ooO HELMET Ooo Uusi viikko, uudet kujeet...
Kommentit (39)
Pystyttekö te muut polkeen enään pyörällä?Mun täytyy lopettaa polkeminen.Eilen tulin töistä pyörällä ja sen jälkeen supisteli aivan vietävästi,mutta onnex ne meni sit ohi.
Kuopuskin alkaa olemaan jo parantunut.Toivottavasti pojalle ei tuu mitään korva kierteitä enään tässä vaiheessa.Isot nielurisat sillä on,kunhan ne ei alkaisi vaivaamaan.
Muuten täällä kaikki ok.
anna_liisa 24+1
Heippa!
Minä olen pyöräillyt vielä säännöllisesti. Vähän ylämäissä tuppaa hengästyttämään, jos sattuu olemaan vielä 14-kiloinen esikoinenkin kyydissä, mutta muuten ei tunnu pahalta laisinkaan. Esikkoa odottaessa pyöräilin vielä lasketun ajan tietämissäkin, mutta esikoinen syntyikin syksyllä (itseasiassa vietämme 3-vuotissynttäreitä lauantaina:) ja kelit oli hyvät. Nyt ajattelin jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu eikä tiet ole liukkaita. Vauhti toki täytyy pitää hiljaisena ja muutenkin huomioida kaikki turvallisuusseikat vielä normaaliakin tarkemmin, kun täällä kaupungin vilinässä menee.
On mullakin joskus ylämäkien jälkeen tuntunut lieviä kivuttomia suppareita, mutta ajattelen, että se on ihan normaalia, mitä nyt fyysisen rasituksen (vaikka jumppa tai seksi) jälkeen näillä viikoilla yleensäkin voi tuntua.
Hassua sinänsä, että tuo fillarointi vielä sujuu, kun jouduin lopettamaan spinningissä käynnin jo alkuraskaudesta, kun se satulassa istuminen vaan alkoi tuntua pahalta. No, onhan se satulakin vähän erilainen kuin tuossa meikäläisen mummo-Tunturissa...:)
Muutoin vointi on ihan ok. Pientä iskiasvaivaa on vähän väliä, mutta ei mitään pahempaa. Tänä aamuna oli myös oikeasti ekaa kertaa kuukausiin jotenkin nätti ja hehkeä olo, kun itseäni peilistä töihin lähtiessä vilkaisin. Kiva jos pääsisin vielä tässäkin raskaudessa tuota keskivaiheen hehkeyttä kokemaan. Se onkin toistaiseksi loistanut poissaolollaan, mutta ehkä nyt alkaa hormonitoimintakin tasoittua sen verran, etten enää näytä aivan karsealta (iho ym.). Jännä, miten erilaisia nää raskaudet voikaan olla...
Aurinkoista ja mukavaa päivää kaikille!
Omanapaisena tällä kertaa,
Lumileopardi rv 23+5
Eilen vähän törsäilin eli olin kodin anttilan aleostoksilla, mulla oli 40% alekupunki. Ostikin Stocken pinnasängyn. Kaikista hassuinta tässä on se, että molemmilla tytöilläni on ollut pinasängyt, mutta enpä ole raaskinut vauvoja niissä nukuttamaan, eli aina olleet vieressä nukkumassa. Meidän silloinen kissa sit nukku lopulta pinnasängyssä, kun sängyssä oli ahdasta ;) . Nyt kissamme on ikävä kyllä kissataivaassa. No nyt aattelin, et ainakin tämä meidän kolmevuotias vois alkaa nukkuun uudessa sängyssä, kun sen nostaa meidän sängyn kans samaan tasoon ja sit jättää laidan auki. Voitas pikku hiljaa vähän irtaantua. Ja ties vaikka vauvakin ehkä siinä sit nukkuisi joskus.
Kouluissa on tänään ja huomenna syysloma. Varasin meille, mun siskon perheelle ja mun veljelle miniristeilyn Tukholmaan täksi illaksi. Sit tänään luin, et Ari Koivunen on siel esiintymäs, joten tosi ihana yllätys tytöille ja mulle. Myös muumit laivalla ymmärtääkseni.
Nyt aattelin lähtee tyttöjen kans jäähalliin luisteleen. Luistelu onnistuu, mut pyöräily ja reipas kävely ei !!!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
iitulii72 22+1
Täällä podetaan jokasyksyistä syysmasennusta potenssiin kymmenen!!! Mikään ei tunnun auttavan taistelussa pimeyden voimia vastaan.
Merkkejä syksyn tulosta ja syysmasennuksesta oli ilmassa jo viikonloppuna. Perjantaina nukuin töiden jälkeen päiväunet, jotta jaksoin kaverin kanssa illalla sosiaaliviraston bileisiin katsomaan Hunkseja. Lauantaina mentiin kuin viimeistä päivää; käytiin Ikeassa ostamassa vauvalle kaikkea mahdollista tarpeellista (ja vähän tarpeetontakin) ja kierrätyskeskuksessa hamstraamassa vähän lisää. Päivällä miehen ekaa kertaa tuntemat Nallekarkin hikkahyppelyt saivat vissiin tulevan isän pään pehmiämään ja hankkimaan tulokkaalle vaikka minkälaisia leluja. Hiljaa vain hymyilin ikean sinisen kassin täyttyessä leluista. Sunnuntaina löhöiltiin päivä tekemättä oikein mitään ja käytiin laiskuudessamme ulkona Del Marissa syömässäkin. Yhdessäolo maistui oikein hyvältä!
Istuimme molemmat sunnuntai-iltana sohvalla tyypertyneinä. Mielessä takoi vain yksi ajatus " mä en halua mennä töihin" . Maanantaista selvittiin kunnialla, kiitos normaalin viikon aloitu
shässäkän töissä. Syysmasennus ja pimeys taitaa iskeä nyt viiltävimmällä raipallaan. Tiistaiaamuna lohdutin miestä; " ylihuomisen jälkeen on jo perjantai ja sitten on jo viikonloppu" . Molemmat odotamme jo kovasti vuoden vaihdetta, Nallekarkin syntymää ja sen mukanaan tuomaa taukoa työelämän hektisyydestä.
Treffasin tiistaina illalla kaverin kaupungissa ja jo sille valittelin särkevää päätäni. Hain apteekista D-vitamiinia, kun ajattelin säryn johtuvan sen ja auringon valon puutteesta. Yöllä ei silti tullut nukuttua kovin montaa tuntia. Aamulla soitin töihin, ettei minusta ole tulijaksi. Liukkaankelin ajon ja autokoulun kakkosvaiheen kävin suorittamassa iltapäivällä särkylääketokkurassa. En edes muista mitä ostettiin illalla kaupasta. Mahakin meni sekaisin särkylääkkeistä eikä ruokakaan maistunut.
Viime yö meni varmaankin edellisyön valvomisista johtuen ihan ok. Aamulla neuvolassa kerroin särystä terkkarille, joka suositteli jäämään kotiin. Päätin kuitenkin mennä töihin särkylääkkeen voimin. Työnteosta ei kuitenkaan tullut mitään ja puolen päivän jälkeen annoin periksi ja tulin kotiin lepäämään. Huomiseksi onneksi järjestyi sijainen. Täällä nyt siis makoilen läppäri sylissäni ja yritän viihdyttää itseäni osallistumalla jos jonkinlaisiin verkosta löytyviin kilpailuihin.
Neuvolassa oli onneksi kaikki hyvin. Ekaa kertaa sanoin miehelle mennessä, ettei huolestuta yhtään. Tunsin Nallekarkin liikkeet taas heti aamusta.
Pissassa sokeri matalimmillaan,
proteiini +1, muttei vielä aiheuta toimenpiteitä (edellisestä hiivakuurista niin lyhyt aika).
Verenpaine 112/74 eli ilmeisesti erittäin hyvä,
hemoglobiini 125 (muutama päivä ilman rautatablettia on laskenut sitä vähän alun 132 arvosta).
Painoa oli tullut edelliseen mittaukseen nähden 1,5 kiloa lisää, kokonaisuudessaan nyt 4,5 kg.
Kohdunpohjan korkeus oli 22, kasvanut edellisen mittauksen 16:sta huimasti ja kohtu yltää jo 5cm navan yli. Olenkin ihmetellyt korkealle tuntuvia potkuja. Turvotusta alkaa olla nilkoissa jonkin verran ja tukisukkien käytön aloitinkin tänä aamuna.
Nallekarkki pakoili doppleria harvinaisen sinnikkäästi ja sydänäänetkin kuuluivat vain hetken. Ei silti huolestuttanut, sillä liikkeet tuntui koko ajan, samoin nyrkin ja jalan iskut. Syke oli 150, kun TH sen vihdoin löysi. Seuraava aika onkin sitten neuvolalääkärille 25+6, eli 13.11. Neuvolakäynnin lopuksi täytettiin vielä kelan paperit, jotka kiikutin jo työmatkalla Kelan toimistoon ostarille. Pääsen sitten
ihastelemaan äitiyspakkauksen tavaroita suunnilleen miehen synttärin aikoihin tämän kuun lopussa.
