Miksi ihmeessä mulle tulee aina kahvin juonnin jälkeen vessareissu?
Ärsyttää, kun ei oikein viitsi käydä kahviloissa eikä kylässä juoda kahvia, kun n. 10min päästä kahvinjuonnista on juostava jo vessaan. Maha menee ihan sekaisin :/
Kommentit (4)
Muistakaa juoda AINA LASI KAKSI VETTÄ kun juotte kahvia. Tämän sanoi minulle eräs valmentaja, joka mittaili rasvaprosenttiani ja kertoi heti että olen kuiva kropaltani... omalaatuinen juttu mutta jotenkin siis päätteli painoindeksistä ja rasvaprosentista ja kunnosta että juon liian vähän vettä kahvimäärään nähden.
Ja olen juonut kahvia vasta n. puoli vuotta josta päivittäin n. 3kk. Ehkä tämäkin vaikuttaa, kun vatsa ei ole tottunut kahviin.
ap
Kofeiini kuitenkin pääasiassa. Se on tunnetusti suolen motiliteettia lisäävä aine, ja jos ei ole tottunut siihen, voi tosiaan joutua rynnimään vessaan heti kahvin jälkeen.
Ja liian myöhään juotuna taas valvottaa...
Mutta siis vastaukseen joka on: Lämmin kahvi tai ruoka saa aikaan sen että ihmiselle tulee tarve päästä ulostamaan joten ilmiönä melko normaali (paitsi ei tuo ihan löysälle pitäisi laittaa). Kyse on myös siitä' että vatsa on tottunut toimimaan niin että tiettyyn kellon aikaan käydään vessassa ja yleenä tuo ajoittuu ruokailun jälkeen koska lämmin ruoka antaa viestiä että täytyy vanhoja poistaa alta.
Voit kyllä yrittää opettaa vatsaa eri aikatauluun syömällä/juomalla lämmintä vaikka heti aamulla... Ja jos kovasti joutuu kylässä pidättelemään niin kyllä se vatsa siitä löysälle menee.