päiväkodin asennevamma? ov
minusta on o pitkään vaikuttanut siltä että päiväkodin henkilökunta väheksyy äitiytäni, ohjeita tulee jatkuvasti miten minun tulisi lapseni hoitaa... esimerkiksi keväällä kun kysyttiin lasten kesälomista jouduin sanomaan ettei lomaa ole (olen opiskelija!) kuin kaksi viikkoa elokuun lopulla, sain vastauksena arvostelua siitä miten lapseni eivät ole koskaan saaneet olla lomalla. olin ällikällä lyöty...
päiväkodissamme on sellainen päivälappu systeemi, johon tarhan opet kirjoittavat mitä lapsi on puuhannut tänään.
Neljä vuotias lapseni ei malta enää nukkua päikkäreitä ja tästä olen saanut " kuulla" . kerran sanoin että en ala sen takia lasta kuudelta herättää että nukkuisi päikkärit, lepoahan ne aamu-unetkin ovat!
nyt kun lapsellani on ollut kaksi viikkoa yskää, nukkuminen on ollut entistä hankalampaa. päivittäin lapussa lutee tyyliin :
TOSI levoton eikä nukkunut YHTÄÄN (siis juuri näin suurenneltuna..)!!
perjantaina lappu oli mielestäni jo asiaton... siinä ei puhuttu mistään leikkimisistä tms, vain toi nukkumis homma oli ja paljon huutomerkkejä.
siis mietin mitä he haluavat minu oikein tekevän? pitäisiko sitten herättää lapsi joka päivä kuudelta ja viedä hänet kahdeksaksi pk:n että saisivat hänet nukkumaan... voinko sanoa pk:n johtajalle noista lapuista, sillä minua häiritsee todella henkilökunnan asennoituminen minun äitiyteeni, olenko heidän mielestä liian nuori? (olen 25) välillä ihan itkettää...
Kommentit (23)
Varmaankin ovat huolissaan tämän terveydestä. Eikä todellakaan ole kiva, jos ei ole yhtään kesälomaa!
4-vuotiaani kohdalla olen sanonut, että jos kerran nukahtaa, niin saa nukkua, mutta olen sitten sanonut, että pitää herättää viimeistään klo se ja se, ettei ehdi kovin kauan nukkua. Ja olen sanonut, että jos ei nukahda niin ei tartte ja lepohetken jälkeen voi siirtyä toisiin touhuihin.
Itsekin olen nuori äiti ja opiskelija. Aluksi luulin, että joudun pitämään lapset ihan täysin ilman lomaa, siihenkään ei pk sanonut erityisempää. Onneksi sain paikan, joka oli suljettu heinäkuun ja selvisimme rahallisestikin kuitenkin. Sano, että opiskelijana sulla on muita lomia ja pidät sen aikaa lapsia kotona.
Ota yhteys päiväkodin johtajaan. Kannattaa harkita myös uutta päiväkotia, jos toiminta ei muutu.
Ei meille ole koskaan mitään valituksia tullut, vaikka lapsi ei aina ole päiväunia malttanutkaan nukkua. Muutenkin tuollainen kuittailu lomista on aika paksua. Jos lomia ei ole kahta viikkoa enempää niin sitä ei vaan ole. Voisithan tietty ottaa ihan suoraan näiden hoitajien itsensä kanssa puheeksi, että mitä heillä on sinua vastaan? Kyllä heillä luulisi olevan jotain elton tapaamisia tms. järjestää, jos noin kovasti ongelmia on.
Ei mitään muuta, lappu vaan informoi sinua päiväunien määrästä.
Se ei kommentoi äitiyttäsi, ei nuoruuttasi, ei opiskelujasi, ei mitään muuta kun lapsen unen määrää päiväkodissa.
Jos haluat jotain jotain päiväkodille kommentoida, niin sano korkeintaan heidän huonosta ammattitaidosta kun eivät saa lastasi nukkumaan.
Mutta se, että lapsi on " tosi levoton" , on ongelma. Se kun selkokielellä yleensä tarkoittaa sitä, että lapsi meluaa, reuhoo, ei suostu makaamaan sängyssä (lepääminen on pakollista, mutta nukkumaan ei pakoteta) ja pilaa näin muiltakin päiväunihetken. Ja jos levottomuus jatkuu ruokapöydässä, satutunnilla, askarrellessa jne niin taas muut lapset häiriintyy siitä, kun yksi kiljuu, riehuu, huutaa ja on tottelematon.
Minustakin voisit puhua päiväkodin johtajan kanssa. Kysy häneltä myös, toivovatko hoitajat sinun ymmärtävän jotain erityistä noista levottomuusviesteistä: ovatko he huolissaan lapsesta sen vuoksi? Toivovatko he sinun tekevän jotain toisin?
