Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KESÄKUUN VAUVAT

01.10.2007 |

Eipä ole täällä pinoa ollut aikoihin ja ajattelin koettaa kepillä jäätä.

Kuinkas se vauva-arki on lähtenyt sujumaan muilla?

Meillä on välistä aika hulabaloota, poika haluis olla tissillä ihan koko ajan. Nyt yrittää kääntyä mahalleen ja istumaan pungertaa sylissä ollessaan. Imetys jatkuu edelleen, välillä olen kyllä tuttelia antanut et voi edes käydä jossain yksin tai antaa huomiota muillekkin lapsille.

3kk neuvolassa mittoja saatiin 61,4 cm ja 5585g, pitkä ja laiha poika näyttää olevan. Nytkin vauva on tissillä, on hiukka hankala kirjottaa ;))

Mä lähden tästä kättärille kierukkaa laitattamaan ettei meidän perheen koko enää tästä kasva vaikka miehen mielestä vois kasvaakkin, no thanks vaan.

kuumetta ja poika 3kk 11pv

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk neuvolassa meidän Fredin mitat oli 63,5 ja 6650. Täälllä on arki muuttunut aikalailla. Fredi oli ekat 2,5 kk aika vaativa sylivauva. Nyt on aurinkoinen, hyvin topakka/jäntevä ja aktiivinen poika. Fredi kääntyy selältä mahalleen ja tämä taito tekee kaikesta pukemisesta, vaipanvaihdosta yms. aika vaikeaa. Ei viihdy selällään yhtään (ei suostu niin nukkumaankaan). Punkee kovasti istumaan, potkii, sätkii ja aamulla sain sen kiinni roikkumassa pinniksen reunasta, paras oli laskea sängynpohjaa alemmas.

Leluihin tarttuu ja leikkii, osaa jopa vaihtaa kädestä toiseen. Vaunuissa ei viihdy lainkaan, eikä autossa, ellei nuku, vaunuihin ei nukahdakaan. Aiemmin meillä oli käytössä liina, nykyään myös ergo. Täytyy mennä tutkimaan tuota yhdistelmävaunujen toista osaa, miten makuulle sen saisi, auttaisiko se tähän vaunuissa viihtymiseen (kova koppa on aivan tyhmä)...

Meillä on hieman maisteltu perunaa ja banaania, koska maito ei ole koko aikana ihan riittänyt, nyt ajattelin että jos korvikkeesta pääsisi eroon.

Meillä on myös muutto edessä, pakkaillaan jo ahkerasti. Eli kaikkea oikein mukavaa kuuluu tänne, hauska kuulla teistä!

Rouvaii ja Fredi 3kk ja 10 päivää

Vierailija
2/16 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaks, Nelekku07 ja MAITOALLERGIA:

Meillä sama homma. Neiti nyt melkein 4kk ja meillä alkoi kk sitten ihan tyhjästä kovat mahavaivat. Ennen 4-6 h yössä nukkunut vauva huusi kipuitkua 2h välein yöt ja päivät puklasi valtavat määrät.

Apu saatiin nopeasti äidin maidottomasta ruokavaliosta. Meillä korvikkeena se apteekin Amilon Pepti tms. joka tehty lehmänmaidosta, mutta maitoproteiini valmiiksi pilkottu.

Mitä siis tarkoitit soijamaidolla, kumpi sitä nauttii, sinä vai vauva? Kun meille Turun Mehiläisen allergiaspesialisti sanoi, ettei vauvalle missään nimessä soijamaitoa, sillä se myös hyvin allergisoivaa?! Pisti vaan silmään...

Millaisia oireita teillä on ollut? Tsemppiä!

Ja sitten muut terkut:

Juu me saatiin aivan valloittavat hymytyttö, joka todella tyytyväinen vauva eikä juuri itkeskele. Viihtyy sitterissä ja leikkimatolla ja nukkuu kivasti päikkäreitä. Vaunuissa jopa 3 tuntia. Nukahtaa välillä, kun vaan vie omaan sänkyyn eikä vaunuillakaan tarvi tehdä lenkkiä, vaan voi vaan jättää partsille/pihalle. Omintakeinen tyyli ilmoittaa tyytymättömyydestä:kirkuu;)

Pientä takapakkia tuli tosiaan maitoallergian muodossa, mutta oireet helpottivat äidin maidottomuuden myötä.

Meillä mennään täysimetyksellä ja korviketta sai ekan kerran 3-kuisena (tällöin alkoivat oireet allergiasta). Yhteensä saanut korviketta ihan 2 dl ehkä. Silloin vaan annan, jos käyn jumpassa tai joku iltameno ollut, kun ei lypsämällä tuu mitään kovia määriä ylimääräistä.

Meillä menee kaikki suuhun ja aika hyvin pitää lelua tai tutti akädessä, toki vielä petrattavaa. Sormia ja nyrkkejä lutkutetaan kovalla innolla:)

Miten muilla KAKATAAN? Meillä muuttui 3-kuisena vain noin kertaan/vko. Äitiä kauhistuttaa, mutta tyttö tyytyväinen.

Näin meillä ja sokerina pohjalla 3v.9kk uhmistempperamenttipakkaus esikoinen alkanut seestymään. Menee jopa ekalla kerralla joskus neuvot ja käskyt perille. Valoa tulevaisuudessa siis, hih!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kiva " kuulla että muillakin maitoallergiaa, heh, heh!

Me kokeiltiin ihan ekana soijamaito, kaksi viikkoa ok ja sitten taas alkoi pätkäunet, kokeiltiin Almiron pepti, ihan hirveetä huutoo seuraava päivä, sitten takaisin soijamaitoon, sitten vuorossa Neocate, ei mitään muutosta mutta ihottumaa tulee ja hinta viisinkertainen. Joten nyt ollaan taas soijamaidossa ; )

Meillä on myös vanhempi tyttö ollut tosi allerginen. Soijamaitohan allergisoi tosi helposti alle 6kk:n ikäisillä vauvoilla mutta ei tässä oikein muutakaan vaihtoehtoa ole.

Kaksi päivää olen ollut viljattomalla, omenan jätin myös pois sekä sitrukset ja kalan ja maitohan on ollut jo kauan pois. Eilinen ilta oli kyllä tosi rauhallinen ja nukkumaan mentiin hyvin....mutta yö, HUOH! 3.5tuntii unta ja sitten syönnin jälkeen hirvee pörräys ja ähinä koko loppuaamun, tissillä roikkuu koko ajan...

Meillähän oireina on ollut ne pätkäunet päivisin ja kakka on sellaista tajunnan räjäyttävää vihreää liejua ; )

Tänään ajattelin pokkana kokeilla veteen keitettyä riisivelliä soijamaidon tilalla....katsotaan miten käy?

Muuten neiti on ihanan aurinkoinen!

Tiina ja Aikku

Vierailija
4/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy minunkin kantaa korteni pinoon että sais vähä aktiivisemmaks tätä kesisten tarinointia täällä! NIIN laiska olen itsekin kirjottelemaan saatikka pinoja alottelemaan...:/

Meillä menee ihan hyvin, tyttö täytti sen 4 kk ja ollaan parin viikon ajan jo syöty soseita ja velliä! Ihan ilman mitään mahavaivoja on selviydytty! 4 kk neuvolassa mitat olivat 7700 g ja 65 cm, eli mielestäni iso tyttö. Kääntynyt on pari kertaa mahalta selälleen, mut mun mielestä ehkä enemmän vahingossa kuin tarkoituksella!;) Selältä kylelleen kyllä menee ja hirveesti sätkii ja heiluu mutta ei ihan vielä mahalleen asti! Yöunista sen verran että meidän tyty käy klo. 17.30 yöunille!! Voitteko kuvitella... Siitä sitten nukkuu 13 tuntii kolmella syötöllä. Ihanasti kyllä itelleen ilta-aikaa. Päivällä ei sitten nukukaan kun 2-3 sellaista tunnin pätkää, joskus vajaitakin. Mutta mieluummin näin. Mä imetän enää oikeastaan vaan öisin ja aamulla, se on vaan niin helppoo ku ei tarvii minkään pullojen kanssa alkaa yöllä pelaamaan. Ajattelin imettää niin kauan kun syö yöllä. Tai ainakin yrittää... Mutta heipat nyt täältä ja kirjottelemisiin!!

Vierailija
5/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pojalla on säärissä, käsivarsissa ja alaselässä semmosta punaista kuivaa ihottumaa, pahenee sekunnissa jos annan tuttelia. Tuttelia siis saa hätätapauksessa, eli jos olen poissa ja mies syöttää, pumppaamalla mulla ei tuu maitoo ollenkaan.

Ja jos juo tuttelia niin kohta on ripulit housussa, välistä imeytyy vaippaan ja haisee törkeen pahalle, väri on keltasen vihreen kukertava ;)) ja itkee ja nukkuu levottomasti. Kuulostaako allergialta, meidän neuvolanterkka kun ei tee mitään ton asian eteen???!!!!

Ja mulla ei oo kokemusta maitoallergiasta...

auttakee auttakee. Poika kyllä kasvaa ihan hienosti.

kuumetta ja penskat

Vierailija
6/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta: kuulostaa ihan selvältä maitoallergialta. Syötkö itse maitotuotteita?? jos syöt niin jätä kaikki pois ja vaihda tutteli pois, soijamaito on allergisoivaa mutta Kela haluaa että testataan halvimmat myös( soijamaito ilman korvauksia 10euroa/2.7litraa, almiron pepti noin 25euroa ja neocate ruhtinaalliset 57 euroa) Kannattaa ihan ekana kyllä mennä jollekin hyvälle allergialääkärille vaikka yksityiselle! Jos olet Hesasta niin voin suositella ; )

Mä ekan tytön kanssa kuuntelin neuvolan neuvoja allergian suhteen ja kuinka äitillä on huonot hermot ja toiset vaan nukkuu huonommin yms. Tulos oli se että meidän neiti söi bataattia ja nutri junioria(korvike) puoli vuotta, mikään muu ei sopinut.....kiitos neuvolaan kun odotin liian kauan ; )

Meillä on vanhin tyttö oireillut vain suolistolla ja Aino oireilee myös ihollaan...

Tiina ja liinassa nukkuva Aino

Vierailija
7/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sorry nyt vaan muille kun hyysään näistä allergia asioista ; ( Lupaan lopettaa kohta...

Vihreä kakka kertoo aina jonkun asteen imeytymishäiriöstä. Toiset puhuu allergiakakasta. Lääkäreiden mielipiteen vaihtelee aika paljon.... Mutta limanen, vihreä ja poikkeuksellisen hajuinen kakka on mielestäni allergiaan viittaavaa...

Tiina

Vierailija
8/16 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tytöt,

olipas tosi ihanaa löytää täältä kesisten pino. Oonkin aina silloin tällöin käynyt vilkuilemassa, jos teistä täällä jotain kuuluisi, mutta itsekään en ole jaksanut pinoa aloittaa *häpeillen*...

Meilläkin oli jo tuo 4kk neuvola ja poika oli 6730g ja 64,8cm. Hyvin poika siis on kasvanut ja täysimetyksellä me fanaattisesti mennään ;-). Nyt vaan on uhkapilvi ilmestynyt tuolle täysimettämiselle kun meillä myös epäillään erinäisiä allergioita :-(. Poika on ollut kovasti itkuinen ja mun mielestä itkee vatsakipuja. Iho-oireita ei onneksi ole ollut.

Tänään käytiin Mehiläisessä allergialääkärillä ja mä oon nyt sit maidottomalla ja munattomalla dieetillä. Pojasta otetaan verikoe, jossa tutkitaan mahdollisia maito-, muna- ja soija-allergioita. Pari viikkoa kestää tulosten saamisessa ja sit katsotaan jatkoa tulosten perusteella. Kovasti toivon, että itkuisuutta aiheuttaa jokin muu kuin allergia, mutta katsotaan nyt tuo.

Onneksi meillä on vakuutus pojalle ja voidaan käydä tuolla yksityisellä puolella kun yks mun tuttava kävi vauvansa kanssa yleisellä puolella samanlaisten vaivojen vuoksi ja siellä oli vaan sanottu: " ei tarpeeksi oireita, ei tutkita allergioita" . Kiva. Ja jos joudutaan antamaan apteekin korvikkeita niin nekin sit vakuutus maksaa.

Yöt meillä onneksi menee aivan mahtavasti. Poika herää satunnaisesti joskus yhden, kahden maissa, mutta unia jatketaan heti kun saa tutin takaisin suuhunsa. Sit syödään viiden maissa. Eli yhdellä yösyönnillä mennään =). Tästä oon kyllä tosi onnellinen kun saan nukuttua suht hyvin.

Väsynyt oon kuitenkin tuosta huolimatta... Oon kokenu kauheen rankaksi tän elämän kahden pienokaisen kanssa, mutta toivottavasti sit helpottaa kunhan saadaan talo valmiiksi (joo, ei oo vieläkään valmis...) ja ollaan perheellä yhdessä illat ja viikonloput. Nyt näyttäis siltä, että muuttamaan päästään ens kuussa eli kauaa ei enää pitäis mennä.

Oonkin ens viikolla menossa neuvolapsykologille jutteleen tästä mun uupumuksesta. En tiedä sit onko siitä mitään apua, mut jospa se jotain auttais kun saa jutella ammattilaisen kanssa. Pelottaa, että nuo lapset kärsii kun oon välillä ihan raivopäänä täällä (hermostun todella helposti ihan pienistäkin vastoinkäymisistä ja niitähän tulee tuon 2v8kk neitokaisen plus itkuisen pojun kanssa...) tai sit toisinaan vaan (minäkin) itken kun oon niin väsynyt...

Ihania lapsukaisia meillä kuitenkin on ja hyviäkin hetkiä riittää! Käydään lähes joka päivä jossain perhe- tai avoimessa kerhossa - niitten avulla selvitään viikosta toiseen.

Niin ja harrastuksista: käydään lasten kanssa sisarusmuskarissa ja sisarusuinnissa. Meidän poikakin alkaa olla jo kokenut sukeltelija, vaikka noin pieni kirppunen onkin!

Hyvää syksyn jatkoa! Koitellaan piipahtaa silloin tällöin " linjoilla" - eiks vaan?

-satu ja tyttö 2v8kk sekä poika 4kk

Vierailija
9/16 |
06.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästiin hyvin julkisella puolella lääkäriin ja RAST-testeihin. Testistä löytyi kananmuna-allergia. Kun siirryin munattomalle, suklaattomalle ja sitruksettomalle dieetille, iho parani nopeasti kuntoon. Kuiva iho on edelleen, mutta rasva auttaa:) Meillä on kyllä vakuutuskin, mutta pääsin heti julkisella puolella jatkotutkimuksiin. Meillä on hyvä omalääkäri ja hänellä on kokemusta meidän edellisestä lapsesta, joka oli vielä allergisempi kuin tämä kolmonen.

Pieni syntyi juhannusaattona ja oli 3 kk neuvolassa 6 710 g ja 63,5 cm. Tänään herra kääntyi ekaa kertaa selältä mahalleen.

tontunäiti ja Aake

Vierailija
10/16 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo arki aika karuselliä on tyttö tuli just eilen tasan 3kk ja oman lisämausteen arkeen tuo poika 2v.10kk... ja mies vielä matkatöissä. Meillä mennään oikeastaan pelkästään korvikkeella, ei toi imetys oikein onnistunut ja nyt maito tainnut lopua kokonaan. Neuvolassa saatiin mitat 62cm ja 5600g. Terveydenhoitaja sanoi et voidaan maistella soseita jos halutaan, vähän on tyttö saanut porkkanaa, ja maissia.

