Ehtiikö kahden pienen lapsen äiti lukea joka päivä sanomalehden?
Meille tulee tällä hetkellä sanomalehti kotiin harvemmin kuin joka päivä, sillä emme sitä ehdi arkisin juurikaan lukea. Katson yleensä uutiset netistä tai luen lehden töissä.
Nyt olen jäänyt äitiyslomalle ja ehtisin ihan hyvin lukea lehden joka päivä kotona. Mutta ehdinkö vielä sittenkin, kun kakkonen syntyy? Kannattaakohan tilausta siis muuttaa tässä vaiheessa?
Kommentit (28)
En pystyisi elämään ilman sanoamlehteä.
Itse kulutan ko. toimeen vajaat puoli tuntia päivässä, mies sen sijaan kahlaa lehden tosi tarkkaan ja saa siihen kulumaan parikin tuntia kevyesti, jos aikaa riittää.
Olen aina ehtinyt käyttämään tuon puolisen tuntia lehden lukuun, koska se on minulle tärkeää jo ammattitaidon ylläpitämisenkin takia (olen toimittaja). Mutta toki moni etsii ne uutiset muualta.
Xandris:
Itse kulutan ko. toimeen vajaat puoli tuntia päivässä, mies sen sijaan kahlaa lehden tosi tarkkaan ja saa siihen kulumaan parikin tuntia kevyesti, jos aikaa riittää.
Mutta illalla usein palaan lehden pariin ja luen tarkemmin. Liitteet ovat hyvää vessalukemista :o)
tai esim. minä mieluummin herään 30 minsaa ennen lapsia juomaan aamuteeni rauhassa ja luen samalla lehden. Sen verran voin unistani luovuttaa.
Mitään ei jää tekemättä sen takia, että luen lehden. Aa,upalaa syödään samalla kun minä luen lehteä. Ja tarkkaan syynäänkin sen läpi! :)
Meiltä peruttiin HS pari vuotta sitten kun kuopus syntyi, koska en tosiaankaan ikinä ehtinyt sitä lukea. Nykyään kun joskus luen sen mummon luona käydessämme, huomaan että kyllä sekin lehti on täynnä p*****.
Käytän lehden lukuun n. 20-40 min. Kotona ollessani luin sen aamupalalla. Isommat lähtivät syötyään omiin leikkeihinsä ja kuopus torkkui sitterissä tai esim. imetin ja luin samalla lehteä. Kotona ollessa oli nimenomaan ihanaa kun sai syventyä lehteen rauhassa.
Nyt töissä ollessani luen hesarin yleensä lastenohjelmien aikaan, samalla kun vaikka perunat kiehuu tms.
En mä mitään jätä pois lehden luvun takia, ei meillä elämä ole täyspäiväistä suorittamista 24 h, kyllä löysää aikaakin jää.
Kyllä me ollaan ehditty ulkoilemaan ja ruokaa tekemään ja pidetty kotikin siistinä.
Siis ei kerrassaan mitään! Mä vaan lueskelen lehteä päivät pitkät :-)
Ja kyllä ehdin lukea. Se onkin sitten eri asia, että mihinkä aikaan päivästä tai illasta...
Lapset ovat oppineet, että äidilläkin on oikeus omaan hetkeen. Minusta kuppi kahvia ja lehti aloittaa aamun rauhallisesti. Lapset touhuavat omiaan. Minulla lehteen menee n. 20min. Mutta meille ei tulekaan Hesaria, vaan Kaleva. Järkevintä on mielestäni tilata oman paikkakunnan lehti, että pysyy oman paikkakunnan asioista kärryillä. Nimittäin voi aivan hyvin valtakunnalliset tapahtumat ja ulkomaanasiatkin seurata uutisista (helsinkikieskeistähän se uutisointi on). Hesarisas on ainakin niin hirmusti mainoksia, että ei siellä nyt niii-in paljon enempää luettavaa ole.
Niin, ja olen työssäkäyvä äiti, silti luen joka ikinen aamu lehteni.
Vierailija:
Mitä te sitten priorisoitte - eli mitä jää tekemättä, kun luette lehden?
ap
Mutta jos nyt mietin omaa aamuani, niin näin se menee:
- herään seitsemän jälkeen. Napsautan kahvinkeittimen päälle, käyn suihkussa. Puen.
- syön aamupalan ja luen lehden. Tuohon kuluu 15-30 min.
- herätän lapset, annan aamupalaa.
- lasten syödessä sijaan vuoteet, kuivaan tukan, pesen hampaani ja meikkaan.
- puen muksut, harjaan tukat ja hampaat. Mies vie toisen ja minä toisen matkallamme töihin (esikoinen on ekalla luokalla, kuopus tarhassa). Kello on kotoa lähtiessämme 8.30.
mitä hänen listassaan ei olisi. Silti aikaa ei jäänyt yhtään yli - ja vietävänä vain yksi lapsi.
Olenko siis tehoton?
Xandris:
Mutta jos nyt mietin omaa aamuani, niin näin se menee:
- herään seitsemän jälkeen. Napsautan kahvinkeittimen päälle, käyn suihkussa. Puen.
- syön aamupalan ja luen lehden. Tuohon kuluu 15-30 min.
- herätän lapset, annan aamupalaa.
- lasten syödessä sijaan vuoteet, kuivaan tukan, pesen hampaani ja meikkaan.
- puen muksut, harjaan tukat ja hampaat. Mies vie toisen ja minä toisen matkallamme töihin (esikoinen on ekalla luokalla, kuopus tarhassa). Kello on kotoa lähtiessämme 8.30.
En myöskään käynyt suihkussa ja silti kaikki aika meni niin että oman voileipäni söin kävellessäni autolle. Taidan olla aika luuseri.
ja sillä hyvä. Näin ainakin meillä. Tai ehkä ehtisi, mutta kun on parempaakin tekemistä. Ei minun tarvitse olla tietoinen kaikista maailman tapahtumista kuin korkeintaan otsikkotasolla.
Heräsin 6.55 Kävin suihkussa (tänä aamuna en pessyt tukkaa), keitin kahvin ja puin päälle. Herätin lapset, katsoin kahdelle vanhemmalle vaatteet ja letitin tukat. Puin pienimmän ja petasin sängyt. Join kahvia samalla kun meikkasin (aikaa meni ehkä 4 min. )
Isommat pakkasivat reput ja pukivat päälle. Samalla puin pienimmän ja pakkasin porukan autoon. Lähdimme kotoa kun auton kello oli 7.43.
Ok, emme syöneet aamupalaa (johon kuluu tuhottomasti aikaa) vaan se jäi päiväkotiin. Enkä siis vielä lukenut lehteä :) Mutta luen sen illalla.
Aamun saa hoidettua sähäkästikin kun on aamu-uninen ja on pakko.
Vierailija:
mitä hänen listassaan ei olisi. Silti aikaa ei jäänyt yhtään yli - ja vietävänä vain yksi lapsi.Olenko siis tehoton?
Joko tehoton tai hitaasti heräävä ;-) Me heräämme viisi yli kuusi ja lähtövalmiina olemme yleensä 7.15. Eli tunti ja kymmenen minuuttia menee. Oikeasti olisimme paljon lyhyemmässä ajassa valmiita, mutta haluan pitää aamut rauhallisena. Lapset heräävät yhtäaikaa kuin minäkin. En osaa niin hiljaa hiipiä, etteivätkö heräisi. Monasti jopa ennen kellonsoittoa heräävät. Jos haluaisin tehostaa aamuja niin, että lukisin kuitenkin lehden, tekisin monta asiaa illalla jo valmiiksi. Mutta nykyään aikaa kuluu paljonkin vaatteiden etsimiseen ja reppujen pakkailuun. Eväitten viimeistelyyn ja lelujen etsimiseen. Petaan myös sängyt. Suihkussa en käy ihan joka aamu, mutta melkein.
Mä heräsin tänään klo 7.45 ja imetin vauvan ja tein miehelle aamupalan. Sitten 3,5v ja 2,5v lukivat sohvalla uusia kirjastonkirjoja ja tein vauvalle aamupesut ja itselle myös.
Sen jälkeen menin lukemaan lehden ja sitten vasta koko poppoo (siis mies jo töissä) aamupalalle. Lapset ei jaksa syödä heti kun ne herää ja ne leikkii monesti keskenään. Päivisin luen tilattuja lehtiä ja illalla myös. Ihanaa ottaa avotakka ja käpertyä imettämään ja syömään suklaata illalla :)
Kyllä minä ehdin ainakin, vaikka opiskelin kotoa käsin, ei ollut miestä ja toinen lapsista kroonisesti sairas.