** ENSIKOT vko 41 (8.10-14.10) **
Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille enskoille.
Linkki viime viikon keskusteluihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11387966&p=2&tm…
tulen illalla paremmalla ajalla, nyt töiden pariin. Viiminen työpäivä ennen lomaa :)
-Sara-Maria rv 21+4-
Kommentit (20)
Sara-Marialle hauskaa lomailua:) Rentouduhan oikein kunnolla!
Anabela: Meillä kans tuntuu että koirien hoito on ollu vähän huonolla mallilla tän mun raskauden aikana. On vaan niin poikki ettei jaksa. Pelottaa jo mitä siitä tulee kun vauvat syntyy, että onko sitten aikaa enää ollenkaan. Meiän toi nuorempi koira tarttee niin paljon kaikkea aktiviteettia ettei hypi seinille ja sitten tietty sitä turkkiakin pitäs jaksaa hoitaa.
Liin@: Tervetuloa mukaan turinoihin=)
Bianco: Siellä se synnytys senkun lähestyy:)
Gaiole: Mites työpäivä meni? Jaksuja alakuloisuuteen:) Eiköhän se parisuhde hoidu, jos aina välillä alkaa miettimään, että olenkohan muistanut huomioida toista tarpeeksi yms. Yrittää vaan saada siihen arkeen niitä pieniä yhteisiä hetkiä.
Minä kotiuduin viikonloppu reissusta eilen. Olikin aika rankka reissu. Ei sitä jotenkaan jaksa raskaana tota junamatkailua. Varsinkaan tuon meidän villikon kanssa. Olin niin helpottunut kun pääsin himaan.
Tänään pitäs soittaa neuvolaan kun viime kerralla oli se verenpaine koholla ja nyt on koko viikonlopun särkeny päätä:( Pelottaa että on jotain vakavampaa. Kauhee ku tuntuu että mä en pääse kyllä koskaan nauttii tästä raskaudesta ku aina on jotan huolen aihetta... Ahdistavaa.
Pankissa täytyis lähtee kohta käymään kysymässä opintolainaa. Ei kyllä vittis tuonne sateeseen lähteä. Jospa se vaikka tuosta loppuisi. Täytyy eka katella Amazing race nauhalta ja sitten suunnitella lähtöä uudestaan.
Hauskaa viikon alkua kaikille enskoille!:)
-Butterfly- rv 17+3
Malaika: joo, mie sinuu huhuilin, kun katselin, että ketäs meitä suht samoissa meneviä olikaan. Miun vointia kyselit: välillä on hyviä päiviä,
välillä vähän sitten huonompia. Yöllä heräilen parin tunnin välein eli aina kun pitää kääntää kylkeä, käydä vessassa, juoda vettä jne... Kädet puutuu ja lonkat kipeytyy. Mullakin turvotusta jonkun verran, etenkin, jos istun tai seison pidempään. Samoin yöllä tosiaan mullakin kädet turpoo ja puutuu. Mut noin yleisesti ihan kohtalaisen hyvin on tää odotus mennyt, supistellut ei ole kipeästi tms. Tosi hyvä, että sait saikkua, jaksuja sinne!
Sanle: hyvä, että supparitilanne rauhoittunut. Minä myös mietiskellyt tuota sairaalakassin sisältöä, jotenkin tuntuu, että onko sitä ihan hassua raahailla sinne mukaansa kaikkee mahollista? Ehkä tähän valaistusta tuo tällä viikolla oleva synnärille tutustumiskäynti+luento... Täällä myös tuota " voimatonta" oloa meinaa välillä olla (ja se ärsyttää itseäni välillä suunnattomasti, kun olen tottunut touhuamaan aina kaikenlaista..). Ja välillä sit taas tosi energinen olo. Kai ne väsy-päivät sitten muistuttelee siitä, että pitää vaan välillä ihan totaalisesti levätä. Ja kyllähän tuo minuakin mietityttää, kun synnytys lähestyy, että miten se vauva-arki sitten lähtee sujumaan. Että kai se ihan " normaalia" on, että mietityttää asia. Onnea äitiyslomalaiselle!
Gaiole: Vähän vaihtelee nuo liitoskivut, yleensä jonkin asteisena aamuyöstä iskevät. Sit on vaan pakko nousta vähän jaloittelemaan. Oi, ihanaa varmaan oli saada nukkuu tuo 7 h putkeen... Itse myös olen mietiskellyt lähiaikoina paljon tuota synnytykseen ja vauva-arkeen valmistautumista ja samoja aatoksia on, että eipä sitä oikein tiedä, miten valmistautua. Eli olen tullut pohdinnoissani siihen tulokseen, että pitää kai vaan ottaa vastaan se mitä tulee. Sepä onkin ainakin meikäläiselle vähän vaikeeta, tapana kun on yrittää kontrolloida ja valmistautua.
