Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi vai kaksi alkiota passissa? Miksi?

29.09.2007 |

Me olemme tehneet nyt 7 ICSI:n passia - tyylipuhtain negoin. Aina on istutettu yksi alkio. Yksi sairaanhoitaja kysyi minulta, että laitetaanko seuraavalla kerralla yksi vai kaksi alkiota ja jäin asiaa pohtimaan. Lääkäri on aina suorilta ollut yhden kannalla.

Mikä teidän muiden päätös on ollut? Osaatteko perustella, että miksi olette päätyneet joko yhteen tai kahteen alkioon passissa?

Minä en edes tiennyt, että voisin itse lukumäärään vaikuttaa ja nyt se sotkee ajatuksia. Onko todennäköisempää raskautua kahdella?

Kiitos, jos vastaat. Hyvää iltaa kaikille!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi vaikea asia pähkäillä. Mitä, jos aiheuttaisi lapsille (jos molemmat lähtisivät kehittymään) jotakin aivan kamalaa sillä, että on ahnehtinut raskautta ja istuttanut kaksi alkiota. En tiedä vieläkään, että kuinka asiaan omalla kohdallani suhtautuisin.

Vierailija
2/4 |
05.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa että mietit asiaa. Enkä missään nimessä halua pelotella ketään, mutta ajattelin kertoa myös vähän toisenlaisista kokemuksista. Mulla nimittäin siirrettiin viime helmikuun alussa KAKSI (hieman heikompi tasoista) alkiota ja kuinka ollakkaan ekassa ultrassa rv7+0 todettiin alkanut KOLMOSraskaus!

Samantein alkoivat myös huolet. Kaksi (identtiset) alkioista oli viikkoihin nähden liian pieniä ja toiselta ei näkynyt edes sydämen sykettä. Lääkäri varoitteli jo tässä vaiheessa niiden mahdollisesta keskenmenosta, mutta sanoi sen myös olevan hyvä asia tuon kolmannen kannalta (paremmat mahdollisuudet sillä selvitä). No niinhän siinä kävi että seuraavassa kontrolliultrassa identtiset olivat jo selvästi lopettaneet kehityksensä, mutta tuo yksi oli jatkunut kehitystä aivan toivottuun tahtiin. Viikot kuluivat ja kun niskaturvotus ultrassakin vielä kaikki täydellisesti kohdillaan, heitimme pelot nurkkaan ja kailotimme onneamme " koko maailmalle" .

Mutta kuinkas ollakaan 15. rv:lla alkoi vuoto ja pian myös supistukset, ja reilun viikon kuluttua jouduin synnyttämään täydellisesti kehittyneen pienen poikamme. :' (

Täyttä varmuutta ei koskaan saada mutta yksi selitys tuolle on että elimistöni koitti päästä eroon noista " ylimääräisistä sisaruksista" ja siten ajoi ulos myös tuon terveen yksilön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille siirrettiin nyt eka kertaa kaksi, aikaisemmista yksi onnistunut tuoresiirto (poika vajaa 2v).

Meillä oli pakkasessa jäljellä kuusi alkiota neljässä erässä. Kaksi erillistä toppia ja kaksi kahden heikomman alkion ryhmää. Mutta sulatuksessa meni kaikki muut paitsi viimeinen kahden ryhmä...

Minä olin ihan varautunut yhden siirtoon ja nyt lääkäri vain totesi että ovat suunnitelleet kahden siiroa kun ovat vähän heikompia (?). No eihän siihen sitten siinä yhtäkkiä osannut sanoa muuta kuin, että tehdään sitten niin.

Mutta kyllähän siinä on todellinen se kaksoisriski ja siihen pitää tässä varautua...

Asiaan: Siis en muista lukuja, mutta raskautumisen mahdollisuus on selkeästi suurempi kahden siirrolla. Haittana vain se kaksoisriski, joka on tietenkin aina olemassa.

Et ei siinä auta kuin punnita etuja ja hyötyjä ja jos teille on noin monta siirtoa jo tehty, niin minä ilman muuta suostuisin kahden siirtoon, syteen tai saveen.

Menikö vähän jaa jaa jaaritteluksi...

t. illuusio pp2

Vierailija
4/4 |
01.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti meidän hoitohistoriaa:

Ensimmäinen PAS: Kaksi sulatuksessa puoliksi kuollutta (4 soluisista alkioista kaksi solua hengissä). Oli kiireesti päätettävä siirretäänkö molemmat vai laitetaanko toinen roskiin. Päätettiin ilman muuta siirtää molemmat. Molemmat kiinnittyi, mutta toinen ei jaksanut kehittyä alkua pidemmälle. Toisesta kasvoi ja kehittyi meidän esikoistyttö.

Toinen PAS: Kaksi alkiota, joista toinen kuoli sulatuksessa täysin. Yksi siirrettiin. Tulos nega.

Kolmas PAS: Kaksi alkiota, joista kumpikin selvisi sulatuksesta. Siirretään kaksi. Toinen kiinnittyy ja meille syntyy toinen tyttö.

Kahden alkion siirroissa on paremmat onnistumisprosentit. Toisaalta ilmeinen kaksosuusriski. Itse olemme nyt menossa loppuvuodesta takaisin PASseihin ja nyt siirretään enää yksi kerrallaan, sillä kahden pienen lapsen vanhempina emme kaksosia enää todellakaan jaksaisi. Toisaalta pelottaa toimiiko yhden siirto. Meillä kun molemmat tytöt ovat saaneet alkunsa kahden alkion siirrosta.

Hantta