Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri jättää 15v ja 7v pojat yksin viikonlopuksi.

Vierailija
27.09.2007 |

Naapuri kysyi minulta, että olenko kotona viikonlopun, kun hän lähtee miehensä kanssa tallinnaan " stressilomalle" ja pojat jää kotiin. Halusi, että olen käytettävissä jos pojille tulee joku hätä. Lähtevät lauantaina aamulla ja tulevat kotiin sunnuntaina illalla.

Sanoin, että 7v voi tulla meille siksi aikaa, kun ovat reissussa (meillä on 6v poika eli olisi ollut ihan kivakin), mutta pojat kuulema haluavat olla kotona...

Minä en kyllä jättäisi 7v:tä isoveljensä huolehdittavaksi sillä isoveli kiusaa pienempää jatkuvasti, unohtelee avaimensa kotiin, tuhlaa rahat kerralla aina kauppaan herkkuihin ja viettää aikansa kavereiden kanssa yleensä ulkona tai kavereiden luona.

Mutta enhän minä voi häntä käskeä tuomaan lastaan meille väkisin. Ihmetyttää vain tuon äidin käytös.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiltä hajosi kokonainen talo kotipileiden takia! Jee jee...

Vierailija
2/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä minusta 18 vuotiaana pitää olla jo valmis kantamaan täysi vastuu! Ja eihän sitä ole jos silloin vasta aloitetaan harjoittelemaan.

Mitähän näistä ylihuolehdituista kersoista tulee.... vastuuttomia vellihousuja

Siis niinkö sitä vastuuta oppi että jätetään 15 vuotias huolehtimaan 7vuotiaasta koko viikonlopuksi, ja vain siksi että vanhemmat pääsee ryyppäämään??!!! En ikinä jättäisi omia lapsiani tuolla tavalla heitteille! Kyllä se on vanhemmilla vastuu huolehtia jälkikasvustaan eikä sysätä sitä lasten harteille!! Enkä ymmärrä näitä suurperheitä joissa vanhemmat lapset pakotetaan huolehtimaan nuoremmistaan! Monilta jää huoleton ja vapaa lapsuus kokematta kun joutuu koko ajan vahtimaan nuorempia sisaruksiaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi luottivat sinuun. Olisit jättänyt baarireissun väliin. Sinun kohdallasi pätee se, että toiset vastuuntuntoisempia kuin toiset. Sinä sen virheen teit!

Vierailija
4/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voitahan sinä pyytää nuorempaa poikaa teille jos näet häntä esim. pihalla.

Ja jos vanhempi veli järkkää bileet, ne varmaan järkkää niin kutsu poliisit paikalle.

Vierailija
5/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku-veljen kyyläys, päinvastoin musta se oli loistava tilaisuus saada veikalle vähän kavereita ja suosiota kun se oli vähän sellainen jurpottaja luonne. Ja en kai mä nyt siinä iässä lähde mihinkään teinipileisiin jarruksi.

Niin se arvostelukyky pettää vielä 18 veenä. Saatikka 7 tai 15 veenä. 15 vuotiaana juotiin faijan viinakaapista kallis sherry pullo... Tuli sekin kalliiksi.

Ja 18 veenä olin jo ollut vuoden maailmalla vaihto-oppilaana, ja " itsenäistynyt" . Kissan viikset.

Tähän haluaisin vielä huomauttaa, että olin aikamoinen kiltti partiolainen...

Vierailija
6/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakara. Minun lapseni ovat olleet kypsempiä jo 15v.

Vierailija
7/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan äiti tuntee lapsensa paremmin. Mun mielestä on ihan riittävää, että takaporttina on naapurissa asuvat aikuiset. Pienempi osaa sitten tulla sinne, jos isommalla karkaa mopo käsistä.

Itse jätän 1v:n välillä kauppareissun yms ajaksi 12 vuotiaan hoidettavaksi. Hän menee pyytämään naapurista apua, jos tulee vaikea paikka. Ei ole ekan kerran jälkeen enää mennyt, itseluottamus on kasvanut.

