***vko 42 HELMINAUHA***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11442455&p=2&tmo…
Siinäpä olisi sitten linkki edelliseen viikkoon!
Kommentit (42)
Meillä hän sanoo koko ajan MÄMMÄ MÄMMÄ ja ihan viime päivinä on muutaman kerran tokaissut kuin kokeeksi että kakka-kakka ja ti-ti-ti. Ilmeisesti alkaa uusia kirjaimia löytyä jokellukseen. Mutta tuo mämmäily ja erilaiset päristysäänet on vakiopuheita. Esikoiseni sanoi jo 9-kuisena useita oikeita sanoja ja puhui 1,5-vuotisneuvolassa pitkiä lauseita, kakkonenkin 11-kuisena kertoi ekat merkitykselliset sanat joten on jännä odottaa mitä poika mulle kohta sanoo!!! Esikoinen sanoi äiti ekaksi! Kakkonen sanoikin sitten kakka ja leipä (sanoi siis eipä).
Se on niin hupaisaa kun oma lapsi alkaa sanoa sanoja. Kaverin lapsi tosi alkoi just puhua vasta 2-vuotiaana ja heti pitkiä juttuja joten tosi yksilöllistä se on.
Täällä kanssa pitkästä aikaa ilmoittaudun. Meillä täällä kanssa öisin aika hulinaa joten olen kyllä ollut tosi väsynyt viimeaikoina. Ei jaksa siis koneellakaan istuskella.
Yöllä heräillään välillä enemmän ja välillä vähemmän mut ei toivoakaan et huudoitta nukahtaisi. Eli noustava on joka kerta tassuttelemaan tai mitä milloinkin sitten jaksaa. Viime yönä otin kainaloon ja mies olikin pikkuneitiä nukuttamassa uudestaan niin poika möyri sitten lattialle =0/ Eipä mitään käynyt...säikähdettiin vaan. Niin ja tosiaan sen lisäksi et pikkumies heräilee niin heräilee myös tuo kakkonen(3v). Käy pissalla yöllä ja nyt isoveli muutti omaan huoneeseen niin raukka vissiin ei oikein osaa yksin nukkua kun ei ole ennen yksin nukkunut.
Ruoka menee hieman kokkareisena mut aika hienoa saa vielä olla. Kaksi hammasta meilläkin edelleen mut uusia näyttäisi olevan tulollaan.
Tänään poitsu harjoitteli oikein todenteolla kävelyä...siis nousee ilman tukea seisomaan. Ja seisoo hienosti ilman tukea esim. lelukädessä ja tänään yritti sitten ottaa askelia...horjuen kylläkin. Saapas nähdä nukutaanko taas ollenkaan...
Eroahdistus iskee yleensä kotona. Kierii jaloissa ja sylissä haluaa olla aina...ja paljon onkin. Tykkää tosi kovin seurata ihan kaikkea. Mut sitten kerhossa tms. poitsu lähtee ihan intona konttamaan ja tutkimaan paikkoja ja menee toisten äitien luo tyytyväisenä seisoskelemaan, eikä vierasta. Mut kotona jos joku toinen ottaa syliin (paitsi isi) niin parku tulee. Iskä on töistä tullessa noin 15min ykkönen muuten äidin syli on pop. Ja mua pussailee kovin mut ei iskää...mies vähän katkera =0) No olenpa kotonakin 24/7...melkein ainakin.
Eikä siis yökylässä ole poika ollut eikä varmaan vähään aikaan kun on tuo nukkuminenkin vähän kyseenalaista.
Rytmi:
Herätään klo 7 sen jälkeen aamupala,päivävaatteet
Aamu-unille 9-10 välillä, nukku noin 40min
Lounas klo11-12välillä, riippuu päivästä
Päikyille klo 13-15 välillä, riippuu päivästä
Välipälä joko ennen tai jälkeen pväunien
Päivällinen 17.30
Iltapuuro klo19.30
Nukkumaan 20.30
Tissittelyä 05 aikaisintaan
Tän lisäksi tietty päivällä maitoa. Kans suunnitellut ja aloittanutkin NAN:n antamisen kun tuntuu et ei enää tuota maitoa tule ja mun täytyy kuukauden sisällä kuiteskin imetys lopettaa. Ellei nuo kanssa sisaret siis irtisanoudu ja lakkoile niin että leikkaus siirtyy tulevaisuuteen.
Huh, tulipasa tarinaa...nyt nukkumaan. Jos vaikka tänä yönä sais hieman pidemmät unet.
