Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia päiväkotivaatteita taaperoille?

09.10.2007 |

Tämä on tyhmä kysymys, tosikot voi jättää välistä:-)

Olemme muuttamassa ensi vuonna Suomeen vähän lämpimämmistä olosuhteista, ts. suomalainen lasten pukeutumiskulttuuri on mulle outoa, lapset eivät ole koskaan asuneet Suomessa. Toki tiedän, että on talvihaalarit, välikausihaalarit yms. Olen kova shoppailija ja täällä USA:ssa vaatteet ovatkin halvempia kuin Suomessa, joten mietiskelen millaista vaatetta hamstraisin lapsille ensi vuodeksi. Millaisia vaatteita lapset tarvitsevat eniten? Lapset muuttovaiheessa poika 1.5 v ja tyttö 3 v, menevät päiväkotiin. Varmaan tietty riippuu omistakin tottumuksista, luin jotain vanhaa keskustelua collegehousut vs. farkut/sammarit? Kumpia tuon ikäiset tarvii enemmän? Pidättekö tytöillä mekkoja/hameita? Itse tulee täällä aika vähän pidettyä (en itsekään juuri koskaan käytä), kesällä jkv, mutta ei talvella (kun nyt ulos mennään samoissa vaatteissa + takki), on melko kylmä, mutta ei kuitenkaan haalareita käytetä (juuri koskaan). Mitäs lapsilla on sisällä ylävartalolla, riittääkö pelkkä trikoopaita, vai onko sen päällä neule/collegepaita?

Universaali juttu: minkä ikäisillä vielä pidätte bodyja (siis vs. paitoja)? Meidän nyt kaksivuotias tyttö on tosi hoikka, haluaisin pitää t-paitoja enkä bodyja (kivemman näköisiä mun mielestä ja helpompi pukea), mutta tuloksena on, että pakarat vilkkuu, kun juoksee ja että kun vaippa alkaa vähänkään painaa, shortsit valahtaa nilkkoihin. Pojasta näyttää tulevan myös hoikka. Eli siis pidän 2-vuotiaalla pääasiassa bodyja, mutta niitä on tosi vaikee löytää ainakin täältä ja enää vanhemmalle kuin 2-vuotiaalle ei enää löydy. Ongelma varmaan helpottaa, kun päästäis vaipoista pois.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei aina tiedä kuinka hoitajat vaihtavat sisävaatekertaa ulos mennessä, helposti jää samat tietyt sisävaatteet päälle (vaikka asiasta olisi keskusteltu, niin lapsia on paljon ja pukiessa hommaa ja antavat lasten pukea itse: Paras oli kaverin lapsi jonka haki joskus talvella ja oli itse pukenut, oli ollut vaan paljaat jalat kengissä...). Eli jo sisävaatteissa yritän huomioida että toimivat ulkovaatteiden alla ja menee mahdollisimmän vähillä vaatteiden vaihdolla ilman kömmähdyksiä.

Ehdoton ykkönen on sukkahousut! Nilkat eivät jää paljaaksi. Toisaalta jos on housut saisi olla nilkoista kapeat (esim resorilla), jotta eivät jää mytyiksi kengän sisään tai roiku kengän päällä ja kastu, josta kosteus nousee kivasti ulkohousujen sisällä. -Eli sellaiset housut joissa nilkat toimivat.

Paidoissakin pyrin siihen että sama paita ulkoilussa haalarin alla on hyvä ja sisällä (sitten niille kovin kylmille keleille on erikseen haalaria/villatakkia päällä). Eli ei käytetä hupullisia tai kovin montaa paitakerrosta päällekkäin.

Muuten sisävaatetuksen määrä riippuu päiväkodin sisälämpötilasta. Ilmastointi ja rakennuksen ikä ja lämmitys vaikuttaa siihen kovasti. Siihen ei siis ole yleispäteviä ohjeita. Mutta tossut on tosiaan hyvä olla.

