*-*-* Marrasmasujen keskiviikko *-*-*
Ja tässä tiistaiset:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11396171&p=1&tm…
Kommentit (14)
Ei oo tullu paljoa tänne kirjoteltua vaikka oonkin lukemassa käynyt ahkerasti..:)
Mullahan oli tässä 2vkon välein lääkärin tarkastuksia kun meinasivat et vaavi on tulossa ennenaikojaan ulos, mutta mitään muutoksia ei kuitenkaan sitten tapahtunut kohdunkaulan lyhenemisen lisäksi ja nyt on jo rv 35 menossa, että uskaltaa jo olla aika huoletta kun suppareitakin on aika harvoin. Olinkin aika e päuskoinen sen asian suhteen koska 2 aikaisempaa raskautta on mennyt yliajalle, ensimmäinen käynnistetty...:)
Sellaista ajattelin kysellä, että mitä te muut syötte yöllä??:D
Itse herään öisin n.3 kertaa syömään koska on vaan niin kamala nälkä ettei saa nukuttua.(plus sitten n.5 kertaa vessaan....:/ )
Ja täytyy tunnustaa et usein tulee syötyä suklaata tai vanukasta....:( joku käsittämätön himo niihin..Painoa on tullut tähän mennessä 11kg.
Meillä on siis tyttö 5v ja poika 3v ja tämä on siis miehelleni ensimmäinen oma lapsi jotenka...iso ongelma on, että mistä saadaan sitten synnytyksen ajaksi osaava hoitaja koska tytöllä on diabetes ja hoito ei ole mitenkään yksinkertaista....mies haluaa ehdottomasti mukaan synnytykseen ja vähentäisi aika paljon stressiä jos joku olisi " varalla" jo nyt.....no..toivottavasti äitini pääsee tulemaan sitten kun on tarvis (töistään huolimatta)...:)
Täytyy yrittää kirjoitella tänne ahkerammin..:)
-Marika ja vaavi 35+1
Tänään kakutin jo toisen toimipisteen työkaverit, huomenna sitten sama homma toisessa. Tämänpäiväinen mahdollinen ristiäiskokeilukakku sai hyvät arvostelut työkavereilta. saa nähdä mitä sanotaan huomisesta.
Kyseltiin yösyömisistä: mä en toistaiseksi syö mitään. Yleensä mä olen ihan loppuraskaudessa syönyt öisin hedelmäpommijugurttia ja muromysliä. jugurttia ostin jo jääkaappiin, saa nähdä meneekö jo mun yösyömisiksi vai ehtiikö muu perhe horia sen ensin. Mähän en oikeesti nääs sais syödä öisin(kään) noitten sokerien takia...
neuvolaan pitäis kohta kiiruhtaa. pissahätä on jo kauhea, mutta vielä pitää vajaat 45 minuuttia sinnitellä.
Muuten ei kummempaa, paitsi kotona odottaa silmätulehduksinen eskarineiti. Voi olla työn takana alkaa saada sille tippoja silmiin. Niitten ryhmässä on ollu kauhee kierre siitä vaivasta ja nyt siis tänään vihdoin meillä. mies on mun töitten aikaan käyttänyt lääkärissä. toivottavasti ei leviä koko perheeseen. käskin kyllä kysyä varmuuden vuoksi jo lekurilta, saako niitä samoja tippoja tiputella raskaanaolevankin silmiin.
Vointeja!
A-K +34+4
Liinu-Liisalle jättionnittelut täältäkin! Onpa hurjaa, että jollain meistä onkin jo mahan sijasta vauva. Täytyi itsekin käydä ostamassa niitä viimeisiä puuttuvia vanulappuja ja rela-tippoja siltä varalta, että suuri päivä koittaakin odotettua aiemmin.