Iloista viikkoa kaikille!
calmus&pikkumies 8kk
Tänään jotenkin väsyttää ja isommat mukulat kattovatkin dvd-tä, enkös olekin hyvä äiti!! No ruoan jälkeen jos lähtis vaikka metsäretkelle... Nyt kuitenkin joihinkin galluppeihin:
PUHUMISESTA: Ronja ei paljoa tä-tä-tä-tää enempää juttele paitsi että osaa hienosti leikkiä ankkaa=)) Muuten lähinnä päristäminen ja muut kummalliset kiljahdukset yms. kikatukset ovat mukavaa hommaa ja muriseminen on myöskin hauskaa Ronjan mielestä. Isommat lapset ovat oppineet puhumaan aika varhain. Esikoinen sanoi ensimmäisiä sanoja 11 kuisena ja siitä eteenpäin sanavarasto kasvoi hirmuista kyytiä ja 1,5 vuotiaana jutteli jo lyhyitä (3 sanaisia) lauseita. Kakkonen oppi ensimmäiset sanansa " vasta" 1.2 kk ikäisenä mutta puhui 2-vuotiaana jo täysin ymmärrettävästi ja käytti jo ihan tavallisia pitkiä lauseita. Hän oppi reilu 2-vuotiaana sanomaan R:nkin eli nyt 3-vuotiaana puhuu " täysin oikein" . Esikoinen täyttää 5,mutta R-kirjain on edelleen kadoksissa. Katotaan löytyykö ilman puheterapeuttia.
LELUT: Meillä on noita vanhemmilta lapsilta kaikennäköistä palikka laatikkoa ja palikoita yms. mutta meillä niitä lähinnä kaikki hakataan joko lattiaan taikka syödään. Vauva helistimet mailläkin pikkuhiljaa on jäämässä pois käytöstä kun ei niinkään enää kiinnosta.
VAATEKOKO: 74 cm on jo monet liian pieniä eli pääasiassa 80 cm ja jotakin 86 cm housuja ollaan pidetty jo.
Nyt täytyy lähtee suunnittelemaan jotakinsyötävää mukuloille.
Vielä lopuksi kysyisin apua 5-vuotis synttäreiden tarjoiluun eli toiveena pojalla oli hämähäkki-kakku ja sen mallin mä oonkin jo löytänyt mut mitäs muuta tarjottavaa kun tulee aina laitettua samoja. Paikalle saapuu sekä aikuisia että lapsia yhteensä noin 25. Löytyykö vinkkejä?
T:Kaisa ja Ronja 7 kk
En ymmärrä miten yhtäkkiä on alkanu tuntua päivät niiiin pitkiltä ja väsyttäviltä. Ehkä se on osaltaan esikoisen uhma ja se, että vieraita on rampannut neljänä päivänä :/ Nyt on onneksi rauha maassa :) Mutta pikaisesti Heinän galluppiin:
PUHUMINEN: sanoo ' äiti' monesti, joka oli siis ensimmäinen sana. Myös ' vauvavauvau' on aika yleinen, ehkä siksi et esikoinen hokee Mellua aina vauvaksi :) Sitten maidon nähdessään ' mammammammam' jne ja tavallista tättättää-tä.
Esikoinen sanoi eka sanansa 7kk iässä ja puhua höpötti lauseen tapasia vuoden iässä. En aio stressata liikkumattomuutta, ehkäpä tämänki kanssa käy niin, että puhuminen on vahvin ja liikkuminen tulee sitten jälkijunassa :) Mainittakoon että nyt 2v ikäinen esikoistyttösemme innostui kävelyhommista vasta 1v 5kk iässä eli " tavallista" myöhemmin.
Mutta nyt päikkäreille, tämä mamma ei pysy enään kohta edes pystyssä. Mukavaa päivänjatkoa
-Henna ja tytöt-
meillä nukutaan 22-8.30, osaan kyllä arvostaa sitä! tänäänkin kun heräsi ennen 8 ja mä en jaksanut heti nousta, nukahti uudelleen ja heräsi klo 9 ;-)
ruokaa syödään hyvin ja aika kokkareisenakin. ylpeä olen siitä, etten ole yhtään valmisruokapurkkia ostanut, en kyllä esikoisellekaan. ainoastaan hedelmäsoseet ostan kaupasta. olen myös antanut jo hieman raejuustoa ja maustamatonta jugurttia.
ilmankos vaatteet tuntuu pieniltä, kun poju oli kasvanut jo 74 cm! ja 9,5 kg. meillä jaetaan influenssa-rokotetta marraskuun alussa ilmaiseksi, meinaan kyllä ottaa pojalle. esikoinen saa rokote-tutkimuksessa omansa. ilmeisesti jotain epidemiaa odotettavissa...
lääkäri ei ollut varma, kuuliko jotain sivuääntä sydämessä, menemme kk päästä uudelleen tarkastamaan asia. toivottavasti ei ole mitään.
ryömitään jonkun verran, ei kontata. istutaan aika hyvin jo, pinsetti- ote löytyy. ei vierasteta.
mä kanssa meinaan kohta korjata jumppamaton ja ihan vauva-lelut pois, jotenkin vain tuntuu niin haikealta. meille kun tämä on viimeinen lapsi. onhan se toisaalta kiva, et kasvaa, mut toisaalta...
mulla enää 2 vkoa, et työt alkaa, tylsää. onneksi teen vain vähän töitä, kai se on pakko vaan kiinnostaa.
