Tehyä pitää näpäyttää kurittomuusesta tarjoamalla lakon päätteeksi esim. 8%:n korotusta!
Joka tapauksessa tulevan tarjouksen PITÄÄ OLLA SELVÄSTI HEIKOMPI kuin jo tarjotun ennätyksellisen ja muita aloja korkeamman 13 %:n palkkatarjouksen.
Kommentit (45)
Kouluissa ei anneta kirjoja, ruuat huononee, ei annneta tukiopetusta, korotetaan kaikkia mahdollisia asiakasmaksuja, jätetään tiet auraamatta ja hiekottamatta, ei jäädytetä luistelukenttiä, ei hankita kirjastoihin uusia kirjoja, jätetään virkoja täyttämättä, kasvatetaan tarhojen ja koulujen ryhmäkokoja, ei lähetetä potilaita erikoissairaanhoitoon - näilläkin voidaan rahoittaa hoitajien elämä, jos ei veroja nosteta.
korotukset korotusten perään. pienipalkkaisena mulla ei jää kohta elämiseen mitään kun veroprosentteja nostetaan :(.
Täällä tampereella ainakin oli kouluun hakijota (sairaanhoitajiksi siis) 1200 ja mitä niitä otettiin...joku 40...että silleen.
Eli eiköhän kansanedustajat, ministerit, kunnanjohtajat ym. ym. selviäisi pienemmiläkin palkoilla.
Raskas hoitotyö ei kelpaa tuolla palkalla. 40% hoitajista on nostanut kytkintä ja vaihtanut alaa. Siksi monissa yksiköissä ei ole edes minimimiehitystä tällä hetkellä. Aina välillä joku kommentoi, ettei hoitajia voi tulla lisää jos palkkoja nostetaan. Päinvastoin, silloin saadaan edes se minimimäärä henkilökuntaa hommiin.
Hiljattain uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan Suomessa sh:n työ on fyysisesti kaikkein raskainta. Taakse jäivät jopa satamaduunarit. Puhumattakaan siitä toisen puolen raskaudesta.
Itse asiassa noilla supistuksilla ei olisi käytännössä mitään merkitystä.
Veikkaan että moni teistä lopettaisi puheensa kun tekisitte vaikka puolivuotta työtä tuolla palkalla. Alkaisi marina siitä kuinka huonoa palkkaa maksetaan ja työtä aliarvostetaan...
" Suomessa on siis liian hyvä työttömyysturva. Jos on varaa olla menemättä töihin, niin ihmettelen. Mulla ei olisi."
Pelkästään Suomen kielen oppiminen vie tolkutomasti aikaa, puhumattakaan lisäkoulutuksen tarpeesta. Se englanti ei hirväesti auta jossain mummo-osastoilla, jossa ainoa kieli on suomi tai ruotsi ja joissa työvoimapula on huutava.
Myös ulkomaalainen työvoima suuntaa mielummin sinne, missä palkkaa saa enemmän. Niin kuin esim harppauksen päähän Ruotsiin.
ja maksaa heille täällä koulutus joka kestää puolitoista vuotta. Ja kuka maksaa heidän elämisensä täällä sillä aikaa? Mutta mikäs siinä jos te mielummin maksatte ulkomaalaisille koulutuksen, jotka todennäköisesti sen saatuaan vaihtavat maata, jossa saavat paremman palkan.
tai lähteä opiskelemaan, mikä on Suomessa hyvin helppoa.
Itse olen mielummin kotiäitinä kuin raskaassa hoitotyössä, käteen jää tosin 200¿ vähemmän kuussa. näillä palkoilla ei ole mitään kiirettä töihin.
Sh:t kouluttautuvat muille aloille ihan kuten muutkin. Joissain töissä pärjää sh:n taustalla, useimmissa se ei riitä.
Ei ole hoitajien syy jos palkkaus ja työn sisältö eivät kohtaa. Mutta jos olet huolissasi työttömyydestä, niin ei kun vaan vaihtamaan leppoisaan, hyväpalkkaiseen hoitotyöhön. Siellä hommia riittää.
Ei meiltä kysytty halutaanko hyväksyä sopimus vai ei. Ilman muuta olisin hyväksynyt, mutta siis EI kysytä eikä kysytty. Tuolle rahalle olisi ollut käyttöä.
Muuten olen tehyn kanssa samaa mieltä, ettei tuo tarjottu sopimus ole mitään kuopasta nousemista, päinvastoin olemme syvemmällä kuopassa. Muiden korkeammin palkattujen palkat nousevat luonnollisesti prosenttikorotuksilla enemmän. Hoitajia ei saa, 40 % lähtee muihin töihin. Koulutamme kalliilla uusia hoitajia, jotka eivät töihin jää. Minulle tämä oli yllätys, että noin suuri osa häviää paremmille apajille. Työttömänä he eivät ole.
Jos vaikka maksettaisiin niitä velkoja vain puolellatoista miljardilla ja annettaisiin hoitoalalle ne 500 miljoonaa euroa?
Paljon pienempituloisetkin elävät eivätkä aina ole rutisemassa ja valittamassa.
ehkä olisi tarkistettavissa jostain?
Tuntuu, että alaa vaihdetaan eniten siinä vaiheessa kun perheen perustaminen tulee ajankohtaiseksi. Se on luonnollista. Monilla vuorotyö, raskas työ, huono palkka. Onhan se hankala yhtälö perheelliselle. Ja valmistuminen on kuitenkin siinä vaiheessa useimmilla, jolloin ei ole vielä mitään haaveita perheestä tai muitakaan tulevaisuudenvisioita.
Toinen piikki tulee varmasti vähän vanhempana, jolloin halutaan vaihtaa elämän suuntaa ja iän karttumisen myötä hoitotyö alkaa tuntua raskaammalta.
Rankkaa työtä, ja siitä maksettava palkka eivät kohtaa toisiaan.
" En tajua, miksei hoitajat elä palkallaan
Paljon pienempituloisetkin elävät eivätkä aina ole rutisemassa ja valittamassa"
Kai nuo kansanedustajatkin tulisivat toimeen pienemmällä palkalla?
työn vaativuuden ja palkan kohtaamisesta. Tämä tuntuu unohtuvan medialtakin.
Varmasti siivooja tai kaupankassa saa vähemmän, mutta ei ole työkään vaativuudeltaan tai koulutusvaatimukseltaan samanlaista.
Samassa montussa on moni muukin ala. Lto:t ovat minusta palkkaukseltaan vieläkin syvemmällä kuopassa.
Eri asia mihin halutaan satsata. Ostetaanko koptereita vai satsataanko mielummin hoidon tasoon? No sehän on jo nähty mihin suomessa halutaan satsata.
Kansanedustajat nostavat omia palkkojaan, vaikka millaisilla korotuksilla. Mistäs luulette että ne maksetaan? Ei varmaankaan verorahoilla?