Mankelointi? Miten tapahtuu, mitä kaikkea mankeloitte?
Eli tiedän kyllä miten mankeloidaan :), mutta tarkoitan että mankeloitteko kosteita vai täysin kuivia lakanoita tms., miten kauan annatte niiden olla mankelissa jne.
T:uuden mankelin omistaja :)
Kommentit (6)
Itse mankeloin liinavaatteet useimmiten kuivana niin ei tarvitse mankeloinnin jälkeen niitä kuivatella. Ainakin kuivana mankeloitaessa kannattaa jättää mankeli pyörimään muutamaksi minuutiksi. Ja kannattaa huomioida että mankeliin kannattaa laittaa useita pieniä vaatekappaleita kerrallaan, eli ei kannata mankeloida vain paria tyynyliinaa. Mankeloitavista tulee sileämpiä kun puristusta on enemmän eli päällekkäin on useampia tyynyliinoja.
Olen ihmetellyt tuota ohjetta, kai se riittää että mankeli on paikallaan ja vaatteet mankelissa jonkin aikaa, tarviiko sen pyöriä?
T:ap
ja jos lakana olisi vain rullalla paikallaan eivät telat puristaisi lakanaa kuin yhdestä kohtaa. Miten se silloin siliäisi?
Pyöritän lakanaa joitakin kymmeniä sekunteja - pari minuuttia ryppyisyydestä riippuen. En anna lakanoiden kuivua rutikuiviksi tai jos niin on käynyt, kostutan niitä aavistuksen ennen mankelointia.
Siis miten on.. mies täällä sanoo, että on ihan riittävää pyörittää lakanoita kylmämankelissa 30-40 sekuntia ja minä haluaisin, että pyörisivät vähintään 5min.
Mies sanoo ettei mankeli voi suoristaa lakanoita tms
4, en oikein ymmärtänyt pointtiasia, totta hemmetissä minä mankelin käyttötarkoituksen tiedän... Liekö sinulla jonkinasteisia ongelmia sisälukutaidon kanssa? :)
Tähän mennessä lakanat on tulleet ihan hyvin sileiksi ilman että olen jättänyt ne pyörimään, mutta kiitos vinkeistä, kokeilen sitä pyöritystä sitten ryppyisempiin. Joissain pussilakanoissa vaan on napit alareunassa, silloin on pakko jättää pyöritys väliin ja jättää lakanan loppupää telien ulkopuolelle.
T:ap