Ja todellakin voisi tehdä poikien suhteelle ihan hyvää viettää poikien aikaa.

Vierailija
8/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli paljon rahaa, ja elimme luksuselämää. Silloin oli makeeta olla pilattu ja pitää isoja bileitä ja ajella faijan bemarilla. Se oli silloin se juttu.

Minä ja mun veli ollaan nykyään 38 ja 41! Naureskellaan meidän häikäilemättömälle elämäntyylille silloin. Nyt veljeni kärsii lapsettomuudesta ja mä olen koululaisen yh. Ei tässä enää paljon kotibileitä järkkäillä...

Vierailija
9/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä näkee usein, äitiä laiskottaa ja laittaa sisarukset hoitamaan. Minusta se on laiskuutta.

Ei ole kauaa kun lapsi oli kaverisynttäreillä, missä isosisko piti bileitä pystyssä. En ymmärrä yhtään, mustakin olisi kiva pyörittää synttäreitä, joten en edes antaisi tehdä sitä yksin...

Vierailija
10/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että hän jättäisi nuoremman hänen hoiviinsa, jos hän olisi niin vastuuton kuin sanot? Ei 15-vuotiaan tarvitse aina käyttäytyä kuin aikuinen, mutta ilmeisesti hän kuitenkin osaa olla myös vastuullinen. En usko, että muuten häneen tässä asiassa luotettaisiin.

Minä en voi ymmärtää miten jonkun mielestä 15--vuotias on liian nuori lapsenvahdiksi. Tuskin tässä kukaan on hänelle kasvatusvastuuta antamassa vaan hän on lapsenvahtina? Ja hoidokki sattuu vielä olemaan oma kouluikäinen sisarus.

Se, että lasten annetaan olla lapsia ei tarkoita sitä, että heille ei saisi antaa mitään vastuuta tai opettaa uusia asioita. Jos ei opeta lastaan osallistumaan kotiaskareisiin ja muihin perheen asioihin niin sillä ei todellakaan voiteta mitään. Ettekö te todellakaan näe mitään eroa näiden asioiden välillä?

Vierailija
11/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Varmaan äiti tuntee lapsensa paremmin. Mun mielestä on ihan riittävää, että takaporttina on naapurissa asuvat aikuiset. Pienempi osaa sitten tulla sinne, jos isommalla karkaa mopo käsistä.

Itse jätän 1v:n välillä kauppareissun yms ajaksi 12 vuotiaan hoidettavaksi. Hän menee pyytämään naapurista apua, jos tulee vaikea paikka. Ei ole ekan kerran jälkeen enää mennyt, itseluottamus on kasvanut.

Ja todellakin voisi tehdä poikien suhteelle ihan hyvää viettää poikien aikaa.

Miksi et ota 1 vuotiastasi mukaan kauppaan??? Miksi sysäät vastuun 12 vuotiaalle?? Hänkin on vielä lapsi , ei hänen tarvitse hoitaa sinun lastasi! Vastuuta oppii muullakin tavoin.

Vierailija
12/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Maailmassa on myös huonoja ja typeriä ja ajattelemattomia vanhempia! Ei kaikilla pelitä riittävästi, että tämä on huono ajatus. Sen takia on keksitty lastensuojelu ja useat tukitoimet, että toisilta vanhemmuus ei vain luonnu jostain syystä.

Vierailija
13/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luuletko, että hän jättäisi nuoremman hänen hoiviinsa, jos hän olisi niin vastuuton kuin sanot? Ei 15-vuotiaan tarvitse aina käyttäytyä kuin aikuinen, mutta ilmeisesti hän kuitenkin osaa olla myös vastuullinen. En usko, että muuten häneen tässä asiassa luotettaisiin.

Minä en voi ymmärtää miten jonkun mielestä 15--vuotias on liian nuori lapsenvahdiksi. Tuskin tässä kukaan on hänelle kasvatusvastuuta antamassa vaan hän on lapsenvahtina? Ja hoidokki sattuu vielä olemaan oma kouluikäinen sisarus.

