TAKALOKARIT: Se on LOKAKUU!
Heipsan! Olin katsovinani, ettei kukaan ollut aloittanut uutta pinoa, niin aloitin nyt sitten näin MEIDÄN KUUKAUDEN kunniaksi! :D
Kommentit (43)
Hei!
Minunkin puolestani onnitteluja Ykkösopen ja Onnimannin pienokaisille, jotka ovat nyt sitten saavuttaneet 1 vuoden iän. Onhan se hienoa!!
Täällä on pähkäilty pinnasängystä pois siirtymistä - meillä ei asia ole vielä ajankohtainen, milloinkahan sitä pitäisi harkita? Vielä ei neiti ole yrittänyt aktiivisesti kiivetä pois pinniksestä.
Ensi viikolla sitten meilläkin neuvola, odotan jännityksellä millaista kasvukäyrää meidän neidille piirretään. Kyllä hän minusta on tullut paljon painavammaksi. Tuntuu että nyt on tullut uusi vaihde ruokailujen suhteen - karkeammatkin soseet ovat alkaneet kelvata aika hyvin, ja omat syömiseni kiinnostavat neitiä kovasti. Ja ruoan määräkin on selvästi lisääntynyt - tosin sitten meillä myös kakitaan usein ja paljon! ;-P
Ja paljon energiaa menee liikkumiseen, sillä viime päivinä neiti on myös oikeasti oppinut kävelemään tuetta, menee jo monta monta askelta ilman tukea ja on tosi onnessaan itsekin.
Kun nyt raputyttö kyseli niin kerrottakoon unistakin. ;-) Uusi rytmi unien kanssa on viime päivinä muotoutunut, saa nähdä onko tullut pysyväksi. Eli nyt meillä herätään järkyttävän aikaisin, puoli kuudelta aamu-
syönnille, öisin yleensä max. kerran ja silloinkin pikaisesti jos isi menee nukuttamaan. Tuon aamuheräämisen jälkeen neiti simahtaakin sitten aika nopeasti uudelleen, mutta ei puhettakaan että heti perään, joten itse kyllä joudun heräämän ihan kunnolla jo tosi aikaisin. Mutta meillä on nyt palattu kaksiin päiväuniin, ensimmäiset nukutaan jo n. klo 9-10 tienoilla ja toiset sitten illemmalla, klo 16-17 maissa. Yöunille neiti nukahtaa nyt n. klo 20-21 tienoilla. Tämä olisi minusta ihan hyvä aikataulu, ja ollaan yritetty muutenkin myöhäistää, kun on tulossa se talviaikaan siirtyminen, ettei meillä sitten tarvitsisi nousta puoli viideltä! =) Ei mitkään järisyttävän pitkät yöunet, tiedä sitten miksi hän herää noin kamalan aikaisin. Onneksi noita päiväunia on tullut lisää, muuten alkaisin olla jo huolissaan.
Meillä käytiin tänään passikuvassa joka onnistuikin aika hyvin, ja lopulta sain tarvittavat matskut että saatiin passi anotuksi! Matka on tiedossa marraskuussa, jihuu!!
Kirjoitan nyt pikaisesti kun huomiset työkuviot vähän painavat päälle,
mutta palataan taas tänne, kiva lukea kaikkien kuulumisia!
Onnitteluja myös jo etukäteen vaimonalun, heluunan ja kasperin pienokaisille, heillä taitaa kaikilla olla parin päivän sisällä synttärit tiedossa!
t. Sirita ja neiti 24.10.
Niin, kun noita mittoja laittelin ja pohdin tuota kasvua mitä on vuodessa tullut, niin ettei kukaan ihmettele noita lukemia, laita vielä selvyydeksi ne " lähtömitat" vuoden takaa :) Silloin siis pituutta oli vaatimattomat 44 cm, painoa 1940 g ja myssykin oli vain 30,5 cm.
Onnea vielä loppukuun sankareille!
Meillä kävi viikonloppuna vieraita sekä la että su, ja eilen illalla totesin miehelle, että jos 1-vuotissynttäreiden juhliminen on näin raskasta, niin mitä se vaan onkaan muutaman vuoden päästä :DD
t. Ope ja neiti 161006
Pitkästä aikaa. Eipä ole ehtinyt täällä käväseen, tai lähinnä kirjottamaan, oon kyllä pari kertaa käyny vilasemassa.
