mikä avuksi katkonaisiin öihin ja lyhyihin päikkäreihin?
Eli tilanne on tälläinen 7,5kk ikäinen tyttömme on syönyt kiineitä 4kk iästä lähtien. Kiintistä ei ollut mitään apua yöuniin. Puurot aloitettiin 6kk iässä eikä näistäkään mitää apua. Tyttö saanut korviketta 4kk iästä lähtien kun ei kelvannut tissi enää. Yöllä herätään kahteen kertaan eikä suostu nukahtamaan uudelleen vaikka kuinka tuttia tarjoaisi tai viereen ottaisi (koitin muutamaan otteeseen ja tuloksena 2 tunnin hereillä olo). Nukahtaa uudelleen ainoastaan jos tarjoaa maitoa. Tyttö menee nukkumaan siinä 9-9.30 maissa ja herää ensimmäisen kerran 1.30-2 maissa toisen kerran hän herää 5-6 maissa ja tämän jälkeen nukkuu maksimissaan 7.30. Päiväunille tyttö menee 12-13 maissa ja nukkuu maksimissaan 2 tuntia jos nukkuu vierellä. Aamupäivällä hän voi nukkua vaunuissa puolisen tuntia ja herää kun vaunut pysähtyvät. Illalla nukkuu puoli tuntia jos olemme jossain liikenteessä. Tyttö ei suostu nukkumaan ukona eikä vainuissa muutenkaan puoltatuntia pidempään.
Esikoisen nukkui tuon ikäisenä yönsä heräämättä ja päikkäreitä nukkui 3-4 tuntia ja illalla vielä tunnin unet.
Nyt on tullut suru puseroon kun pitäis parin kuukauden päästä mennä töihin takaisin ja jos noita unia ei saada yhtenäisiksi niin en usko jaksavani kovin hyvin töissä. Sillä olen itse huono nukkuja eli jos herään yöllä niin minulla menee uudelleen nukahtamiseen aikaa puolesta tunnista kahteen tuntiin.
Eli mistä voisi olla apua? Pitääkö yrittää päivällä antaa enemmän ruokaa vai mitä?
Tämän hetkinen ruokavalio on aamulla puuro ja päivällä liharuoka iltapäivällä hedelmäsose ja illalla puuro ja maitoa aina välissä. Olen koittanut antaa tytölle enemmän ruokaa mutta sitä vaan ei uppoa enemmän.
Auttakaa!
Viime yö oli kaikkein raskain tähän mennessä eli tyttö meni nukkumaan klo 21 ja heräsi klo 00 eikä mikää auttanut muu kuin maito. Seuraava herätys oli klo 03 ja seuraava 05.30 ja ylös noustiin klo 7.15.
Kommentit (7)
En oikein osaa auttaa, koska kuulostaa lähinnä normaalilta vauvalta. Molemmat lapset meillä vielä syöneet n 7kk ikäisinä 2 kertaa yössä. vasta 9kk iässä alkoi harveta ja lähellä 10kk ikää loppua siis yösyönnit. Sinuna antaisin siis vaan suosiolla maitoa, että pääsette nukkumaan mahd pian. kahden tunnin päikyt+toiset lyhkäset kuulostaa minusta myöskin tosi normaalilta. Ehkä teidän esikko vaan oli poikkeuksellisen hyvä nukkuja.:) Mutta töihin menoosi on vielä aikaa. Tsemppiä! Muutama kuukausi tekee ihmeitä vauvan elämässä! Kuukauden päästä voi jo ohittaa oma-aloitteisesti yhden yösyötön ja sitten jää se toinenkin.
Luultavasti tottumiseen menee ainakin muutaman yö, mutta sitten vauva tottuu ettei palvelu pelaa. Yksin vauvaa ei jätetä itkemään, mutta tassuttelemalla totutat hänet siihen ettei muuta ole saatavissa:).
Näin meillä saatiin esikon yöt rauhoittumaan eli yömaito pois, noin 10 kk ikäisenä.
Esikoisesi muuten nukkui todella hyvin yönsä ja päikkärinsä, kakkonen kuulostaa enemmän " tavalliselta" vauvalta.
Meillä molemmat vauvat nukkuneet päikkärit 30 min satseissa ja tämä nuorimmainen (noin 7kk) herää nykyään 1 tunnin välein, viime yönä useammin. Mutta muistan kyllä esikon ajoilta kuinka väsynyt olin 2-3:stakin yöheräämisestä.
Eli yöämaito pois, niin yöt rauhoittuu. Päikkärit kuulostaa kyllä ihan normaalin pituisilta. Meillä nukutaan siis 2-3x 30 min ja se riitttää meidän vauvalle (minulle ei kylläkään...)
Tsemppiä sinulle,
Täytyy toivoa, että teillä käy niinkuin meillä: aina kun ehdin olla huolissani tuon kaltaisista asioista ja kysellä täältä neuvoa, jo seuraavana päivänä kaikki kääntyy päälaelleen :D
Mutta siis, asiaan - vaikkei juuri neuvoja olekaan:
Meillä 7kk vanha poika, joka nukkuu yöt hyvin. Nukahtaa nyt klo 20. Yöllä saattaa herätä joskus parikin kertaa itkemään, jolloin nukahtaa heti tutin saatuaan. MUTTA nyt on tullut yht' äkkiä pojalle " omituinen" tapa: Hän herää aamulla 5:30-6, eikä myöskään nukahda kuin maitopullon avulla - sitten tosin nukkuukin jopa 2,5 tuntia vielä! Omituista tuo siksi, että 5,5kk iässä poika lopetti yösyönnit kokonaan, mutta jokin aikaa sitten alkoi näköjään uudestaan. No, tulin siihen tulokseen, että mielummin haen sen maitopullon silloin ja painun itsekin sen jälkeen takaisin pehkuihin, kuin että herään klo 5:30 ja yritän taistella pojan takaisin uneen. (Ja voihan hän olla oikesti nälkäinenkin, eikä vain tapaansa syö, onhan viime syönnistä silloin jo 10h aikaa.)
Kaikkien neuvojenkin jälkeen (mitä olen kanssasisarilta täällä saanut :D) olen sitä mieltä, että eiköhän tuo kello kuudenkin maito joskus pois jää... Ja kuten edellinen vastaaja (oliko onnimanni?) sanoi, niin siinä parissa kuussa voi tapahtua teilläkin ihmeitä!
Mutta yksi neuvo on, mitä kannattaa kokeilla - jos mahdollista:
Kun lapsi yöllä herää, niin isä meneekin lapsen luo eikä äiti. Neuvolasta sain tuon vinkin, perusteena se, että äidin tuoksu tuo lapselle ruoan mieleen, eikä siis välttämättä nukahda sitten ilman maitoa.
Ja päiväunista:
Kuulostaa HYVIN tutulle! Meillä tosin nukutaan jopa kolmet unet, välillä selvitään kahdilla. Mutta se unipätkän pituus minuakin ihmetyttää! Meillä poika nukkuu aamupvllä 30 min, puolilta päivin max. 1h ja myöhemmin iltapäivällä hyvällä tuurilla 2h, mutta tosiaan pitää silloin olla vieressä, tai ainakin mennä viereen ekan 45min pätkän jälkeen, jolloin herää...
Olisi kiva siirtyä esim. kahtiin uniin, joista toiset olisi edes sen 2h ilman heräilyjä... Mutta (kiitos taas täältä saatujen neuvojen :D) aion tuossakin mennä pojan tahtiin - nukkukoon sitten miten haluaa :)
Kaikenlaista olen kyllä kokeillut: ulkona nukuttamista, pinniksessä nukuttamista, meidän sängyssä nukuttamista jne. Mutta uni maistuu parhaiten vain äidin kainalossa ;D
On kuitenkin harmillista, jos teillä ei parin kk:n aikan tapahdu mitään muutosta :( Äitiydessä kun väsymys on mielestäni pahinta, mitä on... Itse olen sitä ihmis-tyyppiä, joka " tarvitsisi" vrk:ssa ainakin 12h unta x) Mutta kokeile sitä, että isi menee lapsen luo ainakin ekalla heräämiskerralla, ja ns. tassuttelee vaikka uneen.
Toivottavasti toimisi!
Pi-Ki
P.S. Meillä syödään seuraavasti:
Aamulla riisipuuro+hed.sose, lounaaksi lihasose, välipala jogurtti + maito, päivällinen kasvissose, illalla puuro+hed.sose ja ennen nukkumaanmenoa vielä velli! Maitoa&velliä menee yht. 6dl/vrk. Ja puuromäärä on illalla yhtä iso kuin itsekin söisin: 2dl vettä, 1dl hiutaleita. Eli en tiedä, auttaako tuo ruokamäärä sitten nukkumaan edes kuuteen asti, vai mikä...
Jolandas olikin ehtinyt samaan aikaan laittaa myös viestin :)
Eli kyllä varmaan toimisi, että teillä maito pois ja yöt rauhoittuu. Tietysti aloittaisin totuttelemaan vähitellen, esim. näin:
-ensi yönä ekalla heräämisellä isä menee, eikä anna maitoa. Toisella heräämisellä menet itse, ja annat vaikka maitoa, jos ei muuten nukahda.
-Seuraavana yönä ei maitoa ekalla eikä tokalla heräämisellä.
-Kolmantena yönä ei maitoa ekalla, tokalla eikä kolmannella heräämisellä jne., kunnes yö menee hyvin.
Juu...ainakin elokuvissa noin menisi ;) Mutta voisihan tuota kokeilla? Vai onko parempi jättää maito kertarytinällä sitten öistä pois??? (Mielipiteitä?)
Mutta oli hyvä kuulla Jolandasin kertomuksesta, että löytyi taas yksi perhe, jossa päiväunet risaiset ja lyhyet. (Tai hyvä ja hyvä, mutta kuitenkin!) Tuntuu vaan, että kaikilla tutuilla nukutaan just yhdet 3-4h unet... :) Eli ei meidän poika siis omituisuus olekaan :D
Meillä oli yöt tosi rikkonaisia aina 2 vuoden ikään saakka, ja harvoin selvittiin edes 2-3 herätyksellä, yleensä niitä oli useampia. Samoin päiväunet nukkui pienissä torkuissa. Yhteenlaskettukin unimäärä vuorokaudessa oli vähäinen verrattuna kavereiden samanikäisiin lapsiin, jotka vetelivät sikeitä 12h/yö ja lisäksi parit 2h päikkärit...
Mutta paria päivää vaille 2 -vuotiaana jätimme päikkärit kokonaan pois, ja nyt lapsi nukkuu 11h yössä ilman väli herätyksiä tai yhdellä heräämisellä. Taivaallista kahden vuoden valvomisen jälkeen! Ja erittäin tervetullutta, kun lähiaikoina odotellaan pikkukakkosta syntyväksi. Saas nähdä onko uusi tulokas samanlainen kukkuja kuin isoveljensäkin, vai tulisiko meille nyt vaihteeksi supernukkuja?
Liisa Keltikangas-Järvisen kirjassa " Temperamentti - ihmisen yksilöllisyys" kirjoitetaan myös siitä, että nukkumistapa ja -rytmi on osa temperamenttia, jota ei pitäisi yrittää väkisin muuttaa. Uskon tähän, sillä olen itsekin ollut aina katkonainen nukkuja, joka nukkui ensimmäisen yönsä putkeen viisi vuotiaana (voi minun äiti-raukkaani).
Tsemppiä ja voimia katkonaisiin uniin. Entäpä, jos viikonloppuisin ottaisitte miehesi kanssa vuorotellen kunnon katkottomat päiväunet. Nekin auttavat kummasti arkiviikon valvomisiin...
Kiitos teille kun viitsitte vastata. Hyvä tietää että on normaalia. Mutta minulla olisi vielä toinenkin ongelma liittyen syömisee. Eli olen yrittänyt antaa tytöllemme karkeampaa ruokaa ja tavallista puuroa, mutta kaikki räitää kirjaimellisesti ulos. Eli ruuan tarttee olla aivan sileää että hän suostuu syömään. Puuroista kelpaa ainoastaan vauva puurot missä ei ole kökköjä. Haluaisin siirtyä tavalliseen puuroon, mutta tyttö ei suostu tavallista puuroa syömään. Hän ei kako puuroa vaa kirjaimellisesti räkii kaiken ruuan pois. Vavua puurot kyllä kelpaavat kun ovat tarpeeksi sileää tavaraa. Samoin on ruuan kanssa. Miten kannattaa alkaa totuttamaan karkeampaan ruokaan?
eikö ketään tiedä mitään neuvoa tähän?