Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-v. ihmettelee, miksi pk:n retkellä ei menty tien yli suojatietä pitkin. Miten toimisit tässä tilanteessa?

Vierailija
08.10.2007 |

Tyttö on ilmeisesti sisäistänyt suojatieasian varsin hyvin. Hänen pk-ryhmänsä teki viime viikolla retken, ja nyt viikonloppuna tyttö kysyi minulta, että miksi me mentiin tien yli sellaisesta kohdasta, jossa ei ollut suojatietä.

Suhtauduin hieman varauksella tähän väitteeseen, koska joitakin suojateitä ei ole kovin selkeästi merkitty. Olimme kuitenkin juuri ajamassa kyseisen paikan lähellä autolla, joten pyysin tyttö näyttämään, mistä he olivat menneet tien yli. Ja aivan totta: ei siinä mitään suojatietä ollut.

Tyttöä oli selvästi jäänyt asia vaivaamaan, mutta mitä siinä voi vanhempana sanoa? Jos sanon että pk:t tädit toimivat väärin, niin murennan lapsen luottamusta hoitajiinsa. Jos taas sanon ettei se mitään haittaa, niin poljen maata oman kasvatukseni alta. Sanoin sitten tytölle, että kyllähän suojatietä pitäisi käyttää, mutta tämä on niin hiljainen paikka, ettei haittaa kovasti vaikka menisi jostain muualtakin yli (mikä on ihan totta - aikuisen näkökulmasta, lapselle haluaisin kuitenkin opettaa yksiselitteiset liikennesäännöt).

Sanoin vielä tytölle senkin, että jos asia häntä vaivaa, voin mainita siitä pk:n opelle, joka voisi vielä jutella tytön kanssa. Nyt mietin vain, että _onko minulla pokkaa ottaa tällainen asia puheeksi pk:ssa_. Otanko sillä automaattisen nipottajavanhemman leiman otsaani?!?! Lapsen takia haluaisin kuitenkin asiasta vielä puhua...

Miten te toimisitte?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pieni lapsi eikä tiedä kuinka pitkä matka 60m on, pitää aina etsiä se suojatie.

Vierailija
2/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 60 m muuten ihan oikea liikennesääntö? En ole kuullut sitä, mutta ihan loogiseltahan se kuulostaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan pysähdy ennen suojatietä, ja vaikka joku pysähtyisikin niin viereisellä kaistalla ajava ei.

Vierailija
4/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt päivänselvää, että suojatiellä ylittäminen on turvallisempaa kuin muualla.

Se ei toki tarkoita, että se on 100% turvallista, mutta turvallisempaa kuitenkin kuin ei-suojatien kohdalla.

Vierailija
5/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

n150m pidemmän matkan suojatietä käyttäen!

Ei ehkä kannata opettaa lapsia oikomaan, ei se 60m nyt niin pitkä matka ole...

Minä kyllä päiväkodossa tädeille puhuisin, koska lapsi itse ihmettelee...

Vierailija
6/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sen jälkeen koko pk:n johtajan ja sit vielä valitusta kunnalle!

Vierailija
7/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläinen käytös on ihan " normaalia" . Ei vain päiväkotiryhmissä vaan myös koululuokat opettajien johdolla. Bussiin juostaan, ehkä suojatietä pitkin, mutta punaisen valon palaessa jne.

Mutta myös vanhemmat rattaiden kanssa käyttäytyvät näin. Ilmeisesti ajatellaan, että lapsi on niin pieni vielä, että ei tajua asiaa. Sitten kun kouluikä koittaa, ollaan niin huolissaan siitä kuinka koulumatkat sujuvat turvallisesti.

Itse ottaisin puheeksi lapsen päiväkodissa. Kertoisin, mitä lapsi oli sanonut ja kysyisin, että tapahtuiko todella näin. Todennäköisesti vastaus on: kun meillä oli kiire syömään.., tai paikka on niin rauhallinen, ja menimme todella varovasti tms.

Vierailija
8/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen jo sieluni silmillä, kuinka opet naureskelevat minulle kahvitunnilla. Mutta siinäpähän nauravat, lapsen turvallisuus on kuitenkin tärkeämpää. ;)

ap

Vierailija
9/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
10/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että neiti kun on niin tarkka säännöistä oli kotona huolestuneena maininnut tällaista.. tms

Vierailija
11/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yrittäisin keksiä jotain selitystä lapselle. Yksi syy tähän on se, että ihan varmasti näitä tapauksia tulee koko ajan lisää kun lapsesi kasvaa: aikuiset eivät käyttäydykään niin kuin teillä on kotona opetettu. Niihin ei voi aina puuttua. En usko että lapsen luottamus hoitajaan kokonaan murenee tuosta yhdesta pikku " virheestä" , vaikka sanoisitkin, että tätin olisi pitänyt kävellä suojatietä. Tehtyä ei saa enää tekemättömäksi kuitenkaan, vaikka huomauttaisitkin. Tai mitäs jos sanoisit lapsellesi, että huomauta asiasta itse tädille joskus! Tietysti ymmärrän, että olisi pitänyt kävellä jo hyvän esimerkinkin vuoksi suojatietä, mutta silti...

Olen huomannut itse kokemuksesta, että joskus on kamalan vaikea yrittää toimia työssä (olen opettanut lapsia harrastuksessa), kun pitää koko ajan ajatella, että mitenkähän joka ikisen lapsen vanhemmat erikseen suhtautuvat juuri tähän asiaan, ja niitä näkemyksiä on sitten vaikka mistä ja vaatimuksia myös. Suojatieasia on varsin yksiselitteinen, mutta nyt puhunkin muista asioista.

Asian vierestä meni, mutta minä en sanoisi. Ehkä.

Vierailija
12/12 |
08.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuiset osaavat myös katsoa liikennettä eri tavalla, ja osaavat katsoa milloin sopii mennä tien yli, vaikka olisi punaiset valot tai huono paikka. JA sen takia lapsi ei saa lähteä ylittämään tietä tuosta vaan aikuisen perässä, vaan aina pitää itse katsoa tuleeko autoja.

En mä ainakaan opeta lapsilleni mitään ehdottomuuksia silleen, että aina pitää tehdä niin ja näin, vaan kerron miten maailma toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi