vauvan vaatteiden koko
onko muita jotka ovat kyllästyneet siihen että lapselle kannetaan aina liian isoja vaatteita lahjaksi?
Esim. kun lapsi täytti 1 v. kummitäti toi lapselle lahjaksi paidan ja housut kokoa 92. ihan kiva muuten mut lapsi käytti silloin kokoa 68 joten ei ihan heti päälle mene...nyt 1,5 vuotiaanakin käytössä on vasta koko 74.
ei kiva kun kaikki lahjavaatteet pitää laittaa kaappiin odottamaan ja sitten kun päälle mahtuisi niin värit ovat jo ihan poissa muodista. Ostohetkellä hienoista vaatteista tulee näin vaan kotivaatteita.
Ja ei sekään ole kovin kivaa kun tullaan katsomaan vastasyntynyttä ja tuodaan lahjaksi 80 cm vaatteita, ne on pienikokoisille sopivia vasta parivuotiaana.
Kommentit (15)
huomattavasti toisistaan. Jos vähänkin on epävarma koosta, niin mielummin liian iso. Ei tarkoita 70cm vauvalle 130cm vaatetta, mutta enpä pahastuisi jos joku toisi 70cm vauvalleni 90cm vaatteen.
Btw mitkä _VÄRIT_ menevät vuodessa parissa poissa muodista? valkoinen on aina valkoinen :)
2-vuotiaan kokoa olevat tumput lahjaksi... Juu, lahjoista ei saisi valittaa, mutta kyllä hiukan potuttaa ottaa roinaa kaappiin säilymään niin pitkäksi aikaa ja todennäköisesti ne ei sitten enää edes löydy kun olisivat oikean kokoisia tai vaihtoehtoisesti en muista että sellaiset on jossain kaapissa ja päädyn ostamaan itse vastaavat... Ainakin tutummat ihmiset, esim. sukulaiset, voisivat mielestäni reilusti kysyä missä koossa nyt mennään ja toisinaan jopa onko jotain tiettyä vaatetta jota tarvitaan. Viides prinsessamekko samaa kokoa ei ole kovin hyödyllinen kun lapsi oikeasti tarvitsisi ihan vain verskahousut tms.
hieman isompia vaatteita lapselleni eikä kaikki just sitä yhtä kokoa ja sitten ei kerkee edes pitämään vaatteita kun ne on jo pieniä.
Jos siis ostaa kysymättä minulta ja tuo liian ison. Niin parempi niinkuin että toisi pienen.
Mutta jos taas kysyy kokoa. Ja meillä myös 1v joka käyttää 68cm vaatteita. Niin silti tuo 80cm koska sehän on 1vuotiaan koko.
Tai 2v joka käyttää 80cm tuodaan pyynnöstäni huolimatta 92cm noh, ne ovat nyt vuoden odottaneet tuolla kaapissa. Meneväthän ne nyt.
Kiitollinen kyllä yleensä olen, Ihanahan se on että muutkin haluavat ostaa meidän lapsille vaatteita.
Mutta välillä ärsyttää jos kysyy kokoa eikä kuitenkaan voi tuoda sitten sitä oikeaa.
vaatteiden ostajat, koska haluan uudet heti käyttöön. Vaan toisaalta välillä saa sellaistakin mitä ei halua edes lapsillaan pitää. Köyhä tai ei, mutta tarviitseeko tyytyä siihen mitä saa?
Meidän 1vuotias käyttää kokoa 86. Muutaman kuukauden ikäinen käyttää kokoa 68 tai 74.
Sinulla on kyllä kovin pienikokoinen lapsi, omalle tytölle aloin ostamaan 68 cm vaatteita, kun ikää oli 2 kk... No joo, 92 cm on kyllä yleensä 2-vuotiaan koko.
Mulla taas on isokokoinen lapsi ja edelleen ihan oma äitinikin saattaa ostaa liian pieniä vaatteita lahjaksi. Niillä ei sitten koskaan tee mitään. Luulisi, että lähisukulaiset voisivat tarkistaa sen vaatekoon ennen ostosten tekoa.
Ajatuksena siinä on se, että jos nyt puhutaan normaalikokoisesta lapsesta, niin sitä pientä vauvanvaatetta tulee yleensä lahjaksi yli tarpeen ja osa jää kokonaan käyttämättä, kun lapsi kasvaa niin nopeasti. 80 cm on yksivuotiaan koko, joten ei ole järkyttävän pitkä aika odotella vaatteiden sopimista.
Vierailija:
Ja ei sekään ole kovin kivaa kun tullaan katsomaan vastasyntynyttä ja tuodaan lahjaksi 80 cm vaatteita, ne on pienikokoisille sopivia vasta parivuotiaana.
Vierailija:
ei kiva kun kaikki lahjavaatteet pitää laittaa kaappiin odottamaan ja sitten kun päälle mahtuisi niin värit ovat jo ihan poissa muodista.
Muakin ärsyttää säilyttää HIRMU isoja vaatteita, mutta sitten taas liian pienet harmittaa.
Meillä 2v. lahjaksi tyttö sai 110cm neuletakin. Käytti silloin 86 ja 92cm vaatteita. Ei siis edelleenkään käytössä (synttäreistä 1,5 vuotta)... Nyt 3v. sai tuliaiseksi 98cm ihanuuden, joka olisi saanut olla seuraavaa kokoa. Kyllä harmitti.
jotka eivät enää edes välttämättä mahtuneet päälle silloin kun ne lahjaksi saatiin. Tosi ikävä tilanne sekä lahjan antajalle että saajalle. Siksi otan itse varman päälle ja annan lahjaksi mieluummin liian ison kuin pienen vaatteen. Ensimmäistä kertaa kuulen että joku vetää herneen nenään tällaisesta kun itse olen tosi tyytyväinen jos joku hoksaa antaa lapselle lahjaksi vaatteen jossa on kasvunvaraa.
kai 1-vuotias lapsi käyttää 80-90cm vaatteita. Meillä ainakin käytössä oli 1-vuotiaana 89-92cm vaatteet joten ihan mielestäni sopivat vaatteet oli ap:n lapsi saanut lahjaksi jos tuoja ei tiennyt lapsen tarkkaa kokoa vaan esim. kysyi myyjältä, mitä kokoa kannattaa ostaa. Oma lapseni käytti 68cm vaatteita 3kk:n iässä ja 80cm siirryttiin jo 7-8kk ikäisenä.
Kivempi se on saada reilua kuin liian pientä tai just ja just sopivaa. Uusi vaate on aina uusi, eikä muoti nyt parissa vuodessa vanhene, omalla pojalla on erittäin hyväkuntoisia vaatteita 90-luvulta ja ihan kivoja on vielä esim. Legon värikkäät vaatteet.
Itse ostan yleensä ihan vauvoille 62-68cm vaatetta ihan sen vuoksi, että ne koot menevät pidempään käytössä. Omasta kokemuksesta kun jäi mieleen, kuinka 50-56 vaatteet olivat käytössä 3 VIIKKOA! Vaikka lapsi oli 52cm syntyessään.
mun esikoinen sai syntymälahjaksi sukulaisilta 110cm asusteet ja arvaas vaan ovatko edes päällä käynyt vaikka tyttö jo ohittanutkin sen koon :D