Lääkäristä terveisiä. Tsekkasi kohdunsuun ja sanoi, että ihan hyvältä näyttää - ei juuri yhtään pehmentynyt. Huh. Sairaslomaa kuitenkin kirjoitti nämä kaksi viimeistä viikkoa ennen ä-lomaa, kun supistuksia tulee herkästi.
Vähän hassua oli samalla lääkärireissulla kysyä, että vieläkö saisi käväistä viikonlopun ulkomailla. Meille selvisi viime viikolla, että maaliskuussa on edessä muutto Keski-Eurooppaan, ja haluaisin käydä tsekkaamassa paikan edes pikaisesti nyt kun vielä voin. Lääkäri antoi luvan, mutta sanoi ettei nyt kyllä lämpimästi voi suositella. Väitti vielä, että helpompi olisi käydä sitten vauvan kanssa alkuvuodesta - en usko! Joten jos nyt ei kivuliaita supistuksia tule paljon, lähdemme viikonloppuna reissuun. Miten te muut, vieläkö olette tehneet pidempiä matkoja? Lentämisessä sinällään ei kai pitäisi olla mitään hurjaa, varsinkin kun se kestää vain pari tuntia. En tiedä uskallanko neuvolantädille tunnustaa, tuntuu että kuulostaa turhalta riskinotolta. Mutta kyllähän monet lentää melkein laskettuun aikaan asti.
Joku kyseli yösyömisestä. Minäkin viime yönä hiippailin keittiöön banaanin syömään, kun ei uni tullut vessareissun jälkeen ja vatsa alkoi kurnia. Hankalaa kun illalla ennen nukkumaanmenoa pitäisi syödä, ettei tule yöllä nälkä, mutta sitten voi närästää niin että nukkumaanmeno on tuskaa. Eilen muuten lounastin pitkästä aikaa hampurilaisaterian, mieliteko oli ylitsepääsemätön. Olikin sitten huono olo ja vatsa kipeä koko illan, ei ehkä ihan sen väärtti ollut se BicMac. Terveellinen muona kunniaan siis, ja onneksi maha ei ole moksiskaan suklaasta...
Manna masuapinoineen rv 33 tasan
Mulla on ollu tukalaa oloa nyt jonkin aikaa ja tuntuu että vauva on huonossa asennossa yms. Pitkällään ollessa ahdistaa ja tulee hirveen huono olo (myös kyljellään) ja päivän mittaan yökkäilen vähän väliä. Ihan yhtäkkiä vaan tulee aina huono olo. Saan kyllä syötyä normaalisti ja ruokaa tekee mieli. Äsken sit olin lepäämässä ja tuli ihan kauheen paha olo, tuntu että pyörryn, ylämahaan sattui ja oksennus tuli jo suuhun asti. Huusin miestä tuomaan sankon, mut onneks se paha olo meni sit ohi kun hengittelin syvään nenän kautta. Ei kyllä oo yhtään kivaa!
Eilen kävin neuvolassa ja th oli sitä mieltä, että vauva olisi kääntynyt sivuttain ja on korkeella. Pää oli aiemmin ollut alaspäin jo pitkään. Musta kyllä tuntuukin, että vauva on jotenkin hassusti ja sen liikkuminen tuntuu inhottavalta. Th määräs sit heti huomiseks ajan lääkärille joka ultraa ja sit katotaan jatkot sen mukaan...
Raskausmyrkytystä mulla ei pitäs olla, koska paineet oli normaalit, pissa puhdas ja paino oli noussut vain vähän. Päänsärkyäkin mulla on nimittäin ollu ja turvotusta. Pelottaa vaan, että onko istukkaan sit tullu jotain vikaa vai mistä tuo huono olo johtuu?!! Ei oo koskaan aiemmin ollu vastaavaa, siis kahdessa aikasemmassa raskaudessa. No mut toivottavasti huomenna selviää jotakin.
Tähkäpää rv 35+2
Kaunista iltapäivää!
