Mitkä on kätevimmät päiväkotivaatteet (taaperolle ja leikki-ikäiselle?)
Meillä aloittaa syksyllä päiväkodin taaperotyttö 1v3kk ja leikki-ikäinen poika 4,5v.
Minkä tyyppiset vaatteet olette kokeneet parhaimmiksi? Etenkin tuon pienemmän vaatetus mietityttää...
Potattavatko jo noin pieniä, eli ovatko bodyt hankalia vai voiko niitä siitä huolimatta pitää? Muuten varmaan yritetään pääasiassa aika rentoa vaatetusta, esim. ei kovia farkkuja (niistäkin löytyy pehmeetä mallia). Mekkoja en ole vielä paljon hänellä pitänyt kun ei niin kätevä kontatessa, mutta syksyllä kun osaa jo (tod.näk:)) kävellä niin silloinhan ovat niin suloisia. Mutta ovatko taas kauhean hankalia haalarin alla? Hmmm..
Kommentit (4)
Kyllä ne potattavat pienempiäkin siellä päiväkodissa. Omalla pojallani oli aloittaessaan samanikäisenä usein body päällä ja sieltä omaksuin kotiinkin sen tavan laittaa nepparit kiinni olkapäälle.
Muuten meillä on ollut vaatetus pääosin collegehousuja ja trikoopaitoja. Niissä on mukava olla ja lapsi saa ne itse päälleen. Kauniitakin on tarjolla, ei ole pakko tyytyä Prisman valikoimiin ; )
Itse en oikein ymmärrä mekon ideaa siellä pk:ssa, ketä varten niitä sinne päälle puetaan? Pk henkilökunta haluaa todennäköisesti mahdollisimman helpot vaatteet eikä lapsellekaan vielä pitkään aikaan ole väliä, onko mekko vai collegehousut tms.
Meillä ainakin on erittäin suuri vastuu lapsella itsellään jo 3-vuotiaasta asti omasta vaatetuksestaan päiväkodissa. Itselleni tuli pienenä yllätyksenä se, että lähes kaikki vaatetus hoidetaan itsenäisesti ja siihen ei pahemmin puututa (esim. sisähousut ja paidat ovat hyvinkin usein väärinpäin tai esim. aluspaita puuttuu välistä, kun päiväunilla riisuvat kaikki paidat pois ja sen jälkeen pukevat itsenäisesti takaisin sisävaatteet). Näiden kokemusten myötä olenkin alkanut erityisesti kiinnittaa huomiota siihen, että lapsi itse saa vaatteet päällensä ilman suurempia ongelmia. Käytännössä se tarkoittaa sisävaatteiden osalta college- tai trikoovaatteita ilman turhia vetoketjuja tai nappeja.
Lisäksi olen huomannut, että päiväkodissa käteväksi on osoittanut pukeutuminen, jossa on mahdollisimman vähän kerroksia, vaikka muuten suosimmekin kerrospukeutumista. Koen, että kerrospukeutumisessa on helpompi säädellä asua keliin sopivaksi, mutta käytännössä päiväkodissa ei kukaan tunnu asiaan panostavan ja lapsi ei vielä itse pysty sellaista asiaa huomioimaan. Niinpä laitan yleensä aina keskiverrosti päälle eli paksuhkoja college- tai trikoovaatteita.
(Selvennykseksi: En halua kritisoida päiväkodin toimintaa, enkä sitä, että vastuuta annetaan paljon lapselle. Asiassa on sekä hyvät että huonot puolensa.)
Kaverin lapsen pk:ssa oli toive, että ei bodyja vaan paitoja (juuri tuon potattamisen takia), meillä taas varmistin erikseen, että bodyt ovat ok. Puolitoistavuotiaita ainakin jo potatetaan, eiköhän nuorempiakin...? (on vähän sellainen yhteinen rutiini ennen uloslähtöä, päiväunia jne.)
Meillä tosiaan poika on jo kolmevuotias, mutta hän on ollut päiväkodissa puolitoistavuotiaasta. Itse olen kokenut parhaaksi vaatetukseksi collegehousut ja pitkähihaisen ohuen trikoopaidan. Myös tytöillä on lähinnä trikoohousuja ja -paitoja, toki joskus mekkojakin.
Sitten tietenkin kaappiin kuravaatteet ja kumisaappaat ja lapselle jotkut ohutpohjaiset tossut...
pikkuisen päiväkotivaate, vaikka lapsi potalla istuisikin. Nepparit vain olkapäälle kiinni niin ei body valahda pottaan, vaikka lapsi siitä nousisi.
Riippuu varmaan päiväkodista kuinka suhatautuvat mekkojen käyttöön. Sehän on melko helppo ottaa haalarin alta pois aamupäivällä ulos mennessä, mutta iltapäivällä sen takaisin pukeminen saattaa unohtua.
Pienempi lapsi on helpompi pukea päiväkotiin, koska hänen pukemisessaan aikuiset auttavat.
Isompi lapsi pukee jo itse ja siksi itse ainakin katson, että 3-vuotiaallani on helposti puettavia vaatteita pk:ssa. Kun lapsia on yli 20 eivät ehdi auttaa/ huomata, jos lapsen vaatteet ovat huonosti ulkovaatteiden alla.
Minusta kaikkein hankalinta on ollut löytää housuja, joiden lahkeet saa ulkoillessa hyvin sukkaan niin, että nilkka ei nouse paljaaksi. Kahdet sisähousut eli pitkät kalsarit sisähousujen alla ovat taas aika kuuma yhdistelmä.