MyQ, mä olisin kanssa kiinnostunut, miten sait kilot pois?! mulla kun olisi vaan 20 kg tiputettavana ihanne-painooni. jos urheilen kovin, paino ei tipu ollenkaan. pitäisi vain syödä joka päivä kohtuudella ja terveellisesti, kylhän sen toisaalta tietää. olen kyllä jäänyt koukkuun urheilemiseen ja aina kun on mahdollista, lähden jumppaan tai lenkille. vielä kun saisi sen mieliala/tunne- syömisen hallintaan...
nyt ei ehdi muuta kun täytyy mennä kauppaan!
T.Kaisa ja Ronja 7kk
Meidän pieni tutkija nousi samantien pystyyn kun oppi konttaamaan!
Kaikkia mahdollisia tukia vasten nousee polvilleen ja välillä jaloilleen..
Tästä seurauksena on, että unille meno venyy ja venyy -> valvoo vieläkin, vaikka yleensä on mennyt nukkumaan jo seitsemän aikaan. Nyt ei malta vaan nousee sängyssään vaan pystyyn.
Pohja on vielä laskematta, joten sänkyyn sitä ei voi jättää!
PUHE:
Aika pienestä on höpötellyt; Äitäitäi, vauvauvau, aijaijai, auvo =)..
Toi äitäitäi (välillä sanoo selvästi äiti) on nyt ihan pop! Hokee sitä kaiken aikaa.
Kiljahtelu ja kaikenlainen ääntely muutenkin on tullut kuvioihin.
Sauna taitaa olla lämmin, joten sinne siis..
mammutti ja Peetu
Mä huomasin että kun vauva meinasi tarttua vehkaan ja kielsin, hän veti kätensä pois ja katsoi minua. Hivutti sitten taas pikkuhiljaa kättä kukkaa kohti ja taas otti pois kun kielsin. Eli selvästi tiesi sanan merkityksen ja ikäänkuin tottelikin! mutta olisi ilmeisesti jaksanut tätä leikkiä ihan kuinka pitkään vaan joten lopulta jouduin hänet kuitenkin hakemaan pois paikalta. Ja toisaalta kun repii multa tukkaa päästä niin siinä ei mitkään kiellot auta :-)
Meillä ollaan pikkuhiljaa siirtymässä kohti hoitopäivien rytmiä, eli ekat unet yritetään venyyttää alkamaan vasta puoliltapäivin. Kunhan mennään ulos 10-11 niin se onnistuukin. Tosin herätään noin 7.30 ja hoitopäivinä täytyy herätä vähintää puoli tuntia aiemmin. Mut onneksi pirpana on hoitoon menossa vasta tammikuussa joten vielä on aikaa. Olen vaan kuullut niin monelta kaverilta ettei aamu-unet hoidossa onnistu, että yritän suosiolla siirtää niitä myöhemmäksi. Siltikään ei ole nukkunut tavallista pidempiä unia vaan sen tyypillisen 2h plus miinus 30 min. Toiset unet ottaa sitten kuudenmaissa ja ne on sitten kolmisen varttia. Yhteensä siis päiväunet on vähentyneet noin kolmeen tuntiin - ainakin viime päivinä. Rytmistä ei vielä voi puhua.
Huvittavaa huomata että meidän erittäin hitaasti ja yleensä kitinän säestämänä ryömivä pirpana löytää itsestään kyllä myös oikeen turbovaihteen kunhan näkee jotain tarpeeksi kiinnostavaa. Takan eteen unohtunut hiilihanko sai tänään kunnon spurtin aikaan, samoin suuret ompelusakset kun leikkasin kankaita lattialla... Vähän vaan on vaarallisenpuoleisia nuo kiinnostavimmat " lelut" . Vauva sai jopa " oman" kännykän, kun löytyi vanha romu laatikosta, mutta eipä se vaan kauaa kiinnostanut kun siinä ei valot syty eikä se ole aikuisten käyttöesine. Pitäis varmaan alkaa puhua siihen välillä muodon vuoksi :-)
Nyt pitää alkaa surffata huutonetistä rikkaimureita - menee meinaan hermo kun joka aterian jälkeen pitäis neidin syöttärin ympäristö imuroida! Tosin välillä homman voi hoitaa niin että laittaa vauvan ruuan jälkeen lattialle tuolin viereen leikkimään niin kyllä hän kohta niitä muruja sieltä suuhunsa napsii. Pinsettiote on vielä vähän hakusessa mutta yritys hyvä ja lähinnä oikeella kädellä poimii.