Hermione: moikat! Sie olitkin vastaillut sairaalakassi-asiaan Sanlelle, otin itsekin vinkit vastaan :) Luumut pitää pistää mieleen, itsekin niitä tälläkin hetkellä päivittäin vetelen, että maha toimisi.
Heltsy: Oikein paljon ONNEA pikku tyttösen syntymän johdosta! Voi miten nopsa synnytys!
Butterfly: Yritähän jaksella kouluhommien kans, tsempitystä! Toivottavasti päänsärky hellittää, soitiko neuvolaan?
Sara-Maria: Kiva, että alkaa liiketuntemukset olla selvempiä. Kivaa lomaa siulle, rentouduhan kunnolla.
Bianco: siellä jo Bee laskeutunut, siitä se h-hetki lähestyy. Tsemppiä! Ja ihan pikkusen suppareitakin kait saapi siulle jo toivotella :)
Gaiole: Mites työpäivä meni? Jaksuja alakuloisuuteen:) Eiköhän se parisuhde hoidu, jos aina välillä alkaa miettimään, että olenkohan muistanut huomioida toista tarpeeksi yms. Yrittää vaan saada siihen arkeen niitä pieniä yhteisiä hetkiä.
(.) Tosiaan alkaa nyt pyöriä yhä enemmän mielessä (kuten muillakin näyttää alkavan...) lähestyvä synnytys ja vauva-arki ja etenkin se, että miten siihen oikein pystyis valmistautumaan. Toisaalta sitä oottaa jo malttamattomasti ja toisaalta sit kun synnytys on niin " suuri ja tuntematon" , niin kyllähän se jännittää, että miten sujuu. Mitään suurempaa pelkoa/paniikkia ei asiasta ole kuitenkaan. Antakaahan vauvalliset enskat vinkkejä, miten kannattaisi valmistautua vai kannattaako vaan ottaa vastaan, mitä tulee? Muutenkin tässä tunteet heittelehtii laidasta laitaan (ne hormonit :)), välillä itkettää ihan höpsötkin asiat ja välillä on sitten niin onnellinen ja iloinen, että ihan pakahtuu. Mies on ihan ihmeissään välillä!
Dajm + Pätkis 33+4
Voi kun monella on jo synnytys lähellä..iiks!:)
Butterfly: kiva kun kävit tulla maaliskuisissa kommentoimassa! Sulla on vissii nyt menny kaikki ihan hyvin, jos ei oteta huomioon sitä verenpainetta?!
En oikein tiedä kummalla puolella kirjoittelisin, täällä vai juuri tuolla maalismussukoissa:) Mutta kirjoitan sitten molempiin aina välillä.
Täältäkin siis voisin nyt kysellä tota masun koko-asiaa.
Että minkäs kokosia masua teillä on olut viikolla 17? Itsellä on nyt menossa rv 16+3 ja tuolla jo kirjoittelinkin, että masu ei omasta mielestä ole juurikaan kasvanut. Toki huomaan, ettei esim. takin vetskari mene enää kiinni! Eikä yhdet farkut mahdu jalkaan, mutta silti...näkyvää kasvua ei juurikaan ole mielestäni tapahtunut.
Toinen juttu: liikkeitä en ole ainakaan varmasti vielä tuntenut. En tietty voi olla ihan varma, kun esikoinen tulossa, mutta ei ainankaan mitään selkeää. Ehkä jonkinlaista hiukan " omituista" on masussa tuntunut. Noh...kaipa nekin rupeaa tuntumaan, onneksi sain siirrettyä neuvola ajan jo perjantaille, niin saa selvyyttä asioihin ja pääsee kuulemaan sydänäänet!
-Aleida 16+3
Heipsan taas.
Täällähän oli taas vauvoja viime viikolla putkahtanu...onnea heltsylle kovasti!! Ja oliko joku muukin, hermione?? vai kuka...äsken muistin, mutta nyt se muisti sitte alko taas pätkiin ku alko kirjottaan ;) heh.
