Heinähattujen ma-ke vko 41
Kommentit (38)
Tohon keittiöfirman könttähintaan sisälty siis tietty vielä vessojen kalusteet (ei pönttöjä eikä hanoja)! Pääsi unohtumaan..
Unelma kyseli rakennus projektin hinnoista: meillä on lähes kaikki teetetty ulkopuolisilla, työntekijät (perustusten tekijät ja kirvesmies) on ollu tuntipalkalla työntekijöinä, sähköt ja LVI firmojenkautta (laskuttavat tuntien mukaan +tarvikkeet) ja budjetti on 175 000 ¿ sisältäen autokatos/varaston sekä pihan tekemisen. Meillä kun ei lopullista lopputarkastusta saa läpi ennen kuin mullat on levitetty ja sorat ajettu niin ja romut siivottu pihalta pois. Nyt loppusuoralla näyttää siltä että noin 10 000 ¿ menee enemmän kuin on laskettu. Tähän suurinsyy on ilmastointikone jäähdytyksellä joka oli kolmekertaa " tavallista" kalliimpi mutta saatiin niin paljon positiivista tietoa siitä koneesta niin aateltiin sijoittaa siihen. Pintamateriaalit on hintaluokaltaan keskivertoja ei halvimpia mutta ei kalleimpiakaan. Kiintokalusteet (saarekekeittiö, eteinen, wc, 3 mh, khh) noin 9500 ¿ asennettuna, ei paha hinta ollenkaan kun kaappeja on tosi paljon. Tiilerin paikallamuurattu takka/leivinuuni ja muurattu piippu. Kodinkoneet n. 3400 ¿ (jk, pk, erillisuuni, induktiotaso, apk kaikki Grammeja + liesituuletin). Sähkötyöt noin 7500 ¿ LVI noin 8000 ¿. Voin laittaa jossain välissä nettiosotteen jossa projektia voi käydä seuraamassa kunhan saan sinne päivitettyä kuvat.
Muuten täällä ollaan levollisin mielin, huomenna ja perjantaina lomaa joten ei stressiä töistä loppuviikolla. Huomenna se työhaastattelu ja saa olla pari päivää rauhassa tontilla kun ei oo niin kiire. Ehtii hommaamaan loput tavarat ja ihailla takkaa kun sitä muurataan, pääsis vaan pian lämmittämään sitä.
UudentuvanJussi kp 15/?
Te rakennatte kyllä tosi halvalla, kun tuohon hintaan saatte talon pystyyn ja autokatoksenkin, ottaen huomioon, että käytätte vierasta työvoimaa koko ajan!! Mutta hyvähän se vaan tietty on! Teillä täytyy olla tosi halpa kirvesmies. Mitä hän muuten velottaa sivukuluineen?
Meillä sähkö- ja lviurakat suurinpiirtein samaa luokkaa, kodinkoneet maksoi pari tonnia enemmän kuin teillä ja tosiaan kalusteet noin 5000 ¿ enemmän kuin teillä. Meidän muurari otti 2000 ¿ takkaleivinuunin ja kosteiden tilojen muuraamisesta ja tasoittamisesta (tämä saattoi olla yläkanttiin, mutta oli kyllä taitava äijä..) Kirvesmiestä ja hänen porukoitaan ollaan käytetty tähän mennessä väliseinärunkojen tekemiseen (tähän mennessä heidän lasku on ollut vähän yli tonnin) sekä he myös vesieristävät paikat ja kaakeloivat saunan, vessat yms sekä lattiat (keittiö ja khh). Kirvesmiehen tunti veloitus on 27 ¿/h sis alv. Lisäksi ollaan kaikki mahdolliset työkalut yms. saatu velotuksetta lainata tältä kirvesmieheltä, kun tuttuja ollaan.
Minkä hintaiset lattiamateriaalit teille tulee? Entäs kattopanelit? Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska mä en ihan kauheesti tutustunut noiden matskujen hintoihin, vaan valitsin kohtuuhintaiset ja mieleiset matskut. Niin ja meidän talopaketti maksoi 48500¿ vesikattoon asti asennettuna, itse sitten ladottiin tiilet.
