Hoitovapaalta äitiyslomalle, miten vapaat pitää limittää, että saa " entisen" äitiysloma-ajan palkan?
Anteeksi sekava kirjoitus...
Meille on siis tulossa toinen lapsi vähän ennen kuin esikoinen täyttää kolme vuotta. Olen vielä tällä hetkellä hoitovapaalla. Aion jäädä suoraan äitiyslomalle niin, etten välillä käy töissä.
Kysymys siis kuuluu, että miten noiden vapaiden pitää mennä, että saan saman äitiysloma-ajan palkan kuin esikoisesta? Vakivirka on. Jos äitiysloma alkaa 1.2.2008 niin pitääkö hoitovapaan päättyä juuri 31.1.2008?
Onko tämä ehkä toimialakohtaista vai onko samat säännöt kaikille? En tiedä näistä asioista yhtään ja työnantajalta en haluaisi kysyä.
Kiitos vastanneille!
Kommentit (10)
siis siitä, oletko oikeutettu palkalliseen äitiyslomaan vai et. Hoitovapaa kannattaa sanoa päättymään päivää ennen äitiysloman alkua, jotta äitiys/vanhempainvapaan ajalta kertyisi myös lomapäiviä.
Taas tulee tyhmä kysymys; kun olen jo lomarahat saanut niin onko mitään väliä sillä, pidänkö kesälomat äitiysloman perään (niin kuin 2) vai aloitanko vaan äitiysloman suoraan (eli siis menetän kesälomat)? Eli mitä hyötyä on tuosta kesälomien pitämisestä?
ap
mutta juurihan oli joku Tamperelainen opettaja vienyt eteenpäin asian, kun hoitovapaa ei katkennutkaan äitiyslomaan. Voitti jutun jossain EU-istuimessa ja sitä pidetään nyt ennakkotapauksena. Harmi, etten itse rohjennut moiseen.
Vierailija:
siis siitä, oletko oikeutettu palkalliseen äitiyslomaan vai et. Hoitovapaa kannattaa sanoa päättymään päivää ennen äitiysloman alkua, jotta äitiys/vanhempainvapaan ajalta kertyisi myös lomapäiviä.
Luin työehtosopimusta, mutta siinä ei ollut mainittu mitään tästä asiasta :/ Silläpä täällä kyselen. Työnantajalle tosiaan en vielä haluaisi kertoa raskaudesta. Pitää varmaan soittaa liittoon.
ap
näin varmistat palkan. Kuluta vaikka yksi kesälomapäivä siihen
ennen uutta äityslomaa, niin saat sen 3kk palkan (jos se kuuluu sinulle). Vuosiloma ei katoa mihinkään vaan sulla säilyy lomat. Hoitovapaa ei kerrytä muuten lomapäivä, vain äitys- ja vanhempainvapaa.
Vierailija:
ennen uutta äityslomaa, niin saat sen 3kk palkan (jos se kuuluu sinulle). Vuosiloma ei katoa mihinkään vaan sulla säilyy lomat. Hoitovapaa ei kerrytä muuten lomapäivä, vain äitys- ja vanhempainvapaa.
Meidän työnantaja ihan varmasti laittaa hoitovapaan ajalle jos vaan on mahdollista...
ap
Vierailija:
Olen käsittänyt, että työnantaja voi määrätä pitämään vuosilomat hoitovapaan aikana :O
Eli nykyisin vuosilomat voidaan määrätä vain sellaiseen aikaan, että muuten olisi töissä. Ne on siis oikeus saada vapaana, jos ei halua työnantajan kanssa vapaaehtoisesti ottaa niitä rahana äitiysloman tai hoitovapaan aikana.
Olen hoitovapaalla esikoisesta ja kakkosen laskettuaika 1.2.2008. Esikoinen täyttää kolme sitten toukokuussa. Mulle oli kertyny lomapäiviä edelliseltä äitiyslomalta joten pidän ne ensin pois ja sitten jään äitiyslomalle. Mulla menee siis näin: hoitovapaa loppuu 21.11, vuosiloma 22.11-26.12 ja äitiysloma 27.12 alkaen. Saan kolme ekaa äitiysloma kuukautta palkkaa, niin kuin esikoisestakin ja sitten saman äitiysrahan kuin esikoisesta.