dajm: eka äippälomapäivä virallisesti oli tänään tai no oikeesti lauantaina, mutta silleen jos ajattelee että töissä ei tarvi enään olla, niin tää oli eka ;) jee...:D heh...hankala kirjottaa kun sormet on ihan turvoksissa ja kipeet just, mutta kiva kuulla etten oo ainut näiden tuntemusten suhteen. :)
Neuvola oli tänään ja ihan mukavia uutisia oli sieltä...arvot kohillaan ja vaavi kasvaa käyrää pitkin, vähän yläpuolellakin oli tänään ;)...pylly pystyssä oli kuulemma niin ehkä sen takia heitti sitte :D heh....en jaksa nyt tarkemmin laittaa noita neuvola-arvoja tähän nyt, kun neuvolakortti on laukussa ja laukku tuolla jossain kaukana keittiössä :D hehe...(laiskako? ;) eeeeen oo)
Viikonloppuna kävästiin miehen ja pojan kanssa Lapissa tätin ja enon luona...saatiin vihdoin pinnasänky haettua sieltä ja muutakin tavaraa sieltä sitten sai vaaville..oli ihan mukava vaikkakin lyhkänen reissu oli..:) Mutta muutosta arkielämään. ;) Ja ihana uutinen just oli sähköpostissa, että ovat lähettäneet tänään vaunut Saksasta tänne päin, joten ei pitäs montaa päivää olla että ne tänne sitten saapuu DHL:llä...jeeeeeeeeeeeeeeeee :D Oon oottanu niitä jo kun kuuta nousevaa. hehe :)
Mitäs muuta...täällä oli aika monet viime viikolla pohtineet parisuhdetta ja kuinka tosiaan elämä muuttuu tai siis se oma arki muuttuu...mulla on samoja ajatuksia käynyt paljon mielessä...pelottaa välillä että mitä tuleman pitää mutta sitten toisaalta taas sitä jo oottaa että sais tämän oman vaavin kainaloon ja pääsis opettelemaan ja näkemään sen kasvua :). Mutta niin...kaikenlaisia uniakin sitä on jo nähny...monta kertaa oon nähny että miehellä olis toinen nainen ihan sen takia vaan, että minä oon raskaana ja muka ei voida olla yhessä tai jotain...ja aina herään siihen kun itken ihan sikana....sitten on just ajatus siitä että mitä jos asiat meneekin niin, että mies ei tosiaan enään hirveesti halua mua ja entä haluanko minä enään?? Nyt on halut vielä kyllä kovasti tallella, mutta miehellä vähemmän ja se kai se pistää tässä ajattelemaankin aika paljon asioita. Sitten pelottaa sekin, että kun ei ympärillä ole ns. tukiverkostoa niin paljoa, että mistä sitä revitään se yhteinen aika kun ei mulla ole kovin paljoa noita kavereitakaan, jotka haluais lapsenlikkoina olla...ja oma sukukin on ihan liian kaukana...:( Nytkin tuntuu joskus olevan tosi hankalaa saada edes pariks tuntia joku vahtimaan miehen poikaa jos mun pitäs käydä jossain kokouksessa tai vastaavassa...mitä sitten kun on vauvakin...? Noh, ehkä nämä asiat tosiaan kääntyy kaikki vaan hyväksi. :) Kuten Sara-Maria tais sanoa...kiitos tsempityksistä pojan suhteen. :)
Btw, onko teillä jo kuinka hankalaa kävely? Mulla meinas tänään ihan tosissaan sattua kun yritin käydä kaupassa ja postissa...vajaa kilsa kävelyä...ihan kauheita liitoskipuja tai alavatsavihlontaa oli välillä...huh...kyllä tuli tuskan hiki välillä pintaan. :P :)
Joku puhu siitäkin, että on ollut tuota alavatsakipua...mulla on kans..joskus yölläkin...tänään sanoin siitä neuvolassakin, käski ekaks ottaa pissakoe, että jos on pissatulehusta, mutta en minä usko että se sitä kun ei muuten oireile silleen....mutta kai ne sitten jotain supistuksen kaltasia juttuja on vai onko vaan että paikat vaan lisää leviää?? ;)
Jep, mutta...minäpä lähen nyt viettämään vähän aikaa miehen kanssa tuonne television ääreen sohvalle ja pyydän hieromaan selkää, kun meinaa sattua tämä istuminen ja alituinen seisominen...;)
Oikein hyviä öitä kaikille!!
Malaika ja vaavi 35+1 tais olla tänään...;) (jos en ihan väärin muista)
Malaika_vaavi: ihan uteliaisuudesta kyselen, että mitkä vaunut tilasitte saksasta? Itsekin kun jo kovasti kattelen netistä vaunuja ja olen miettinyt, josko tilaisi jostain,mutta en kyllä taida uskaltaa, kun ei sitten ole ollenkaan päässyt niitä kokeilemaan. No..onhan tässä mulla vielä aikaa:)
Öitä
Neuvolassa käyty ja kaikki oli edelleen muuten ok paitsi että se verenpaine on edelleen koholla eikä päänsärky ole hellittänyt. Tärkeintä tietty oli se et pissa oli kuiteskin puhdas ja vauvojen sydämet sykki:) Sain kolme päivää sairaslomaa et jospa tässä sais lepäiltyä. Torstaina sit taas uudelleen neuvolaan ja ens viikolla oiskin sitten se rakenneultra.
Malaika oli kyselly et sattuuko vatsaan kävellessä. Mulla ainakin sattuu ihan tosi paljon välillä. Inhottaa oikein ku joutuu huilimaan kesken lenkin. Kipu hellittää kyllä kun pysähtyy että varmaan tuosta vatsan kasvusta johtunee.
Noh eipä tässä muuta ollukaan... Nyt antamaan koirille aamupala:)
-Butterfly- rv 17+4
Tänään oli taas neuvola:
rv 35+0
paino:+380g/vko (yht. 9,5kg)
RR:125/85
Hb:145 (hyvä hyvä!)