Meilläkin pönkää kovasti istumaan sylissä ja pari kertaa on kääntynyt. Mä laitatin kans kierukan, ettei pääsis toi perheluku kasvamaan...

Mut nyt täytyy mennä on tyttö sylissä ja housuista alkaa leijailemaan kauhea haju...

T: Mantuska ja tyttö 3kk, poika melkein 3v.

Vierailija
11/16 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli Annille eilen 4 kk ikä täyteen ja neuvola on viikon päästä. Anni on oikein aurinkoinen tyttö. Nukkuu, syö ja seurustelee. Minä saan varmaan vähän liian helpon kuvan vauva-arjesta, mutta en valita ;). Viimeviikolla käytin Annia omalla puntarilla ja sen mukaan tyttö painaisi jo 8 kiloa... Vauvauinnin infotilaisuutta odotellaan, että päästäisiin aloittamaan uusi harrastus.

Fay ja Anni

Vierailija
12/16 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän mennessä on Kalleoskari oikeastaan vain syönyt ja nukkunut. Ja silloinhan sitä hyvin kasvaa. KOlmen kuukauden neuvolassa pituutta oli tasan 60cm ja painoa 6100g. On muita sisaruksia kilon verran painavampi ja muutaman sentin pidempi tuossa iässä.

Yöt ovat meillä unelmia, Kalleoskari käy nukkumaan kello 9 jälkeen illalla yöunille. Syö ensimmäisen kerran 3-5 välillä ja aamulla herää sitten 6-7 välillä. Pari tuntia jaksaa valvoa ja sitten taas nukutaan kolme tuntia ja päivä jatkuu samalla rytmillä...

Soseista ollaan hieman maisteltu ja heti pääsi juonesta kiinni. Ruoka menee hienosti suuhun ja siitä masuun. turhia itkuja ei ole itketty. Kääntyä ei vielä kovastikaan yritä.. mutta tavaraan jo tartutaan hienosti.

Mutta nyt pitää mennä..

Vierailija
13/16 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loytyi pino, en olekaan vahaan aikaan ollut koneella kun oltiin suomessa mummolassa 5 viikkoa. Tytto oli 3kk neuvolassa 63cm ja paino 6360g, eli hyvin on ruoka maittanut :). Nukkuun kanssa kuin unelma, eli 9pm menee nukkumaan ja heraa syomaan siina 4am hujakoilla ja sitten nukkuu viela about 8am asti. Esikoisella siis huudettiin kaikki yot lapeensa!

Hei miten aiotte aloittaa kiinteat? Siis missa iassa, esikoisella alotin 4kk mut nythan suositellaan 6kk imettamista..kaipa se on vauvastakin kiinni, mutta taidan pikkuhiljaa ostaa ekat riisijauheet ainakin valmiiks ellei muuta :).

Mutta nain, nyt on lahdettava jatkamaan puuhia, meilla on muutto edessa suomeen tan kuun lopulla, ja pakattavaahan ei ole ihan vahan..;)

Ter. Mamitsu ja likat 5v. ja melkeen 4kk

Vierailija
14/16 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun on kiva kuulla teistä vauva-lehden kesiksistäkin kuulumisia!

Meidän Mea-tyttö kasvaa myös kovasti. 3kk neuvola tosin meni täysin pieleen, kun huusi vaan koko käynnin. Eli mittaukset olivat melkoisen epätarkkoja. Eilen mutsin kanssa mitattiin tyttö sanomalehden päällä. Eli mutsi piirsi päänlaen kohdalle viivan ja mä venytin molemmat jalat suoriksi ja vedin myös viivan kantapäiden kohdalta. Saatiin tulokseksi jo 66,2cm, mikä ei kylläkään yllättänyt, koska osa 68-kokoisista vaatteista on käymässä pieneksi. 74kin on ollut jo jonkin aikaa käytössä. Me ollaan molemmat tosi pitkiä, että varmasti tytöstä tulee pitkä myös.