Se, että lasten annetaan olla lapsia ei tarkoita sitä, että heille ei saisi antaa mitään vastuuta tai opettaa uusia asioita. Jos ei opeta lastaan osallistumaan kotiaskareisiin ja muihin perheen asioihin niin sillä ei todellakaan voiteta mitään. Ettekö te todellakaan näe mitään eroa näiden asioiden välillä?

Kyllä viikonloppu on liian pitkä aika! Jos olisi kyse muutamasta tunnista sitten ymmärtäisin!

Vierailija
14/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa jättäisi noin pitkäksi aikaa 15-vuotiasta yksin 7-vuotiaan kanssa. Yhdeksi illaksi, muutamaksi tunniksi kyllä mutta en noin pitkäksi aikaa!

Riippuen 15-vuotiaasta, voisin harkita jättäväni hänet yksin (ja ehkä juuri vähän naapurin kanssa neuvotellen), mutta en toista lasta hänen vastuulleen.

Vastuuta voi opetella varmasti muutenkin ja turvallisemmissa olosuhteissa!

Vierailija
15/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vanhemmat lähti Pariisin matkalle 3 päiväksi ja jätti mut kaverini kanssa huolehtimaan muutaman kuukauden ikäisestä pikkuveljestäni. Ja hyvin pärjäsin enkä pitänyt kotibileitä:D Mutta mä olinkin kiltti ja luotettava tyttö:-)

Vierailija
16/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 12-vuotiaasta lähtien todella usein lapsenvahtina kyläläisten lapsilla! Välillä vahdin kotona myös 1-vuotiasta pikkusisartani.

Aina on pärjätty lasten kanssa, vaikka niitä lapsia oli välillä useampikin yhtä aikaa vahdittavana.

Vastuuta olen oppinut kantaan, sekä työtä tekeen. Erittäin kiitollinen olen, että nämä asiat on minulle opetettu ja minun on annettu ne oppia.

Vastentahtoen en koskaan lähtenyt lapsenvahdiksi.

Tätä nykyä olen kuuden lapsen äiti ja väliin ihmettelen kovasti tuota naapuruston äitien vouhotusta elämästä yhden lapsen kanssa, kun mihinkään ei kyetä, eikä revetä, eikä jakseta. Olisko nämä juuri niitä vellihousunuoria jotka eivät ole valmiita ottamaan äitiyttä vastaan vielä 35 vuotiainakaan? ;)

Vierailija
17/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se riippuu kyllä niin paljon lapsesta/nuoresta, voiko jättää tuollein yksin/pikkusisaren kanssa kotiin. Esim. toinen veljeni piti yksin kotiin viikonlopuksi jäädessään aina bileet, vaikka hänet olisi jätetty hoitamaan pikkuveljeäni (ei tapahtunut usein!)! Mutta itse taas olin vastuuntuntoinen, luotettava ja kiltti, joten minut pystyi huoletta jättää hoitamaan pikkuveljeäni pariksi päiväksi.

Vierailija
18/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on miltei aikuinen ihminen, joka vahtii kouluikäistä omassa kodissaan. Lisäksi on kysytty naapurilta, että voiko häneltä pyytää apua, jos tarve vaatii.

En ymmärrä, jos pieniä lapsia päästetään yksin pihalle tms., mutta tässä on kyseessä 15-vuotias ja 7-vuotias. Ap lisäksi kuvaili täysin normaalin 15-vuotiaan. Ei sitä tarvitsekaan osata käyttää rahaa vielä täydellisesti, sisarusten välillä on yleensä aina jotain pientä kinaa ja eikö tuon ikäisen pitäisikin olla kavereidensa kanssa?

Vierailija
19/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffailta tai ravintolailta on eri asia kuin kokonainen viikonloppu.

Vierailija
20/40 |
28.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisesti voi näyttää aikuiselta, mutta se ei tee lapsesta aikuista. 15-vuotias voi opetella kantamaan vastuuta itsestään ja tekemisistään, mutta ei 7-vuotiaasta, ainakaan noin pitkää aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi