Vammaisen lapsen hoitotuen jatkohakemus (ov)
Miten olette toimineet jatkohakemuksen kanssa? Nykyäänhän sitä saa hakea takautuvasti vain puolelta vuodelta. Oletteko odottaneet sen puoli vuotta ja hakeneet sitten vai laittaneet hakemuksen jo aikaisemmin? Tuleeko Kelasta esitäytetty lomake vai miten se nykyään menee? Saimme tukea puolelta vuodelta korvatulehduskierteen takia ja kohta pitäisi alkaa taas vääntämään uutta hakemusta. Myönnetäänkö sitä tukea nykyään puolen vuoden jaksoissa? Ei ihme, että päätöksissä kestää, jos kaikki joutuu puolen vuoden välein uusimaan hakemuksia..
Kommentit (4)
En myöskään ota kantaa siihen, millä perusteella Kela näitä tukia myöntää. Ongelma on siinä, että hain tukea ja kun myöntävä päätös tuli syyskuussa, tukea oli myönnetty ajalle 1.1.-30.6. Eli missä vaiheessa alan taas hakemaan uutta lääkärintodistusta, jos tuki myönnetään noin lyhyeksi aikaa. Ymmärrän hyvin, että tukea ei myönnetä vuosikausiksi, kun kyse on sairaudesta, joka helpottaa yleensä ajan myötä, mutta alle 2-vuotiaalla korvatulehdukset ei yleensä ihan heti lopu tuosta vaan.
Eli jos haen nyt lääkärintodistuksen, myönnetäänkö jatko vaan heinäkuusta lokakuuhun ja sitten joudun taas hakemaan uuden tosituksen vai miten se menee. Päätöksen mukana ei ollut minkäänlaista ohjetta tai kaavaketta jatkon suhteen, sen takia tässä olen ihan ymmälläni.
Ap
ethän voi etukäteen tietää kuinka monta infektiota lapsi sairastaa. ja kelalla on kriteerit kuinka paljon niitä on tietyssä ajanjaksossa oltava. Eli kannattaisi varmaan hakea sitten kun vajaa puoli vuotta edellisen päätöksen loppumisesta on kulunut.
Minä saan korotettua, jonka joudun hakemaan vuosittain ja kelasta tulee meille ainakin muistutus aj hakemus kun tuki on umpeutumassa
ethän voi etukäteen tietää kuinka monta infektiota lapsi sairastaa. ja kelalla on kriteerit kuinka paljon niitä on tietyssä ajanjaksossa oltava. Eli kannattaisi varmaan hakea sitten kun vajaa puoli vuotta edellisen päätöksen loppumisesta on kulunut.
Minä saan korotettua, jonka joudun hakemaan vuosittain ja kelasta tulee meille ainakin muistutus aj hakemus kun tuki on umpeutumassa
Kun tuki oli sairaan lapsen hoitotuki, sen sai pidemmäksi aikaa. Esim hain takautuvasti puolelta vuodelta ja päätös oli tukea 9kk:lta. Ja silloin mukana tuli tuo muistutus, että tukea täytyy hakea uudestaan. Mutta ilmeisesti täytyy odottaa hetki ja pyytää taas uusi todistus.
Ap
ja se kannattaa kyllä tehdä saman tien, juuri siksi, että käsittely kestää kauan.
Kelalla ei ole mitään sääntöä siitä, millaisissa jaksoissa tukea myönnetään, mutta ne myöntävät käytännössä vain puoli vuotta, jos ei ole ehdottomasti osoitettu, että vamma on pysyvä eikä parane - koska ne aina toivovat että puolen vuoden päästä lapsi olisi parantunut tai vanhemmat ei ainakaan jaksaisi täyttää hakemuksia enää.
Tosin mä en tiedä, mihin te sitä päätöstä ylipäätään tarviitte, kun teillä mikään kuntoutus tai hoito ei kumminkaan ole siitä kiinni. Itse en viitsisi niitä papereita sen pelkän vammaistuen takia täytellä (meillä 190 euroa kuussa kun on korotettu tuki - ja mä joudun sen lomakkeen lisäksi kirjoittamaan noin 20 sivun selvityksen siitä, mikä kaikki meidän elämässä on päin helvettiä samaan aikaan kun mun käytännössä pitäisi vakuuttaa itseni, että vielä ei kannata ampua koko perhettä vaan tästäkin selvitään) mutta kun myös kuntoutuksen tuki on kiinni siitä, saako vammaistukea vai ei, niin on pakko.