Sf:30,5 (tullut vaan 0,5cm kahdessa viikossa joten taitaa vaavi suunnata jo tuonne lantioon.)
Tarjonta:rt
Syke 130-145
Liikkeet:++
Turvotus:-
Viime yönä supisteli taas jonkun verran. En edes ensin älynnyt että ovat supistuksia kun tuntuivat vaan tuolla selän puolella, niinkuin kuukautiskipu jomotus, vaikka ei kipeää tehnykään. Sitten kun tajusin että tulevat aaltomaisesti niin hoksasin mahaa koettaa ja kovanahan se aina oli. Niitä tuli ehkä puol tuntia-tunnin ajan säännöllisesti aika tiuhaan mut sit olin nukahtanut, eli kai ne supparitkin siihen loppu. Tai sit vaan pystyin nukkumaan kun eivät niiin kipeää tehneet. Mainitsin terkkarille asiasta ja mulla ois kahden viikon päästä se viimenen lääkärinneuvola, niin sano että jos tulee säännöllisesti tai muuttuvat kipeiksi niin saan aikasemmin käydä jo näyttämässä tuota kohdunkaulan tilannetta lääkärille.
Tänään siis toinen äitiysloma päivä ja ajattelin taas vaihteeksi leipomispäivän pitää, kun ulkonakin on niin masentavaa. Mustikkapiirakan leivoin jo ja nyt pitää välillä lähteä kauppaa täydentämään leivonta-aineskaapin sisältöä. Tilasin tuossa verhokankaitakin ja olivat postiin tulleet. PItäs käydä nekin käydä hakemassa ja kattoa minkälaisia ovat. Jos illalla sit niitä ompelis, niin sais hieman uutta ilmettä tähänkin asuntoon.
Sanle ja Veikka 35+0 (35päivää jäljellä :O )
Heips vaan harmaasta Oulusta jälleen....tulipa herättyä aikaisin, kun mies lähti ajeleen joskus ennen viittä...nyt sitten väsyttää :P :) kun ei pahemmin tullu nukuttua sen jälkeen ;)
Aleida: Tilattiin Hartanin Topline -vaunut www.mypram.de -sivuilta...siellä oli muitakin ja edullisemmin kun Suomesta...Hartaneita ei kyllä Suomessa oo näkyny olevankaan....sehän siinä toki että ei päässy kokeileen, mutta kuvasta päätellen ihan asiallisen näköset kuten nuo emmaljungat ja teutoniat ja muutkin ovat :D Ja tuossa ei tullu yhtään lisäkustannuksia toimituksesta ja muuta, että siinä mielessä suosittelen katteleen tuolta mypram-sivuilta jos sieltä mieleiset löydät ;)
butterfly: joo, mulla sama juttu että kivut loppuu kun pysähtyy, mutta heti kun taas liikahtaa niin mojovasti aina käy tuonne alavatsan seutuun. Sama juttu kyllä tuntuu olevan jo öisin kun yrittää kääntyä sängyssä. Noh, ei tässä enään kovin kauaa tarvi odotella että vauva putkahtaa maailmaan ;) Kyllä nämä kivut kestetään ihan loppuun asti.
Nyt pitää mennä syömään jotain, kun on niin nälkä ja tuo vaaviki kovasti tuolla masussa potkii taas....tai jumppailee ja kääntyilee..heh..muljahdus aina tuntuu...:D
Oikein hyvää tiistaita kaikille. :)
Malaika ja vauveli 35+3 :)
heh...taisinpa laittaa väärin nuo päivät....35 viikko on meneillään ja +2 pvää (ei +3), jos lasketaan että eilisen ja tän päivän väliin mahtuu vaan siis tuo yks pvä periaatteessa ;)...
noh...höpöhöpö juttu tämä nyt oli ;)
Sanle tais tartuttaa muhun leipomisinnostuksen:) Rupesin tuossa väsäämään unelmatorttua. Saa nähdä mitä siitä tulee kun en ole koskaan leiponut sitä. Noh mies kyllä syä sen joka tapauksessa, mutta ois kiva tarjoilla sitä vieraille jos sellasia viikonlopun aikana saadaan tänne:)
Tänään kerroin mun omalle mummolle ja papalle että me saadaan kaksoset. Pelotti vähän niiden reaktio, kun ne on aika vanhoillisia ja me ei olla miehen kaa naimisissa ja mulla opinnotkin vielä kesken. Hyvin ne kuitenkin suhtautu ja mummo kuulosti tosi iloselta. Nyt vaan toivon kovasti että se ehtis näkee meiän pienokaiset, kun sillä on alzheimerin tauti ja ei koskaan tiiä et millon sen tila huononee.
Eilen muuten tunsin ekaa kertaa ihan kunnon potkuja. Aika hauska fiilis:) Mietin itsekseni että mitähän hyperaktiivisia lapsia mulla tuolla masussa on kun liikkuvat niin hirveästi. Ollaan molemmat miehen kanssa tosi rauhallisia niin oiskin aika hassua jos meillä ois oikein vilkkaat lapset.