Tämä ilta on pyhitetty kestovaipoille. Kolmen pienen tytön äiti ja hyvä kaverini tulee kestovaippayhdistyksen kassin sekä perheensä kanssa kyläilemään. Miehen kanssa käyty kädennostoäänestys kestovaipat vs. kertakäyttövaipat päättyi tulokseen 2-0 ja miehen lupauksiin pesutornin hankinnasta ja osallistumisesta pyykkivuoren kasvun kukistamisyrityksiin Nallekarkin syntymän jälkeen. Kaiken kierrättävänä perheenä meille kestot oli enemmän kuin luonnollinen valinta kaatopaikkoja 7% osuudella kuormittavien kertakäyttövaippojen sijaan. Nyt vaan on enää päätettävä, että _minkälaisia_ kestoja. Onneksi kassin lainausmahdollisuuden myötä eri malleja pääsee kokeilemaan ihan näppituntumalla.
Nonna ja Nallekarkki rv 22+1
Huomenna olis sitten se kauan odotettu rakenneultra. Samalla tulee 22 raskausviikkoa täyteen. Hassua mutta mä olen odottanut tätä maagista rajaa niin kovasti etten ole oikein vielä " uskaltanut " nauttia tästä raskaudesta. Jos jotain on kuitenkin pielessä. Ehkä pieni pelko on jäänyt kun molemmilla aiemmilla lapsilla on kiinnitetty huomiota rakenneultrissa johonkin seikkaan ja turhaan sillä mut huolestutettu. Terveitä lapsia on silti tullut. Mä olen sitä mieltä että nykyään tutkitaan vähän liiankin tarkkaan. No, huomenna sen sitten näkee. Onneksi mieskin pääsee mukaan, ei ole vielä tähän mennessä päässyt osallistumaan mihinkään raskauteen liittyvään.
Hankinnoista: Ehkä mä olen liikaakin odottanut tuota rakenneultraa kun en ole uskaltanut myöskään vielä mitään ostaa vauvalle. Huomenna mä kyllä ostan sen Marimekko-kuvioisen tuttipullon jota olen kaupassa ihaillut. Miehen kanssa ollaan puhuttu että uudet vaunut pitäis ostaa. Seinäjoen Huvikummussa on kyllä yleensä ihan siistejä käytettyjäkin, täytyy käydä katsomassa.
Tänään tuli lelulehti, oli jotenkin hellyttävää kun meidän 4-v suunnitteli mitä vauvalle pitää toivoa pukilta joululahjaksi. Nyt taidan jatkaa Housen kattomista. Kerron huomenna ultrakuulumisia.
Miltäs, Mauii, ultrassa näytti?
Onko 4d-ultrassa käyneitä? Onko hintansa väärti? Missä vaiheessa kannattaa mennä?
Ensi viikolla ensimmäinen perhevalmennus, meillä Turussa sitä on huimat kaksi kertaa, ja lisäksi (kai) joku lastenhoitotunti, mutta siihen en ole vielä saanut kutsua. Tuo yksi kerta tosin kestää lähes 4 tuntia, joten tiivis paketti tiedossa!
Mulle on myös tullut öisin suonenvetoja, ei kiva! Joka ilta vaan Hirudoidia sääriin ja kunnon venyttelyt, ehkä se siitä vähän helpottaa.
D-vitamiinista: mikä se suositeltu päiväannos on? Ladyvita plussassa muistaakseni 5 mg (en osaa tehdä sitä mikrogramman merkkiä...), tarvitsenkohan vielä enemmän? Neuvola on vasta 2 viikon päästä.
Painoa on tullut tosiaan 8kg, edelleen vaan jaksan sitä ihmetellä! Oma keho tuntuu muutenkin tosi vieraalta. Olen pitkään harrastanut pilatesta, joten oman kehon tuntemus ja hallinta ovat olleet todella hyvät, mutta nyt on kaikki heittänyt ihan häränpyllyä. Lihakset, tasapaino, kaikki ihan erilaisia... Kaipa tämä vaatii totuttelua.
Pikkuisen liikkeet tuntuvat päivittäin, mutta ovat viime päivinä vähentyneet, eivätkä tunnu niin voimakkaasti. Tämäkin kai on normaalia, mutta silti tällaista ensiodottajaa pelottaa, että jokin on huonosti! Mutta eikös esim. vauvan asento vaikuta siihen, miten liikkeet tuntuvat?
täysikuu ja pikkuinen 22+6
Oon käyny täällä lueskelemassa muiden kuulumisia kyllä, mutta omia juttuja en sitten ole ehtinytkään kirjoitella. Töissä pikkaisen haipakkaa, onneksi äitiysloma alkaa jo reilun 3 kk kuluttua! En muuten vieläkään ole kertonut pomolle.. Aika ihme jos ei ole huomannut, mutta eipä tuo kysynytkään ole. Eikös se ole että 2 kk ennen pitää kertoa työnantajalle?
Rakenneultrassa oltiin maanantaina, kaikki oli hyvin. Vastasi viikkoja eikä mitään kummallisuuksia löytynyt. Istukka oli tosiaan etuseinämässä, niinkuin epäilinkin. Niitä hipaisuja kun ei ole tuntunut. Noh, ultran jälkeen tuo kuopus on alkanut muksimaan meikäläistä! Eipä tarvitse enää ihmetellä että missä liikkeet!
Tänne ei sitten kummallisempia.
Tämän omanapaisen kirjoituksen päätteeksi voinkin sitten toivottaa kaikille oikein aurinkoista viikonloppua!
Vaihtakaahan talvirenkaat alle, jokaiseksi yöksi on lupailtu pakkasia, voi aamuisin olla liukasta.
Mrs.Marple & kuopus, rv 21+2 (jos oikein muistan)
Mulla oli tänään koulussa toooodella pitkä ja v-mäinen päivä. Toisaalta oli kivaa kun ei tarvinnut mennä töihin. (Opiskelen ja olen nyt työharjoittelussa.)
Koko päivä meni istuessa ja kuunnellessa muiden työharjotteluraportteja. (5-6 jätkistä oli ollut samassa duunipaikassa, joten esityksen oli sen mukaisia.) :O
Pikkutyyppi oli kääntynyt ympäri ja muistutti olemassa olostaan ihan kiitettävästi. Pari päivää se on muksinut tuonne selänpuolelle kun ei ole niin paljoa ne tuntuneet.
Olossa ei onneksi ole valittamista ja mulla on viikonloppu vapaana, joten mieli on korkealla.
Hyvät perjantait vaan kaikille! Toivottavasti saadaan kuulas viikonloppu. :)
t. Ansa ja Tyyppi 24+4
Aivan mahtava ultrakokemus. Ihana kätilö selitti tosi paljon koko ajan. Vauvalla oli kaikki hyvin ja mulla myös istukka tällä kertaa etuseinässä, siksi vaimeat liiketuntemukset. Saatiin myös aivan ihania kuvia mukaan, mm. vauvan jalanpohjasta ja kasvoista sellainen kuva jossa vauva ikäänkuin hymyilisi. Koko päivän on ollut ihana olo, huojentunut ehkä. En malttanut sitten olla katsomatta ultraa liian tarkkaan. En ainakaan nähnyt jalkovälissä mitään ulokkeita ja sehän vaan vahvistaisi mun tyttötuntemukset jotka olleet alusta saakka. Toki satavarmahan ei voi koskaan olla.
Nyt hyvää ruokaa laittamaan ja saa nauttia viikonlopusta. Huomenna nukun pitkään.
Täällä ollaan saatu esikko unten maille ja kohta suunnataa saunan lauteille... Tosiaan on tällä meidän palstalla meno hieman hiljentynyt. Itsekin olen käynyt vain lukasemassa juttuja silloin tällöin mutta liian laiska ollut itse osaa ottamaan. Korjataan siis hieman tilannetta!=)
Keskiraskaus sujunut ihan mukavasti. Harjoitussuppareita pari kertaa viikossa riippuen päivän rasittavuudesta. Hommasin kotiin kuntopyörän ja sillä olen voinut vielä polkea kun satula on niin mukavan suuri ja pehmeä. Viikko sitten olin viimeksi spinningissä ja toistaiseksi se pyöräily ei ole ollut ylivoimaista. Ymmärrän kyllä hyvin jos kaikilta ei homma enää suju... Eihän se enää ihan miellyttävää ole, mutta siedettävissä!
4d-ultrasta joku kyseli, että onko hintansa väärti. Me käytiin kun oli viikkoja vajaa 19 ja oltiin iloisia siitä. Saatiin hienoja kuvia mukaan ja oli tosi mielenkiintoista nähdä pieni niin " elävänä" (varpaat, kieli jne). Ja äärettömän hyvin se lääkäri katsoi ja näki kaikki sisäelimet, aivot ja muut että oli kaikki kunnossa! Mutta just samainen lääkäri oli serkulle sanonut että niille tulee selvä tyttö ja saivatkin sitten tänä maanantaina yllätyspojan! Jotenkin aivan ihana että veikkaukset ja odotukset petti niin täysin. En tiedä miksi tilanne on niin kutkuttava, jotain siinä on että ihminen ei pysty hienoilla laitteellaankaan sanomaan sitä todellisuutta... Kaikki on kuitenkin korkeammassa kädessä!=)
Oma masu paisuu hirmu vauhtia ja pientä väsymystä täälläkin ilmassa! Rautaa olen syönyt kuun alusta ainakin kuun lopussa odottavaan lääkäriin asti... Vetelen myös niitä raskausajan MultiTabseja (2 tbl/pv). Olen ollut huomaavinani valkovuodon lisääntymistä. Ikävä vaiva, mutta kestetään kunnialla tuon pienen aarteen vuoksi! Ajatelkaahan kohtalotoverit; enää reippaat kolme kk!
Voikaa paksusti!
suko81 24+6
Voiko tosiaan olla, ettei tänne ole lauantaina kirjoittanut kukaan... En kyllä muutakaan pinoa löytänyt.
Me oltiin pikareissulla Kuopiossa. Perjantai-aamuna lähdettiin ja lauantai-iltana tultiin pois. Kävin pe:na pikaisesti H&M:llä katselemassa äitiysvaatteita ja löytyihän sieltä sopivaa. Ostin kahdet samanlaiset joustavat housut. Tuntuivat tosi ihanalta päällä, eivät puristaneet mistään ja hyvin pysyivät ylhäällä. Kaksi paitaa ostin myös. Maksoivat yhteensä vain reilut 60 e, joten eivät tulleet kalliiksi. Harmi vaan, kun en ehtinyt kaikessa rauhassa katsella ja käydä muissakin liikkeissä, kun kiire oli ehtiä hakemaan katras serkkujensa luota ja sitten suunnata teatteriin katsomaan Aladdin ja taikalamppu. Lapset ja mummi tykkäsivät kovasti. Minulla oli meidän vuosikas hyysättävänä ja päätin tauon jälkeen jäädäkin aulaan odottelemaan. Näytelmä esitettiin pienessä studiossa ja kaikki äänet kuului siellä selvästi. Itellä oli koko ajan vähän tukala olo, että jos neiti alkaakin hihkua siellä omiaan tai pitkästyy tms. joten katsoin helpoimmaksi itselleni, että odotellaan kuopuksen kanssa aulassa. Onneksi meidän muulla porukalla oli mukava teatteri-ilta.
(.) Meidän masuneiti on alkanut jytkäytellä ihan kunnon potkuja. Välillä tuntuu edelleen aivan ihmeelliseltä, että masussani kasvaa uusi perheenjäsen. Ja vaikka tämä vauva tulee olemaan jo kuudes, niin silti esim. tänä iltana vuosikasta nukutellessa tuli vähän sellainen olo, että miten sitä osaa rakastaa kahta pikkuista yhtä aikaa. Nykyinen kuopus on tosi rakas (tietysti muutkin lapset on, mutta ainahan se pienin on se rakkain ja hellyttävin) ja hukutan hänet usein pusuihin ja rutistan oikein lujaa sydän pakahtumaisillaan rakkaudesta (kuopuksen syntymää edelsi neljä keskenmenoa, sekin vaikuttaa). Tämä nykyinen raskaushan alkoi hieman yllättäen. Toisaalta neljä ensimmäistähän meillä syntyi aivan peräperää ja kaikille on riittänyt rakkautta. Miksipä niin ei olisi myös nyt. Meidän nelonen sai nauttia pitkään äidin huomion keskipisteenä olemisesta. Nelonen olikin oikea äidintyttö pitkän aikaa. Toisaalta pienestä ikäerosta on se hyöty, että ovat sitten kuin paita ja peppu. Meillä kakkonen, kolmonen ja nelonen ovat tyttöjä ja syntyneet siis pienillä ikäeroilla ja kovasti leikkivät keskenään. Varsinkin kakkonen ja kolmonen ovat tosiaan kuin paita ja peppu. Toivon mukaan viitosesta ja kuutosesta tulisi myös oikein hyvät ystävät ja leikkikaverit. Tyttö kun pitäisi siis olla tämän kuutosenkin (esikoinen vain poika).
Joku kysyi turvakaukaloista, että jalustalla vai ilman. Me ostettiin viitoselle Gracon Autobaby ja ollaan tykätty aivan älyttömästi. Kiirelähtöjä kun tällä porukalla tahtoo tulla usein, niin oli kyllä tosi kätevää vain napsauttaa kaukalo jalustaan.
Onnittelut kaikille iloisia ultrakuulumisia saaneille! Mitä Luuk@n siskon pojalle nyt kuuluu? Toivottavasti asiat parempaan päin.
neronja rv 25+0
TURVAKAUKALOISTA: Mä olen myöskin miettinyt tota asiaa. Meillä ei ole omaa autoa ollenkaan, tuntuu sen takia vähän hölmöltä kaukalo hankkia. Pakko sellainen kuitenkin on olla, kun jo sairaalasta lähtiessä sitä tarvitsee. Osaisiko joku suositella jotain sellaista perushyvää kaukaloa? JA sellaista joka sopii sitten yleisesti autoon kuin autoon.. Huippujuttu olisi jos käytettynä saisi ostettua. Pitää toivoa että vielä ilmestyisi jostain joku. Onneksi on vielä aikaa.
Mantelipulla: Mitenkäs meni ultra? Selvisikö sukupuoli? =)
AIEMMIN SYNNYTTÄNEET: Minkälaisia ne supistukset nyt sitten ovat? Luulen että mulla on ollut jo pieniä suppareita useaankin kertaan, ainakin ovat niin inhottavan tuntuisiakin ja välillä vähän kipeitäkin. Mietinkin että toivottavasti eivät nyt vielä ala useammin tulemaan, ettei mitään käy. Onneksi mulla on reilu viikon päästä lääkärin tarkastus, joten siellähän sen sitten kuulee että onko kaikki vielä ihan mallillaan.
Kamalinta olisi jos joutuisi jo näillä viikoilla loppuajaksi lepolomalle. Mulla tekisi tiukkaa vain maata paikallaan tekemättä mitään kun viikkojakin kuitenkin on vielä niin paljon jäljellä. No toivottavasti ei tarvitse jäädä lomalle kuin vasta sitten kun äippäloma alkaa.
ÄITIYSPAKKAUKSESTA: Onko moni saanut jo oman pakkauksensa? Mä odotan kuumeisesti koska se saapuu. Luotan siihen että ensi viikon aikana pääsen niitä tavaroita ja vaatteita hipelöimään. =) Tai sitten ainakin viimeistään seuraavalla viikolla. :)
Ansa79: Kiva kuulla että alku" shokki" on jo laantunut. =) Nyt vaan nautit loppuajasta täysillä..
PYÖRÄILYSTÄ: Mä ajan pyörällä päivittäin vielä. Välillä maha tuntuu olevan vähän tiellä, mutta hyvin olen pystynyt ainakin toistaiseksi ajamaan. Toisaalta, kohta en kyllä enää uskalla muutenkaan lähteä polkemaan kun alkaa tiet jäätyä.
LIIKKEISTÄ: Huomasin eilen sohvalla maatessani että Nupun potkut näkyvät jo selvästi päälle päin. Koko maha heilahtaa kun iskuja tulee.. =) Ja sitten laitoin kaukosäätimen mahalleni ja ei ollut kaukana että olisi pudonnut potkujen voimasta pois mahan päältä. Mieskin on tuntenut liikkeet nyt ihan päivittäin ja useammankin kerran.
Kaikille onnea hyvistä ultrakuulumisista!
Mullekin tuli eilen mieleen että mitä Luuk@n siskonvauvalle kuuluu?
Ei tänne muuta, joulua odotellessa.
Suan ja Nuppu 23+4
Pitäis alkaa tolle miehelle väsäämään isyyspakkausta. Ajattelin isänpäiväksi sellaisen koota ja antaa sitten sillon. Oletteko te muut ajatelleet koota isyyspakkausta? Jos niin, mitä ajattelitte sinne laittaa? :)
Nyt oli pakko ottaa taas itseään niskasta kiinni ja vähän kirjotella itsekin, vaikka joka päivä näitä Helmien juttuja luenkin.
Raskaus on tällä hetkellä tosi raskasta. Tuntuu, että melkein mitä vaan oireta tulee jatkuvasti, mutta pahin on edelleen varmaan tuo väsymys ja itkuherkkyys. Mies omalla käytöksellään kyllä edelleen vaikuttaa siihen, niinkuin jo joskus kolme viikkoa sitten kirjoittelin. Ja kiitos teille jotka annoitte myötätuntoa silloin.. Kyllä se tarpeeseen tuli.
Öisin ei enää saa hyvää asentoa, kun joka paikkaa särkee, alaselkää särkee töissä, ja jos on vähänkin kiireisempi vuoro, niin johan supistelee. Pahoinvointia ei ole, närästystä kylläkin ja ihan varottamatta saattaa tulla oksennus suuhun ja oikeesti, välillä unessakin. Nyt tuntuu että kylläpä mä valitan, mutta kun tuntuu, ettei jaksa kenellekään muulle. (enkä loukkaannu yhtään, vaikka hyppisittekin yli... ;) )
No, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Me saatiin vihdoin oma asunto myytyä ja ostettiin ihana omakotitalo! Ihanaa päästä sisustamaan ja meidän Tyllerökin saa ihan oman huoneen. Velan määrä " hiukan" hirvittää, etenkin näin ennen mammalomia ja mahdollista hoitovapaata, mutta kyllä se vaan on sen arvostakin.
Ihanaa on myös, että tämä meidän pikkupulla temmeltää oikein kunnolla. Tulevaa isosiskoa on kyllä joutunut vähän huijaamaan liikauttamalla itse mahaa, jotta toinen luulisi vauvan häntä moikkaavan.. Pieni valkoinen valhe, josta toinen on kuitenkin niin innoissaan ja onnellinen. Tyllerö ( siis 2v 7kk) suunnittelee jo kovasti ensi kesäksi muumimaailmareissua, jonne " masuvauva otetaan sitten mukaan rattaisiin ja minä istun vieressä ja sitten ihmetellään" .. Oli tässä äidillä vähän naurussa pitelemistä.
4D:stä muuten joku kyseli. Käytiin silloin aikanamme Tylleröä ihastelemassa ja oli kyllä sen arvoista, että kyllä nyttenkin mennään. Viikot olivat silloin 23+4 ja lääkäri, Felicitaksen Tapio Kurki, sanoi, että pari viikkoa myöhemmin olisi ollut vieläkin otollisempi aika käydä, mutta sen jälkeen kuulemma sikiö alkaa kasvaa niin kovasti ja tilat käyvät ahtaiksi, että ultraaminen paljon hankalmapaa sen vuoksi. Nyt siis mennä viikon päästä. Vähän kyllä jännittää.
PYÖRÄILY: Mua niin naurattaa kun ittellä tuo polkeminen jäi jo viikkoja sitten pyörän mallin takia, kun maha otti kiinni reisiin..! Heh!
No kylläpä nää tekstit venyy ja paukkuu kun harvemmin kirjottelee. Pitäs kyllä vähän ryhdistäytyä asian suhteen.
Hyvää sunnuntain loppua!
Nojanda ja Pulla 23+5
Suan kirjoitteli turvakaukaloista. Itse olen ymmärtänyt, että ne eivät ihan " heittämällä" sovi autoon kuin autoon, koska esimerkiksi joka autossa vyöt ei mene välttämättä jokaisen kaukalon ympäri.
Saako sellaisen alustalla olevan kaukalon ilman alustaa kiinnitettyä vöillä autoon? Meillä kun on kaksi autoa, niin jotenkin tuntuu että kätevämpi ois sellanen, ettei sitä alustaa pitäis koko ajan siirrellä autosta toiseen (jos ei siis ihan joka matkaa vauvan kans tehdä vain mun autolla, jos miehen bensoja kulutetaan välis.. =]).
Äitiyspakkauksesta: mä laitoin hakemuksen maanantaina, ja nyt oli tullut jo päätös avustuksesta, että toimitetaan kahden viikon kuluessa. =] nyt on siis kasattu tota yhtä kaapistoa, jotta on paikka johon vaatteet laittas.. =] Niin, ja päivärahapäätöskin oli jo viikolla annettu! =] Ainoo vaan että siihen tulee vielä ehkä korjaus. Mut tosi nopeeta toimintaa ainakin täällä kelassa tällä kertaa oli! =]
Isyyspakkauksesta: mä kasasin sellasen, ja olen sen jo antanutkin! =] en malttanut odottaa isäinpäivää. Siellä oli korvatulppia, hengityssuojain, kumihanskat (niinkuin huumorimielessä), sit oli vauvaa varten tuttipullo ja tutteja, kumiankka ja kirja. Isällekin oli kirja : " mies hoitaa vauvaa" . kuvitukset on jostain 70-luvulta, ja mitä itse olen kirjaa lukenut niin tosi hauskasti on kaikkia asioita raskaudesta ja vauvasta siellä kerrottu. Niin, ja sit pakkauksessa oli vielä sellanen vauvan kylpy" huppu" pyyhe. Enpäs nyt muista mitä muuta siellä oli... tutit oli tietenkin isän suosikkijoukkueen logolla varustettu.. =] fanituotemyymälästä löysin. =]
Mut nyt meen sunnuntaipäivän ratoksi jatkamaan kaapin kasaamista. Alkavalla viikolla pitäis meillä vielä tapetoidakin pari huonetta, sekä vaatehuone pistää uuteen kuosiin ja kaikkee pientä.. =/ asutaan siis kaaoksessa pari seuraavaa viikkoa.
jonttu rv 24+5
Mä olen myöskin kyllä ymmärtänyt ettei ole sellaista istuinta joka sopisi autoon kuin autoon. Ajattelinkin että jos joku tietäisi onko olemassa sellaista joka sopisi moniin autoihin.
Suan ja Nuppu 23+4
mutta kun todennäköisesti kyllä autolla tulee liikuttua vaikka omaa ei olekaan, niin olis toisaalta ihan järkevää hommata sellainen sitten ihan omaksi. Ja toisaalta, onhan se sitten valmiina seuraaviakin lapsia varten, jos joskus autokin tulee hommattua.
Ja toisaalta pitää katsella ympärille jos vaikka sattuu löytämään käytettynä jonkun just sopivan. =)
Yksi hyvä vaihtoehto, jos epäilee, ettei auton turvavyöt riitä, on isofix-kiinnityksellä olevat kaukalot. Mutta silloin täytyy tosiaan autossa olla ne isofix-kiinnityskoukut eli se täytyy ensin selvittää, onko niitä. Tosi kalliiksi kylläkin tulee nämä ainakin Suomesta ostettuna, tässä esimerkki: http://www.lastenturva.fi/tuotevalikoima/turvaistuimet/turvakaukalot.ht… . Huutiksessakin näkyi näitä olevan myytävänä. Saksastakin kannattaisi varmaan katsella, jos kiinnostaa :-).
ELNI: kiitos kommentistasi tuosta ketoaineesta. joo, ei liene vakava asia kun ei neuvolantäti asiasta mitenkään " saarnannut" lähinnä itseä on asia huolestuttanut.
ANNA_LIISA :toivottavasti kuopus on jo parantunut!
IITULI: On kyllä surkeaa, että lähes koko raskausaika on sinulla mennyt murehtiessa, etkä ole saanut juuri ollenkaan nauttia raskaudesta.
SINISELLE KIRSIKALLE onnea hyvistä ultrakuulumisista!
TANGO:hienoa, että töissä on parempi tunnelma!
AMANDANTRIO :Toivottavasti tuo astma on vaan raskausvaiva.
NONNALLE: HIRMUISESTI VOIMIA SYYSMASENNUKSEN KOURIIN!!! Mullakin on pitkä syysmasennuskausi kesti monta viikkoa ja musta kanssa tuntui että raskaushormonit vielä moninkertaisti ne masennustuntemukset. Mulla neuvolassa käynti jotenkin onnistui laukaisemaan tuon masennuksen.
Vaikken kyllä edes tiedä mitä ja miten se tapahtui.
Mä jo jotenkin alistuin siihen että se masennus saattaa kestää vaikka koko loppuraskauden mutta onneksi niin ei kuitenkaan tainnut käydä.
JONTTU: 4D:ssä käyty, ja hyviä kuulumisia tutkittujen asioiden osalta näyttäis meille olevan tulossa terve tyttö. :)
D-vitamiinista :10 mikrogrammaa/ pv on suositus pimeälle ajalle.
mantelipulla ja helmeri 25+2
Juu, kiitos vaan toivotuksista.
Mulla on parina päivänä ilmeisesti supistanu muutaman kerran mutta on mennyt sitten ohi kun on hengittänyt vaan syvään.
Vitamiineista kun oli puhe, huomasin äsken että olen popsinut tota Multivita plussaa tavalliseen tapaan, jossa on (kivakiva) A-vitamiini lisä, niin päivittäin. Lähti muuten huomenna välittömästi purkki vaihtoon. Saa ukko nappailla sen loppuun.
Mä syön sen lisäksi 1000 mg kalkkia, kun ei maitotuotteita tule niin paljoa käytettyä. Ja näiden lisänä vielä sitten rautaa.
Maanantain 1. neuvolassa kaikki oli kunnossa ja masu oli 19 cm :) Hg:kin oli (yllätyksekseni) 129, ajattelin että se olisi ollut alhaisempi. Kun se normaalistikaan ei ole hirveän korkea. Määräsivät sitten sokeri rasitukseen kun on ennestäänkin jo " isot luut" , suljetaan sillä sitten se r.diabetes pois. Uskoisin ettei sieltä mitään ilmi käy, mutta onpahan sekin sitten tarkistettu. Neuvolan testeissä ei mitään sokereita, bakteereita tai muitakaan näkynyt.
Luojan kiitos se täti aloittanut mitään saarnaa painonhallinnasta. Sain kuitenkin raskaus ja ravinto-vihkosen, jossa ei vaihteeksi ollut yhtään mitään uutta. Ainoan poikkeuksen huomasin siinä että, kirjassa sanottiin että syö papuja mutta neuvolasta tuleen listan mukaan pavut taas kuuluu " ei suositeltaviin" . Eli revi tästä nyt sitten huumoria.
Rakenne-Ultra on ensiviikolla kera perhevalmennuksen ja neuvolan lääkärin. Ohjelmasta ei ole ainakaan pulaa.
Meillä Espoossa kuuluu perhevalmennukseen 5 kertaa ja siitä synnytysvalmennuksesta ei ole vielä ollut edes mitään puhetta.
Laput kävin viemässä jo Kelaan, nyt vaan tulee jännättyä että muistaako palkkis laittaa sen oikein Y17 lomakkeen sinne sitten joulukuussa että saan sen tuen oikein.
Suonen vetoja on ollut pohkeissa nyt muutaman kerran ja kaikki yöllä (!). Raivostuttavaa. Sitten saa aamulla raahata itteensä toinen jalka hellänä eteenpäin.
Joo, tosiaan yllätys oli sillon viime viikolla melkoinen, mutta mulla on onneksi tapana mukautua tilanteisiin todella nopeasti ja nyt ei ahdista enää ollenkaan. Mä kuitenkin olen nyt vasta viikon ollut " virallisesti" raskaana. (Siis testin tein tosiaan vasta 10.10.)
Mutta voimia kaikille tarpeen mukaan.
Ansa ja tyyppi 24+1