Mietin tuossa kun ykkösope kirjotteli kasvusta niin meiän jäpikkä on kasvanut vuodessa n.8,1kg (4670g -> n.12,7kg) ja 26cm (52cm -> 78cm). Hih, enpä ollu asiaa edes noin ajatellut! Miettikääpä ku tuo jatkuis joka vuos, olis aikamoisia jättiläitä tämä maalima pullollaan! XD Mut ajatelkaa, siis millasia kasvukipuja luulis olevan, autz!! :/
Poika se vaan kehittyy joka päivä. Vielä ei kävele ilman tukea, ja aika nihkeesti talutettuna (ei siis " suostu" ) mutta tukia pitkin menee ja taaperokärryjen kanssa sillon kun huvittaa. Mieluummin istuis vaan kyydissä. ;) Mutta kovasti kokeilee ilman tukea seisomista ja on aina ihan innoissaan ja sit taputetaan että hyvä-hyvä-hyvä! :D
Puhetta tulee koko ajan jonniinlaista pälätystä ja ihan oikeita sanojakin. Lähinnä autoa, lamppua ja hauvaa hokee, mutta satunnaisesti muitakin tulee. Ja se äiti tietenkin! ;) Isiä ei vielä oo sanonu, mut oon miettiny et jos se johtuu (osittain?) siitä et välillä puhutaan isistä, välillä iskästä jne. No tiedä häntä.
Eka " isompi" haaverikin on jo sattunut: poika kokeili kumpi on kestävämpi; patteri vai otsa ja patteri voitti.. :( No, otsa saatiin liimattua, eli tikkejä ei tarvittu ja tuntu et se koko juttu oli jo illalla unohdettu.
Päiväunirytmi on edelleen vähän hakusessa. Tai pääpiirteittäin nukkuu yhet n.11-12.30 joka on siis liian vähän mutta toisille unille EI VAAN NUKAHDA (paitsi jos tullaan jostain pidemmältä niin autoon kyllä saattaa nukahtaa, mut useimmiten silloin ei olis niin väliksi että nukahtaa, heh!). Mutta vaunuihin nukuttaessa siis voin kävellä vaikka tunnin mutta sitkeesti vaan silmät sirrillään tapitetaan vaik selvästi näkee et nukuttais. Yöllä heräilee vaihtelevasti 1-3 kertaa ja aamulla sitten 6-7.30 välillä. Useimmiten n.6.30...
Sisälle nukuttamisesta oon aiemmin puhunu, niin siksi oon sitä miettiny, kun meiän pojukka on semmonen että ns.vaatii tilaa nukkuakseen ja kun nyt jo alkaa olla ahdasta haalareissa ym. niin mitäs sit talvella taljoineen yms. Muutenhan vois mun puolesta nukkua ulkona niin kauan kun haluaa! Niin ja tarkennuksena vielä että ratasosa on siis käytössä, ollut jo varmaan puol vuotta.. ;)
Jeps, semmosia. Ite yritän kovasti väkertää gradun parissa mutta jotenkin se on kun tervan juomista.....YÄK!!! Mut ei auta itku markkinoilla, vissiin... ;)
Onnittelut kaikille synttäreitä jo viettäneille! Luulen et ne ekat on ns. raskaimmat. Tai ainakin me aiotaan vähän muuttaa systeemiä jatkossa.. ;)
pupu ja poju
Mahtaakohan kukaan enää muistaakaan mua...;) Kirjottelin odotusaikana ja synnytyksen jälkeen ahkerasti ja menin mukaan tuohon suljettuun lokakuisten ryhmään, mutta jäin hyvin pian pois. En tykännyt systeemistä ja kun siellä pyöri ihan sikana sellasta porukkaa, jotka eivät olleet kirjottaneet ollenkaan tänne puolelle :( Ei ollut mun juttuni ja tänne ei nyt vaan oo tullut kirjoteltua, vaikka lukemassa olenkin käynyt vähän väliä.
Meillä poika täytti vuoden 13.10. ja eilen lähti sitten kunnolla KÄVELEMÄÄN:) Oi miten herttainen näky, kun hoipertelee huoneesta toiseen kädet pystyssä :D
Allergioita oli pienempänä ihan sikana (ite diagnosoituna), mutta nyt syödään oikeestaan ihan mitä vaan...siiis JOS syödään :S Ruokailu on ollut meillä koko aika enemmän ja vähemmän vaikeeta. Tällä hetkellä sujuu ihan hienosti, mutta vain yhdenlaista kunnon ruokaa suostuu syömään ja se on Muksun 6kk Vihannes-Riisi-Possua ja PISTE!! Aika ajoin koitan kaikenlaista muutakin, mutta EI! Kieltäytyy heti alkuunsa! Olen kuitenkin enemmän kuin tyytyväinen tuohonkin, koska oli tuossa pitkä aika ettei suostunut syömään MITÄÄN kunnon ruokaa ja stressasin siitä kovasti...No mutta se siitä. Puurot, soseet, jugurtti/rahka, maito, leipä menevät todella hienosti ;)
Yöunia nukutaan 11-11.5 tuntia (paitsi viime yönä vetäsi 20.45-10.10 unet!!! Yöllä oli 4-4.30 hereillä, kun ilm. hampaat(poski)ovat tulollaan))
Öisin ei normaalisti herää vaan nukkuu yhteen putkeen mikäli on terveenä. Meillä ollaan sairasteltu enemmän ja vähemmän, korvatulehduksia on ollut 4 ja flunssia saman verran (tai enemmän), vauvarokko oli tuossa hetki sitten ja sen myötä nielutulehdus, jonka aikana ei syöty MITÄÄN MUUTA KUIN PULLOSTA maitoa/velliä!!!!