Vierailija
22/23 |
12.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ihan pehmeitä farkkuja, joissa ei ole vetskareita ja nappeja. Itsekin ajattelen niin, että sisävaatteiden on oltava mukavat ja käytännölliset. Ja varmaan henkilökunnastakin on ihan kiva, että lapsi pystyy itse pukemaan ja riisumaan vaatteitaan ja harjoittelemaan omatoimisuutta. Toki vetskareiden ja nappien käyttöäkin voi sitten myöhemmin harjoitella mutta kovin pieniltä se ei vielä onnistu. Tällä voi olla merkitystä, kun harjoittelee kuivaksi. Laitan lapsille mieluiten sellaiset vaatteet, että ne käy suoraan haalarin alle. Itse en esim. voisi kuvitella laittavani farkkuja toppahousujen alle ulkoilemaan lähtiessä. Ja yritän kyllä ajatella hoitajiakin siinä, että pyrin välttämään " ylimääräistä" pukemisrumbaa. Siis jos joka lapselle pitää vaihtaa eri sisävaatteet ennen ulkoilua ja sama homma taas kun tullaan sisälle, niin huh huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin: kiva nimimerkki sinulla, tyttäreni on saman niminen. :-)

Kuten ihan varmasti edellisistä vastauksista on tullut esille, makuja on monenlaisia. Itselläni on vajaan vuoden ikäinen tyttö ja 4,5 vuoden ikäinen poika. Tyttö on vielä kotihoidossa, mutta poika on ollut päiväkodissa jo pitkään. Pojan syys- ja talvivarustukseen kuuluu yleensä vain " yksinkertainen" vaatekerta: paita ja collegehousut. Hän on erittäin lämminvärinen, joten ainoastaan kovemmilla pakkasilla tarvitaan haalarin alle villahaalari, muutoin on siis haalarin alla vai sisävaatteet. No, joskus kylminä syyspäivinä saattaa välikausihaalarin alla olla villahaalari.

Saat varmasti paljon vinkkejä vastauksista, mutta itse neuvoisin ostamaan vaatteita - jos vain mahdollista - varastoon mahdollisimman paljon, siis ihan useampaa vuotta varten, jollet sitten ole ihan mahdoton trendifriikki, joka haluaa lapsillaan olevan uusinta uutta. :-)

Uskon, että järkytyt suomalaista hintatasoa, kun muutat takaisin, vaikka olisit täällä käynytkin välillä. Jenkeissä vaatteiden hinnat etenkin aleissa ovat ihan eri tasoa kuin Suomessa. Itselläni oli vielä loppukesään asti mahdollisuus tilata läheisteni USA-osoitteeseen vaatteita, jotka sain viime kuussa tänne. Nyt etenkin tytöllä on paljon ihan Carter´sin, Gapin ja Gymboreen vaatteita. Erityisiä suosikkejani ovat suloiset muistaakseni aivan Searsilta hankitut Disney-paidat, jotka ovat ihanan suloisia ja täynnä upeita yksityiskohtia.

Kenkiä suosittelisin myös hankkimaan varastoon. Itse pidän parhaimpina löytöinäni Eccon erilaisia kenkiä, joita ostin Amazonilta heinäkuussa. Halvimmat goretexit taisivat olla noin 30 euroa. Muistelen, että Suomessa vastaavat kengät normaalihintaisina maksavat noin 70 e. Korjatkaa, jos oletn väärässä.

Timberlandin ja Columbian sandaaleitakin meiltä löytyy. Samaten parit Timberlandin goretex-välikausikengät, joita sai Jenkeistä kahdet samalla hintaa kuin Suomesta yhdet.

Sinuna hankkisin myös tytölle pari juhlamekkoa valmiiksi. Tosin saahan niitä esim. Ebaysta tilaamalla Suomeenkin. Itse sain postissa Ebay-ostoksena eilen aivan uuden, upean silkkisen Gymboreen mekon, jolle jäi hintaa reilut 20 euroa. Väittäisin, ettei Suomesta saa vastaavaa edes kaksinkertaisella hinnalla.

Neuvoisin siis tosiaan hamstraamaan vaatteita ja kenkiä. Niin, ja tervetuloa Suomeen!

Iiituli