Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mika kantoliina ja -reppu

29.09.2007 |

Hei!

Osaisitteko suositella kantoliinaa aloittelijalle. Mikä olisi hyvä merkki ja mistä tilata. Ilmeisesti ensikertalaiselle sopii parhaiten trikooliina.

Mieheni haluaa itselleen kantorepun. Mikä olisi hyvä merkki, jossa voisi kantaa jo ihan vastasyntynyttäkin?

Kiitos vinkeistä!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lilli77:

Osaisitteko suositella kantoliinaa aloittelijalle. Mikä olisi hyvä merkki ja mistä tilata. Ilmeisesti ensikertalaiselle sopii parhaiten trikooliina.

Mieheni haluaa itselleen kantorepun. Mikä olisi hyvä merkki, jossa voisi kantaa jo ihan vastasyntynyttäkin?

Kiitos vinkeistä!

Trikooliinalla on kaikkein helpoin saada sidonta sopivan kireäksi ja se antaa parhaiten anteeksi pieniä virheitäkin. Myös lapsen korkeutta voi " säätää" . Paras korkeushan on SYS = Sopivan Ylhäällä Suukoille :)

Minä oon tykännyt Kimperistä ja Kaislakehdosta. Muistathan opetella oikeat sidonnat ja kantoasennot! Oikein sidottu liina on kuin mukava paita ja lapsen selkä on hyvin kun masu on kantajaa vasten, liina polvesta polveen vedettynä, jolloin peppu jää polvien tason alapuolelle.

Kantoreppu onkin sitten jo istuvien tai ihan-pian-istuvien lasten juttu. Siinä istuvan selkäranka tarvitsee lihasten tukea, eikä vastasyntyneellä sellaista ole. (Siksi rintareppuja ei tulisi koskaan käyttää!!!)

Kurkkaa kestovaippainfosta tapahtuma-osiosta milloin lähelläsi on vaippahulinat. Siellä on taatusti liinamyyjiä, jotka opastavat oikeassa sidonnassa ja voit kokeilla eri merkkejä.

Vierailija
2/7 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikooliina tietysti vastasyntyneelle, ja ohut sellainen, jossa viistotetut päät, on helpompi pukea kuin paksumpi ja suorapäinne. Meidän kantoliina oli ihan lastentarviikkesta ostettu (tricot slen tai jotain), mutta toimi vallan mainiosti. Jos enemmän olisin tahtonut tuhlata olisin varmasti ostanut hug-a-bub' in.

Rintarepuista varmaan vauvaystävällisin on ergo - ei kuitenkaan ihan vastasyntyneelle sekään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeritoppa:

Rintarepuista varmaan vauvaystävällisin on ergo - ei kuitenkaan ihan vastasyntyneelle sekään!

Ergo EI ole RINTAreppu, vaan KANTOreppu. Näillä kahdella on suuri ero, etenkin lapsen kannalta.

Rintarepussa (esim. BabyBjörn) lapsen jalat roikkuvat suoraan alaspäin. Tämä vetää lapsen selkärankaa ja lonkkia suoraksi, mikä ei missään tapauksessa ole vauvalle hyvä asia. Vauvan selän kuuluu pysyä pyöreässä asennossa, mitä se ei missään tapauksessa tee, kun jalat roikkuvat haaroista asti alaspäin. Babyidean sivulta löytyy yhteenveto tutkimuksesta, joka tästä asiasta on tehty.

KANTOrepussa (esim. Ergo) lapsen jalat ovat luonnollisessa sammakkoasennossa, reidet hyvin tuetuna polvet kantajaa kohden ja lapsen jalka roikkuu vain polvesta alaspäin. Tässä asennossa lapsen selkäranka on oikein tuettu. Kantorepun käytön edellytys on kuitenkin se, että lapsen selkälihakset ovat kehittyneet antamaan tukea selkärangalle eli lapsi osaa tai pian osaa istua itse. Kantorepustakin puuttuu juuri se tuki, minkä hyvin sidottu kantoliina antaa kehittymättömälle selälle.

Vierailija
4/7 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttänyt olen trikooliinoja ihan vauvan alkuajoista, ja kun ovat vähän kasvaneet niin liinan ohessa käytössä on ollut Ergo kantoreppu. www.babyidea.fi sivuilta löytyy tuosta repusta lisää. Ja minun muistaakseni siinä voi kantaa ihan pientäkin vauvaa. Siihen voi saada lisävarusteena " vauvatuen" .

Molemmissa siis hyvät puolensa. Kantaa aion tätä tulevaakin nyyttiä :))

Vierailija
5/7 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kudottu kivempi isommalla.

Itelläni kokemusta huggasta ja pikkuruusta, enemmän tykkäsin pikkuruusta; oli leveämpi ja piti muotonsa paremmin.

Ergoon saa ostettua infant insertin jonka kanssa sitä voi käyttää myös aivan pienellä vauvalla, suosittelen ;)

Vierailija
6/7 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on minä ja mies tykänneet tuosta. Nyt vähän haaveilen siitä active mallista jossa on tuki lantiolla ja jakaa painoa hartioilta vielä paremmin.

Ja ennen kuin mut kivitetään ja poljetaan maahan kun en rakasta lastani ja laitan sen rintareppuun niin liinoja olen kokeillut vaan en tykännyt. Ja meillä vauva on sen verran pieniä hetkiä siinä rintarepussakaan että se tuskin on kovin suureksi haitaksi lapselle..ainakin nuo edelliset on ihan normaalisti käveleviä ja henkisesti normaaleja ;)) ja eipä taida olla kukaan haastanut baby björniä oikeuteenkaan lapsen turmelemisesta ja vaarantamisesta...olishan tuo vedetty jo markkinoilta pois jos se olis NIIN kamala ja vaarallinen kun kaikki liinailijat väittää!!

Toki jos vauvaa on koko päivä tarkotus roikottaa matkassa niin sitten ilman muuta liina parempi. Mä en vaan jaksa että aina liinailijoiden on pakko polkea reput maanrakoon ja samalla tuoda jotenkin esille miten kamalia vanhempia ne ovatkaan jotka niitä käyttää...eikö vaan voi antaa vinkkinsä siihen liinailuun ja sillä selvä!!??

Ja ihan piskuisesta tuossa baby björnissä saapi vauvaa jo kuskailla..mutta kuten sanottu ei montaa tuntia kerralla mutta esim. kaupassa supernäppärä.

tuleva masureppuilija 31+2

Vierailija
7/7 |
30.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tosi tyytyväinen. Siinä on voinut pienestä asti kuljettaa ja vieläkin n. 7 kk ikäinen on niin tyytyväinen siinä että useimmiten nukahtaa. Tuo liina on trikoinen, mutta niin tukeva että tukevuus lähestyy kudotun liinan tukevuutta =voit kantaa taaperoikäistäkin. Siinä on siis trikooliinan helppous ja kudotun tukevuus. Lisäksi se on ainakin minusta tosi kaunis ja mukana tulee tosi suloiset tossut ja hyvänmallinen hattu. Jo mainitulta Babyidean sivulta löydät tämänkin. Liinassa on kaksi kokoa, itse otin pidemmän että voi mieskin kantaa.