Jonskuponsku
Piti vielä kysyä, että mikä lämmitysjärjestelmä teille tuli? Meille tuli vesikiertoinen lattialämmitys, jota pyörittää sellanen sähkökattila (Jäspi tehowatti), jossa samassa on käyttövesivaraaja.
että meidän kodinkoneet ei kait sittenkään olleet kalliimmat, koska meillä 5000¿:n hintaan sisältyi myös pyykinpesukone ja kuivausrumpu (AEG). Niin ja tietysti astianpesukone, liesi ja erikseen se taso, jossa keittolevyt :-), jääkaappi ja pakastinkaappi (kaikki alumiini värisiä, AEG).
Meillä on kustannusarvio 160 000e, näillä näkymin jäädään reippaasti plussalle. Meillä on siis ilmainen kirvesmies,lisäksi oma siippa kaiken vapaa-ajan (jää pupuilut vähiin)raksalla. Pitkästä tavarasta tehdään, neliöitä n150 +katos kahdelle autolle ja varastot.
Laatat,tapetit jne eivät ole halvimmasta päästä,mutta niin hyvät suhteet että saadaan " halvan" hinnalla todella laadukasta(=hintavaa).
Ulkopuolista työvoimaa on ollut ainoastaan putkimies,muurari ja kaivinkonemies, muut siis sukua.
Mitähän vielä?
pupu
Meillä kirvesmiehen tuntipalkka kaikkine kuluineen muistaakseni 25 ¿. Pitää vielä tarkistaa kun pääsen kotia.
Meillä kattopaneelit tuli talopaketin mukana, parketit ostettiin tutulta joka sai ne aika pilkkahintaa laatuun nähden. Eteis aulaan laitetaan laatta ja tietysti tuulikaappi, khh, ph ja sauna, muuten parketti.
Lämmitysjärjestelmä on vesikiertoinen lattialämmitys kaukolämmöllä (pakko).
Meillä talopaketin asennus oli tiilet katolle ladottuna. Pystytys porukalla oli menny joka projekti mönkään ja piti saada työmiehille tunteja joten saatiin se sisällytettyä paketin hintaan siis ilman mitään lisämaksua.
Meillä on nyt menossa takanmuuraus, piippu on jo tehty ja tänään alkaa itse takan teko, minkälainen takka/leivinuuni teille tulee Jonskuponsku? Meille tulee Tiilerin Tyyne. Hassuja noi nimet noilla takoilla.
Tuli tossa mieleen että pitäiskö meidän tehdä oma pino meille rakentaville kuumeilijoille?? Aattelin että muita voi ruveta tympimään kun menee hieman asian vierestä. Kertokaa mielipiteitä, kaikki kuumeilijat!
Aikas vilpoista jo on, mut minäkin näitä syksy ihmisiä.. ehkä, kun ite syntynyt syksyllä ja esikoinen myöskin. (niinkuin joku tääl kans mietti..) Ihanaa ootella, et koska se talvi tulee ja pääsee tuon pojan kanssa pulkkamäkeen :D
Uudentuvan jussille tsempit työhaastatteluun!!
Täällä höpistiin rakentamisesta, meil ei ajankohtaista moniin vuosiin, joten ei kommentoitavaa siihen. Uutta kämppää kyl etitään.. Ois ihana, kun vanha menis kaupaks ja pääsis katseleen itelle sitä uutta..
Ja muuten tänne ei ihmeitä.. En osaa yhtään sanoa ovulaatiosta, mut oon asennoitunut siis, et pupuillaan ja tulee koska tulee.. Joten täytyis tänään kelliistää toi mies, mut saas katsoo kuin jaksaa. Nyt pitäis joka_toinen_päivä-menetelmää käyttää viikonlopun yli ainakin, huh ;)
Plussatuulia ++++
Emmuli kp 14/30?
Syksy herättää mussa hyvinkin ristiriitaisia tunteita. Inhoan sitä kun on pimeää ja sataa vettä tai räntää ja tuulee kauheasti. Sitten helpottaa kun tulee kunnolla lunta. Toisaalta sitten rakastan kynttilöitä ja kotona on ihana olla kun ulkona on pimeää. En myöskään tykkää kun kaikki pihakasvit kuolee ja joutuu tekemään kauheasti pihahommia ennen talven tuloa.