Mannalle sen verran, että ei kyllä kannata lähteä lentämään enää. Itse olen tässä raskaudessa lentänyt parikymmentä kertaa ja viimeiset kerrat oli ihan kamalia paineen takia. Lyhyillä lennoilla käytettävätä pienemmät koneet ovat vielä pahempia kuin valtamerien välillä käytettävät suuret koneet. Paljon paljon helpompi, mukavampi ja ennen kaikkea riskittömämmpi on mennä vauvan kanssa sitten. Netistä löytyy paljonkin ohjeistusta raskaana lentämiseen. Kannattaa katsoa sieltä. Itse en esim tiennyt istukan irtoamisen vaaroista jne. Sori, jos kuulostaa pelottelulta, mutta itse päädyin jäämään maan kamaralle sitten viikon 28.
Omaan masuun ei kummempia. Pari yötä olen nyt nukkunut paremmin, en hvyin, mutta paremmin siis. Kävin äsken kuopuksen kanssa neuvolassa, ja täti meinasi, että jos istukkani on ollut jo viime viikolla kalkkinen, niin pari viikkoa enää se toimii kunnolla. Taidan alkaa keinokäynnistelemään pikkuhiljaa! :-)
Vointeja kaikille!
Sasusasu 35+4
Kävin eilen neuvolassa, eikä siellä ollut mitään ihmeempiä. Rautakuurille passitettiin lopulta minutkin, hemppa kun ei ole siitä 115:stä noussut. Painoa on tullut ekasta neuvolasta n. 8kg. SF-mitta huitelee edelleen ihan omalla käyrällään, niinkuin Ama-riiallakin. Nyt se oli jo 33 cm. Toisaalta meillä vauva ei ole vielä lainkaan laskeutunut, kohtuni on lääkärin mielestä vain tavallista korkeammalla. Vauvakaan ei ole kuulemma mikään jättiläinen -huh!
Öisin ei ole tarvinnut vielä heräillä syömään. Illalla tosin syön tuhdisti juuri ennen nukkumaanmenoa. En tiedä, onko tuollainen ruokarytmi järkyttävän epäterveellistä, mutta itse en saa vähänkään nälkäisenä unta. Ja itselläni ei närästys ole tuota iltasyömistä hankaloittamassa.
Tein eilen apteekkihankintoja, joita toivottavasti mahdollisimman vähän vauvan kanssa tarvitaan. Sen tällä palstalla kovasti kehutun letkullisen niistäjän ostin, samoin digitaalisen kuumemittarin ja keittosuolaliuosta. Oliko jotain muuta tosi tarpeellista jo ihan vastasyntynyttä ajatellen?
Nyt maha kurnii, täytyy lähteä välipalalle!
RvaRuljanssi ja Nuu rv 32+1
Yösyöminen ei tosin ainakaan vielä ole mulle tuttua,mukaan kuvioihin =) Päivällä täytyy kyllä tasaisin välein tankata, muuten huono olo yllättää.
Tähkäpää: Mulla tuli taas neuvolassa tänään samankaltainen huonovointisuuskohtaus kun mitä kuvailit. Ja mulla on niitä tullut siis aiemminkin. Terkka ei siitä kuitenkaan ollut huolissaan, joten en sitten minäkään.. Tämä raskaus kun on niin laaja ja mullistava juttu koko kehoon, että se vaikuttaa ihan kaikkeen! Kohtu voi painaa laskimoihin ja vaikeuttaa verenkiertoa/hapensaantia.. Ja mitä lie kaikkea mahdollista! Onneksi pääset tutkimuksiin, niin saat mielenrauhan!
Toivottavasti sullakaan ei ole kyse mistään ihmeemmästä!
