Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla testissä havaittu hyvä looginen päättelykyky!

Vierailija
29.09.2007 |

Ihmettelettekö näitä aloituksia " meillä seitsämän lasta ja rahat tiukilla" tai " olen sairaanhoitaja ja minulla huono palkka" tai " asumme keskellä korpea ja lapsilla on pitkä matka harrastuksiin" tai " mieheni, joka on alkoholisti ja teinirikollinen eikä ole koskaan tehnyt kotitöitä ei osallistu lapsenhoitoon" tai " kolmen lapsen kanssa on rankempaa kuin yhden"

Mietimme tätä tänään, kun kävimme ystävättäreni kanssa syömässä, että miten esim. em. asiat voivat olla niin usealle yllätyksiä? Mistä johtuu??

Meidät on molemmat testattu samassa firmassa ja molempien tulokset logiikassa ovat olleet keskitasoa parempia - nämä asiat kyllä ovat niin itsestään selviä, että vaikea uskoa, että johtuisi siitä??

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

=D

Puhumattakaan akateemisesta tutkinnosta.

t: se trade

Vierailija
22/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei edelleenkään ole se äikäkoe. En käyttäisi tuota sanaa, jos tekisin jotain kirjaliista tuotosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kokemuksesta voin kertoa että suurin osa ei ymmärrä, valitettavasti. Tuttavapiirissäkin eräs optikko kivenkovaan väitti omaavansa korkeakoulututkinnon, eikä sitten uskonut vaikka muut miten yrittivät tämän " väärinkäsityksensä" korjata... :D Välillä myös tuntuu, että ei ne opettajatkaan siellä ammattikorkeassa tiedä, mitä akateemisuus tarkoittaa.

Ei siis sillä, että mitenkään halveksisin tai väheksyisin ammattikorkeasta valmistuneita, mutta faktat omasta tutkinnosta ja opintojen tasosta pitäis kyllä hallita, sen vaatis jo yleisivistyskin. Sama kun mä maisterina väittäisin olevani tohtori tai vähintään lisensiaatti! :D

Vierailija
24/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

filosofian maisteri ja inhoan kielioppivirheitä (jotka muuten on aika helppo erottaa näppäilyvirheistä). Ihmiset arvottavat eri asioita, minä satun pitämään oikeakielisyydestä ja teen johtopäätökseni keskustelukumppaneista sen pohjalta. Se minulle sallittakoon.

Vierailija
25/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole paljoa sisältöä tai sivistystä näillä akateemisilla " pilkunnus¤¤¤¤¤¤¤"

Vierailija
26/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllähän siinä ärsyttää kielioppivirheet yms, mutta nettipalstoilla keskustelua voi verrata mihin tahansa keskustelöuun ja keskusteluissa käytetään puhekieltä...

Älä NIPOTA!

Vierailija
27/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eipä ole paljoa sisältöä tai sivistystä näillä akateemisilla " pilkunnus¤¤¤¤¤¤¤"

Onko se kateutta vai mitä? Ihan sama oikeus meillä on kertoa, mitä arvostamme. Ja niitä ovat esim. yleissivistys ja oikeinkirjoitustaito.

Olen nii-iin samaa mieltä kuin 29 ja 30!!

T:6/13/20

Vierailija
28/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kiinni siitä, että tuntuu siltä, että kun ei enää muuta keksitä kritisoidakseen toisen mielipidettä/kirjoitusta, tartutaan kielioppi tai kirjoitusvirheisiin...

Tämä on kuitenkin vain nettikeskustelu! Itseänikin inhottaa kirjoitus yms. virheet tietyissä konteksteissa, mutta ei täällä! Täällä niihin puuttuminenon NIPOTTAMISTA tai toisin sanottuna PILKUNNUS¤¤¤¤¤¤

Vierailija
29/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa siihen puoleen ei enää puututtu millään tavalla.

Vierailija
30/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, joka niin tekee, saa aika sivistymättömän kuvan = ei ymmärrä kielenkäytön eri yhteyksiä. Nettikeskustelu on KESKUSTELUA!

Vierailija
31/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta näin se vaan on:

Vierailija:

Ihmiset arvottavat eri asioita, minä satun pitämään oikeakielisyydestä ja teen johtopäätökseni keskustelukumppaneista sen pohjalta. Se minulle sallittakoon.

Karkeat virheet oikeakielisyydessä antaa sivistymättömän vaikutelman. Niin se vaan on.

Vierailija
32/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä pätkääkään ollut yllättynyt. En vaan osaa/jaksa edes miettiä/ymmärrä, mikä luku tulee seuraavaksi tai käsittää, mikä palkki tai piste tulee minkäkin jälkeen. Vastaavasti noiden massatestien mukaan minulla on keskimääräistä huomattavasti parempi kielellinen " kyky" ja aineiston erottelu" kyky" .

Vuosiansiot tällä hetkellä noin 38 000 ¿ ja perheellä on ruoka riittänyt.

Vierailija
33/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyse on esim. yhdys sana virheistä, jotka ei ole puhekieltä tai näppäilyvirheitä, vaan ihmisen sivistymättömyyttä.

Vierailija
34/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sattuu niitä usein, mutta jos luen tekstini ennenkuin painan lähetä, niin korjaan ne kyllä... Usein en lue, koska ei ole aikaa/en jaksa. Pätee myös muihin krjoitusvirheisiin. Puhekielen käyttö on eri asia, sitä käytän, jos konteksti on sellainen, että puhekieltä on luonnollista käyttää.