Päiväunirytmiä haetaan nyt täälläkin ja pikkuhiljaa aletaan siirtymään yksiin uniin, joiden kesto vaihtelee tunnista MAX kahteen. Vähän aikaa sitten ei jaksanut millään aamulla valvoa kahta tuntia kauempaa ja uumoilinkin, etteivät ne aamupvunet jää pitkään aikaan pois, mutta niinpä vaan jäivät :D Nyt valvoo 12-13 asti ja sitten nukkumaan. Ja vaikka nyt nukkui 10.10 asti, nukahti ennen 13 päikkäreille ja on nyt nukkunut jo yli 1.5 tuntia eli tänään ei ainakaan toisia unia tule kuten ei tullut eilenkään; nukkui 13.40 asti (n.1h20min) ja valvoi siis 7h.
Ja mitäs täällä osataan...kävelyn lisäksi tietty taputetaan, kiivetään rappuset yläkertaan ja eilen oppi tulemaan sohvalta alas takaperin. Ennen ei mitään hajua, pääedellä vaan!!! Autoilla kovasti ajellaan, taaperokärryllä kävellään (tosin nyt sitä ei enää tukeen tarvita)...Lelut kiinnostavat yleensäkin kovasti ja nyt on ruvennut lukemaan itse kirjojakin :) Jaksaa ehkä hieman paremmin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.Nokkamukista ja tuttipullosta osaa itse juoda ja jopa kallistaakin, jotta juomaa tulee. Parina päivänä on nyt osannut juoda myös pillistä :D
On aivan mieletöntä miten tollanen pieni ihminen YMMÄRTÄÄ mitä hänelle sanotaan....Meillä tiedetään mm. mitä tarkoittaa vaipan vaihto, ilta-ja aamupesulle meneminen, nukkumaan meneminen, syöminen, uiminen (=kylpy), puhelimella puhuminen, autolla ajaminen jne...jne... Joskus ei oikein voi uskoakaan miten paljon nuo ymmärtävät. Nyt sitten poika soittelee itse puhelimella (ja isin vanhalla partakoneella, heh heh). Laittaa sen korvalle (tai niskaan/kaulalle) ja pälättää niin maan penteleesti : pa-pa-paa-paa-paaa!!! :D Hassu!
Sanojakin tulee jonkin verran: Kukka, Setä(=tetä), Tyttö, Täti, Jesse(=tette,meidän toinen koira), Tutti (=titti), Isi (=iti, ihi) ja TIETTY ÄITI, heh ;)
Ihan kaikkia sanan merkityksiä hän ei tiedä kuten esim. lamppu on myöskin kukka vaikka voissa paistais ;)
1-vuotisneuvolassa käytiin jo 8.10 ja pituutta oli 78.6cm ja painoa 9990g. (syntymämitat 53cm ja 3375g). Hyvin on kasvanut omaa käyräänsä koko aika, pituus menee plussakäyrällä ja paino miinuksella, mutta näin on mennyt koko aika ja oma käyrä on tasainen:)
Kyllä tuon kanssa vaan niin aika kuluu ja on aivan ihanassa iässä, kun koko aika opitaan kaikkea uutta!!!!!!!
Itse menin heti äippäloman loputtua kesäkuussa töihin ja teen 2 päiväistä työviikkoa. Isi hoitaa poikaa kotona, en ole edes miettinyt ulkopuoliselle hoitoon viemistä vielä!!! Meillä kun on kummallakin vuorotyö niin saan omat vuoroni sumplittua miehen työvuorojen mukaan:) Eikä lähikuukausien/vuosien suunitelmiin kuulukaan kokopäivätyö....pitää miettiä sitten, kun poika on 2-3 vuotta. Perhepäivähoitoon hänet sitten voin viedä, päiväkotiin en halua viedä!
Että semmosia tänne kuuluupi. Mahtoikohan jäädä jotain oleellista kertomatta:)
OIKEIN MUKAVAA SYKSYN JATKOA KAIKILLE!!! Koitan vierailla täällä useamminkin ;)
Terkuin: Je_Ni & Lassi 13.10.-06
oli aivan mahtavaa lukea sinun ja pojan kuulumisia, mulla on ollu sinua ihan ikävä :) !
Laittelehan taas joskus sähköpostia, kun kerkeät.
Ja terkut JE-NIlle, kyllä muistetaan! Oli kiva kuulla kuulumisia. Samoin terkut Miannille.
