Millä hb-arvolla rautaa?
Kävin eilen lääkärissä, hb oli 115. Lääkäri ei määrännyt rautaa, mutta mahtoikohan unohtaa, en itsekään muistanut kysyä. Millä arvoilla teille on aloitettu rautalääkitys?
maijis
Kommentit (12)
Itselläni hb oli viimeksi (rv 19) n 113, ja neuvolantäti kehotti aloittamaan raudan " voinnin mukaan" . Eli jos väsyttää, niin otan raudan käyttöön. Minulla oli toisaalta lähtö-hb:kin melko matala, eli hb ei ollut laskenut siitä kovin paljon.
Itselleni määrättiin tehokuuri, kun hb oli 110. Olokin oli kaamea, nyt jo onneksi vähän parempi.
Eipä siitä raudasta haittaakaan ole.
Eli aika alas saa laskea, ennen kuin on varsinaisesti raskaudenajan anemia. Toisella voi olla surkea olo jo 120:n hb:lla, jos se tavallisesti on korkeampi - toinen porskuttaa energisenä vaikka hb on 102.
Kun olen kysellyt hb:sta lääkäreiltä (olen ottanut useasti puheeksi, kun hb:ni on aina melko alhainen), kaikki lääkärit ovat sanoneet etteivät juuri noteeraa hb:n laskua raskausaikana, ellei se laske alle sadan. Tietysti saa ja kannattaa ottaa rautaa, jos olo on heikko tai itseä huolestuttaa. Mutta siis lääketieteellisesti huolenaihetta ei ole ennen kuin hb on melko alhainen (muistaakseni vasta alle 80:n hb voi vaikuttaa sikiön kasvuun hidastavasti).
Kaikille hyviä vointeja ja energistä odotusta hb:sta huolimatta! :)
Mulla on hb normaalisti n. 130 ja kyllä sellainen 110 alle menevä pistää sohvalle päivisin makaamaan.
Kaverilla normaalisti n. 115 ja sillä on huidellut alle sadan raskausaikana, eikä sitä väsytä mitenkään.
Kyllä mun terkka on ollut aika huolissaan kun hb on alle sadan jäänyt. Jos se menee alle 80 niin normaali-ihminen on varmaan jo sairaalassa...
Joten uskoisin kyllä että siinä vaiheessa kun äitiä alkaa kunnolla väsyttää, voi vauvakin lievästi kärsiä siitä ettei saa ehkä ihan tarpeeksi happea tarpeeksi nopeasti, kun ei äitikään saa.
Että popsimaan vaan.
Synnytyksen aikaansaama verenhukka voi romahduttaa hb:n tosi alas
Viimeksi neuvolassa tuli puhetta ja kuulemma se raja on 110. Terkka sanoi ettei omin päin saa ottaa
ja eka kolmanneksella ei ollenkaan.
Tutkailtiin sellasta opaskirjaa ja sielläkin sanottiin että vain jos raja alittuu ja annetaan käsky syödä, liika rauta ei ole hyväksi vauvalle ja siksi ei itsenäisesti tabuja.
Menen ens viikolla neuvolaan ja kysäisen sitten siellä kannattasko alottaa rauta, siihen asti tässä varmaan pärjäilen kun kerran arvo ei ole alle 110. T.Maijis rv 22
että mulla ollut 3 terkkaria jotka kaikki ovat sanoneet että raudan syönnin voi hyvin aloittaa ekan kolmanneksen lopulla jos hb laskenut siinä vaiheessa jo paljon! Itse pitäisin ehkä sitä 10 ekaa viikkoa rautavapaana ;-)
Itse sain rautapurkin kouraan kun hb oli laskenut ja oli viime neuvolassa 119 (rv 22). Tosin viime mittauksessa arvo olikin ollut 145 ja se oli ihan raskauden alussa (rv 10).
TOSIN en ole vielä avannutkaan tuota rautasatsia, koska sain sen vähän liian myöhään sitten: ennen neuvolaa olo oli ihan hirveä kolme viikkoa: väsytti aivan törkeästi ja muutenkin oli kamala olotila, mutta jouduin odottelemaan mittausta kun ei ollut aikoja ja aloin syödä sitten siinä raskausmultitabseja, joissa on rautaakin ja olo parani.
-Finja
Minulla taas hb ekassa neuvolassa 161 ja vieläkin nyt raskausviikolla 35 147 ja neuvolantäti sanoi et hyvin voi alkaa rautaa syömään, koska hemoglobiini ei kuulemma varmasti kerro mitään elimistön rautavarastoista, jotka siis kuulemma voivat olla hyvinkin matalat vaikka hemoglobiiniarvo huitelisi ties missä. No, pari tablettia olen saanut kurkustani alas...viimeksi kun otin, tuli salamana ylös. Johtui varmaankin siitä appelsiinimehusta, jota otin palanpainikkeeksi ja tietty oli vielä närästänytkin.
kun Hb oli 112. Viime mittauksessa oli 132 eli reilusti oli tullut alas ja olo on ollut aika väsynyt.
koska jos tuosta laskee niin rupee varmaan väsyttämään aika rankasti ja se taas kestää monta päivää saada korjattua. ( hoono soomi :-P )
Itse olen joka raskaudessa aloittanut raudan popsimisen rv 10 jälkeen oma-aloitteisesti kun tiedän, että mulla taipumusta tosi kovaan hb:n laskuun.
Raudan popsiminenhan ei mitenkään vaaranna sikiötä joten parempi varmaan aloittaa kun olla aloittamatta... Olettaen että hb sulla on tippunut jo ainakin 10 yksikköä.
Mulla tällä hetkellä hb 114 ja tosi paljon parempi olo kun aikaisemmin kun hb tippui sadan tienoille. Silloin ei sängystä ylös pääse.