Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko synnytyksessä välttämättä tukihenkilön?

Vierailija
06.10.2007 |

Onko kukaan teistä synnyttänyt sairaalassa " ihan yksin" ? Millainen kokemus se oli? Suositteletko?

Mietin, onko tukihenkilö välttämätön. Olen ajatellut pyytää miestäni jäämään kotiin esikoisen kanssa, kun synnytyksen aika (pian) koittaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt lapseni yksin, tai siis kätilön avustuksella. Mies oli eka lapsen syntyessä työmatkalla. Olisin halunnut hänet mukaan, mutta hän ei halunnut eikä onneksi sitten olisi päässytkään. En ymmärrä, mitä virkaa hänellä olisi siellä ollut. Synnytys oli pitkä ja mies olisi vain pitkästynyt. Sitten kun oli kipuja kunnolla, niin en sietänyt kenenkään kosketustakaan. Varmaan olisi mies tuntenut olonsa orvoksi vain vieressä katsellessaan eikä mitään olisi voinut tehdä. Hiki minulle ei tullut, joten hien pyyhkijääkään en tarvinnut. Ja kätilöt ovat aina olleet minun puolellani, tietenkin. Luotan heidän asiantuntemukseensa. Seuraaviin synnytyksiin en sitten miestä olisi mukaan huolinutkaan. Hän sai olla vanhempien lasten vahtina, kun minä synnytin.

Vierailija
2/21 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli ekassa mukana, kahdessa muussa ei. Mielestäni tuosta miehen mukanaolosta on tehty ihan yliarvostettu juttu. Jopa niin että ollaan valmiita ottamaan jo olemassa oleva lapsi synnärille mukaan kun ei haluta jättää miestä isomman kanssa kotiin. Kun ei ole heti saatavilla hoitajaa muille lapsille niin otetaan sitten mukaan että mieski pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin toistaiseksi ainoan lapseni yksin, koska mieheni ei halunut mukaan, ja olimme asian näin sopineet. Ja oli kyllä töissä pitkän matkan päässäkin sitten kun lähtö tuli!

En todellakaan olisi kaivannut sinne ketään, kun tiesin etukäteen, että yksin sitten menen. Synnytyksessä avusi kätilön ja anestesialääkärin lisäksi lääketieteen opiskelija, joka pääsi juuri minun synnytystäni seuraamaan nimenomaan siksi, että minull aei ollut tukihenkilö mukana (vähempi porukka ilmeisesti oli opetuksen kannalta hyvä..)

On jonkinlainen tabu nykyään, että mies ei halua tulla synnytykseen. Minusta se on ihan OK, vaikka raskausaikana aika paljon asiasta puhuttiin ja olisin silloin halunnut käännyttää mieheni tulemaan mukaan.

Nyt suunnittelemme kakkosta, jonka synnytän myöskin sitten yksin. Ei siinä minusta sen kummempaa ole, itse en ainakaan sinne itse synnytykseen kaivannut ketään " tukijaa" .

Vierailija
4/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin voinut synnyttää kaksi " yksin" mutta aika olisi kyllä käynyt pitkäksi ilman miestä

Vierailija
5/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin yksin, miehen ollessa eskikoisen kanssa. En kaivannut sinne ketään. Kätilö ritti :)

Vierailija
6/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se oli se ruuhkakuukausi maaliskuu, joten olettaisin ettei sellaista tapahtuisi nyt. Ja jätettäisiinkö yksin oleva synnyttäjä saliin tosiaan aivan ilman hoitajaa?

Miestä tarvittiin viimeksi myös ponnistusvaiheessa, nojasin toista jalkaa häntä vasten ja toista kätilöopiskelijaa vasten. Jälleen, varmaan siihen tilanteeseen olisi löytynyt joku muukin henkilö?

ap

Vierailija
7/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kätilöitä ole sinne palkattu seuraa pitämään. Varmasti huomioivat eri tavalla jos on yksinäinen synnyttäjä, mutta eivät tee muuta kuin työnsä.

Vierailija
8/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensimmäinen synnytys oli melko vauhdikas (alle 8 tuntia), joten en osaa nytkään odottaa sellaista kahdenkymmenen tunnin odottelua ja patsastelua.

Mutta ainakin viimeksi miehen tehtävänä oli hälyttää kätilö paikalle sitten, kun siltä alkoi vaikuttaa. Jos olisin yksin, pitäisikö minun tehdä se itse vai käytäisiinkö edes katsomassa vähän tiheämmin?

En tosiaan haluaisi miestä nyt mukaan ja ainoa hyvin läheinen ystävä, jota voisi ajatella tukihenkilöksi, on synnyttämätön nainen.

ap

Vierailija
9/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei niitä kätilöitä ole sinne palkattu seuraa pitämään. Varmasti huomioivat eri tavalla jos on yksinäinen synnyttäjä, mutta eivät tee muuta kuin työnsä.

Vierailija
10/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä, että on mukana joku, joka pitää synnyttävän puolia. Kun itse on aivan toisten armoilla.

Vierailija
11/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen synnytykseen olisin siis mennyt yksin koska miehen olisi pitänyt hoitaa esikoista mutta lopulta synnytys käynnistettiin niin isovanhemmat pääsi ajoissa tulemaan hoitoavuksi. Nyt on kolmas tulossa ja taas varaudun menemään yksin.

Minä olen kuullut ihan hyviä kokemuksia, ainut huolenaiheeni on että haluan ponnistaa jakkaralla ja aiemmin olen nojannut mieheen, en tiedä onnistuuko se nojaamatta eikä ole mukava ajatus nojata johonkin vieraaseen, esim. kätilöön. Mutta osaahan sitä nyt itse painaa sitä kutsunappia tarvittaessa enkä mitään seuraneitejäkään kaipaa.

Vierailija
12/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut kätilöt voivat olla myös ilkeitä. Onpahan joku selväjärkinen todistamassa, mitä todella tapahtui =)

Vierailija
13/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni on miehenkin ihan aiheellista nähdä synnytys ja millainen kokemus se on äidille.

Vierailija
14/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli kokemus, joka kaikesta hyvästä ja pahasta huolimatta oli hienoa jakaa yhdessä.

Miehen puheista olen jälkeen päin ymmärtänyt, että hän lähinnä säälii itseään, kun joutui osallistumaan moiseen kamaluuteen. Lähtisi nytkin velvollisuudesta mukaan, mutta ei se minusta oikein aja asiaansa. En tahdo synnytyksessäni olla huolissaan hänen voinnistaan - siinä ei tukihenkilö enää oikein vastaa tarkoitustaan.

ap

Vierailija
15/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten joku jo totesi, eivät ne kätilöt aina ole synnyttäjän puolella, eivät aina edes syntyvän lapsen puolella

Vierailija
16/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö olekin hyvä että joku on paikalla ottamassa vauvan vastaan. Miehelle tuotiin vauvamme 15 min sektiosta, itse näin vasta 2 tuntia myöhemmin, mies oli kylvettänyt ja pukenut, ja piti tulokasta sylissä, ja isi on tärkein, edelleenkin vaikka tästä 5 vuotta aikaa. Yleensä luulis että miehet välttämättä haluaa olla paikalla kun uusi tulokas tulee, ja ne on suurimpia hetkiä niiden elämässä, vai miten teillä on ollut?

Vierailija
17/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa siellä kukaan nyt pahaa tahtoisi tehdä niin synnyttäjälle kuin lapsellekaan ja siksi tarvittaisiin tukihenkilöä vahdiksi tai puolustajaksi.

Huonostihan aina voi käydä, mutta nyt ajattelen jotenkin niin, että vaikka kävisi kuinka huonosti, niin ei se ketään auttaisi - minuakaan -, että mies olisi sen ollut näkemässä.

ap

Vierailija
18/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan, että kätilöt mokaa pahemmin noin yhden tuhatta synnytystä kohti, joten riski siihen on pieni, mutta sellaista ikävä kyllä on tapahtunut. Tiedän, vaikka olenkin maallikko. 20

Vierailija
19/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset täällä maalailevat. Enpä usko että monen mies siinä osaisi asioita paremmin hoitaa kuin kätilö jos jokin menisi pieleen. ; )

Asiaan. Itse synnytin lapseni yksin. Yksin siinä todellakin on suurimman osan ajasta. Sitä en osaa sanoa kävivätkö kätilöt useammin katsomassa kun ei ole kokemusta kuin yhdestä synnytyksestä, mutta eivät ne koko ajan siinä ravanneet.

Eli ei todellakaan tarvitse tukihenkilöä. Joskin jakkarasynnytys ei välttämättä onnistu. Jos menet sairaalaan, jossa on opiskelijoita ja synnytys tapahtuu sellaisena aikana, ettei ole ruuhkaa voit hyvinkin saada jonkun taaksesi pitelemään itseäsi. Varaudu kuitenkin siihen ettet saa.

On ihan fiksua synnyttää yksikseen, jos mies suhtautuu negatiivisesti. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Vierailija
20/21 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin meni ilmankin

olihan se kullanarvoinen esikoisen synnytyksessä