Kuka oikeasti haluaa antaa kaupan kassoille palkankorotuksen?
Mihin tämäkin vaatimus oikein perustuu? Ymmärrän vielä sen, jos vaativiin ja koulutettua henkilöstöä käyttäviin ammatteihin (sairaanhoitajat, opettajat) vaaditaan palkkakuoppien korjaamista, mutta kaupan kassalla ei tarvitse muuta kuin osata vetää viivakoodi lukulaitteen ohi! Lisäksi kaupan alalla on paljon opiskelijoita ja tilapäistä keikkatyövoimaa, jotka eivät aio jäädä niihin hommiin yhtään pidemmäksi aikaa kuin on pakko.
Johonkin se raja pitää vetää!
Kommentit (33)
Tai korotukset vastuun mukaan. Esimerkiksi S-kaupan kassoille pitää antaa palkankorotus, koska he hoitavat kohta pankkijuttujakin. Lisää vastuuta -> lisää palkkaa. Ja R-Kioskin myyjät ovat täysin alipalkattuja työn vaativuuteen ja työoloihin nähden (työskentelyä yksin ilman mahdollisuutta edes kunnon vessataukoihin saati syömiseen, normaalimyynnin ohella hoidettava Veikkaukset, express-paketit, Matkahuolto, VR, matkakorttien lataukset, lista jatkuisi vielä vaikka kuinka pitkälle).
Se, mitä toivoisin kaikille kaupan alan työntekijöille, on täydet työpäivät mikäli työntekijä itse niin haluaa. Liian moni tekee niin vähän tunteja ettei sillä elä. Kaikille täyttä työpäivää ei toki voi järjestää, mutta ne täytetunnit opiskelijoille, ja itsensä pelkästään myyjän työllä elättäville pitää järjestää riittävästi tunteja. Onnistuu kunhan työnantajalla olisi hiukan tahtoa siihen.
onhan niitä lapamatoja ja " ei niin einsteineja" nähty eikä mene kuin viikko niin ne ei ole enää kaupassa töissä kun ei yksinkertaisesti pärjänneet!
Ja kyllä nykyisillä tietokonejärjestelmillä pitää jotain pääkopassa pyöriäkkin, että pystyy työstään suoriutumaan.
Kaikkein uskomattomimmalta tuntuu, että ne jotka oikeasti ovat olleet joskus itse kaupassa töissä vähättelevät ko. työtä! Ymmärrän sen ainoastaan siinä tapauksessa, että on todella ollut niin huono työssään, että ei ole edes ymmärtänyt ammatin vaatimuksia...
Jos kaikki saavat 11% lisää, kaikki hinnat nousevat 11% lisää mistä seuraa että ette saa niillä palkankorotuksillanne kaupasta 11% enemmän vaan tasan yhtä paljon kuin ennenkin. Reaalivaikutus on siis NOLLA PROSENTTIA!
Ei taida olla sairaanhoitajien asia mitä paperimiehille maksetaa. (sen lisäksi että maksetaan ihan eri rahoilla) Tai kaupankassalle ei kyllä kuulu mitä sairaanhoitaja tienaa. JA opet vois ihan itse miettiä miksi heidän pitää saada enemmän palkkaa eikä verrata sitä sairaanhoitajiin. Ne palkat kyllä tulee samasta kassasta että siinä mielessä kyllä... Mutta joka tapauksessa jos paperimiehet eivät olis saaneet palkankorotusta niin ei niitä rahoja olis voitu siirtää mitenkään sairaanhoitajille.
Jos tuotteen hintaa nostetaan, että saadaan palkat maksuun, niin mitäpä luulette vaikuttaako se kansalaisiin? Jumalavita. Hinnathan nousee! Korotus ei siis vaikuta edes siihen työntekijään millään lailla, saman summan sekin ruoistaan maksaa kuin asiakas.
Tavan älykääpiöitä koko Suomi näköjään täynnä.
" Kaikille ihan hirveesti lisää liksaa! Jee!"
Dorkat.
peruspalkka on 8,85¿/h (kokemusvuodet varmaan vaikuttaa)
iltalisät reilu 4¿/h
lauantailisät reilu 5¿/h
sunnuntaina ja pyhinä tuplapalkka
Näin ainakin mulla Alepan kassalla, teen työtä ekaa vuotta.
Kuitenkin se on mielestäni ihan suhteessa työn vaativuuteen ja koulutusvaatimuksiin. Ja nyt puhun siis ihan siitä peruskassatyöstä, mitä siellä cittarin kassalla tehdään, tilauksista yms. vastuussa olevat ovat asia erikseen. Olen itse ollut cittarissa töissä jo monta vuotta, kassalla, infossa ja kassatoimistossa. Kaikissa pisteissä palkka oli se sama myyjän peruspalkka. Kassalla mielestäni se oli ihan ok, mutta neuvonnassa ja varsinkin kassatoimistossa työn vaativuus on jo eri luokkaa ja sen tulisi näkyä mielestäni palkassakin.
En vähättele omaa alaani ja tiedän, ettei kassan työtä ihan kuka tahansa voi tehdä, ainakaan hyvin. Tosiasia kuitenkin on, ettei se mitään erityisen vaativaakaan ole. Tietysti pitää osata käyttäytyä kohteliaasti vaikka itsellä olisi huono päivä, mutta eikö näin ole jokaisessa työssä? Ei kai kenenkään työpaikalla ole hyväksyttyä kaataa omia murheitaan toisten niskaan?
Palkka siis mielestäni on ihan riittävä työhön nähden, mutta työtuntimäärät eivät! Kokoaikaisia työpaikkoja pitäisi saada lisää niille, jotka niitä haluavat, jotta ihmiset voisivat tosiaan saada työstä elantonsa.
Kaupan kassa
Työstään ylpeä
Palkkaansa kutakuinkin tyytyväinen
Ravintolassa iltalisä on jotain 91 senttiä/h, lauantaipäivä sama kuin arkena!!!
Se tarkoittaa siis ostovoiman vähittäistä ( tai aika nopeaa) heikkenemistä. täältä Helsingin horisontista näyttää siltä, ettei täällä ole kohta koloa pienipalkkaisille ihmisille, joita kuitenkin oikeasti tarvitaan systeemiä pyörittämään. Tarttis asuakin jossain!
Miten on, osaisiko joku perustella tämän kurjistumisen tarpeelliseksi ja työntekijälle loppupeleissä välttämättömäksi kohtaloksi... Aika guru kyllä saa olla, että pystyy mustan selittämään valkoiseksi tässä. Yritystä näyttää riittävän, tässäkin ketjussa.
Ei tainnut porvarihallitus tajuta keväällä, minkä sopan keitti ihan itse ilmoittaessaan niin nopeasti, ettei mitään tupoja tule. Nyt on kylmä talvi tulossa, ja on vähän epäreilua moittia viimeisenä porstuassa kolistelijoita vedosta, kun itse ollaan jo lihapatojen äärellä.
Ei minun mielestäni tarvitse todellakaan olla Einstein tehdäkseen noita hommia, ei millään pahalla. Ja koulutusta ei juurikaan tartteta, vaan ihan varmasti työ opettaa tekijäänsä. Eikä työ ole erityisen fyysistäkään ja nykyaikana isoissa kaupoissa (Prisma, Cittari) myyjiä ei edes paljon näy, vaan he tekevät paljon hommia varastossa, jossa ei ole asiakkaita " riesana" . Usein kaupoissa kassahenkilö on ainut, johon asiakas törmää.
Mä kyllä arvostan tosi paljon hymyilevää ja kohteliasta myyjää, mutta meillä päin niitä tuntuu olevan aika harvassa..
T. kaupassa noin 7 vuotta opiskelujen ohessa ja kesäisin ollut sekä kassalla, että infossa.