En ymmärrä lapsiperheitä, jotka käyvät sossun luukulla.
Tarkoitan sitä, että miksi tehdä lapsia, jos ei pysty tarjoamaan heille edes kohtuullista elintasoa? Nykyajan yhteiskunnassa parempi perhesuunnittelu on mahdollista.
Kommentit (42)
Ja miten ihmeessä voit yleistää " sossussa" käyvät yhdeksi luijari/ luuseriporukaksi, onko sinulla jotain tutkimusfaktaa kenties tästä esittää? Ne ihmiset, joiden itse tiedän sossussa käyneen, ovat kaikki sitä apua todella tarvinneet, eikä kukaan ole asiaan (tai esim. lasten " hankintaan" ) kevyesti asennoitunut, päinvastoin. Ikionnellisia ovat olleet, kun ovat ns. omilleen päässeet. Joukossa on muuten kaksi akateemista perhettä (aikoinaan opiskelukavereitamme), toinen opiskeluaikana yksinhuoltajaksi jäänyt, ja toisilla valmistumisen jälkeiset pätkätyöt/työttömyys syynä. Kannattaa miettiä, kuinka monella 30-v. naisella esim. on vakituinen työsuhde? Jos ei ole, niin sittenkö ei voi lapsia tehdä?
Tai hieman kärjistettynä, pitääkö kenties ensin olla ylempi korkeakoulututkinto, hyvätuloinen mies, perittyä omaisuutta ja isot henkivakuutukset ennen kuin voi hankkia lapsia? Tiesitkö muuten, että esim. pienten lasten yksinhuoltajat eivät todellakaan kuulu työnantajien suosikkikandidaatteihin, eli kaikille ei todellakaan ole itsestään selvää töihin pääsy.
On varmasti paljon sosiaalitukien väärinkäyttäjiäkin, mutta varmasti suurempi osa niitä, jotka olisivat ikionnellisia jos ei sossussa asioida tarvitsisi. Tiedän kyllä, että itsellä kun on kaikki kunnossa on niin helppoa heittää tuollaisia kommentteja. Kuulumme itsekn ns. hyväosaisiin, mikä välillä suorastaan hävettää, kun kuulee tällaisia mielipiteitä. Ystäväpiirissä on myös sosiaalialalla työskenteleviä, ja heidän näkemyksensä on kyllä jotain ihan muuta kuin tuo ap:n.
Meillä mies opiskeli(terkkariksi), ja minä töissä(kahvilatyöntekijä), kaksi lasta. Tulot eivät olleet kummoiset ja mieskin teki opiskelun ohessa töitä sen minkä kerkesi opiskelulta ja perheeltä. Silti jäimme laskelmissa miinuksille ja jouduimme 3vuoden ajan käymään sossun luukulla. Kyllä harmitti.
Eli jos joutuu hakemaan sossusta työnpäälle vielä rahaa selvitäkseen, niin en oikeasti ymmärrä miksi tekee sitä työtä? Ei kenenkään palkka saa olla niin huono, ettei sillä elä.
Mun mielestä on parempi olla vaikka työtön luusei kuin tehdä 8 tuntista työpäivää ja joutua silti hakemaan toimeentulotukea. Mun aikani on ainakin niin arvokasta, etten suostu tekemään mitään paskaliksa duunia. Mieluummin olen sitten lasten kanssa kotona ja voin käyttää aikaani sitten itsevalitsemaani kohteeseen (esim. toimia vapaaehtoisena järjestöissä)
Minun mielestäni toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseen tulojen puutteeseen tai muuten hankalaan elämäntilanteeseen, ei loppuelämän tulojen tuojaksi.
Jos ihmiselle tulee hankalia elämäntilanteita, niin sitä varten ne turvaverkot on olemassa, en sitä siis halua kiistää. Ja iloisesti maksan veroja, jotta niillä voidaan auttaa ahdingossa olevia.
AP:n kysymys mielestäni oli se, että jos elämä on jo valmiiksi esimerkiksi taloudellisessa sotkussa, on työttömyyttä ja jopa sairautta, niin miksi pitää silloin _suunnitellusti_ hankkia vielä lapsiakin? Eikö olisi parempi odottaa hetkinen ja laittaa oma elämä ensin järjestykseen?
Toivon, että tuo työstä kieltäytyminen on todella marginaali-ilmiö. Pelottavaksi elämä menee, jos ihmiset eivät osaa työtä ja siitä tulevaa kokemusta arvostaa. Ja jos lähtökohtana on se, että terveet ja työkykyiset eivät hankkisi itse omaa elantoansa, vaan katsovat paremmaksi ajankäytöksi tehdä mitä huvittaa toisten rahoilla. Todella pelottava ajatus. Haluan ainakin itse lapseni opettaa siihen, että kellä kyky työhön on, hän sitä käyttäköön. Mikään työ ei ole niin arvotonta etteikö sitä kannattaisi tehdä.
