paljonko elatusapua?
itselläni tulot todella pienet, minimivanhempainraha 304e/kk, lapsilisä sen 136e/kk ja elatustuki 129e/kk, asumistuki 300e ja vuokra on 550+ vesimaksut yht. 30e/kk... olen ollut yksinhuoltaja sanotaanko lapsen hedelmöittymishetkestä eteenpäin, en ole saanut minkäänlaista rahallista apua lapsen elatukseen isältä, vaunut, sänky ja vaatteet, kaikki olen itse joutunut ostamaan.. lapseni isällä jää verojen jälkeen tuollanen 2000-2500 e/kk käteen. isyyden vahvistamisen jälkeen alkaa taistelu elatusmaksuista, mietin kuinka paljon hänen tulisi maksaa lapsestaan elatusapua? hän ei edes halua nähdä poikaansa, eikä poika todennäköisesti koskaan tule isällänsä vierailemaan sillä isä ei halua olla minkäänlaisissa tekemisissä.. muilla kokemuksia vastaavista tilanteista?
Kommentit (3)
Elatusasioista päätettäessä tarkastellaan elatuksen tarvetta (suhteutetut tulot, molempien), sekä tiettyjä menoja (asuminen, työnmatkakustannukset). Mutta siis lopullinen summa riippuu lähinnä lastenvalvojan panoksesta ja siitä pääsettekö sopuun. Minimissään se on tuon minkä tälläkin hetkellä saat (ilmeisesti kunnalta/kaupungilta?).
Mutta voithan koittaa lapsen isän kanssa sopia jotain 150-200¿ väliin, niin saisit vähän ekstraa..
lapsella on lain mukaan oikeus vanhempien tulotasoiseen elatukseen. Näissä asioissa otetaan huomioon myös lapsen mahdolliset erityiskustannukset (allergiat, vammat jne).
Miehen tulee esittää kaikki menonsa ja sen jälkeen lastenedunvalvoja esittää jonkin sortin haarukan mihin elari tässä tilanteessa menee.
Te pyritte sovintoo summasta. Jos sitä ei tule voit hakea käräjäoikeudelta päätöstä. Pinituloisena saat ilaisen kunnan lakiavun tässä asiassa.
Voimia!
t. yh joka ei ole koskaan saanut kuin tuota elatusturvaa, koska isä tekee työsnä pimeästi jotta ei tarvitse maksaa.
on kaava minkä mukaan kumpikin elättää tasap ei haittaa vaikka toinen tienais vähemmän