Nyt jatkamaan leipomishommia... Miehelle ylläri ku tulee töistä=) Ilmotelkaahan enskat itsestänne. Vilkutuksia:)
-Butterfly& villit masukit- rv17+5
Takana 3 päivää töitä sairasloman jälkeen ja tuntuu siltä, että olisin tehnyt kolmivuorotyötä sata vuotta putkeen.. Huh huh.
Buuffalle kiitos tsempityksestä parisuhdepohdinnoissa! Eiköhän kaikki hyvin mene, kunhan vaan muistaa että lapsen lisäksi pitää hoitaa myös sitä parisuhdetta. Kuitenkin yhdessä ollaan lasta toivottu ja sitä odotetaan, ja perusasiat on kunnossa muutenkin. On se vaan jännää, kun ei etukäteen tiedä millaista on olla äiti :)
Sanlella oli mukavia neuvolakuulumisia, mieletön hemppa! :) Mukavaa oloa äitiyslomalla. Toivottavasti ei tule liikaa suppareita tässä vaiheessa. Meinaako pieni ottaa varaslähdön maailmaan?
Butterfly: alakulo on poistunut, ja tilalle tullut väsymys :) Kyllä tämä tästä. Ihanaa, että tunnet kaksosten liikkeet! Oletteko keksineet niille vielä tekonimiä? (tyyliin aatami ja beetami, heh :D ) Toivottavasti päänsärky on helpottanut!
Dajmille kanssa tsempit kaikkeen pohdiskeluun. Toivottavasti teillä oli hyvä vierailukäynti synnärille ja saitte sieltä hyödyllisiä vinkkejä ja tietoa.
Aleida: Mulla maha alkoi kasvaa kamalaa vauhtia siinä rv 19-20 aikoihin, silloin ihan parissa päivässä tapahtui suuria muutoksia. Että odota vaan, kohta alkaa masu pullottaa :) Liikkeet tunsin (ihan potkut) eka kerran rv 19+, sitä ennen tuntui vaan sellaista kuplintaa.
Malaika on saanut tarvikkeita vaaville :) Ja neuvolassa kaikki ok, hyvä! Mulla on kanssa kävely jo aikamoista vaappumista ja jos yhtä aikaa kävelee ja puhuu, niin hengästyminen meinaa iskeä.. tai sitten pitää hiipiä. Pitkiä lenkkejä ei tosiaan voi tehdä, tai sitten se kostautuu kamalina liitoskipuina illalla ja yöllä.
ON: Tosiaan kaipaan jo äitiyslomaa¿ Olis niin ihana jäädä lepäämään kotiin aamulla, varsinkin huonosti nukutun yön jälkeen. Vielä reilu kk pitäisi jaksaa töissä. No menen ihan tilanteen mukaan, ja jos alkaa käydä ylivoimaiseksi, pitää hakea saikkua. Ei vaan jaksa enää entiseen malliin, ja pakkohan se on kuunnella omaa oloa ¿ ja piiperön oloa. En pysty enää edes imuroimaan, tai meinaa iskeä hapenpuutos! Mies joutuu meillä hoitamaan siivoamisen nykyään kokonaan¿ (sopii mulle :) )
Alakulo on onneksi vähän helpottanut, olen jättänyt pohdinnan vähemmälle. Äitiyspakkaus odottelee postissa noutajaansa, kun vaan saisi aikaiseksi sen sieltä hakea, ei meinaa iltaisin enää ehtiä postin aukioloaikaan.
Piiperö on kasvanut jo niin isoksi, että muljahdukset masussa on melkoisia. Yrittää tunkea peräpää edellä mahasta ulos ihan ihme kohdista. On muuten tosi aktiivinen tapaus! :) Ensi viikolla on sitten seuraava neuvola.
Terkut kaikille!
Gaiole ja piiperö 28+6
Täällä taas huonosti nukuttu yö takana.. Johonkin yhteen kahteen asti supisteli ja sain vain torkuttua lyhyitä pätkiä. Kipeetä eivät edelleenkään tehneet, mutta inhottavasti kiristivät ja loivat paineen tunnetta tuonne lantioon ja nivusiin ja tulivat aika tiuhaan n10min välein. Sit sain nukuttua ehkä johonkin kuuteen asti. Eilis päiväkin oli aika supistusherkkää, ei ois kärsinyt liikkua yhtään.. Nyt on taas rauhoittunut, että ei oo tullu ku muutama koko aamuna. Mut jos vielä tämän päivän tulee ja ens yönä niin sit pitää soitella neuvolaan. Terkka käski tehdä niin että pääsisin aikasemmin lääkärille. Mulla viimenen lääkärin neuvola vajaan kahdenviikon päästä, mut eipä sitä ehkä sinne asti päästä jos oikein alkaa supistelemaan.
Minä olin olettanut ettei minulla ole sopivaa talvitakkia enkä ole sitten edes etsinyt niitä esiin, mut eilen kun oli lunta maassa aamulla niin huvikseni kaivoin ne tuolta kaappien kätköistä ja päälle mahtuvat kaikki. Ja todennäköisesti menevät loppuun asti, kun tämä minun maha on aloittanut jo tuon laskusuhdanteen ja 4vk:ssa sf mittaa on tullut vain 1,5cm lisää.
Eilen sain ommeltua makkariin uudet verhot ja tänään pitäs ommella sit olohuoneeseen ja 4kpl tyynyn päällisiä.
Sanle ja Veikka 35+2
Heissuli, kotipuolessa lomaillaan ja kiirettä on täällä pitänyt, etten oo koneella kerinny istumaan. Pikaisesti siis piipahdan.
Apua, nyt mä unohdin jo kaikki mitä piti kommentoida. Hiljaista on viikon aikana ollut.
Mä oon kanssa tuota vaunuasiaa pohtinu, josko netistä (saksasta) tilais ku tuntuu osa malleista olevan kohtuullisen paljon halvempia ku suomessa. Meillähän on tuo pieni auto-ongelma ollut, mutta mummoloihin tulee varmaan omat vaunut, niin niihin matkatessa ei tarvi vaunun mahtua autoon ja jos muuten tarvitaan ne sinne, niin silloin ottaa tuon häkin pois. Mun kotipuolessa saadaan veljen muksun vaunuja lainaks ja täältä varmaan tuosta naapurilta muutamalla kympillä vanhat ostettua, jotka ajateltiin vielä toiseen mummolaan. Ei olla vielä käyty kattomassa missä kunnossa nuo vaunut on, mutta onhan meillä vielä tämä päivä aikaa. Turvakaukalo saadaan täältä mukaan ja kassillinen tuli valkattua vauvanvaatteita lainaks. Alkaa siis meilläkin pikkuhiljaa noita vauvan tavaroita kertymään tuonne kotiin.
Mä oon tosi tyytyväinen vielä ku ei tarvi keskellä yötä nousta vessakäynneille tai muutenkaan. Toki tulee välillä heräiltyä ja etittyä uutta parempaa asentoa muttei muuta. Nyyh, kohta ei enää kykene nukkumaan mahallaan. Masu tuntuu kasvaneen ja näyttää jo ihan vauvamassulta eikä enää vaan ylimääräisiltä kiloilta.
Nyt tuli omanapainen viesti, anteeksi. Huiskutuksia enskoille. Mä palailen taas loman jälkeen, ellen viikonloppuna kerkee. Sunnuntaina ollaan lähössä ulkomaille ja viikko ollaan reissussa, sillon en ainakaan konelle pääse. Olette kuitenkin mielessä.
Nyt äipän kanssa kaupungille :)
-Sara-Maria rv 22+1-
Mihins kaikki enskat on hävinnyt kun ei oikein ketään oo moneen päivään näkynyt? HUHUU!!!
Ihanaa, hyvin nukuttu yö takana. Yhden kerran kävin vain vessassa ja sain heti unen päästä kiinni. Supistellut ei oikeastaan ollenkaan, paitsi silloin kun vessa reissulle nousin. Tänä aamuna on taas aika supistusherkkää ollut. heti jos enemmälti liikkuu niin alkaa supistamaan. Mutta pitää yrittää ottaa tosi rauhallisesti tämä päivä. En taija kuitenkaan sinne neuvolaan vielä soitella. Kuitenkin perjantai ja joka tapauksessa menee lääkäriin pääsy ens viikkoon, niin katellaan nyt viikonlopun yli.
Minun jännitysmomentti on se että oon ihan varma että lapsi alkaa syntyä sillon kun mies on yövuorossa. Synnytyssairaalaan kun on matkaa yli 40km ja mies on samaisessa kaupungissa töissä, niin pitää sit joku muu kyyti keksiä. Serkku on onneksi kylän ambulanssissa töissä, niin pitää sille soittaa jos oikein hätä tulee, niille saa kuulema soittaa kyllä vaikkei niin hätäkään olisi. Jos ovat vapaana niin aikoivat kyydin sairaalaan tarjota. Taksi on tietenki nyks vaihtoehto, mut jotenkin kun tuntee kylän kaikki taksimiehet niin ei hirveästi innosta heidän kyytiin lähteä ähisemään, vaikka tuskinpa sitä siinä vaiheessa ajattelee. Yhdelle kaverille, joka ajaa taksia, sanoinkin kyllä että mä sitten soittelen kun pitää lähteä, niin hänen vaimonsa nauroi että heijän miehen hermot ei semmosta kestä. Meinaa pyörtyä jo siihen kun koira oksentaa.... ;) Mut joka tapauksessa siis miehellä siis tuleva viikonloppu yövuoroa ja kun noita supistusöitä on ollut niin hieman mietityttää. Mut jospa se ei vielä pariinviikkoon tulisi sieltä ulos.
Juu mutta jos lähtis ostoslistan tekoon ja sitten kauppaan. Tänään taitaa ruokalistalla olla marjakiisseliä ja riisipipuuroa täysmaitoon keitettynä ja piiiitkäään haudutettuna.
Sanle ja Veikka 35+3
Gaiole: Tsemppiä työntekoon ja eikun vaan uudestaan saikulle jos siltä tuntuu!:)
Sanle: Toivotaan että Veikka vielä vähän aikaa jaksais siellä masussa roikkua, että iskäkin pääsis mukaan synntykseen. Sun täytyy vaan vähän komentaa sitä ni ei se uskalla vielä syntyä;)
Sara-Maria: Voi sua onnellista, kun ei tarvitse yöllä vessaan heräillä. Mä herään varmaan jotain neljä kertaa yössä vessaan:( Se on tosi ärsyttävää. Muakin pelottaa jo etukäteen se, kun kohta ei pysty masullaan nukkumaan. Mä kun en osaa nukkua mitenkään muuten. Voi tulla aika katkonaisia yöunia sen jälkeen.
Eilen kävin taas neuvolassa. Verenpaine oli hiukka laskenu, mutta päätä edelleen särkee. Menee hermo:/ Noh tänään kuitenkin pakko mennä kouluun, koska miellä on sellanen tehtävä, jota on aika vaikee korvata. Onneks vaan kaks tuntii koulua ja sit pääsee taas huilii. Paitsi että pitäs siivoilla ku anoppi tulee kylään viikonloppuna.
Voi kun mä ottan että satais jo lunta. Tänää tuli jotain tollasta räntää. Luulin jo että se olis ollu lunta, mutta ei:( Pitäs asuu jossain vähän pohjosemmassa niin tulis tää räntä lumena. Jokohan Malaika on saanu siellä Oulussa lunta?!?
Nyt täytyy ruveta valmistautumaan kouluun lähtöön ja sitten oiskin viikonloppu:) Hauskaa viikonloppua kaikille enskoille:)
Terkuin Butterfly rv 18+0
Täytyy myöntää että olen ollut niin ärsyyntynyt raskaana olemiseen etten ole jaksanut tulla turisemaan kanssanne... :)
Butterfly: Meillä myös nuorimmainen koiruus on niin hyperaktiivinen jotta jos on ollut huonolla lenkityksellä, se kyllä kostautuu. Minulle on tulossa " vaan" yksi vaavi joten ymmärrän huolesi jaksamisesta mutta muuten en koiria koe minkaanlaisena ongelmana. Tilasin niille ison häkin takakonttiin jos ne vaunut sais siihen päälle sitten? Amazin Race kävi muuten rämpimässä täällä Ylöjärvellä suolla, muistaakseni sen pitäisi näkyä tv:ssä ensi vuonna.
Aleida: mulla on menossa viikko 18 eikä mun maha ole vielä suuri, noh kireet takit ei mee päälle mutta esim toppatakki hyvin ja muutenkin kaikki ulkoilutakit menee päälle ihan hyvin. Äitiyshousuja oon käyttäny jo kauan kun inhoan kiristäviä vaatteita! Äitiyspuseroita mun ei tartte vielä käyttää. Jotta älä huoli!
Sanle: Mulla on ollu valmiina suklaaneliöainekset jo kaksi viikkoa, jaksaisinkohan tänään leipoa? En ole mikään kotihiiri ja olen leiponut oikeasti viimeksi vuosi sitten.. Nyt kun olen vähän kipeenä voisin vaikka innostua!
ON: Täytyy tunnustaa että ihan alkuun mietin että kukahan tuo ON on.. hih, onneksi tajusin sen kuitenkin suhteellisen nopeasti(en ole edes blondi). Tänä aamuna heräsin siihen että supisteli ensimmäistä kertaa! Ainakin kuvittelen sen olleen sitä. Illalla alavatsa tuntui kumman kireältä ja aamulla tuntui kummia muljahduksia. Joko vaavi heitti kunnon kuperkeikkaa tai sit ne oli supistuksia. Olin unen rajamailla joten on hankala kuvailla. Vatsa vääntelehti ja sattui hieman. Oon ollu aika pirtee viime aikoina ja hyväntuulinen, töissä on ollut mukavaa eikä kotioloissakaan ole valittamista. Auto lasahti eilen, siitä vaihdettiin jakohihna reilu kuukausi sitten ja nyt se katkesi! Iso remontti tulossa mutta mennee huoltamon piikkiin. Mun työmatkaan menee bussilla 1,5 tuntia ja autolla 20 minuuttia eli aika veemäistä olla ilman autoa.
Täällä Ylöjärvellä on pari senttiä lunta!!