Neuvolakuulumisia siis sen verran, että mulla kohtu tosiaan oli laskeutunut. Sf-mitta oli kahdessa viikossa kasvanut yhden sentin (nyt 28) eli siinä sen laskeutumisen sitten viimestään huomas. Hassun tuntusta kun kylkiluiden välissä, tossa ylhäällä on paljon semmosta tyhjää tilaa =) Vauvakin oli jo asettunut pää alaspäin. Ja toisin kun luulin, hän ei enää mahdu siellä poikittain olemaan. Terkka sanoi, että jalkojaan siellä suoristelee ja se aiheuttaa mulle sen inhottavan tunteen, jota kuvailin sillä että vesi tulee silmistä ja tuntuu kun vauva tulisi vatsanahasta läpi. Mutta pikkuinen vaan siis suoristelee siellä jalkojaan =)
Pissa oli puhdas, verenpaine hyvä, painoa oli tullut normaalisti ja mitäs nyt sitten vielä. Niin no se tietysti tärkein, vauvalla oli kaikki hyvin. Syke oli normaali ja vauva vaikutti vilkkaalta. Niinhän se kyllä on =)
TAYS:issa on kuulemma sellainen käytäntö, että jos vauva alkaa viikon 34 jälkeen syntymään, eivät sitä estele vaan antavat syntyä. Antavat vaan sen keuhkoja kypsyttävän piikin. Viikon päästä menee tuo 34 viikkoa rikki. Huojentavaa tietää, että sitten ollaan turvallisilla viikoilla. Mullahan ei nyt varsinaisesti ole merkkejä siitä ettäkö vauva syntyisi ennen aikojaan, mutta toisaalta viikkoja on nyt vasta 32+6 ja kohtu oli jo laskeutunut, että eihän sitä koskaan tiedä... Toivottavasti nyt malttaa pysyä siellä loppuun asti!!! Ja että sitä itse malttaisi olla koko ajan siivoamatta ja touhuamatta =) Lepäis vaan välillä.
Pohkeet on mulla muuten niinku rautakanget =D Toissayönä kramppaili niin kamalasti että teki mieli huutaa. Nyt on jalat sitten taas pari päivää kipeät. Ihanaa...
Mä meen nyt syömään ja sitten lepäämään. Ipanatkin on päiväunilla. Jos kömpis esikoisen viereen tuhisemaan =)
Mukavaa keskiviikkoa kaikille! Yazmin rv 32+6
Moi,
Olen siis käynyt ajoittain lukemassa marrasten pinoa, mutta jotenkin kirjoittaminen on jäänyt. Kun ensimmäistä aikoinaan odotti oli paljon helpompi löytää aikaa istua tietokoneen ääressä.
Laskettu aika mulla on 18.11. Perheeseen kuuluu myös vuoden 2005 marraskuinen, eli melkein 2-vuotias tuleva isoveli. (Sekä tietysti isukki.)
Hieman omaa napaa. Tämä raskaus on ollut huomattavasti ensimmäistä vaikeampi, vaikka monien mielestä pääsen nytkin todella helpolla. Eli ei juurikaan turvotusta eikä supistuksia. Uutena asiana ovat tulleet liitoskivut, joita ei esikoisesta ollut. Lisäksi pelkään välillä kylkiluideni puolesta kun masukki oikein keskittyy potkimiseen. Närästys on jatkuva vieras ja olenkin alkanut siksi vältellä syömistä, mikä ei todellakaan ole hyvä asia.
Mutta eipä sen kummempia. Päivä kerrallaan ja oman kunnon mukaan. Nyt ruokaa laittamaan.
Rontsukka
PS.
Lentämisestä raskausaikana löytyi seuraava juttu Finnairin sivuilta, eli ainakin jonkun lääkärintodistuksen tarvitsee jos meinaa lentämään lähteä.
