Hei te, jotka olette asuneet Englannissa lasten kanssa!
Muutama kysymys, voitteko vastailla kiitos =)
1. Voiko suomalaisen lapsen laittaa siellä tarhaan? Kokopäivähoito kuulemma tosi kallista, mutta osa-aikainen/silloin tällöin? Mitä maksaa?
2. Onko siellä kerhoja, missä voi käydä? Lasten kanssa vai ilman? (niinkuin täällä Suomessa nuo seurakunnan kerhot)
3. Missä tutustuu muihin äiteihin? Onko siellä hyviä leikkipuistoja?
4. Olen hoitovapaalla. Menetänkö Kelan kodinhoitotuen ja lapsilisät? Saanko jotain tilalle vai jäänkö tulottomaksi?
Kommentit (3)
Kiitos noista linkeistä!
Onko muita kommentteja noihin muihin kohtiin?
ap
Eikös täällä sellainen ole. Saisit varmaan sitä kautta vastauksia :)
Itse olen asunut Englannissa, mutta ennen lapsia. Siellähän aloittavat koulun jo onkos se 5-vuotiaina vai aikaisemminkin.
Yleistähän on että naiset ovat kotiäiteinä, tai tekevät osa-aikaista työtä.
Kaveri asuu Englannissa, ja ovat käyneet jossain äiti-lapsi-kerhossa vissiin kerran viikossa. Puistoiluakin harrastavat, mutta ovat saaneet kummastuneita katseita ulkoillessaan mm. sateella ;) Mutta kyllä siellä tutustuu varmasti muihin äiteihin, rohkeasti vain mukaan toimintaan.
Minnepäin olette muuttamassa? Lontoon merimieskirkollahan on mielestäni jotain kerho- tai pyhäkoulutoimintaa tms. Tai oli ainaskin joku vuosi taaksepäin.
Hauskaa uutta elämää teille. Englannissa on mukava asua, ihmiset ovat helposti lähestyttäviä ja suomalaisilla on erittäin hyvä maine.
koska en asu Englannissa, mutta EU-maassa kuitenkin,
eli 4. kohtaan sen verran että jos olette yli vuoden ulkomailla, niin ette kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Tämä sisältä siis kaikki tuet +lapsilisän. Tosin kohdemaassa voi olla korkeampi laspsilisä, joten se ei välttämättä ole huono asia?
Kelan ohjeet ulkomaanmuuttoon:
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/291007100618HS?openDocument
Euroopan komission yleisohje sosiaaliturvasta:
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/fi/citizens/living/social-security/i…
Ohjeita kohdemaan etuuksista kannattaa lisäksi etsiä paikallisten viranomaisten sivuilta.