Saattaa olla esimerkiksi, että he pitävät lapsen elämäntilannetta jostakin syystä hänelle liian stressaavana (jos on vaikka ollut elämänmuutoksia tai jotain muuta). Kysy ja keskustele, mutta älä loukkaannu puheesta tai koe syyllisyyttä siitä että opiskelet ja olet kohtalaisen (vaikket liian) nuori!
ja päiväkodin tädit ihan hukassa että mitä tehdä. Yleensä päiväkodista ollaan hirveen varovaisia sanomaan mitään, joten tuntuu että jotain pielessä.
pidimme tosin en kaksi viikkoa lomaa, ja kun minulla on lyhyitä päiviä niin lasteni keskim. päivän pituus pk:ssa on noin kuusi tuntia (kuinka monella työssä käyvällä sama??).
ehkä syynä on se että otan helposti itseeni arvostelun... ei sitä kestä kun opiskelee ja tekee töitä, ja yrittää pitää lapsista huolta. teen kaikkeni (ja ehkä vähän enemmänkin). mutta se ei tahdo riittää.
ap
Olen ihan varma että he siellä mieluummin auttavat sinua kuin lyttäävät. Mutta puhu! - 8 -
Eikö voi lomailla heidän kanssaan?
Mulla oli vasta duuni alkanu joten jouduin ottaa siihen kahteen viikkoon monta palkatontaki päiväää. ei kaikilla oo varaa lomailla paljoo.
Ettei pysty olemaan makuullaan, kun yskittää ja henki kulkee ehkä huonosti...? Kahden viikon yskän jälkeen veisin kyllä lääkäriin.
Muuten aikas törkeetä kielenkäyttöä pk:n taholta. Kysy heidän mieleipidettään, miten uniongelman voisi HEIDÄN mielestään ratkaista. AVOINTA KESKUSTELUA!
Kuinka monessa pk:ssa oikeesti on aikaa kirjoitella päivittäisiä tapahtumia jokaisen lapsen kohdalta? Siis tosi hieno tapa! Mutta, luulisin, ettei aikaa ole kauheasti keskittyä siihen, missä muodossa asian kirjoittaa. Toki kun asia heitä tuntuu vaivaavan, pitäisi heidän mielestäni ihan keskustella äidin kanssa asiasta eikä laitella vaan pikaisesti lappuihin.
Itselläni heräsi ajatus, ovatkohan hoitajat huolestuneita lapsesta muutenkin kuin vaan nukkumisen vuoksi. Jos lapsi levoton, on helppo vetää yhteys unen puutteeseen. Pitäisikö oikeasti istua alas ja avoimesti pohtia ja keskustella, mikä on lapsen ongelma - tai pk:n ongelma lapsen kanssa... Yleensä pienillä jutuilla, kuten asioiden ennakoimisella ja ympäristön rauhoittamisella jo saadaan paljon aikaan. Mieluummin asiaan pitäisi puuttua liian aikaisin kuin sitten kun ongelmat jo liian isoja ja kasautuneita!
Pitäisiköhän hoitajien käyttää lapsiryhmän valvomiseen ja ohjaamiseen sekin aika, jonka käyttävät lasten päivälappujen täyttämiseen...
Miten tädit ovat sen oikein tulkinneet? Onko se vaan sitä, että lapsesi ei suostu lepäämään? Siis vaikeuttaa tätien työta saada muut nukkumaan. Onko se oikeasti edes nelivuotiaalta poikkevaa toimintaa...kysy.
Minä kysyisin tuota pk-tädeiltä ja ehdottaisin että laittaisivat lapsen vaikka piirtämään tai leikkimään rauhallisesti niin että ei häiritse muita.
Ole avoin ja keskustele asiasta johtajan kanssa. Kysyt mikä ei toimi ja kerrot että lapsesi hyvinvointi on tärkein. Ongelmat joita on ratkaistaan lapsen parhaaksi.
En muuten ymmärrä moista lappusysteemiä. Se on epäluotettava ja yksisuuntainen kommunikoinnin tapa. Asiat ymmäretään helposti väärin ja omat tunteet sekoittuvat asiaan, niin että koko asia vääristyy.
Itseensä ei tarvitse ottaa. Sinä haet toimivaa palvelua jossa lasta autetaan myöskin vaikeissa tilanteissa. Ei kaikki negatiivisuus johdu äidistä, on otettava huomioon muut vuorovaikutus tilanteet joihin lapsi ei aina helposti sopeudu vaan kapinoi vastaan. Lapsen kanssa tulee takapakkia ja se kuuluu normaaliin kehitykseen. Lapsi ei ole esine jota vain heitetään paikasta toiseen. Lapsi on elävä ihminen tunteineen ja ajatuksineen.
mutta esikoisen lapussa ei mitään, vaan toi TOSI levoton. ei muuta.
ap
olenkin ihmetellyt noita lappuja... niihin on niin helppo kirjoitella kaikenlaista, mitäs jos itse alan kirjoitella lappuja henkilökunnalle? kaikki: " olitte taas pukeneet lapset eskimoiksi" " ettekö löydä vaihtovaatteita kaapista" ?? :)
Hyvä, että lapsella on lyhyet hoitopäivät, mutta kyllä vain 2 viikkoa totaalilomaa laitoksesta on liian vähän!
T. lto
Jos opiskelee tai on vasta aloittanut uudessa työpaikassa, ei voi vaatia pidempää lomaa.
Kyllä kahdessa viikossakin ehtii lomailla ihan tarpeeksi!
minun mielestäni sun kannattaisi kertoa tästä päiväkodin johtajalle ja näyttää ne laput ja pyytää selvennystä, mitä he haluavat sinun tekevän.
Jos lapsi ei nuku päiväunia, niin mitä hän sinä aikana tekee? Mun mielestä ei ole mitään ongelmaa, jos hän ei kuitenkaan häiritse nukkuvia lapsia...