Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia 3-pyöräsistä vaunuista?!?

11.10.2007 |

Hei!

Kaipailisin käyttäjien kokemuksia 3-pyöräisistä vaunuista?Itseä lähinnä kiinnostaa mallit, missä kääntyvä etupyörä. Mitä hyvä mitä huonoa? Piakkoin vaunujenhankinta ajankohtainen meilläkin, ja olemme syystä tai toisesta mieltyneet kolmipyöräisiin yhdistelmiin..niitä näyttää vaan olevan suhteellisen vähän saatavilla. Mielellämme satsaisimme ihan kunnon vaunuihin, mitä merkkejä suosittelisitte? emmaljungan kangaroot ei ainakaan esitteen perusteella vakuuttaneet ( ei käännettävää istuinsuuntaa, jalkatuki ei säädettävä??) Vaunulan Firkon Twist vaikuttaisi esitteen mukaan suhteellisen kivalta, tosin merkin luotettavuus epäilyttää...onko kellään kokemuksia?

lisäksi haluaisin jostain syystä maalisvauvalleni vaunun, missä kova kantokoppa. käytössämme oleva auto on mallia saab 900, joten suhteellisen pieneen tilaan pitäs rattaat vielä saaha pakattuakin..

mutta kertokaa kokemuksianne..

kiitos.

Suskina 16+3

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ei kääntyvällä etupyörällä (vm 2005), mutta olen tykännyt vaunuista todella paljon! Kääntyvällä pyörällä malli on varmaan vielä kätevämpi...

Mielestäni vaunut ovat tukevat vaikka ovatkin kolmepyöräiset, takarenkaiden leveys on sen verran suuri. Silti vaunut kääntyvät näppärästi ja kaikissa kaupoissa olen mahtunut kulkemaan ilman ongelmia. Istuinosa on mielestäni reilun kokoinen ja selkänoja säätyy muistaakseni kolmeen asentoon, jalkatuki kahteen. Todella kestävät vaunut ovat olleet ja hyvin toimineet niin loskassa kuin pururadoillakin isojen pyörien ansiosta. Istuinosa on käännettävä. Meillä vaunuissa oli pehmeä koppa ja olin siihen itse tosi tyytyväinen, kun lapsen kasvaessa ja halutessa myös välillä istuma-asentoon kopasta sai poistettua kovan pohjan ja laidan ja silti toimi kunnollisena jalkapeittona/makuupussina. Mutta kyllä Teutonialla tietääkseni on myös kova koppa ellen ihan väärässä ole. Meillä vaunuja on käytetty kaikenlaisilla keleillä melkein päivittäin yli puolitoista vuotta ja ovat kuin uudet. Mikään osa ei ole hajonnut eikä vaunuja ole tarvinut viedä takuuhuoltoon. Ovat toimineet kuin unelma, kunhan välillä on muistanut puhdistaa jarruja =) Oikein harmittaa, kun pitää vaunut kohta myydä pois tulevan pikkusisaruksen takia (tarve tuplille, enkä kaikkia viitsi säilyttää jo tilankaan takia).

Ainoa miinuspuoli minkä itse näistä rattasta löysin on niiden suuri koko kasattuina. Kannattaa siis ehdottomasti testata ensin autoon. Ja tietysti hintakaan ei ole niitä halvimpia...

Matkiksina meilä on sitten I´coon kolmerattaiset ja niistäkin tykkään todella paljon. Ovat kyllä hieman heppoisemmat kuin kunnon isot yhdistelmät mutta menevät todella pieneen tilaan autossa.

Toivottavasti tämä nyt antoi yhden vinkin lisää =)

Nekku

Vierailija
2/7 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jollain taas kilahtaa ja alkaa " vaunukauppias" -leimasin heilumaan... Koitetaan nyt saada aikaiseksi vastaus, jossa ei suosita mitään merkkiä, johon on ollut omakohtaisesti tyytyväinen.

No joo, melkein kaikilla merkeillä on kolmipyöräiset mallit: teutonia, hartan, gesslein i' coo, britax, quinny, traxx... ja lisää löytyy. Kannattaa varmaan ensin surffailla liikkeiden sivuilla, sieltä löytyy linkkejä noiden valmistajien sivuille. Liikkeitä on mm. Vaunuaitta, Lastentarvike, Lastenturva, Suomenlastenvaunutukku, Vauvatalo Johanna, Pikkuhurmuri... joku voi varmasti täydentää.

Mun mielestä kolmipyöräisen vaunun valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota just tuohon työntösuunnan vaihdon mahdollisuuteen (vaunuvaiheessa ei mielestäni oleellinen), voiko kääntyvän pyörän myös lukita kulkemaan suoraan, millaisen tilan vie kasattuna (jotkut jää tosi pitkiksi), pitääkö istuin tai koppa irroitaa, kun kasataan ja sitten on ihan makuasioita: tuleeko rattaisiin kova koppa runkoon kiinnitettynä ja istuin erikseen, vai onko istuin koko ajan kiinni ja kova/pehmeä koppa siinä päällä. Esim teutonialla voi valita, minkä ratkaisun haluaa, muista en tiedä. Aika monessa sellainen istuin joka ei mene ihan makuuasentoon, joten niissä erikseen.

Mutta ensin kannattaa katsoa nuo kaikki mahdolliset merkit ja mennä sitten liikkeisiin katselukierrokselle, kun vähän tietää, mitä ominaisuuksia haluaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä käytössä 3-pyöräisiä mutta tuttavat on tykännyt Teutonioistaan. Oman kokemukseni mukaan jotkut 3-pyöräiset ovat usein aika pitkät, esim. hisseihin, busseihin mentäessä joten kannattaa huomioida se. Samoin niillä on vaikeahko nousta kynnysten tms. yli kun edessä on vain yksi pyörä. Joskus kun on pakko sillai kipata rattaita eturenkaiden varassa. (vaikea selittää)

Quinnyllä (googleta) on minusta näppärän näköinen malli FreestyleXL3, eikä hintakaan paha. Jossain vaiheessa tulette kuitenkin kaipaamaan rinnalle jotain matkaratastyyppistä ratkaisua :)

Minä ottaisin maalisvauvalle ehkä pehmeän kantokassin. Menisi sellaisenaan heti syntymästä kesään asti, kesällä vauva voisi pötkötellä vilpoisasti pelkässä rattaassa, ja syksyllä menisi vielä lämpöpussina rattaissa kun halutaan jo katsella maisemia :)

Vierailija
4/7 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut kun pitäisi nyt jättää sivuun niin Quinny tai Panther Junior ovat malleista rattaiksi hankintalistalla. Quinnyssä on nätit värit ja edullisempi hinta. Panther Junior Comfortissa houkuttaa sen pieni koko kasattuna ja sen on lyhyempi muutenkin, jos menee bussiin. Vielä teleskooppiaisa niin se lyhenee entisestään.

Pantherissa on käännettävä istuinosa ja jotenkin parempi istuin muutenkin. Quinnyt voisi tilata netistä edullisesti, mutta vähän epäilyttää sekin. Quinnyssä on kova koppa ja Pantheriin saa pehmeän kantokassin. Makuasia varmaan kumman valitsee.

Noita pienillä etupyörillä olevia en uskalla edes harkita näin talvea vasten. Harmittaa etten ostanut jo vaunuiäksi kolmipyöräisiä. Kääntyvä etupyörä on ihan pakollinen.

Vierailija
5/7 |
11.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hartanin kolmipyöräiset ja ihanat olivat =) Talvella kävin niillä lenkillä jopa maastossa ilman ongelmia. Moni luulee, että nelipyöräiset olisivat paremmat talvella, mutta näillä kolmipyöräisillä saa hyvin " aurattua" latua umpisohjossakin. Asutaan itse pientaloalueella, jossa tiet ei ole välttämättä aurattu aamuisin, kun liikkeelle lähtee.

Meidän amllissa ei ollut kääntyvää etupyörää, mutta testin perusteella sellainen olisi tietenkin paljon kevyempi työntää ja kääntää. Ei tarvitse tehdä sitä ylimääräistä paina ja käännä-liikettä. Nykyisin meillä on käytössä nelipyöräiset tuplat ja Brio racet, mutta Skaterit oli kyllä parhaat ja erittäin laadukkaat. Ovat jo toisella käyttäjällä ilman, että mikään on mennyt kertaakaan rikki tai ollut huollon tarpeessa ( siis normaalin itse puhdistamisen lisäksi).

Vaikka Teutonioita pidetäänkin yleisesti ottaen erittäin laadukkaina on minun tuttaville ilmeisesti sattuneet ne maanantaikappaleet, kun molemmilla on kankaat revenneet ompelukohdista ja renkaan kiinnitys ei kestä eli irtoaa.

Vierailija
6/7 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oon kyllä tykänny paljo! Olleet käytössä nyt tosin vasta 4kk joten talvikäytön ja ratasosan käytön koen vasta myöhemmin:) Meillä on niissä Quinny Dreami kova kantokoppa. Se lähtee klikkaamalla napeista irti ja rattaisiin saa kiinni Maxi-Cosi-turvakaukalon, tämä on ollu tosi kätevää pikaisilla kauppareissuilla! Ratasosan istuinkankaat on siis ihan erilliset.

Näissä on kääntyvä ja tarvittaessa lukittava etupyörä. Se on myös todella kätevä! Yleensä annan olla sen kääntyvänä, paitsi välillä olen nukuttanut vauvaa sisällä vaunuihin jolloin on ollut kiva lukita etupyörä, ettei vaunu " pyöri" kun heijaan edes-takaisin:)

Ainoat huonot puolet että kasaaminen on jotenkin vaikeaa, mieheni osaa sen tuosta vain, mutta itse en ole vieläkään oppinut sitä kunnolla. Siinä pitää olla jokin oikea ranneliike!;) Muuten ovat kasattaessa ihan normaalin kokoiset kun taittuvat kaksin kerroin (toisin kuin yhdet Teutonian kolmipyöräiset jotka ei edes mahtuneet farmarimme takakonttiin, niin pitkät olivat :0)

Ja toinen mitä ei kai oikein mihinkään kolmipyöräisiin suositella, on seisomalauta sisarukselle. Tällaista vähän suunnittelin kun ehkä tarvittaisiin mutta eipä ole löytynyt sopivaa.

Muuten ihanat ja upean väriset (punaiset) vaunut!

Vierailija
7/7 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Gessleinin 3- pyöräiset joissa lapseni ei viihtynyt kertaakaan. Sama homma muuten Bugaboon kanssa, No joka tapauksessa:

kolmipyöräisissä on yleensä tosi leveä takapyörien akseliväli: me juutuimme moniin kapeisiin oviaukkoihin tai mahduimme nippanappa. SItten jousitus oli lähes olematon, tosi jäykkä. Ei puhettakaan mistään keinutuksesta ( tämä riippuu lapsesta, omani molemmat ovat vaatineet keinuvaa kyytiä). SItten vielä ne olivat kiistattoman kiikkerät bussiin noustessa. Muutoin olivat kyllä hienot ja komiat, ventovieraatkin tulivat ihastelemaan kuosia.

Meillä oli kyllä myös Teutonian Y2K:t jotka tarkemmin ajateltuna olivat kolmipyöräiset. Niissä ei ollut mitään moitittavaa.