Mun mielestä työnantaja voi silloin vaan menä itseensä ja miettiä miksi ei työ kelpaa.
Vierailija:
Eli jos joutuu hakemaan sossusta työnpäälle vielä rahaa selvitäkseen, niin en oikeasti ymmärrä miksi tekee sitä työtä? Ei kenenkään palkka saa olla niin huono, ettei sillä elä.Mun mielestä on parempi olla vaikka työtön luusei kuin tehdä 8 tuntista työpäivää ja joutua silti hakemaan toimeentulotukea. Mun aikani on ainakin niin arvokasta, etten suostu tekemään mitään paskaliksa duunia. Mieluummin olen sitten lasten kanssa kotona ja voin käyttää aikaani sitten itsevalitsemaani kohteeseen (esim. toimia vapaaehtoisena järjestöissä)
Eli en ole tarpeeksi arvokas teille, koska olen matalapalkka-alalla. Olen siis luuseri. Mutta mutta... enpäs olisi arvokas teille tuolla ylläolevalla logiikallakaan. Hohhoijaa... eiks ole kuitenkin hyvä, että teen sentään jotakin elättääkseni edes suurimmaksi osaksi omat lapseni?
18
Jos minulla on kaksi työnhakijaa, kumman valitsen?
a) Käypä tutkinto takana, työkokemusta vaikkei välttämättä ko. alasta
b) käypä tutkinto takana, ei ollenkaan työkokemusta miltään alalta
Oletetaan, että kumpikin olisi 28v ja 2 lasta, kummatkin olleet kotona yhtä pitkään.
Ja tästä varmaan kaikki ovat samaa mieltä? Jos joku tekee normaalia työpäivää, ja saa vielä sossusta tukea mitättömän palkan päälle, on palkkauksessa jotain pahasti pielessä. Yhteiskunnallinen epäkohta tämä, vähintään yhtä suuri kun nämä kovasti parjatut " sossupummit" .
Nyt kun hän on töissä niin huudetaan että miksi olet töissä! Ota nyt selvää sit. :D
Vierailija:
Ja tästä varmaan kaikki ovat samaa mieltä? Jos joku tekee normaalia työpäivää, ja saa vielä sossusta tukea mitättömän palkan päälle, on palkkauksessa jotain pahasti pielessä. Yhteiskunnallinen epäkohta tämä, vähintään yhtä suuri kun nämä kovasti parjatut " sossupummit" .
Mutta sepä ei ole sen työntekijän vika!!! Eikä se tee matalapalkka-alalla työskentelevästä sossupummia, vaikkei tulot ilman toimeentulotukea riitä perheen elättämiseen. Ongelma on jossakin aivan muualla, kuin siinä huonosti palkatun paskatyön tekijässä.
18
se että sossussa asioivat leimataan muutaman " pummin" perusteella. Itsekin näitä " en mä jaksa töihin mennä" -tyyppejä tunnen. Osalla on TAVALLAAN " hyvä syykin" , eli jos ei ilman koulutusta/olemassa olevalla koulutuksella saa kun matalapalkka alan hommia, on " kannattavampaa" olla sossu-pummina...!
Kun sossu maksaa kaiken (mitä se todellakin tekee lapsiperheille) on aika älytöntä mennä töihin, jonka jälkeen tulot eivät nousisi (tai jos käteen jäisikin pari sataa enemmän kuussa, niin onko se 200e todella 8h työpäivän arvoista?)
Tästä syystä " kansalaispalkka" tmv. olisi hyvä asia. Varmasti jokainen tuntee ihmisiä, joide ei kannata mennä töihin, koska menettäisivät kaikki tuet, mutta käteen ei jäisi yhtään enempää rahaa mitä tuista saa/kk. Tuollainen EI motivoi töihin...! Lapsia näkeen vain muutaman tunnin päivässä +v-loppuisin, mutta siitä huolimatta ei ole rahaa viedä näitä huvipuistoon/ostaa heille vaatteita uutena eikä aina kirpparilta tmv.
Minusta jokainen pummi tulisi VELVOITTAA ottamaan työtä vastaan, vaikka sitten kaupungin puistoja haravoimaan tmv. MUTTA heille tulisi maksaa kunnon palkkaa työstä---> käteen jäisi enemmän mitä tueista saa.
Suomessa elää myös sukupolvi nuoria aikuisia, jotka elivät lapsuutensa/nuoruutensa lama-Suomessa. Nämä nuoret saattoivat varttua kerrostalo lähiössä, joissa asuvista ihmisistä pahimmillaan vain 10% kävi töissä. Eihän tälläiset nuoret ole edes saaneet työnteon mallia kotoaan, koska heidän vanhemmiltaan meni työpaikat alta ja he olivat vain kotona.
Eli ei muuta kuin kaikki juristiksi lukemaan? Paitsi että kuka sitten hoitaa ns. likaiset työt, sairaat jne.?
Kaverin puoliso esim. tekee erittäin tärkeää työtä kehitysvammaisen henkilökohtaisena avustajana. Palkka täyspäivätyöstä 1100¿ brutto! Moni tienaa kolme kertaa tuon summan tekemättä käytännössä juuri mitään (näitä pestejä vielä riittää yrityselämässä, joissa on mahdollista " rötväillä" kun on välillä vähän tekevinään jotain, omasta kokemuksesta tiedän).
että noissa lähiöissä saattoi siis olla monta kerrostalollista perheitä, joiden vanhemmista vain pari hassua olivat pystyneet pitämään työpaikkansa lama-suomessa. Eli omien vanhempien lisäksi myös kaikkien kaverien vanhemmat olivat kotona työttöminä, pois lukien " Repan äiti" joka oli setänsä omistamassa kaupassa töissä...
Oikeasti sinulla on kyllä hyvin naiivi maailman kuva, jos kuvittelet että olisi edes mahdollista, että lapsia syntyisi vain " hyviin" olosuhteisiin. Varsinkin, jos raha on sinulla se ratkaiseva tekijä.
Monet käyvät sossussa TILAPÄISESTI. Jossain vaiheessa tilanne yleensä helpottaa, mennään töihin jne. Mikä siitä tekee väärää? Ideaalitilanne olisi varmasti se, että olisi lottovoittaja ennen perheen perustamista, mutta se ei ole tätä oikeaa maailmaa. Eikö ole hyvä, että me voimme tukea niitä joilla menee joskus heikommin?
Eräs perhetuttu arvosteli ja haukkui ihmisiä, jotka hakevat sossusta rahaa. Eipä hauku enää, kun oma lapsi on sossun asiakas. Sossu maksaa lapsen vuokran, sähkön ym.
suurin osa kuitenkin ajattele, että kun sosiaaliturvaa käyttää siihen, mihin se on tarkoitettu, ei käytössä ole mitään väärää.
Mutta samalla ne, jotka heittäytyvät tämän turvaverkon varaan ilman yritystä(kään) muuttaa tilannetta tai ottaa vastuuta itsestään ja perheestään, ovat vastenmielisiä pummeja, joihin kukaan ei halua verorahojaan käyttää.
Osa on täysin syyttömiä tilanteeseensa, eikä heidän elämäänsä pidä vaikeuttaa lisää syyllistämällä ja morkkaamalla. Mutta samalla kieltämättä kummastuttaa nämä ihmiset, jotka JO OVAT taloudellisesti erittäin ahtaalla ja neljättä lasta tehtaillaan. Kyllä LÄHTÖKOHTAISESTI ihmisen olisi kannettava vastuu jälkikasvustaan, ei sossun varaan voi ajatella rakentavansa elämää.
Vierailija:
Eräs perhetuttu arvosteli ja haukkui ihmisiä, jotka hakevat sossusta rahaa. Eipä hauku enää, kun oma lapsi on sossun asiakas. Sossu maksaa lapsen vuokran, sähkön ym.
Mikseivät vanhemmat huolehdi lapsensa elämisestä?
Vuokrat,sähkön, koulutuksen yms?
Riittääkö sellaiselle ymmärrystä? Vai onko ihan sossupummi vain?
tilanne, että suomessa jokainen tekee töitä hyväpalkkaisessa duunissa ja vallitsisi 100 % työllisyys?
Jos tässä ketjussa noin viisi sanoo olevansa asiakas ja loput vaan muutoin katsoo asiaa avarammin.
Mikä ihmeen halu ap on todistella paremmuuttaan? Luuletko ap olevasi jotenkin kullanarvoisempi täällä maailmassa, kuuluuko sinun suuvärkkiisi paremmat antimet? Mikä sinun nupista tekee niin ainutlaatuisen, että sinne pitää ahtaa herkkupalleroita? Mikä sinun perslävestäsi tekee loistavamman että vain ja ainoastaan sinulla on oikeuksia ja mikä tekee sinusta niin MAHTAVAN, että sinä uskallat olla ottamassa pois niiltä kenen toimintakyky ei ole sinun luokkaasi? -Niin mieti sitä!