Nyt mulla on olkapää tulehtunut, kuten myös viime vuonna tähän aikaan. Olen joutunut syömään Buranaa nyt muutaman päivän. Pitäis varmaan annostusta lisätä roimasti, kun ei tahdo tehota tulehdukseen. Pitää kuitenkin pystyä ajoissa lopettamaan Buranan napsiminen, ettei haittaa mahdollista kiinnittymistä.
-Annique, kp 7/27-29, yk 8-
Kiva, kun vastailitte rakentamiseen.....meillä kyllä menee enemmän rahaa kuin oli tarkoitus...en tiedä mistä mahdetaan kehitellä puuttuva summa, mutta toivotaan nyt että jossain jutussa saataisiin vielä säästettyä, jos kuitenkin päästäisii budjettiylityksessä pelkällä säikähdyksellä.....meillä myös appiukko koko ajan raksalla, mutta en tiedä onko siitä niin hirveän paljon apua...kyllä se sillä koko ajan touhuaa, mutta ei yksinään hirveästi sellaista joka edistäisi rakentamista, mutta kiva kun auttaa meitä...ja tosiaan Pupu: Meillä sama juttu, ei tarvitse tosiaan pupuilla, kun meillä appiukko asuu meillä :( nyt se oli onneksi pari päivää kotonaan, mutta meidän isäntä oli 2 päivää koulutuksessa,....eilen se kyllä innostui pupuilemaan...harmi vaan, kun mun ovulaatiosta ei tosiaan ole tietoakaan.
Meillä tulee takka vasta 3 vkon päästä ja se on nunnauunin...olikohan Leila nimeltään.
mä olen kyllä ihan kateellinen, jos JonskuPonsku ja Uudentuvan jussi saatte rakentamisen noinkin edullisesti ja teillä jommalla kummalla oli pihatkin jo siihen laskettu....meillä kyllä meni pohjiin enemmän rahaa kuin oltiin laskettu....meillä maksaa sähkötyöt 17000 euroa, mutta se sisältää jo kaikki tarvikkeet. Meillä oli budjetti 185 000 euroa, mutta se ei tosiaankaan riitä.
Unelma08 kp 29/44 ??
Rakentamisesta, mua ei ainenkaan haittaa jos täällä muut kirjoittelee rakentamisesta.Ihan mielenkiinnolla niitäkin lueskelen vaikken asiasta mitään ymmärrä..
Tänään ovistestiin tuli todella vahva PLUSSA. Siis kyllä on ihme, kun ei eilen paljon mitään testissä näkynyt. Mutta nyt ei enää kipuja eikä limoja, erittäin kuivaa.. Olen vähän ymmälläni, että tapahtuiko ovis siis jo vaikka testi vasta tänään plussa? Kun olen ymmärtänyt, että ovis jo ohi silloin kun kuiva kausi alkaa. Tein eilen useammalla eri merkkisellä testillä varmuuden vuoksi jos testissä olisi ollut jotain häikkää. Oiskohan pitänyt testata vielä myöhään illalla, josko testi olisi näyttänyt jo plussan. Joka tapauksessa tänään ei pystytä enää pupuilemaan, kun mies reissussa. Toivottavasti eilisaamu riitti, mutta epäilen :( .
Nyt siis tulossa ennätys lyhyt kierto. Mulla ei ole eläissäni ollut kierto alle 30pv ja nyt näyttäis, että kierto on jotain 24-26 pv.
Nämä syysilmat on kyllä ahdistavia. Tänäänkin vuoroin paistanut aurinko vuoroin satanut ja niin kylmää. Vaikka olenkin itse syntynyt myös syksyllä, niin syksyihmistä minusta ei saa millään. Ja talvea en halua edes ajatella. Tai talven kyllä kestää jos pakkanen pysyy 5 asteessa ja lunta on reippaasti. Ei siis mitään loskakelejä.
lillifee kp 12
pupu00:
Meillä on kustannusarvio 160 000e, näillä näkymin jäädään reippaasti plussalle. Meillä on siis ilmainen kirvesmies,lisäksi oma siippa kaiken vapaa-ajan (jää pupuilut vähiin)raksalla. Pitkästä tavarasta tehdään, neliöitä n150 +katos kahdelle autolle ja varastot.
Laatat,tapetit jne eivät ole halvimmasta päästä,mutta niin hyvät suhteet että saadaan " halvan" hinnalla todella laadukasta(=hintavaa).
Ulkopuolista työvoimaa on ollut ainoastaan putkimies,muurari ja kaivinkonemies, muut siis sukua.Mitähän vielä?
pupu
Työ vasta halvalla rakennattekin! :-) Onko teillä puut omasta metästä? Mä olen kuullut, että silloin saa tosi halvalla. Puun hinta on nyt ihan törkeen hirveetä, niin kuin kaiken muunkin rakennusmateriaalin. Meidän talo olisi viisi vuotta sitten maksanut jopa 40 000 ¿ vähemmän..
Meillä olisi suvussa joka alan osaajia, siis raksalle, mutta me päätettiin, että talkootyönä käytetään ainoastaan mun isää. Eipähän tartte sitten olla kaikkien taloja rakentamassa jatkossa... Appiukolle kyllä olin vähän näreissään, kun ei sähkömiehenä suostunut tulemaan tekemään sähkötöitä.. Mutta me saatiin kyllä ihan kohtuuhintainen urakka yksiltä nuoriltä sähkäreiltä (työt ja tarvikkeet noin 7500-8500 ¿, lopullista hintaa ei vielä tiedä). Ja kaikki on sujunut tosi hyvin, ei minkäänlaista stressiä! :-)
Eli mulla on vaan viiva haalistunu ja haalistunut jatkuvasti! Ei voi olla että olis ollut jo muutama päivä menkkojen loppumisesta uusi ovis, eihän?
Alkuun tuli ihan selkeä viiva (mut paljon vaaleampi kuin kontrolliviiva)ja nyt sitten vaan haalistunut, niin ettei sitä tänä aamuna näkynyt enää ollenkaan. Eli missäs se mun ovis nyt sitten luuraa vai kerääkö voimia ja tulee viikonloppuna?
ON tämä merkillistä tämä naisena oleminen:) Olin bongaavinani aiemmin päivällä ovis- nipaillun mut tuskin se sitä oli kun kerran ei testissä näkynyt. Kumpaanko luotan enemmän: itseeni vai tikkuun? En tiedä!
Onneksi s:ää saa kuin vaan vähän miehen kylkeen limautuu, että kai se on vaan pöllyteltävä tänäkin iltana. Mukavaahan se on, en valita:)
Te, joilla on enenmmän kokemusta noista testeistä ni kertokaa ihmeessä mistä voi olla kyse??!! Vai jääkö ovis tässä kierrossa kenties kokonaan pois? Voi Höh!
Mukava lueskella teidän raksa-projekteista, ni osaa vähän suhteuttaa kun omaa aletaan pystyttelemään.
UudentuvanJussi: Meille tulee Tiilerin Tytti takkaleivinuuni, se niitten malliston isoin ja jykevin. Ihan sen takia, koska meillä on tarkoitus tosi paljon lämmittää puulla, kun takkapuuta löytyy omasta takaa.
Meillä noita raksakustannuksia lisäsi muuten huomattavasti se, kun rakennetaan haja-asutusalueelle, niin kaikki vesijohto ja sähkösysteemit ja liittymiset kunnansysteemeihin (huomaatteko kuinka mä hallitsen tän raksasanaston.. ;-). Me ei " kuuluta" kunnan viemäriverkostoon, joten jo pelkästään sellanen jäteveden (kamat vessanpöntöstä..)pienoispuhdistamo makso noin 5000 ¿ plus kaivurit siihen päälle.
Uskoisin, että jos rakentaa kaavotetulle alueelle noin kunnalle pulitettavat summat on pienempiä. Niin ja kaivuria tarvittiin myös vesi- ja sähköjohtojen kaivuhommiin. Onneks meillä oli suht lähellä ne liittymähommelit, ettei satoja metrejä tarttenu kaivaa!
Jonskuponsku, odottelee niitä hiton menkkoja edelleen!