Anabela 18+3
Sara-Maria: Hyvää lomamatkaa sinulle!! Voi¿mä kaipaan tuota mahallaan nukkumista niin paljon, mutta ei auta kuin odottaa.
Butterfly: Koetahan vaan huilailla mahdollisimman paljon. Päänsärky on kyllä tosi ilkeä juttu. Kaikki voimat menee siihen. Siivoile vaan vähän keskeltä lattiaa ;)
Täällä vointi on ihan hyvä, vaikka yöunet ovatkin katkonaisia. En ole silti päikkäreitä pahemmin nukkunut. Reidet alkaa särkeä hirmuisesti yöllä kun pitää kyljellään olla. Miehelle tuli kuume ja oli muutaman päivän poissa töistä, joten en ole täällä palstoilla kuin käynyt lukemassa. Katsottiin yhdessä kaikki Lostin kolmannen kauden jaksot. Nyt harmittaa kun joutuu odottelemaan vuoden verran sitä seuraavaa kautta ¿heh.
Neuvolassa oli keskiviikkona kaikki hyvin. Vauva raivotarjonnassa ja pää jo aika alhaalla kuulemma (no kyllä sen kävellessä tunteekin). Verenpaine ja hemppa olivat ok. Tässä sitten vaan odotellaan, koska kirppu haluaa maailmaan tulla. Mulle sopisi kyllä jo vaikka heti. Tavarat on kaikki valmiina ja sairaalakassi pakattu. Pitää kai nyt vielä osata nauttia näistä viimeisistä hetkistä kahden kesken.
Jaahas¿.nyt olis varmaan syytä lähteä kauppaan ja sitten vähän siivoilla, että sais jotakin tämän päivän aikana tehtyä. Hyvät viikonloput kaikille enskoille!!!!!!!!!!!!!!!
Dragondream+kirppu 37+2
Jeskamandeera, mikä keli oli aamulla! Tuli keilapallon kokoisia räntämöykkyjä ja kengät oli saman tien märät, kun ulos ittensä pisti.
Ihanaa, kun on viikonloppu! Huomenna jos sais käytyä ostoksilla, muuten menee elo univelkoja kuitatessa - jos siis saa nukuttua. Aamuyöstä lueskelin taas lehtiä viiteen saakka, kun ei oikein nukuttanut... Työteho oli tänään toooooooooooosi loistava.
Mutta muuten täällä vaan ollaan pinkeinä ja pulleina :) " Muljauttelija" mellakoi masussa ja kaikki siltä osin ennallaan. Nyt etsimään ruokaa...
Mukavaa perjantai-iltaa!
Gaiole ja piiperö 29+1
Oltiin tiputtu jo kolmannelle sivulle! Ovatko kaikki enskat ryömineet jo talvipesään nukkumaan? :)
Tämä enska lähtee ulkoilemaan.. Vilkutukset kaikille!
G ja piiperö 29+3
Tänään ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä :) Jippii!!!
Vielä pitäs tänään käydä opponoimassa yksi kandidaatintyö koululla, mutta sitten saa koulunkäynti odottaa kevääseen.
Ei meille sitten tullutkaan sitä uutta koiraa viikonloppuna. Onneksi! Joku toinen mies oli ottanut sen. Ja hyvä niin, on noissa entisissäkin ihan tarpeeksi. Yks päivä tuo meidän sisäkoira hoksasi, että vaunujen tavarakorihan on oivallinen päiväuni paikka. Sinne se sitten ihtensä änkes, mut onneks huomasin heti ja komensin pois. Tais 5kg painoraja ylittyä noin 13 kg:lla, kun meidän turrukka painaa liki parikyt kiloa. Ei mahda kangaskori sellaista kestää. Mut onneksi ainakin vielä säilyi siis ehjänä. Sillä on joku ihmeellinen halu mennä aina mahdollisimman ahtaaseen paikkaa nukkumaan. Usein nukkuukin vaatekaapin tai eteiskaapin alahyllyllä. Pentuna nukkui kenkätelineen tai kirjahyllyn alahyllyllä, mut nyt ei niihin enää sovi.
Huomenna ois taas neuvola, saa nähdä miten tuo sf-mitta nyt on kasvanut. Tuntuu ainakin itsestä että ei oo maha hirveästi kasvanut, mutta eipä sitä ite huomaakaan kun joka päivä sen kanssa elää.
Huomenna tulis myös miehen sisko lapsineen yökylään. Muuten ihan kiva, mutta joutuvat täällä meidän ahtaassa asunnossa sohvalla ja patjalla nukkumaan. Ja mies lähtee vielä sit seuraavana aamuna jo viiden aikoihin töihin niin herättää varmasti kaikki ja ne lapset ei kyllä sen jälkeen enää suostu nukkumaan. Aikainen herätys siis tiedossa...
Joo nyt pitäs vielä omaa kandintyötä ruveta työstämään, ennen kouluun menoa, että ois edes jotain näytettävää ohjaajalle...
Sanle ja Veikka 34+6