Nyt huutonettiin!
0207:lle ja muillekin tottelemisesta
Meijän vauva on alkanut ymmärtää, että joistain asioista kielletään. Eilen aamulla hän aikoi kaataa siskojen roskiksen josta olen usein kieltänyt ja vauva totesi itse EEEEEEEEEIIII samalla äänensävyllä kuin minä. Ja sitten kaatoi roskiksen ja jatkoi että EEEEEEIII -ja työnsi jo kamaa suuhunsa ennen kuin ehdin hätiin... Eli ymmärtää ettei saisi, mutta ei kyllä vielä tottele yhtään. Enkä nyt ole kauheasti sitä odottanutkaan, kun pieni palleroinenhan tuo vielä on. Sanon kyllä joihinkin asioihin toistuvasti ei koska pakkohan on yrittää ettei iankaiken polta käsiä uunissa tai ksko kissaa hännästä. Nyt tässä kun aloin kirjoittaa, hän nappasi naistenlehden ja työnsi sitä suuhunsa sanoen taas EEEEEEEI. Hupaisaa!
Himoitseeko muiden beibit KÄNNYKKÄÄ? Mä erehdyin antamaan kerran kännykkäni tutkittavaksi taskulampputoiminto päällä kun oli joku hetki että piti äkkiä saada poika lopettamaan karjuminen ja se vasta oli huono idis. Nyt hän raivoaa kun puhelin alkaa soida koska haluais sen heti käteensä. JOten en suosittele, vauvat on näköjään tosi nopeita oppimaan kaikenlaista...
Kylläpä nämä viikot hurisevat vauhdilla. Mun pitääkin tänään siivoilla ja lasten kanssa pitäisi väsätä jonkinmoisia ovikransseja ja muuta syys askartelujuttuja eli hommaa piisaa siis asiaan.
Meillä Ronja ei kyllä kovinkaan " tottele" , mutta kun ei osaa vielä liikkuakaan niin eipä tuota paljoa tartte komentaakaan vielä. Loukkaantua hän kyllä osaa ja suuttuu jos isommat vievät häneltä jonkin lelun. Itkee myöskin myötätunnosta jos joku muu itkee ja pelästyy jos joku huutaa hänen vieressään, (hänelle kun ei saa huutaa!!) Eli tälläinen tunnehirmu meillä.
Puhelimet ja kaukosäätimet ovat meilläkin ne mitä pitäisi ensimmäiseksi saada käsiin. Tuollainen oma kaukosäädin on annettu (vanhoista stereoista) Ronjalle, mutta ei se oo ollenkaan sama juttu kun telkkarin kaukosäädin.
Puhelimista piti sanoa varoituksen sana muille eli jos puhelimessa on akku paikallaan niin kannattaa varmistaa ettei siinä sitten ole virtaa pätkän pätkää sillä kortittomalla puhelimellahan voi kyllä soittaa hätänumeroon eli näitä vahinkoja saattaa sattua vauvan painellessa näppäimiä!
Meillä Ronjalla on ylähampaat ilmeisesti tosi kipeet (tai siis ikenet) kun ei suostu syömään mitään ja itkua ja kitinää riittää. Saas nähdä koska nuo turvonneet ikenet päästävät ne ylähampaat näkyviin voi olla sen jälkeen mamman tissit vaarassa!
Nyt sitten siivoilemaan....
Mukavaa viikonloppua kaikille!
T. Kaisa ja Ronja
Ainiin... vaikka olenkin henkeen ja vereen Jouluihminen niin en voi kun ihmetellä kun eilen kävin prismassa ja lapsetkin huomasivat jo kun joulukalenterit ja suklaakonvehdit olivat vallanneet puoli myymälää!!! Jouluun on kuitenkin vielä reilut 2 kk aikaa. Joka vuosi tuntuu että aiemmin ja aiemmin alkaa tuo kaupallinen Joulu!
[color=limegreen]Viikonloppu on taas käsillä.. Mihin tää aika menee !?! Tässä se kauan odotettu syyslomaviikko nyt oli !..
[/color] [color=violet]
Meillä laskettiin eilen illalla sängynpohjaa alemmas Peetun pinniksessä.. Kymmeneltä (vasta) näytti siltä, että pian vois nukahtaa. No, tunnin huusi suoraa huutoa sängyssä ja yritti nousta ylös, sitten nukahti ja nukkui koko yön heräämättä.
Nyt sama juttu toisille päikkäreille mentäessä, paitsi, että huusi n.15min. ja sit nukahti.
Ekat päikyt nukuttiinkin ulkona.
[/color]
[color=steelblue]Meillä ei vielä TOTELLA, mutta kyllä keskeyttää aikeensa (esim.koskea kukkamultaan) kun kieltää. Tosin homma jatkuu jos ei keksi pojalle muuta tekemistä. Isojen poikien pleikkari ja sen ohjaimet on ihan älyttömän mielenkiintoisia varsinkin jos pojat pelaa. Mieletöntä vauhtia kiitää peikkarin luo ja ohjaimiin kiinni..ja nauraa kun kielletään ja viedään kauemmas!
[/color]
Juu, minä myös poistun Huuto.nettiin
mammutti ja Peetuli
Iltaa vaan kaikille!
Meillä Emilia tottelee kieltoa EI, pyörittää päätä ja sanoo eiii, eiii. Joskus kun joutuu kieltämään tiukasti esim. johtoja puriessa tulee lohduton itku ja pää pyörii ja sanoo ei, eii... Yleensä tottelee kerta kiellosta.
Taitoihin kuuluu sanoista 1. Ei 2. Äiti 3. Hauva 4. Lamppu
Sanat tulee joskus tosi selvästi, mut yleensä tapaillen, äiti-äittä-äittäää-äitää, hauva-auva-va, lamppu-amppu-am-am-pu-pu. Emilia on oikea räpä-täti, höpöttää jatkuvasti jotakin ja laulee.
Muita taitoja: Nenien hierominen vastakkain, nenu-nenu. Antaa pusun. Vilkuttaa. Nostaa käden, moi. Halaa. Antaa kädet käsiin pyydettäessä (esim.kun vetää käsistä istumaan). Kääntyy pyydettäessä joko masuulleen tai selälleen. Istuu tuetta. Seisoo lähes tuetta. Kävelee kun kävelyttää. Pyörii napansa ympäri, mut ei ryömi eikä konttaa. Päristää, maiskuttaa huulia, naksuttaa kieltä ja pistää kielen nurin päin. Tanssii, pää pyrii ja kädet huitoo :). Huvittavinta oli kun pääsi soittamaan pienoa, lauloi, tanssi ja soitti samaan aikaan, onneks saatiin videolle :)
Kännykkä on tosi kiinnostava kapistus. Tanssimisen huomasin siitä, et aina kun mun känny soi, typyn pää alkoi pyöriä ja kädet käydä ja ihme hytkytys alkoi :). Samoin kaukosäädin kuuluu kiinnostaviin kapistuksiin.
Hampaat, viime viikolla puhkesi 3. hammas ylös. Ja nyt niitähän hampaita pitää narskuttaa oikeen urakalla, äippä kaipaa välillä korvatulppia, kun niin pahaa tekee ja siihen ei kiellot auta ;)
Iltapalan tekoon...
Heinä76 - ihmetyttää kovasti että olette joutuneet seurantaan painon ja piituden vuoksi. Meillä oli nimittäin ihan samat mitat pojalla 8kk neuvolassa - 9300g ja 71,5cm. Ne olivat ihan ok mitat, vaikka pituus olikin nollakäyrällä. Mutta hienot mitat on 8kk-ikäiselle. Ehkä ne just katsoo sitä syntymäpainoa...
No, nyt poika heräsikin. Palaan myöhemmmin.
mukavaa viikonloppua!
-Junebug & leksa 8kk
Eihän sitä oikein tiedä mitä tekisi, kun Viivi ei ole kotona. Kotitöitä kyllä olisi mielinmäärin tehtävänä muttei oikein innosta.. Itsellä suht hyvin nukuttu yö takana. Viivikin pärjännyt yökylässä ihan ok, vaikka onkin pikkusen vierastellut. Nyt jo kamala ikävä neitiä!
Meillä alotetaan se unikoulu maanantaina ja olen tässä miettinyt, että voiko vauvalle antaa sen maidon jos tosiaan itkee nälkäänsä? Paljonko annetaan? Vai koitetaanko koko yö pärjätä kuitenkin ilman? Kaveri on pitänyt samanikäiselle tytölleen 2 viikkoa nyt unikoulua, ei ole antanut maitoa ja nykysin vauva itkee 15min-1tunnin.. Kertokaahan kokeneemmat miten toimitaan.. Kiitos :)
TOTTELEMINEN: ymmärtää sanan ei. Komentaessa katsoo kuin ajattelisi " Komennatko sä ihan tosissas mua?" , menee pieni hetki ja taas Viivi on pahanteossa. Kieltäminen on Viivistä kuin kiva leikki.
