Kielinikkarit! En tajua tätä kielenhuollon kysymystä, auttakaa!
Kysymys kuuluu:
Onko seuraavilla yhdyssanapareilla mielestäsi jokin ero:
kuulosuojaimet - kuulonsuojaimet
melutorjunta - meluntorjunta
ammattitarkastaja - ammatintarkastaja
Olen ihan hoo moilasena tämän tehtävän kanssa :-O
Kommentit (18)
Siis esim. kuulosuojaimet kirjoitetaan kuulosuojaimet, ei kuulon, kuten esim. elämäkerta, ei elämänkerta.
meluntorjunnassa taas torjunnan kohde on melu.
olla jotain torjuntaa johon sisältyy melu (heh), kun taas meluntorjunta on siis melun torjumista.
Kuulosuojaimet ja kuulonsuojaimet, mä en näe niissä muuta eroa kuin et tuo eka kuulostaa oikealta ja toka väärältä suomenkieleltä.
melutorjunta olisi meluisaa torjuntaa kun taas meluntorjunta pyrkii estämään melua.
Vierailija:
Kysymys kuuluu:Onko seuraavilla yhdyssanapareilla mielestäsi jokin ero:
kuulosuojaimet - kuulonsuojaimet *en tiedä*
melutorjunta - meluntorjunta * melulla torjutaan jotain - torjutaan melua*
ammattitarkastaja - ammatintarkastaja *tarkastaa ammatikseen jotain - tarkastaa jotain ammattia, sen osaamista jne.*Olen ihan hoo moilasena tämän tehtävän kanssa :-O
Mutta hoksasin nyt, kiitos!
Paitsi ehkä tuota ensimmäistä... Kuulosuojaimet-hommaa...
ap
elämäkerta on kyllä se oikea muoto...
Näissä esimerkkitapauksissa ei liene kyse oikeinkirjoituksesta (kaikki muodot ovat ihan " oikein" , joskin esim. melutorjunta lienee aika hypoteettinen yhdyssana) vaan merkityseroista.
Kuten joku jo aiemmin sanoikin, kyse on yhdyssanan ensimmäisen osan korreloinnista merkityksen kanssa. " Melutorjunta" olisi jonkin torjuntaa, jossa torjuntaaseena melu, kun taas " meluntorjunta" on melun torjumista jne.
se on elämäkerta vaikka puhekielessä olisikin elämänkerta
Kuulosuojaimet ovat sellaiset suojaimet, jotka turvaavat ihmisen kuulemisen.
Kuulonsuojaimet suojaavat kuuloaistia.
elämänkerta ei. Itsestäänselvä asia.
miten kirjoitetaan:
koillis-Lappi
manner-Eurooppa
Kuollut meri
nuijasota
Vanha Testamentti
runebergintorttu
Lokakuun vallankumous
nykysuomi
amerikansuomi
nyky-Ruotsi
Kansallinen kokoomus
ap yltiö onnellisena saamastaan avusta :D
Tuo eka tehtävä oli sellainen, että sitä oli mukava miettiä porukalla ja hyvä, jos apua meistä oli. Mutta toinen tehtävä vaatii silkkaa sääntöjen lukemista ja soveltamista. Yritä itse! Muutoin et opi. Laita vaikka sitten vastaukset tänne, niin tarkistetaan yhdessä.
T. äikänopesi
Sit eikun päättelemään mitä muutetaan ja minkä verran.
ja ammattitarkastaja ammatikseen..