Onko 150 000 euron asuntolaina pieni?
Kommentit (13)
Muistan vielä ajan (vanhus eli 33v kun olen) kun iso laina oli mikä tahansa yli 70000e.
jos vertaa siihen että otimme asuntolaina 68 000e... =) Mutta oikeesti joillakin on siis tyyliin 250 000, joka on mun mielestä aika karmivaa...
onko toi laina yhdellä vai kahdella hengellä. Yhden hengen lainaksi tällä hetkellä arvioisin suureksi yli 60 000 euron lainan.
ole perintöä saanut niin eipä tolla rahalla saa kun kuppasen homeasunnon. eli pakko ton verran lainaa ottaa, mun mielestä pieni laina.
olemme keskituloisia kolmikymppisiä joilla on kaksi lasta. Meillä tuo oli maksimimäärä minkä saimme lainaa mukisematta (ilman takaajia), ja myös maksimimäärä minkä pystymme kohtuullisessa ajassa maksamaan (emme halua 50 vuoden lainoja ; ).
keskikokoinen asuntolaina tuo on, ainakin kun maksajia on kaksi.
Mutta jos asuu syrjäkylillä niin sitten tuo on jo iso laina.
Ja jos on tiedossa perintöä matkan varrella, niin johan silläkin on merkitystä. Pariskunnan yhteiseksi lainaksi ei kuulosta pahalta.
Meillä on sen verran lainaa enkä minä ole edes töissä kun hoidan lapsia kotona. Mutta kuulemma tuollaisen saisi kuka vaan eikä meilläkään takaajia ole tarvittu. talon arvo tosin huomattavasti tuota isompi, siinä selitys.
Mutta siis 150.000 on ihan ok laina mielestäni jos tulot on suhteessa sopivat ja lainan saa maksetuksi. Itse en ottaisi yhtään isompaa lainaa kuin nyt on vaikka miehellä on hyvät tulot ja mullakin tulevaisuudessa alkaa tuloja olla.
ellei sitten nettotulot ole yli 10.000 euroa kuukaudessa, silloin alkaa olla jo aika kohtuullinen/pieni.
että muistelen että kolmikymppisillä keskimääräinen velkataakka on juuri tuossa 60000 euron pintaan per lainanottaja.
suuria joiden hoitamiseen menee yli 10 vuotta, kun hoitoon kuluu 30% nettotuloista.
Laske sitten siitä.
4000 € tuloilla nettotulo on tyypillisestä 2300 €/kk ja siitä 30 % on 690 €.
690 €/kk x 12 kk/a x 10a on nätin kertolaskun ja yksiköiden supistamisen jälkeen 82800.
Sitten pikkasen hihavakiota, siten että huomioidaan korot vaikka 7 % mukaan ja hihasta saadaan jakaja 1,25, josta seuraa otettavan lainan määrä = 66240 €.
Siis 4000 € tuloilla yksinäisen henkilön ottama laina on suuri, mikäli se ylittää 66240 €.
Tämä siis puhtaasti henkilökohtainen mielipide. Enemmänkin voi tietysti lainaa otta kuin tuon 66240 €, mutta se on sitten iso ja isoja lainojahan viimevuosina on paljon otettu.
Otin yh:na 100 000 euroa lainaa, käteen jää kuukaudessa n. 2400 elatus maksut ja lapsilisät mukaan lukien. Lyhentelen lainaa 600 e kuussa (otin muuten korkokaton), maksan yhtiövastiketta + auton lainan lyhennystä. Rahat riittää, mutta ei mihinkään ylimääräiseen. Olen tyytyväinen tähän tilanteeseen, ja kiitos tuon kokorkaton, tiedän muutamaksi vuodeksi eteenpäin lyhentäväni lainaa just tarkkaan tietyn summan kuussa, enkä yhtään yli. Jos en olisi sitä ottanut, olisin nyt liemessä...
Normaalituloiselle maksimimäärä, jos aikoo joskus saada maksetuksikin.