PUHE: sanoo vauvauava (=vauva?) ja jos viedään liian aikasin päiväunille, suuttuu ja huutaa äit-ti.. Päristely on taas hot.
KÄNNYKKÄ/KAUKOSÄÄDIN: aina kun on näkösällä alkaa tavoitella ja suuttuu jos ei saa. Viivi on nyt oppinut saamaan valot kännykästä päälle ja on ihan innoissaan, kun puhelin alkaa soida kädessä. Kaukosäädin on kanssa kiva kun telkkuun saa säädettyä ihan omat asetukset..
Kolomonen - täällä kanssa kaupoissa jo kaikennäköstä joulukrääsää ja tänään tuli Halpa-Hallin mainokset jossa ilmoitettiin isoilla kirjaimilla " Teemme tilaa joululle" . Niin se vaan on, että vaikka jouluun on nyt reilu kuukausi niin sieltä se tulee ja AINA jää kaikki ostokset viime tippaan vaikka kuinka yrittäisi olla ajoissa liikkeellä.
Jos sitä nyt painuisi noihin kotitöihin, ettei tule koko päivää notkuttua koneella. Hyvää viikonloppua kaikille mammoille ja lapsosille tasapuolisesti! :)
t.Ufa
Meillä Peetun kanssa todellista " laatuaikaa" tämä päivä.. Mies lähti isojen poikien kanssa Äetsään lentopallopeliin ja siellä menee koko päivä kun matkaa on aikas paljon.
Syy pojan ilta. ja päiväuni-itkuihin löyty -> flunssa tuli taas! =/ johan viikko ehdittiin olla ilman!
Nyt mietin lähdettäskö ulos vaiko ei.. nenä vuotaa, mutta muuta ei oo, paitsi poika kovin väsynyt.
Ilma olis ihana: aurinko paistaa ja on ihan tyyntä!
KÄNNYKKÄ JA KAUKOSÄÄDIN on ihan parhaiya kapistuksia, mutta tosiaankin vaan ne mitä toisetkin käyttää!
Mitkään rikkinäiset kaket tai kännykät ei kiinnosta!
nyt on mentävä
mammutti ja nuhanenä
Pakkasta ja pimeää sitten riittää tästä eteenpäin huhtikuuhun asti, huh huh!
Lyhyesti lauantai-illan jutut: KÄNNYKÄSTÄ - Milli rikkoi mun kännykkäni pari viikkoa sitten, kun annoin sen imeskellä sitä hetken. Imi siitä kohdasta, jossa virtajohdon kolo, ja kännyyn tuli joku oikosulku niin, että mitään ääniä ei enää kuulu : / No, silmälasit oli vielä kalliimpi hajonnut lelu. Niin että niille jotka eivät vielä ole antaneet kännykkää vauvalleen, kannattaa miettiä kaksi kertaa...
Luin juuri äsken, että illan virkkuus ja aamun torkkuus ja toisinpäin erottuvat jo varhain vauvoista. Eli jälleen GALLUPPIA: onko teillä illanvirkku vai aamunvirkku? Vai kenties sekä että samassa paketissa ; ) Meillä taitaa olla illantorkku (n.20.30 unille) ja aamunvirkku (7-7.30 aikaan pystyyn). Sopisi oikein hyvin tulevien vuosien päiväohjelmaan, jos tämä rytmi säilyisi - tosin voisi jättää ne 5 x yökukkumiset siitä välistä pois : )
Iloista viikonloppua!
T: Sporttari ja Milli
Syyslomaviikko on ollut yhtä hulinaa, joten en ole kerennyt paljoa edes kääntyä koneella. Itse en edes ole lomalla ollut, joten ei ole paljoa ylimääräistä aikaa tosiaan ollut.
Syysloma alkoi meillä aika rajusti, sillä viime sunnuntaina esikoinen hyppi sohvalla ja -tietenkin- putosi ja löi päänsä pöydän kulmaan! Onneksi miehen serkku ja hänen miehensä ovat lääkäreitä (toinen oikein kirurgi), joten ei tarvinnut lähteä päivystykseen odottamaan. Yhdellä tikillä siitä selvittiin. Poika lähtikin heti kun pää oltiin paikattu mummulle Tampereelle ja viipyi siellä kaksi yötä.
Sinna taas on ollut koko viikon oikeastaan flunssassa, myös pientä kuumetta on ollut. Ja lisäksi hänelle on puhkeamassa ensimmäinen hammas, joten sekin itkettää.
TOTTELEMISESTA: Meillä Sinna on niin itsepäinen (kehenköhän ois tullut?? *viheltelee*), että tietää kyllä kun kielletään, mutta ei ota kuuleviin korviinsa kieltoa. Lisäksi Sinna ja Jermu tappelevat jo lähes koko ajan! Kauhulla odotetaan, että mitä tämä elämä sitten on kun Sinnakin osaa jo jotain muutakin kuin vain ryömiä, jos kerran jo nyt tuo tappelu onnistuu!
KAUKOSÄÄTIMET ovat meillä kanssa kovasti Sinnan mieleen! Ja kauheasti suututaan kun niitä ei saada. Joten kaukosäätimet eivät voi koskaan olla missään näkösällä ja sitten niitä saa myös itse etsiskellä tovin kun niitä tarvitsisi. Kännykkää ei ole onneksi vielä keksinyt ja parempi niin! :)
Täällä oli muutama onnistunut KILOJA pudottamaan. Valtaisat onnittelut teille! :) Itsellä ei ole tippunut ollenkaan, mutta sentään jotain positiivista on tapahtunut sillä vanhat (ennen raskautta siis) lempifarkkuni mahtuvat taas jalkaani! :) En tiedä sitten onko tuo kaikki ylimääräinen 10kg jämähtänyt yläkroppaan kun sain jo vanhat housut jalkaan. Ja nuo ko. farkut eivät ole edes mitään stretsiä! Mutta tästä sai onneksi hieman toivon kipinää ja kovasti yritän taas tsempata tuota laihduttamista. Vinkkinä muuten kaikille laihduttajille: (ilta)naposteluun kannattaa ottaa minitomaatteja, porkkanoita tai vaikka kurkun paloja. Näissä missään ei ole yhtään pisteitä (jos painonvartioita noudattaa) ja ovat todella hyviä kun siihen makuun pääsee! :)
Eipäs tässä taas kummempia. Taidan nousta kuntopyörän selkään ja antaa kiloille kyytiä! :)
-frog2 & Sinna 8,5kk
Muakin imetyttää kun olemme tehoseurannassa pojan mittojen takia. Myös toinen lapseni oli 71 cm ja 9300g 8-kuisena eikä sitä silloin kukaan ihmetellyt vaikka oli suht sama syntymäpaino ja pituus kuin pojallakin. Nyt on eri neuvola. Vähänkö ärsyttää jos joutuu johonkin verikokeisiin sairaalaan (jota lääkäri suunnitteli) kun itse tietää ettei ole mitään vikaa pojassa. Hirmu show vaan ja tarttuu kaikki taudit sieltä. Neuvolan th on ystäväni ja hänkin sanoi ettei todellakaan ole mitään hätää, mutta eihän hän voi lääkäriä alkaa neuvoa. Täytyy yrittää venyttää lasta mittauksessa hieman..... Kukaan ei tunnu huomiovan sitä että mulla oli sokereissa häikkää ja siksi vauva oli jättikokoinen syntyessään. Eihän se johtunut siitä että ois isokokoinen poika vaan minun sokereista. Nyt kun hän on omillaan, kehittyy omaa tahtiaan.
Ihme kyllä poika nukkui viime yönä hyvin: 19.50-4.30 ja sitten laitoin ekan kerran tutia, siitä vielä nukkui parin tutinlaiton avulla puoli 7 asti jolloin sai tissiä. Yösyötöistä ollaan siis päästy. Vielä kk sitten annoin joka kitinään tissiä kunnes päätin että nyt riittää. Aloin antaa pelkkää tuttia ja lopetin vauvan nostamisen sängystä pois kun itki. Nukun nykyään niin että vauvan pinnis on vieressäni ja jos itkee, laitan käteni hänen poskelle ja jatkamme molemmat unia. käsi on vähän kankea mutta muuten hyvä juttu. Poika nukkui ekat 7 kk pääosin vieressäni joten muutos on iso mutta meni suht helposti. Ennen tätä omassa sängyssä nukkumista hän herätti noin puolen tunnin välein läpi yön ja hamusi jatkuvasti tissiä. Ja lisäbonuksena vauva nukahtaa itsekseen omaan sänkyynsä. Sitä huusi pari iltaa kunnes tyytyi järjestelyyn iltatissin sijaan. Tai syö iltatissin mutta jo aiemmin hieman virkeämpänä ja halitaan siinä kovasti.
Unikoulu toimi meillä siis niin että lopetettiin sängystä viereen ja syliin nostaminen ja syöttäminen kokonaan. Paitsi jos nyt hirveesti alkaisi karjua paniikissa niin tietysti ottaisin syliin hetkeksi. Käsi poskelle vaan ja uni jatkuu. Huudot väheni parissa yössä huomattavasti. Ja mun jaksaminen parani noin 200 %. Nyt herää keskimäärin kolme kertaa yössä joka on mielestäni hyvin koska ne on yleensä aamuyöllä vasta. Mutta HERÄÄ aamuisin kello 6 viimeistään yleensä eli aamuvirkku on. Kaksi ekaa vauvaani heräsivät pari vuotta viideltä joten tää kuusihan on tosi myöhään...
