Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko tieteelliseen tekstiin liittää toisen käden lähdetietoja? Voiko viitata

Vierailija
27.10.2008 |

tutkimukseen, johon itse on tutustunut vain välillisesti toisen tutkijan kirjoituksen perusteella? Vai etsinkö kiltisti alkuperäisen lähteen käsiini, luen kohdan ja merkitsen tämän ensisijaisen lähteen lähdehakemistoon normaalisti?

Mikä on oikea toimintaperiaate?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäinen että se, mistä luit tiedon sovellutuksesta)

mutta kyllä sitä näkee ihan professoristason tutkimuksessa, että viitataan toisen käden kautta tyyliin "Weberiä 1936 lainaten Giddens 1996".

Vierailija
2/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sen etsiminen on kohtuuttoman hankalaa, voi mainita tämän toissijaisen lähteen, mutta tekstissä pitää olla sitten tarkka:

P.P kertoo artikkelissaan K.K:n tutkimuksesta, jossa K.K on saanut (P.P:nmukaan) ....tuloksia. Jotenkin näin.

Millaista tieteellistä tekstiä olet kirjoittamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan aina. Annat muussa tapauksessa laiskan kuvan itsestäsi... ja suotavaa olisi, että lukisit koko alkuperäisen tekstin, et pelkkää muissa tutkimuksissa siteerattua kohtaa (lähteiden puutteellisesta hallinnasta voi jäädä nalkkiin vaikkapa kypsyyskokeessa, samoin voi "tulkita" väärin toissijaisen lähteen, kun sen yhdistää uusiin asiayhteyksiin).

Vierailija
4/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tekemässä opinnäytetyötä (maisterin tutkinto) taidekorkeakouluun.

Vierailija
5/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten en käytä niitä tekstissäni ja pitäydyn saavutettavissa lähdeteoksissa.

Vierailija
6/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on etsittävä käsiin ja viitattava siihen...Mutta tuota noin, pikku vinkki viattomaan pikku vilppiin: Jos luet, sanotaan nyt vaikkapa Heiskasen opinnäytetyötä, jossa lukee seuraavaa:

" Mikkola (1967:48-50) esittää, että diskurssianalyysissa on huomioitava..." ja tahdot viitata tähän Mikkolan sanomaan, mutta luet sitä siitä Heiskasen gradusta, niin kukapa sitä tietää, mistä olet sen lukenut, jos omassa työssäsi taas lukee:

"Kuten Mikkola (1967:48-50) on esittänyt, on diskurssianalyysissa aina huomioitava ensinnäkin..." Siis eihän kukaan sinun työtäsi lukeva voi tietää, oletko marssinut kirjastoon, lainannut sen Mikkolan teoksen ja lukenut ko. pätkän siitä vai vain toisenkäden tietona Heiskasen opinnäytteestä. Samat teoriat ja asiasisällöthän noissa tieteellisissä teksteissä usein pyörii "pohjatietona", jota kukin sitten käyttää oman näkemyksensä tai tutkimusongelmansa mukaisesti.

Kauhean laajoja asiasisältöjä ei tietenkään kannata lukea toisen käden tietona,mutta jos nyt kyse on jostain yksittäisestä jutusta, joka tulee ihan hyvin ilmi siitä toisen käden teoksesta, niin itse olen ainakin vastaavassa tilanteessa säästänyt aikaa ja vaivaa, enkä ole välttämättä etsinyt käsiini sitä alkuperäislähdettä.

Vierailija
7/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on jo sen verran laajoja ja tarkkaa työtä...Jossain riviesseissä olen joskus "vilpannut" mainitsemallani tavalla.

Vierailija
8/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on etsittävä käsiin ja viitattava siihen...Mutta tuota noin, pikku vinkki viattomaan pikku vilppiin: Jos luet, sanotaan nyt vaikkapa Heiskasen opinnäytetyötä, jossa lukee seuraavaa:

" Mikkola (1967:48-50) esittää, että diskurssianalyysissa on huomioitava..." ja tahdot viitata tähän Mikkolan sanomaan, mutta luet sitä siitä Heiskasen gradusta, niin kukapa sitä tietää, mistä olet sen lukenut, jos omassa työssäsi taas lukee:

"Kuten Mikkola (1967:48-50) on esittänyt, on diskurssianalyysissa aina huomioitava ensinnäkin..." Siis eihän kukaan sinun työtäsi lukeva voi tietää, oletko marssinut kirjastoon, lainannut sen Mikkolan teoksen ja lukenut ko. pätkän siitä vai vain toisenkäden tietona Heiskasen opinnäytteestä. Samat teoriat ja asiasisällöthän noissa tieteellisissä teksteissä usein pyörii "pohjatietona", jota kukin sitten käyttää oman näkemyksensä tai tutkimusongelmansa mukaisesti.

Kauhean laajoja asiasisältöjä ei tietenkään kannata lukea toisen käden tietona,mutta jos nyt kyse on jostain yksittäisestä jutusta, joka tulee ihan hyvin ilmi siitä toisen käden teoksesta, niin itse olen ainakin vastaavassa tilanteessa säästänyt aikaa ja vaivaa, enkä ole välttämättä etsinyt käsiini sitä alkuperäislähdettä.

Voi olla, että et jää kiinni, ainakaan jos et koskaan päädy mihinkään julkiseen virkaan tai polittiseen kuvioon, mutta tiedät itse silti aina ja tulevaisuudessa sortuneesi tieteelliseen vilppiin. Mieti tarkaan, haluatko sitä. Kirjoita mieluummin vaikka , että "Heiskanen tulkitsee Mikkolan väitettä näin". Silloin Heiskanen muuttuukin alkuperäislähteeksi, josta itse asiassa olet kiinnostunut.

Vierailija
9/9 |
27.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin erään hilavitkuttimen alkuperäisen patentti hakemuksen.....

Aikaa paloi 8h ja todennäköisesti jos olisin jatkanut olisi löytynyt viellä aikaisempi lähde, koska patentihakemuksessa 50 luvulla mainittiin, että tämä paransi 1800 luvun lopulla esitettyä ideaa.