Vierailija
35/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistymätöntä on ruveta nokkimaan ihmisiä tästä tai muistakaan puutteista, varsinkaan keskusteluissa, joiden aiheella ei ole mitään tekemistä oikeinkirjoituksen kanssa.

Vierailija
36/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joo, tosta kielenkäytöstä: yleensä aina kun vähänkään yrittää " puolustaa" akateemisuutta tai muuten keskustella korkeakoulutuksesta tai vastaavasta, niin jossain vaiheessa aina saa lukea vastauksena jotain tyyliin " Haista sinä v***n akateeminen h**ra paska!" , vaikka olis itse keskustelun ihan asiallisena pitänyt. :/

Onko se sitten alemmuuskompleksia (siihen ei minusta mitään syytä; kukin kouluttautuu miten kouluttautuu, pääasia että töitä löytyy) vai mitä, mutta usein meidät koetaan jotenkin itsekehuisina ja koppavina ja sitten siihen vastataan todella asiattomasti ja provokatiivisesti. Usein vaan se ymmärrys toista kohtaan puuttuu jo ihan siitäkin syystä, että tiedostamatta puhutaan asioista ihan eri tasolla ja joskus puhutaan jopa ihan eri asioistakin! :)

Tuosta kirjoitustyylistä sen verran, että tottakai nettikeskustelussa kirjoitetaan " puhekieltä" , mutta se mikä mua ja varmaan useita muitakin häiritsee, on se miten jotkut kirjoittavat lauseet suoraan putkeen, usein myös ilman isoja alkukirjaimia, pisteistä tai muista välimerkeistä puhumattakaan, jolloin tekstiä on tosi hankala hahmottaa ja siitä jää sen takia semmoinen tosi " homssuinen" (epäsivistynyt) kuva.

Tällähän ei tietenkään välttämättä ole korkean koulutuksen tai kouluttamattomuuden kanssa automaattista yhteyttä, mutta kai tosiasia on se, että jos opiskeluaikana on joutunut tekemään paljon kirjallisia töitä (eikä esim. rassannut putkia), niin jossainhan se väistämättä alkaa näkyä. :(

Mutta ei sitä yliopistotasollakaan aina oikein kirjoiteta, siitä on ainakin meikäläinen saanut surkuhupaistakin kokemusta erinäisissä seminaareissa, ihan graduseminaaria myöten. :) No, mutta koittakaa te jaksaa vielä jutustella, sekä " akateemiset siskot" ;) että kaikki muutkin - meitsi nimittäin painuu nyt nukkumaan! :)

Terkuin mm. 17&29

Vierailija
37/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vain ärsyttää suunnattomasti, kun kommentoidaan tekstin ulkoasua eikä sisältöä. KESKUSTELUPALSTALLA.

Joo, saahan niistä sivistymättömän kuvan, joiden teksti on jotain tyyliin " vähäx se oli ihqdaa..." tms, mutta mielestäni tässä keskustelussa ei kukaan ole sellaista tekstiä kirjoittanut.

Vierailija
38/58 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mä ihmettelen niin monia juttuja AVllä, ihan perusjuttuja joista ei monilla ole aavistustakaan. Niin lastenhoidossa, parisuhteessa kuin kodinhoidossakaan. Hyvät naurut saa! Tuntuu että meidän 12v tietää elämän perusasioista paljon enemmän kuin monet 30+ mammat täällä!

Joskus ei voi välttää kiusausta vaan tulee vastattua vähän provosoivasti...

Vierailija
39/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka laki ja asetukset sanovat, että ammattikorkeakoulut ovat korkeakouluja kuten yliopistotkin, niin täällä sitä TIEDETÄÄN, että näin ei ole.

Ei ilmeisesti osata erottaa omaa mielipidettä ja faktoja toisistaan, se on kyllä hieman pelottavaa, tällainen osaamattomuushan voi levitä koskettamaan muitakin elämän osa-alueita..

Jos henkilökohtaisesti on sitä mieltä, että AMK:n ei kuuluisi olla korkeakoulu, voi sen ilman muuta kertoa vaikka kuinka kärkevästi ja on yhtä paljon oikeassa tai väärässä kuin kuka hyvänsä, joka kertoo mielipiteensä. Mutta jos väittää, ettei AMK ole korkeakoulu, on vain ja ainoastaan väärässä.

- sekä AMK- että yliopistotutkinnon omaava

Vierailija
40/58 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 juuri vahvisti sanomani.

Juuri tuota asennetta tarkoitin, " luuletsä olevas jotakin, no perhees ainakin on paska" ja sitä rataa, :(

Miten se aina meneekin noin, että ammattikoulun käyneet parjaa ylioppilaita? Koskaan en ainakaan itse ole törmännyt tähän ilmiöön toisin päin.

En ole " köyhästä duunariperheestä" , vaikka en mistään varakkaastakaan. Perheeni on itse asiassa 80 prosenttisesti akateeminen, äitini on " duunari" , isäni ja me kaikki kolme sisarusta akateemisia.

Veljeni on tosin ainoa, jonka akateeminen koulutus suuntaa rahakkaimmille apajille (kun tämä varallisuuskysymys tuntuu olevan sinulle tärkeä) me muut olemme humanisteja ja luonnontieteilijöitä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän