Auttaako sarvikuonokannu oikeasti?
Mulla on ihan järkyttävä flunssa ja nenä on sen takia aivan tukossa, ilma ei kulje yhtään. Ei ole tullut nukuttua koko yönä minuuttiakaan tuon takia.
Mietin että olisiko sellaisesta sarvikuonokannusta mitään apua. Kellään kokemusta?
Kommentit (34)
Auttaa siinä vaiheessa, kun tuntuu, että on pää täynnä räkää, ts. flunssa on jo menossa parempaan päin. Joskus olen saanut alkavan poskiontelotulehduksenkin hoidettua kannun avulla. allergia-aikaan huuhtelusta on myös apua.
Silloin, kun flunssa on ns. vesinuhavaiheessa, kannun käyttö vain ärsyttää limakalvoja lisää.
Mikään ihmekonsti se ei ole, vaan sillä voi saada tietyissä tilanteissa pientä helpotusta. Veden lämpötila on suolapitoisuuden ohella olennainen asia. Veden pitää tuntua hieman lämpimältä. Kylmä vesi tuntuu todella ikävältä ja ärsyttää limakalvoja. Liian lämmin vesi tuntuu kuivattavan.
On syytä huolehtia nenäkannun puhtaudesta, koska muutoin sinne kasvaa bakteereja.
Nenäkannussa aina pitää olla keitettyä vettä, jonka annetaan jäähtyä. Se poistaa mahdolliset mikrobit vedestä.
Kokemukseni mukaan kannu auttaa kyllä nuhaan. Poskiontelotulehdus kuitenkaan ei ole sillä parantunut, vaikka olen käyttänyt monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kannu auttaa mutta mulla ainakin välillä sattuu sen käyttö. Tulee samanlainen tunne kun on uimahallissa ja sukeltaa tai muuten pää joutuu veteen ja sen jälkeen nenään pistää vähän aikaa.
Laitoit veteen liian vähän suolaa. Sitä pitää olla sen verran, että juuri maistuu pikkuisen suolaiselle.
Reilusti oltava suolaa. Käytän suolasienien huuhtelu vettä.
Se ei sovi kaikille, koska vesi voi kirvellä. Ja mahdollisesti tarvitsee joskus allergiasuihkeen, nenää kostuttavan valmisteen (ei yöksi öljyä nenään kauheasti, ettei se jää sinne, vaan valuu pois) tai jopa antibiootin jos saa diagnoosin. Jos on tottunut käyttämään ja toimii, ok.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa siinä vaiheessa, kun tuntuu, että on pää täynnä räkää, ts. flunssa on jo menossa parempaan päin. Joskus olen saanut alkavan poskiontelotulehduksenkin hoidettua kannun avulla. allergia-aikaan huuhtelusta on myös apua.
Silloin, kun flunssa on ns. vesinuhavaiheessa, kannun käyttö vain ärsyttää limakalvoja lisää.
Mikään ihmekonsti se ei ole, vaan sillä voi saada tietyissä tilanteissa pientä helpotusta. Veden lämpötila on suolapitoisuuden ohella olennainen asia. Veden pitää tuntua hieman lämpimältä. Kylmä vesi tuntuu todella ikävältä ja ärsyttää limakalvoja. Liian lämmin vesi tuntuu kuivattavan.
Minulla taas ei veden lämpötila vaikuta. Vaikka vesi olisi ehtinyt jäähtyä, niin ei tunnu yhtään ikävältä. Toki jos vesi on kuumaa, niin eihän sillä tietenkään kannata nenäänsä polttaa.
Käyttänyt yli 20 vuotta aina tarpeeseen ja esim.siitepölykauden alkaessa ennaltaehkäisevästi. Auttaa ainakin minulle.
Mä käytän sitä ja ainakin sillä saa huuhdottua sinuiittiriekaleet onteloista ulos. Ei varmaan toimi kaikilla eikähän kaikilla edes ole niitä sivuonteloitakaan vaan umpiluupää. Teen suolaliuoksen itse keitetystä vedestä ja merisuolasta.
Vierailija kirjoitti:
On syytä huolehtia nenäkannun puhtaudesta, koska muutoin sinne kasvaa bakteereja.
Ei kasva, jos se on tyhjä ja kuiva. Ja mikäs sen edes sotkisi kun sinne pannaan vain steriiliä vettä ja merisuolaa? Ei sillä vedellä kurlata edestakaisin. Sä sotket nyt asiaan ne jutut, joissa joku törppö kehitysmaalainen eli amerikkalainen on täyttänyt kannua paskaisella kraanavedellä ja saanut amebatartunnan. Suomessa sitä ristiä ei todellakaan ole.
Nenäkannua (Sarvikuonoa) pitää osata käyttää oikein.
Jos nenä on niin tukossa, että hieman kädenlämpöistä (+30C) lämpimämpi vesi ja kannulliseen vajaa teelusikallinen merisuolaa ei kulje sieraimesta toiseen ohjeen mukaan käytettynä, niin nenä pitää ensin avata ja vasta sitten käyttää nenäkannua.
Nenän avaaminen onnistuu Otrivin tai Nasolin suihkeilla (tai tipoilla, jos myydään Suomessa myös niin). Eli ensin näitä, nämä vähentävät liman eritystä, kuivattavat ja toimivat laajentaen ilman kulkemista nenässä. Mutta näitä ei pidä käyttää liikaa ja pitkään, vain nenän aukaisuun jos muuten ei saa niistämällä nenää auki.
Sitten kun nenä on auki sitä kannataa huuhdella nenäkannun avulla suolavedellä kuten yllä kuvattu. Suolavesi rauhoittaa limakalvoja, siksi suolaa pitää olla vedessä. Suolaton vesi ärsyttää eikä sitä pidä erehtyä tekemään.
Nenäkannun käytön jälkeen on syytä niistää ja tarvittaessa kallistalla päätä sivu- ja etusuuntiin niin, että saa veden pois riittävän hyvin.
Sitten kun nenän on saanut auki, huuhdellut nenäkannulla ja tyhjentänyt. Niin kannattaa vielä sen jälkeen laittaa A-vitamiiini tippoja nenään. A-vitamiinitipat hoitaa rauhoittaen limakalvoja ja vahvistaa niitä niin, että mm. voimakkaasti niistäessä ei tule verenvuotoja, mitä voi aiheutua ihon hiusverisuonten kuivumisen johdosta.
Ja vielä sen verran, että ei ole mitään tiettyä määrää kuinka monta kertaa pitää tai tarvitsee edellä olevaa toistaa vaan sitä kannattaa tehdä aina tarvittaessa. Erityisesti hieman ennen nukkumaan menoa illalla kannattaa tehdä, niin nenä pysyy paremmin auki, saa paremmin unen päästä myös kiinni.
Niin ja jos nenä on aivan tukossa joka kerta kun on flunssaa ja muutenkin vähän väliä. Niin kannattaa hakeutua nenä- ja korvatautien erikoislääkärin vastaanotolle silloin kun nenä on tukossa, niin että hän voi tutkia asiaa ja todeta onko tarpeen tehdä ns. FESS operaatio, joka tehdään tyypillisesti kun nenän onteloihin on mahdollisesti kasvanut polyyppeja (bakteerikasvustoa), joka aiheuttaa nenän vaikean tukkoisuuden usein pienienkin nuhakuumeiden ym. yhteydessä ja pitkittää nistiä paranemista.
Kyllä kunhan teet oikeanlaista suolaliuosta. Jos suolaa on liian vähän tai liikaa, niin se kirveltää ja tuntuu epämiellyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kannu auttaa mutta mulla ainakin välillä sattuu sen käyttö. Tulee samanlainen tunne kun on uimahallissa ja sukeltaa tai muuten pää joutuu veteen ja sen jälkeen nenään pistää vähän aikaa.
Laitoit veteen liian vähän suolaa. Sitä pitää olla sen verran, että juuri maistuu pikkuisen suolaiselle.
Reilusti oltava suolaa. Käytän suolasienien huuhtelu vettä.
Ei liikaa eikä liian vähän.
Ja tämän kertoaksesi sinä nostit 11 vuotta vanhan aloituksen.