Mea on kasvanut pelkällä korvikemaidolla. Mulla ei rintamaito riittänyt alkuunkaan ja alun sairaalassa juoksemisten jälkeen annoin periksi, kun lisämaitoa piti jokatapauksessa antaa. Meillä kun on tuollainen pitkä pötkylä, syö jo melkein 1200ml korviketta per päivä, eli ihan kohta aloitan soseet, vaikka ei 4kk täynnä olisikaan. Meahan on nyt 3,5kk.

Mea oppi 2,5kk iässä kääntymään selältä masulle, mutta on nyt pitkään ollut kadoksissa tuo taito. Aloin jo epäillä, että rimpuilemalla pääsi silloin pienenä vahingossa kääntymään ettei se ollutkaan opittu taito. Kovin lähellä on kuitenkin nytkin tuo käätyminen ja jos vähän ohjaan kädestä, kääntyy kyllä todella sujuvasti. Liukkaalla alustalla pyörii akselinsa ympäri. Pehmustetulla paaaljon hitaammin. :)

Leluihin toki tarttuu jo hienosti ja niillä jaksaa leikkiäkin jonkin aikaa. Vatsallaan viihtyy lattialla parhaiten.

Kiljuu, päristelee, nauraa... mitä nyt tämän ikäinen yleensäkin. Heh.

Jokos teillä on synnytykset ehtineet unohtua? Mulla ei ole enää mitään kauhuja muistissa, vaikka raju juttu olikin. Hyvin olen onneksi parantunut niistä massiivisista repeämisistäkin. :)

Toivottavasti muutkin kesikset laittaa kuulumisia!

Mun täytyy tästä taas rientää... mutta kirjoittelemisiin. :)

Syysterkuin Odessa79 ja Mea 3,5kk

Vierailija
15/16 |
02.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva käydä lukemassa mitä muiden arkeen kuuluu....

Meillä menee päivät ja viikot hirveää vauhtia. Kolmen tytön kanssa kyllä tekemistä riittää. Aino on kasvanut kovasti, 3kk:n mitat oli 61,5cm ja 6kg. Rinta on vielä riittänyt aikas hyvin. Iltaisin saa 1-2 kertaa korviketta lisäksi. Maitoallergiaa tutkitaan nyt ja soijamaito on menossa, helpottanut kyllä jo kovasti kun maito on jäänyt pois. Me ei nukuta päivisin ja se harmittaa eniten ; ( herää vissiin vatsanväänteisiin ja saa olla lulluttamassa parin tunnin päikkäreillä ehkä 10 kertaa....tee sitten siinä välissä kotihommia ; ) Yöt menee aika hyvin, nukumaan 21-22, eka heräys noin 3.5 tunnin päästä ja sitten 2 tunnin välein. Pitäis alkaa riisivelliä kokeileen kunhan nyt saadaan tuo maitoallergia tutkiminen loppuun. Lattialla viihdytään vaihtelevasti, ei vielä käännytä, leluun tartutaan mutta muuten ei vielä oikein käsi toimi ; )

Nyt täytyy mennä laittaan pyykkejä, neiti nukkuu liinassa...

Hyviä syksypäiviä kaikille kollegoille!!!

Tiina ja Aino 3kk 1viikko

Vierailija
16/16 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittele nyt sitten sitä allergialekuria, ollaan Helsingistä.

Mä joudun nyt sitten maidottomalle ruokavaliolle, tiedättekö jotain hyvää nettisivua jossa kerrotaan mitä pitää välttää ja olisko vielä semmosta sivua jossa olis valmistajien nimiä, ettei menis koko ilta tässä koneella...

kuumetta ja poika melkein 4kk