Jonskuponsku: Meille tulee myös Tytti =) Tai on jo tullut. Muistaakseni tiilen väri on tundra ja sauma tundra fenix (ellen nyt ihan höpöjä kirjoita).
Puut on ihan ostokamaa, hyvin kilpailutettua sellaista, kuten kaikki mitä on ostettu.
Meillä on ite suunniteltu talo,jonka tuttu arkkitehti piirsi lähes ilmaiseksi. Sähkösuunnitelmat maksoi pyöreät 0e, sähkötyöt sukulainen tekee edullisesti jne..Nämä kaikki meillä kustannuksia tiputtaa.
Mä oon ihan onneton näissä ovis jutuissa, vielä ei kai niin kovasti vaavihaaveet polttele että niistä innostuisin. Jonkun laskurin mukaan ovista laskin, täytyy kyllä yrittää pupuilla silloin, eipä tuo siippa vastaan laita,kunhan vain olisi joskus kotona,kun mä olen hereillä...
pupu kp 10/30-35
myös meidän takka on tundraa, mutta ne koristetiilet on sitten Roomaa (tumma ruskea), kun meillä on muutenkin kämpässä valkoinen-tummaruskea väritystä. :-) Joo, meidänkin takka on ollut paikoillaan kesästä asti ja on jo lämmitettykin sitä vaikka kuinka monesti. Yhen kerran pölläytti kunnon savut sisälle ja takkaluukun yläpuolelle tuli kauheet mustat noet tms. Nyt sit mietitään, miten saadaan ne pois.. Tuskin mitenkään. Muistakaa suojata tiilitakka sasu saunasuojalla! Meidän muurari anto tollasen vinkin. On sit helpompi puhdistaa. Me ei sitten ite olla vielä " muistettu" sitä suojata.... On varmaan kohta ihan musta koko systeemi.
minäkin tähän pinoon. Toista lasta kuumeilen. Kierto epäsäännöllinen ja vasta loppui menkat. Huhtihippuisissa olen viimeksi kuumeillut ja toukokuu jäi väliin kokonaan. Toivottavasti nyt olis parempi onni...
Meillä tulee lopullinen hinta pelkälle talolle olemaan noin 180 000 ¿ (tai toivottavasti pysähtyy tuohon (asuinneliöitä siis 132)! Näillä näkymin näyttäisi tuo summa riittävän). Meillä oli " halvat" pohjatyöt, koska rakennetaan pellolle ja itse ollaan tehty (siis mun isä ja mies :-) tosi paljon. Ja meillä ei siis ole mitään " kotkotuksia" talossa, vaan pohja on melkein laatikon mallinen (yksi terassimutka talon yhdella kulmalla) ja sisämateriaalit tulee olemaan laminaattia ja vähän laattaa ja seinät maalataan ja yksi huone tapetoidaan, vessat kaakeloidaan kokonaan, Tiilerin takkaleivinuuni. Ei siis mitään kalliita materiaaleja, mutta ei ihan halvintakaan (mm. lattialaminaatti 16 ¿/neliö, lattialaatta noin 20-30 ¿/neliö jne).
Keittiö ja muut kaapit ei ole halvimmat mahdolliset, mutta halusimme ottaa ne luotettavalta " lähes" paikalliselta toimittajalta (täältä kotialueelta kuitenkin). Ne tulee könttänä maksamaan noin 14000 ¿ (keittiön kaapit, kahden makkarin kaapit (toiseen kolme kaappia ja toiseen kaksi kaappia), khh:n kaapit ja ihana eteisen kaappisysteemi). Niin ja keittiö meille tulee mattavalkoinen ja tumman ruskeat laminaattitasot. Kysy vaan rakentamisesta, niin mä vastaan! Musta on ihanaa, kun kohta päästään omaan kotiin! :-)
Muuten elo jatkuu samaan malliin kuin aikaisemmin, täti ei ole tullut ja nyt on kaikki ihme kivutkin hävinneet. Niin ja mun fyysinen väsymyskin on helpottanut tällä viikolla. Mikähän lie ollutkaan viime viikolla ja oliko myös sitä edellisellä?
Nyt pitää alkaa työhommiin!
Jonskuponsku