G: LUETTEKO paljon lapsellenne? Meijän poika tykkää katsoa esim. leppiksiä joita piilotan kuvisa käden alle. Tykkää kun luen paria tuttua kirjaa, uudet ei heti uppoa. Isommille lapsille luen joka ilta yhden vapaavalintaisen sadun per lapsi. Valitsevat yleensä aika pitkän...
Joo, nyt syömishommiin.
Kiva oli päästä pitkästä aikaa lukemaan pinoa. Meilläkin on yöhulinaa, poika herää joko vain pari kertaa tai sitten joka tunti pari kertaa. Tissiä haluaa vasta aamuviideltä tai en ainakaan enää ala antaa aiemmin kun olen sinne saakka saanut sen siirrettyä. Huutaa mielestäni levottomuutta uusista taidoista, seisoo unissaan ja pyörii.
Meillä poika istuu hienosti itse, seisoo tukea vasten ja päästää usein irti jolloin pysyy ilman tukea n. 10 sekunttia itse seisomassa ja on tosi ylpeä siitä. Konttaa hirmu vauhtia kaikkialle, siis aivan kaikkialle. Ja pistää kaiken mahdollisen suuhunsa... Kiva on että vauva osaa paljon juttuja, hän on tyytyväinen kun on touhua ja menoa ja meininkiä. Mutta asian huonona puolena on se että hän tosiaan nyppii kaikki maailman roskat suuhunsa ja karkaa välittömästi vaikka toiseen huoneeseen, eli ei juoda kahvia koskaan istualleen.
Äiti on kaikki maailmassa pojalle, suostuu olemaan mielellään myös isän sylissä ja mummo menettelee hätätapauksessa sekä yksi läheisin ystäväni jota tapaan monta kertaa viikossa. Muiden ei anna koskeakaan itseään tai huutaa kauhuissaan. En voisi mitenkään kuvitella että lähtisin nyt töihin, vaikka kahdelta isommalta lähdin kun lapset oli 11 kk! Poika on ollut maksimissaan pari tuntia isänsä kanssa, kenenkään muun hoidossa ei koskaan hereillä ollessaan.
Nyt tuo yöhilluminen kyllä ramasee, kun ei saa koskaan nukkua kuin jotain pikku pätkiä. Ja mies on puolet viikosta toisella puolella Suomea jatkp-opintojen takia. NEuvolassa lääkäri vahtaa pojan pituutta ja painoa, ei kuulemma nouse riittävästi. En löytänyt kasvupinoa mutta en nyt ymmärrä miten 71 cm ja 9300g voi olla 8-kuiselle niin vähän. Kai siinä huomioidaan syntymäpaino joka oli mojova, mutta eikös saisi huomioida myös sen että poika liikkuu koko ajan, joten kuluttaakin hirveesti. Nyt ollaan tehoseurannassa ja taas ensi viikolla mitataan. Mua tuo stressaa koska enhän saa poikaa syömään enemmän kuin haluaa ja liikkuu ihan hirveesti koko ajan. Täytyy istuttaa häntä vaunuissa! Ulkonakin haluaa tosin hiekkahommiin ja konttaa ympäri leikkipuistoa.
NUKUTUS ULKONA: nukutan kaikki unet ulkona, eli kahdet päikkärit. Pakkasrajana aion pitää 15 astetta tai 10 jos tuulee kovasti. Toimi kivasti tytöilläkin kunhan oli lampaantaljat ja muut.
Nyt olen alkanut antaa osan maidoista korviketta, koska poika PUREE TISSIÄ ihan hirveesti!!! Kun en tissitä koko ajan vaan anna pulloakin, on pureminen jo parissa päivässä vähentynyt. Viime viikon poika nauroi tissille ja puri -> nauroi kun karjahdin. Korvikkeesta kelpaa hänelle vain NAN-jauhe ja sitten on alkanut pulautella.Pureeko muiden vauvat??? Aion lopetella imetystä niin että loppuisi kokonaan joskus parin kk sisällä.
Osa oli jo töihin lähdössä ja osa on jo töissä: onnea matkaan äideille ja lapsille! Hyvin se meillä meni silloin aiemmin vauvojen osalta mutta itse tuntui että aikaa oli ihan liian vähän lapsen kanssa. Nyt yritän ottaa vahingon takaisin ja hoidan kaikkia kolmea kotona vielä vuoden, tai onhan tuo esikoinen osan päivästä eskarissa.
Heinä ja poitsu 8kk