Ajattelin pikaisesti lukaista läpi ketjun ja vastata nopeasti. Meillä ollaan nuhakuumeen kourissa. Minä, keskimmäinen ja nuorin. Olo on vähän sellainen että voi kun pääsisi nukkumaan ja sais nukkua niin pitkään että kaikki heräis terveenä. No onneksi ei olla oikein todella kipeitä, sellaista yleistä kärttyisyyttä ja huonosti nukuttuja öitä vain :).
Pian se meidän kuukausi on ohitse. Huh. Tuntuu kuin viimeviikolla olisi käynyt täällä kuikuilemassa että ketkä on olleet yöllä lähdössä synnyttämään... ja nyt jo siirrytään taaperopuolelle. Siellä viimestään kuullaan taas!
Neuvolakuulumisia meiltä:
9960g (syntymä paino 3835)
78,3cm (syntymä pituus 51)
47cm (syntymä pipo 35)
Poika on selvästi pienempi kun veljensä 2v sitten hänellä silloin pituutta peräti 81cm ja painoa 11kg (nyt isoveli on pitkä ja hoikka miehenalku)
Rokotusksia saatii kaksi, eli myös influenssarokotus kun oli tullut juuri samaisena aamuna. Otin myös vanhemmalle, vaikka hän täyttää kohta jo 3v, mutta kun nyt sain sen ilmaiseksi niin mikäs siinä.
Ja sitten vielä sellaisia uutisia meiltä, että pikkumiehistämme on tulossa alkukesästä isoveljiä! Yllätysraskaus sinäänsä, koska molemmat ovat clomipoikia. Tämä kolmas siis ihan luomu. Kuvostusta on ollut jo tasaisesti vaikka viikoja vasta jotain 6 (en tiedä varmoja viikkoja kk-kierto niin epäsäännöllinen imetyksen lopettamisesta). Toissayönä nuorempi valvotti ja tyhjällä vatsalla kävin myös oksentamassa samoin eilen aamulla. Tänään olen saanut pidettyä pahimmanolon loitolla syömällä tasaisin aikavälein.
Nyt muuten tuo 1vuotias vetelee ihmeen pitkiä päiväunia ulkona. Nukkunut jo yli 3tuntia kun yleensä nukkuu parintunnin unet. Meillä siis ollaan siirrytty yksiin päiväuniin tässä syksyn mittaan. Ihan itse on poika sen tehnyt eli ei ole tarvinnut mitään käännyttämisiä : )
art ja pojat & masuasukki
..kun on tänään vietetty perhepiirissä neidin 1-vuotissynttäreitä!
Olen itse muistellut aikoja vuosi sitten, ja ihmetellyt miten siitä
pikku nyytistä on tullut tällainen touhukas taapero!! Meillä oli
tänään neuvola ja hienot olivat kasvulukemat: pituutta oli
tullut yli 5cm 8 kk-neuvolasta, eli nyt huidellaan 75 cm:n
hujakoilla, ja painoakin oli yli 9 kiloa!
Oli muutenkin kaikki ok mikä tietysti vanhempien mieltä
aina ilahduttaa! Viikonloppuna sitten juhlitaan mummien
ja kummien kera. Olen vielä lykännyt
muiden suurempien kutsujen järkkäämistä... enkä ole
vielä edes alkanut leipomista yms... huono äitikö???!!
Mutta se meidän kuulumisista, olipa kiva lukea Je_Ni:n
kuulumisia pitkästä aikaa, ja Miannikin vilahti palstalla.
Ja tietysti art:ille kovasti onnitteluja luomuraskaudesta!! :-)
Onnea koko perheelle, ja jaksamisia!!
Sinnitellään vielä tämä lokakuu täällä vauvoissa ja
siirrytään sitten marraskuun alusta taaperopuolelle,
kun ihan kuun lopppun asti kerran riittää vielä pikku
juhlijoita!
t. Sirita ja tasan 1-vuotias neiti!!
..kun uhkaa kadota koko pino. Tuli mieleen kun luin vielä uudestaan Je-Nin kuulumisia, että hienolta kuulostaa se ettei tarvitse vielä laittaa ulkopuolisten hoitoon, kun voi vuorotella hoitamisessa. Itse mietin jo kovasti että miten hoidon järjestää sitten kun palaan töihin. Haluaisin tehdä osa-aikaista mutta silti tulee helposti melko pitkät hoitopäivät kun matka on jonkinmoinen. :-( Onko muut keksineet hyviä ratkaisuja?? Mummo lähellä olisi tietysti ihanteellista mutta meillä ei ole sitä onnea.
VIelä noista pituus- ja paino-asioista. Kun muutkin olivat laskeneet, niin minäkin laskin paljonko neiti on vuodessa kasvanut. Hänellä oli lähtöpaino ja pituus aika suuret, mutta vuosi on mennyt vähän vaatimattomamman kasvun merkeissä kuin vaikkapa ykkösopen vauvalla. Eli neiti on vuodessa saanut lisää n. 5 kg (hiukan yli kaksinkertaistanut painonsa, ei enempää) ja pituutta on tullut 22 cm lisää. Täällähän oli joitain joille oli tullut vaikka kuinka paljon painoa. Mutta silti neitikään ei ole näyttänyt mitenkään laiheliinilta vaan posket on pullukat ja muuallakin mukavaa pyöreyttä.
Tiedoksi: olen aloittanut synttärivalmistelut vaikka se on aika haasteellista kun yksi pieni taapero roikkuu koko ajan jalassa ja vaatii huomiota kybällä!! ;-)
t. Sirita
Hei vaan kaikille!
Olen silloin tällöin seuraillut keskustelua täällä ja nyt ajattelin itsekin muutaman rivin kirjoittaa. Olen siis lokakuisen tytön äiti Espoosta. Tyttö on juuri nyt unilla ulkona vaunuissa. Meillä mennään vielä kaksilla unilla, aamuisin nukahdetaan aika nopeasti ja iltapäivälläkin selvästi vielä kaipaa unia. Viikon verran ollaan myös pidetty jonkinlaista unikoulua. Imetän edelleen ja tyttö on aina ollut ahkerasti rinnalla myös öisin. Nyt sitten ollaan harjoiteltu tassuttelua ja yllättävän hyvin on sujunut, eikä tyttö ole juuri itkeskellyt. Viime yönä heräsi vasta neljältä ensimmäisen kerran ja silloinkin rauhoittui omaan sänkyyn (ennen heräsi aina jo puolenyön aikaan ekan kerran). Viiden jälkeen nostin sitten aamumaidolle, kun tyttö oli niin rauhaton.
Tyttö otti muutama päivä sitten ensimmäiset askeleensa ilman tukea ja kävelyä harjoitellaan ahkerasti. Kovin on tyttö innoissaan uudesta taidostaan. Muutenkin ihana pieni hääräilijä on pienestä nyytistä vuodessa kasvanut :)
Täytyypä tulla jatkamaan joku toinen kerta, nyt kuuluu juttelua vaunuista. Mukavia syyspäiviä kaikille!
sinimarj@ ja 1-vuotias tytöntyllerö
Ihanaa, melkein vapaa sunnuntai... Piti heti tulla pistäytymään ja kyllä täälläkin muistetaan Je_Ni ja Mianni! Kiva kun tulitte mukaan! Ja Artille hurjat onnittelut raskaudesta!!!
Neuvola kuulumisia täältäkin, eli
painoa 10900g (3000g)
pituutta 75cm (49cm)
Kyllä tämä opiskelu-työssäkäynti-" pienivauva" - yhdistelmä on välillä raskas! Mutta eestaas ramppaaminen alkaa olla takanapäin ja enää on jäljellä vain itsenäisiä tehtäviä (lukuunottamatta muutamaa päivää). Mutta pitäisi niihinkin jostain aika repäistä... No, se siitä!
Meillä on sukeutunut Neiti Virtapiiristä melkoinen hassuttelija, mulkoilee kulmien alta ja kun katsoo päin niin menee piiloon, kikattelee, tekonauraa, heittelee likaisilla sukilla jne. Kyllä se vain niin rakas vesseli on, että oksat pois! Yksi vuotis juhlat on juhlittu ja kuvassa käyty ja tuli niin ihania, että valinnanvaikeutta tulee olemaan (niitä saattaa ehkä joskus eksyä kuvaamon nettisivuillekkin...)
Mutta nyt ei kykene enempään, pää on täynnä esseetä ja verkkoalustaa, että on pakko aloittaa ennenkuin neiti herää.
Mukavaa viikonalkua kaikille ja tulen taas jossain vaiheessa piipahtamaan!!!!
-vaimonalku ja virtapiiri 19.10-
että tervetuloa vain sinimarj@ sekä kaikki muutkin uuden karhiat, pian sitä siirrytään jo tuonne taaperopuolelle!!!
..siis päiviä lokakuusta ja vauva-keskusteluista. Vielä odotellaan
pari päivää niin sitten voidaan siirtyä lasten puolelle. Toisaalta
itse kyllä ajattelen että niin kauan kuin lapsi ei vielä puhu kunnolla,
niin on hän vielä aika vauveli. Ja kun vielä imee tissiä... mutta onhan
se totta että moni vauvavaiheeseen kuuluva asia alkaa nyt olla takana ja uudenlaiset haasteet edessä.
Tervetuloa vain sinimarj@ ja muut uudet minunkin puolestani! Ja kiva
kuulla vaimonalun kuulumisia. Varmasti kiirettä riittää kun on noin monta aktiviteettia. Tsemppiä vain!! Nuo tuntemukset siitä miten rakkaalta oma lapsi tuntuu, jaan ihan täysin. Neitikin on keksinyt kaikenlaista omaa hauskaa, menee piiloon ja keikistelee kovasti, naureskelee jos äiti tekee jotain hölmöä ja huomaa ihan kaiken, kärpäsistä alkaen. Tällä hetkellä suurin ilo on mennä taaperokärryyn istumaan ja odottaa kyytiä!
Meilläkin on nyt ' viralliset' synttärit vietetty ja oli hauskaa. Päivänsankari nautti juhlistaan ja availi paketteja niinkuin olisi aina niin tehnyt! :-) Oli varmasti aika raskas päivä mutta kivaa oli kuitenkin.
Ja vaikka leipominen ja muu valmistelu väsyttivät minut ihan uuvuksiin niin onneksi tuli hyvä yö ja sitten itse juhlat virkistivät myös vanhemmat niin että jäi hyvä mieli; kannatti järjestää. Nyt on sitten tiedossa paritkin rääppiäiset tälle viikolle, ja luulen ettei me edes sillä selvitä.. on tullut luvattua aika monelle että ' juhlitaan sitten hieman tuonnempana' ... No, kerätään tässä kokemusta että miten tämä asia kannattaa vastaisuudessa hoitaa.
Alkaa kyllä mietityttää tuo tavarapaljous jo nyt - ja mitähän se on parin vuoden päästä... ääk!! Yritinkin kummeille sanoa että myös ' aineettomat' lahjat ovat tosi kova juttu, kuten vaikka lapsen kanssa jonnekin tilaisuuteen meneminen tms. sitten vähän isompana.
Ihanaa joka tapauksessa kun tajuaa että neidin elämässä on paljon muitakin aikuisia jotka häntä rakastavat ja joista hän pitää kovasti.
Mukavaa viimeisen lokakuun viikon alkua kaikille takalokareille
t. Sirita
p.s. ei ole tullut yhtään ehdotuksia siitä millä nimellä siirtyisimme " lasten osaston" keskusteluihin... avataan täten kilpailu!!!
Emme kai me ikuisesti ole ' takalokareita' ??!!
Heitän nyt tähän kylmiltään että " Loppusyksyn lapset -06" mutta
jos joku keksii hauskemman niin hyvä olisi. Toinen ehdotus:
' LoMa-laiset 06' = loka-marraslapset. En ole kyllä vielä kysynyt
marraskuisilta kiinnostaisiko heitä liittyä seuraan..
Huomenna olisi sitten se suuri päivä. 1 VEE ! Ja äiti ei ole tehnyt mitään asian eteen... No huomenna tulee vain yksi täti käymään, hän ei välitä makeista joten hänelle ajatelin laittaa vain ruokaa. Mutta kait siivota tarvitsisi ??? Heh, onhan tässä aikaa... Muut vieraat tulevat sunnuntaina, joten sinne sitten leivotaan vasta kakku. No katsotaan mitä ehditään. Talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. Vai miten se sanonta menee. Sitä paitsi mä olen fiilis ihminen, kun innostun tekemään niin jälkeä syntyy nopeasti. Luetaan siihen. Jaahas neiti heräsi päiväunilta sopivasti, alamme siis syömään.
Siritalle; Lo-Malaiset kirvoitti hymyn ainakin mun huulille ( nyt 2,5 viikkoa yhtä soittoa talossa on ollut ainakin yksi sairas lapsi, yöt ovat olleet sen mukaisia , eli minä kyllä olen lo-malainen :) )
.. on meiltä kaikilta lokareilta nyt takana, onnea vaan vielä kaikille 1-vuotiaille!! Alussa takalokareissa kirjoittelin vähän enemmänkin, mutta jotenkin aika tahtoo mennä kaikkeen muuhun, kuin kirjotteluun, lukemassa kuulumisia olen kyllä ahkerasti käynyt. Tytön hereilläoloaikana on aika mahdotonta olla koneelle, on pikku it-tuki välittömästi jaloissa ja ylttyypä tuo näppäimistökin räpeltämään. Suunnittelemme rakentamista, niin aika vierähtää paljon keittiö ym. sivuilla.
Meillä on nyt vähän päivä hakusessa kellon siirtämisen vuoksi, mutta eiköhän se taas tästä. Öisin meillä on muutenkin heräilty kovin paljon.. Ei itkuisuutta, vaan muuten vaan singahtaa pystyyn ja saattaapi alkaa saman tien tanssia =) Yksi yö 1,5 h yritettiin saada takaisin nukkumaan.. Yksillä päikkäreillä on menty jo melko pitkään, jos vaunuilla likkutaan tai autolla silloin kyllä monesti nukahtaa muutenkin.
Vielä mitat 1-vuotisneuvolasta.. Pituutta 76,5 cm ja painoa 8,960 kg (syntymämitat 49 cm ja 3,640 kg). Aika kepeä tyttönen edelleen, samoissa miinuksisa menty koko vuosi.
Huomenna sitten Taaperoissa!
Loka06 ja tyttö 18.10.
Eli onko päästy jonkinlaiseen sopimukseen, jatketaanko taapero-takalokareina, vaiko uudella nimellä? Toisaalta, " takalokarit" nyt tuli täällä tutuksi, tutulla nimellä voisi olla helppo harvemmin visiteeraavienkin löytää... Ehdotetuista (en nyt muista kuka niitä ehdotteli) nimistä voisi olla hauska tuo " lo-ma-laiset" :D
Meillä muuten neiti vetäs tänään ennätyspäikkärit, 3,5 h käytännössä lykkimättä, pari kertaa kävin tutin laittamassa ;) Ehkäpä meilläkin alkaa jo talviaika siis hiljalleen vakiintua myös " sisäisen kellon" ajaksi :)
t. Ope ja neiti 161006
Heti pääs sähläämään.. Mutta jatketaan! ;)
Niin, että tämä on nyt sitten se meidän vika kuukausi vauvojen kanssa... *huokaus* Tai onhan ne nyt vauvoja vielä mutta toisaalta just eilen miehen kanssa juteltiin, että on poika jo niin " iso poika" että hirvittää! :o
Niin, eipä mulla sen kummempia kai ollut..hmm.. No semmosta tuli mieleen, että kohta 2 viikkoa maitoaltistusta takana, eikä kyllä näytä mitään tulevan, ihan mahtavaa! :D
Hmm... mutta semmosta, ihana auringonpaiste tuolla, vaikka aamulla näytti sateinen päivä olevan edessä. Eipä muuta kun täytyy vissiin ruveta synttäritarjoiluja suunnittelemaan ja valmistamaanki! ;D
pupu ja poju 4.10.
Heissan takalokarit - meidän oma kuukausi nyt siis jo menossa. Nopeasti tämä vuosi on mennyt. Ja ihan parin päivän päästä pupun ja muutaman muunkin vauvojen
Oli kiva lukea raputytön kuulumisia. Olisi kiva jos mahdollisimman moni kertoilisi kuulumisiaan nyt yhden vuoden tienoilla. Voisi ainakin kerätä tiedot yksivuotis-neuvoloista, mitkä ovat lasten mitat jne.
Meillä on nyt karmivan väsymyksen jälkeen sovellettu vähän uusia juttuja neidin unien suhteen, ja isi on pitänyt neidille unikoulua viisi yötä. Viime yönä menin sitten itsekin takaisin samaan huoneeseen nukkumaan ja heti alkoi hirveä huuto kun neiti heräsi yöllä ja äiti oli siinä. Isi sitten sai hänet tainnutettua mutta huuto kesti muutamien taukojen kanssa puolisen tuntia..
Isä lähti aamulla työmatkalle muutamaksi päiväksi joten saa nähdä miten käy ensi yönä... kuitenkin neiti herää jossain vaiheessa, ja kun äiti on vieressä niin maidonhinku varmasti herää. Tää ei olekaan näköjään niin helppoa - on ilmeisesti niin että nuoremmalla lapsella tämä unikoulutus olisi voinut sujua nopeammin.
Pelkään jopa että menee koko unikoulu hukkaan jos hän alkaa yöllä karjua kovaa - en tiedä kauanko kestän kuunnella sitä huutoa, vaikka tiedänkin ettei lasta saisi nostaa viereen mikäli haluaa että hän joskus alkaa nukkua läpi yön. Onko muilla unikoulut olleet helpompia?
Mukavaa lokakuun alkua kaikille!!
t. Sirita ja neiti 24.10.
PUPUN vauvalla onkin kohta h-hetki eli 1v päivä! Onnittelut etukäteen! ja hienoa, että maitoaltistus tuo todennäköisesti negatiivisen tuloksen!!!!!!!!!!!!! Tiedän tuon tunteen!
SIRITALLE jaksamista unikoulun kanssa. Minä en valitettavasti osaa auttaa. SEn verta kuitenkin neuvoisin, että yritä olla antamatta enää sitä rintaa yöllä, jos vauva on jo ollut öitä ilman. Sellainen edestakaisin (antaa, ei anna, antaa...) veivaus on pahinta, koska vauva oppii, että kaskas huutamalla saa mitä tahtoo ja silloin seuraava vieroitusyritys on entistä hankalampi. Auttaisiko jos et nosta pinniksestä pois? Silittelet vain päättäväisenä sinne. Näin rinnat pysyvät " kauempana" . Vauvan on todellakin opittava nukkumaan ilman ns apukeinoja, ei siinä muuta. Meillä on taas nukuttu kolme yötä ihan putkeen HUOM! korvatulehduksen kanssa. Eli kun nukkumisen taidon oppii, edes vaivat ei läpäise sitä. Siis ei ainakaan aina. Mutta minä ainakin voin omasta kokemuksestani suositella vain mahd nopeasti eroon yösyönneistä, tuteista yms kaikesta muusta ylimääräisestä. niin unet parantuu kummasti. esikoisen kanssa oli paljon pitempään veivausta, kun en tajunnut. Nyt kakkosen kanssa on osannut olla heti alusta ehkä tiukempi ja nukkuukin paljon paljon paremmin kuin esikko aikoinaan, vaikka on muuten ollut sairaampi ja itkuisempi. herkästi siis luulisi että olisi toiste päin. Toivotan kovasti tsemppiä!!!!!!!!!!!!!
Meille ei uutta. Poika rakastaa muskaria. Synttärit on vasta 16 pv ja neuvola 19pv, että tulen sitten kertomaan mittoja. Kovasti poika yrittää puhua ja kiivetä. Aivan mahtava kaveri! Olen tosi rakastunut. :)
Ja heti ensimmäiseksi YKKÖSOPEN neitille onnittelut, tänäänhän on teillä SUURI päivä. HELUUNALLE onnittelut perheenlisästä ja lapselle 1 V onnittelut pari päivää etuajassa.
Heluuna kyseli pinniksestä poistumista. Meillä on kaikki kolme siirtyneet päästä vedettävään nuorisosänkyyn jo alta vuoden iässä, mutta luulen ettei meidän konsti ole teille se kätevin, eli meillä on lastensänky laitettu nurkkaan ja aikuisten parivuode siihen kiinni. Yöksi lattialle päätyyn parivuoteen päivä peitto ja koristetyynyt ettei varmasti telo itseään jos sieltä menee alas. Tosin meillä ei vielä kukaan ole tippunut päädystä. Mantelilla on nyt erilainen nuorisosänky, siinä on sellainen reilu korotuslisälaita ja sen sänky on kyllä meidän sängyssä kiinni mutta toisella puolella on käytävä ja sit veljen sänky. Ei ole unissaan mennyt siitä ylitse. Mutta tällä systeemillä äidin täytyy vähän kärsiä epämukavuutta kivutessaan poissängystä. Ja kun uusi tulokas on niin siellä pinniksellähän täytyy käydä useestikin. Ja itseäni huolestuttaisi kovin pieni laittaa nuorisosänkyyn erihuoneeseen. Mutta sellanenkin huomio, että lapset on hirveen erilaisia; keskimmäinen meillä oli hirveä kiipeämään, joten opetin hänelle kuinka tullaan takaperin alas. Ikää oli 7 kk kun poitsu osasi mennä rappuset alas, tai sängyltä tai sohvapöydältä takaperin. 8 kk hän oppi kävelemään. Vanhempani muuttivat uuteen taloon ja totesivat että monta vahinkoa olisi vili vilperille tullut jos ei olisi oppinut konttaus vaiheessa menemään takaperin. Poika nimittäin kipitti kävellen rappusiin, käänty ympäri heitti kontalleen ja meni kuin rapu alaspäin lähes kahden vuoden ikään asti. Nuorin ei kyllä osaa mennä takaperin vieläkään, muttei osaa kyllä kiivetäkkään. Hän varmaan nukkuisi pinniksessä vieläkin jos meidän seitsemällä lapsella ollut pinniksemme ei olisi hajonnut... eikä sitten viitsitty ostaa uutta tai käytettyä kun saatiin toi sänky missä on TODELLA hyvä korokelaita. Katselkaa ja kuulostelkaa mikä teille sopii, pinnis on turvallinen vaihtoehto paitsi jos teidän lapsi on innokas kiipeilijä. Minä tiedän erään joka alta vuoden vanhana osasi kiivetä pinniksetä pois viereiselle hoitopöydälle ja laatikon vetimiä alas. Siinä sitten joskus sattui vähän isompaakin. Kyseessä on mieheni :).
ONNIMANNILLE ja HELUUNALLE kasvukäyristä. Meillä se pituus on juuri se ongelma :(. Ei painokaan päätä huimaa; 290 g enemmän kuin teillä, mutta pituus; 72,2... ja lähtö oli sentään 53... Mutta kuten PUPU sanoi; hartiat on kovilla jos vauva painaa paljon, joten ollaan me tyytyväisiä meidän pienistä kompakteista paketeista :).
Missäs SIRITA on? Minä en ole vielä kyllästynyt unikoulu kuulumisiin? Meilläkin pitäisi alkaa unikoulu, neiti käy yöllä vielä tissillä, joten siitä pitäisi päästä eroon, mutta... Äidin laiskuus...ja tekosyyt; keskimmäinen häiriintyy huudosta jne...
Ruuasta oli vielä puhetta; meillä halutaan aivan vauvasosetta edelleen, PAITSI kun " saa syödä itse samaa " kuin muut, eli omin sormin porkkanaraaste uppoaa, lihanpalat kunhan mekin syömme samannäköistä lihaa tai vaikkapa spagetti jne. Lusikalla syötettäessä ei kökköjä siedetä. Hampaita kyllä on eli pieneksi ruoka menisi sen puolesta. No kohta voidaan siirtyä kokonaan perhe yhteen ruokaan, joten sitä odotellessa!
terkut raputyttö ja manteli 31.10