintä (kuten minun että kieltäydyin sokerirasituksesta koska yksi pissa oli pikkasen plussalla).
Koko koulussaoloaikani kammosin terkkarillakäyntiä ihan hulluna. Oli kamalat paineet kun kaikki kaverit painoivat ala-asteen loppupuolellakin vielä kakkosella tai kolmosella alkavan luvun ja minä painoin vitosella tai kutosella alkavaa lukua... Olin tietty 20cm pidempikin kun kaverit mut en sitä lapsena tajunnut, olin siis aika paljon isompi ja pyöreämpi kuin muut.
Edelleen on tosi tosi kiusallista käydä vaa' alla neuvolassa. Itse olen nippa nappa siihen kyllä pystynyt. Mulla on n. 30kg ylipainoa.
Yritä sopia neuvolantädin kanssa että punnitset itsesi kotona aina neuvola-aamuisin ja kerrot tädille sitten paljonko paino on noussut viimekertaisesta. Hän ei siis missään vaiheessa saa tietää painoasi, vaan sen nousun raskausaikana. Sen pitäisi neuvolantädille kelvata!
Raskausmyrkytystähän epäillään, jos moni asia yhtäaikaa täyttyy eli korkea verenpaine, turvotus, nopea painonnousu ja sitten viimeisenä se valkuainen virtsassa. Siitä painonnousun nopeudesta vaan on paha sanoa mitään, jos ei ole aiempia mittauksia tehty eli jos on jollain neuvolakerralla verenpaine koholla ja painoa tullut esim. viikon sisällä runsaasti, voidaan epäillä raskausmyrkytystä, vaikkei valkuaista vielä virtsassa olisikaan. Mutta jos on pelkkä verenpaine koholla, se on vähän niin ja näin tehdä pelkästään sen perustella mitään johtopäätöksiä. Eli jos et käy punnituksissa, on yksi indikaattori vähemmän, jonka perusteella raskausmyrkytys voidaan ajoissa havaita.
kaikesta voi kieltäytyä, itse kieltäydyin sokerirasituksesta koska en nähnyt minkäänlaista syytä siihen mennä. ainoa syy oli painoindeksi joka sekin oli nippa nappa juuri rajalla (ja itseasiassa kun laskin sen myöhemmin, niin huomasin että oli sekin väärin laskettu yläkanttiin). päätin etten itseäni paastolla ja sokerilitkuilla rääkkää ellei jotain perustetta sille tule myöhemmin. eikä tullut.
en vain ymmärrä sitä, miksi haluaisit punnituksesta kieltäytyä. mikä siinä on sellaista ettet halua vaa-alla seisahtaa?