"
RASKAUS
Finnair noudattaa IATA-lentoyhtiöiden kansainvälistä suositusta jonka mukaan viimeisen raskauskuukauden aikana ei tule lentää eli lentomatkustaminen sallitaan 36. raskausviikon loppuun saakka (raskaus kestää 40 viikkoa). Lisäksi Finnair hyväksyy lyhyille kotimaan ja Skandinavian lennoille matkustamisen 38. raskausviikon loppuun saakka edellyttäen että raskaus on kehittynyt normaalisti, mitään raskauskomplikaatioita ei ole eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksen käynnistymisestä ole.
28. raskausviikon jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. 28. raskausviikon jälkeen tarvitaan vain yksi lääkärintodistus ellei raskaudentilassa tapahdu muutoksia. Todistuksen raskauden normaaliudesta voi hankkia tarvittaessa jo raskauden kestettyä 27 viikkoa.
Raskaustodistus
Raskautta koskevat lääkärintodistukset lähetetään faksilla numeroon (09) 818 4825 riippumatta lipunvaraustavasta. Neuvolakortti on aina hyvä ottaa matkalle mukaan.
Lennonaikaisella matkustamon ilmanpaineen lievällä alenemisella ei ole mitään haittaa äidille tai kehittyvälle sikiölle.
Terve vastasyntynyt voi rajoituksitta lentää kaikilla yhtiön reiteillä 2 päivän ikäisenä.
"
Piti tulla ihan katsomaan kun tuonne tuli tieto että eka marrasvauva on syntynyt jo!! Onnea hirmuisesti Liinu-Liisalle prinsessasta!
Omaan massuun ei ihmeitä kuulu, oon tässä jo useemman viikon käynyt viikon välein neuvolassa, kun verenpaineet vähän hyppivät, nyt eilen oli jo ihna normilukemissa.
Vauvakin on jo kääntynyt, eilen huomattiin sekin, sitä aiemmin siis oli perätilassa. Nyt vaan toivotaan että pysyis pää alaspäin...
Olo on pysynyt ihan hyvänä, ei suurempia vaikeuksia vielä ainakaan..masukki on kova potkiskelemaan, mut saan silti nukuttua hyvin, mitä nyt 1 vessassa käynti/yö on melkeinpä pakollinen.
Nyt on alkanut kyl väsyttää kamalasti, tekis mieli päivittäin päikkärit nukkuu, mutta se ei useinkaan oo mahdolista, kun tuo esikko ei nitä nuku..vauhtia riittää vähän liiaksikin. Mutta, ei auta kuin jaksaa..
Kovasti jaksja vaan muillekin! En oo paljokaan käynyt edes lueksimassa tääl..pitänee koittaa vähän useemmin käydä:)
Milenna ja Onni-Ilona 34+4
mulla on muutamana iltana kutissut nilkat sisäpuolelta tosta luun kohdalta. Oikeata jalkaa kutisee säären puoliväliin asti.
Se alkaa näin iltaisin. Eilen suihkutin ne kuumalla vedellä ja hankasin ne melkein verille. Helpotti.
Nyt taas kutina alkoi ja laitoin niihin kortisonia sisältävää rasvaa.
Samalla tajusin ku nilkoissa helpotti et mun oikean puoleista jalkapohjaakin kutittaa.
Nyt pelottaa et onko mulla raskaushepatoosi.
Huomenna täytyy soittaa heti neuvolaan.
Ei täällä muuta.
Oikku ja pähkinä 34+4
Muisti on kadonnut kuin tuhka tuuleen, aina luettuani muistan mitä piti kommentoida ja kun saan kairjauduttua, en muista mitään! Muutenkin pienet asiat tuppaa unohtumaan helposti.
joitain mitä muistan:
Tuulinäiti: Synnytystapa-arvioon menen koska edellinen oli sektio. Edellisessä menin koska vanha murtuma häntäluussa askarrutti. Mutta ei muuten mennä ellei ole mitään ihmeellistä. Silloin arvion tekee neuvolalääkäri.
Tähkäpää: Itse olen viikon verran iltaisin voinut pahoin ja ihan siis oksentanut. Illalla kun pääsee makoilemaan tulee ensin pyörryttävä olo ja siitä hetki niin oksennus on jo suussa (YÖK), olen ajatellut että syön liikaa ja vauva painaa... En siis ole huolestunut mutta kirjoituksesi sai pohtimaan että pitäisikö olla.
Lentämisestä: itsekin lensin viimeisen kerran rv 30. Silloin täytyi olla jo lääkärintodistus kuten joku oli finnairilta löytänytkin. Olin usemman päivän lennon jälkeen aivan tukossa, turvotti ja oli paha olla. Lento ei kuitenkaan ollut kuin puolitoista tuntia per suunta. Ja raskaus on sujunut hyvin eli ei mitään ongelmia sen suhteen.
Vauvan kanssa oltiin lentokoneessa jo 1kk synnytyksen jälkeen eikä mitään ongelmia!
Täytyy kanssa jo miettiä että jos jotain luontaistuotetta kokeilisi masennukseen sitten synnytyksen jälkeen. En kuitenkaan varsinaisia lääkkeitä haluaisi imetysaikana syödä. Pelottaa vaan se pimeys ja kotiin tulo jo valmiiksi...
Kaveri sai eilen vauvan kuuden aikaan illalla, poikaa oli veikkailtu ultrissa mutta tyttö tuli! Eli ei se aina niin 100% varma ole :)
Kukka ja pikkukattila 33+1
En ole ehtinyt kirjoittaa aiemmin. Sain vihdoin sijaisen töihin ja hetkeäkään ei ole hukattavaksi. Ennen saatoin päivällä töiden lomassa ja kahvipaussilla lukaista pinoa ja kirjoittaakin, mutta nyt pitää jättää näin iltaselle nekin puuhat. Vielä 5 päivää töitä ja äitiysloma alkaa. Sanoin kyllä, että saavat soittaa töistä ja kysyä neuvoa jos on tarvis. Jos ja kun itse aion sinne myöhemmin palata, niin onhan se hyvä, että hommat on siellä hyvin tehty. Kaikkea en kuitenkaan ehdi opettaa enää viikossa. No se siitä.
Aiotteko kaikki tarjota jotain työkavereille, kun lähdette " lomalle" ? Mulla on lähimpinä muutama mukava työkaveri (nainen) ja sitten on noin 15 miestä. Olen miettinyt, että olisiko se tyhmää jos tarjoaisi pullat näille lähimmille ja muille vaikka suklaakohvehdit? Tämän neljän työvuoteni aikana olen eka, joka jää äitiyslomalle, joten en tiedä, miten muut ennen ovat toimineet (ei oikein ole noita synnytysikäisiä naisia ja muut olikin sitten niitä miespuolisia kavereita).
Olen kyllä ihan poikki ja huomenna pitäisi jaksaa jatkaa opastusta, mutta ajattelin silti katsoa Greyn anatomian. Vauva voi hyvin ja supistelee kyllä. Stressi varmaan tekee. Ja hikoaminen on valtavaa! Ihan hävetti töissä, kun vain istuin siinä sijaisen vieressä ja puhuin ja kainalot oli ihan märät. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Mutta nyt siis sohvalle pötköttelemään ja masuvauvaa hieromaan :)
Rila ja hippuli 33+5
Matkustettiin tänään tyttöjen kanssa kaverin luo Vantaalle täältä Espoosta: mennessä matka kesti vaan 1h20minsaa (siis kotiovelta niiden kotiovelle ja vielä kolmella bussilla) mut takastullessa ruuhkassa aikaa meni melkeen 2 tuntia ja esikoiselle tuli paha oloki bussissa. Enpä ollu itekään kovin pirtee ku kotiin päästiin. En tosiaan tee enää näin pitkiä reissua bussilla ennen vauvan syntymää enkä kyllä vähään aikaan syntymän jälkeenkään.
Käytiin illalla sit koko perhe saunassa ja mulle tuli vähän huono olo sen jälkeen. Tuntu jopa siltä et on tukala hengittää. Onkos muilla tullu samanlaista oloa saunomisen jälkeen?
_Vaavi_: Mä en oo ainakaan tähän mennessä syöny öisin mitään mut nälkä on alkanu kyl vaivaamaan. Vessassa käyn 2-3 kertaa ja muutamana yönä masu on tosiaan ihan kurissu siihen malliin et ois melkeen pakko syödä. En vaan oo jasanu/viittiny vaivautuu keittiöön vääntää jotain leipää tms.
Tähkäpää: Kuulostaa ikävältä toi sun huonovointisuus! Toivottavasti ei oo mitään vakavaa. Mulla on alkanu sattumaan masuun välillä ku vauva liikkuu ja sekään ei tunnu kivalta. Täytyy mainita neuvolan tädille perjantaina.
Oikku69: Toivottavasti kutina ei johdu raskausmyrkytyksestä!
rila: Mäkin hikoon normaalia enemmän näin raskausaikana ja ite ihan tunnen hien hajun välillä :( Heti jos kävelee vähän pidempään tai puuhaa jotain ni tulee hiostava olo. Ulkonaki oon joutunu monena päivänä riisuu takin ku muuten on tuskasen hikinen olo.
Nyt vihdoin nukkumaan ku väsy on ihan kaamee...
Tarald ja tiitiäinen 33+4
Aloitinpa sitten tälle päivälle uuden pinon kun ei ainakaan silmään osunut vielä että olisi aloitettu.
Ensinnäkin kiitos vastauksista teille kaikille jotka kommentoitte mun pelkoon! Oikeesti oli ihana lukea teidän juttuja! Sitä tuntee välillä olevansa niin pihalla ja epävarma kaikesta kun ensimmäistä odottaa. Vai liekö se seuraavien kohdalla sen helpompaa... Joka tapauksessa helpottava kuulla etten oo ajatuksineni yksin. :)
Mulla oli eilen neuvola ja siellä kaikki ok. Sf edelleen kulkee sen 2cm yläkäyrän yläpuolella; saa nähdä mitä saadaan vauvan kokoarvioksi kolmen viikon päästä. Terkkarin mielestä vauva oli jo nyt niin alhaalla ettei enää varmaan paljon laskeutumista tapahdu. Ei siis oo odotettavissa helpotusta hengenahdistukseenkaan! Tosi kiva... No, onneks se ei oo koko ajan yhtä pahaa, välillä on melkein normaali olo.
Turvotuksesta ollut puhetta... Mulla oli kesällä kauheet turvotukset, mutta sit ne helpotti tässä välillä. Nyt on taas selvästi enemmän, huomaa kyllä nilkoista, jalkateristä ja sormista että nestettä on. Miten mahtaa olla, pahentaako ummetuskin turvotusta? Ainakin olo tahtoo olla aika raskas, johtuen varmaan sitten molemmista.
Niin juu, onnea kaikille joilla on äippäloma alkanut! Mähän oon nyt kotona muutenkin kun työt loppui jo elokuun lopussa, mutta virallinen äitiysloma alkaa ensi viikolla. Kivaa! :) Vaikka ne ensimmäiset rahathan tulee tilille vasta joskus marraskuussa...
Unohdin taas pitikö mun sanoa vielä jotakin... Aattelin lähteä vähän kangaskauppaan, pitäisi ostaa vuorivanua kun meinasin tehdä ipanalle lämpimän haalarin kokoa 56-62cm. Se äitiyspakkauksen haalarihan on niin iso että pikkuinen hukkuu sinne!
Pirteää päivänjatkoa kaikille! Toivottavasti muualla ei oo yhtä sumuinen ja harmaa ilma kuin täällä Jyväskylässä...
toivoopi Ama-riia rv 33+5