Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen seksuaalisuus

Vierailija
29.10.2008 |

Kolmevuotiaalla on aika paljon pimppi-pippeli-juttuja. Esittelee äiti/isä kato millanen mulla on. Pikkuveljelle joskus esitellyt ja käskenyt koskea. Välillä on vaikea suhtautua ja itseäkin melkein ahdistaa koko asia. Tästä asiasta puhutaan aika vähän, vaikka ymmärtääkseni se on kuitenkin normaalia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset havahtuvat huomaamaan sukupuolten välisen eron joskus toisen ikävuoden loppupuolella. Sen jälkeen tämä ero askarruttaakin ihmismieltä hamaan hautaan saakka... Kolmevuotias rakentaa omaa identiteettiään tyttönä tai poikana oikein urakalla. Tyyli on vielä "luonnonlapsi, mitä huolinkaan" - ei ole estoja, suuri kiinnostus vain. Miksi minulla on tällainen ja tuolla toisella toisenlainen? Ovatko kaikki aluksi samanlaisia? Miksi pikkuveljellä on tuollainen pikkuinen kastelukannu, mutta minulla ei? Mitähän minun sisälläni on? Tuollaisia asioita kolmevuotiaat pikkutytöt usein miettivät.

Olisi kovin tärkeää, että tyttärellesi muodostuisi kuva, että hänen kiinnostuksensa on todellakin aivan normaalia ja ikään kuuluvaa. Hän pyrkii samastumaan äitiin, ja hänelle kannattaa kertoa, että hänestä tulee isona äidin kaltainen. Pikkuveli taas kehittyy sellaiseksi kuin isä on. Nykyisin on olemassa viehättäviä ja asiallisia lasten kuvakirjoja, joita voitte katsella yhdessä. Tyttäresi on hyvä tietää, että joskin velipojalla on se pikkuinen uloke, hän ei voi koskaan synnyttää vauvoja. Tyttäresi sisällä on sellainen pieni "samettihuone", jossa joskus voi kasvaa vauvan alku. Tytär tarvitsee vahvistusta sille, että hän on kerrassaan hieno ja täydellinen pieni olento.

Sitten keskusteluun voidaan vaivihkaa, lasta moittimatta tai syyllistämättä ujuttaa tietoa siitä, että pimpit ja pippelit ovat yksityisalueita. Omaan pimppiin tai pippeliin saa tutustua ja sitä voi kosketella, mutta niin ei ole tapana tehdä muiden nähden.

Vierailija
2/2 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lapsellesi myös, että toisen sukupuolielimiin sekä muihin yksityisiin paikkoihin (takapuoli, rinnat) ei saa koskea eikä ketään saa myöskään pakottaa koskemaan omia sukupuolielimiään. Kerro, että omaan pimppiin/pippeliin saa tutustua esim. omassa huoneessa peiton alla, mutta ei muiden nähden, koska se ei ole sopivaa (vrt. nenän kaivaminen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla