Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiennytkään olevani näin " erikoinen" ennen kuin muutin maalle

Vierailija
27.09.2007 |

Teenjuontiani pidetään tosi omituisena, kysellään aina terveydellisiä syitä... Jotkus ovat myös mainostaneet kahviaan luomuksi, joten minäkin sitä varmaan voin juoda ;) Teenjuonnin takia monet ovat pitäneet myös kasvissyöjänä.

Kun kerron, että minulla on ollut ajokortti vasta joitain vuosia, sitä säälitellään (oletetaan, että lapsuudenkoti on ollut hurjan köyhä).

Vanhemmat ihmiset olettavat, etten " maisterisnaisena" tee kaikkia kotitöitä itse.

Täällä on kyllä hurjan herttaisia ihmisiä, mutta välillä tulee tällaisia kulttuurieroja ilmi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman itsekin. Omissa ystäväpiireissäni olen ihan tavallinen - maalla käydessäni olen " hirveän korkeasti koulutettu" (HuK, kohta FM) ja muutenkin jotenkin ihan erilainen kuin muut. Vaikken sellaista todellakaan hae tai itse esiin tuo.

On hämmentävää, että tällaiset asiat ovat totta 2000-luvulla, kun luulisi jo pelkän television tuovan monenlaisia elämäntapoja näytille myös maakuntiin. Kapeakatseisuutta minun on hirveän vaikea ymmärtää, vaikka muuten ymmärtäväinen pyrinkin olemaan.

Vierailija
2/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä muutin aikoinani Helsinkiin umpimaalta pohjoisesta, multa kysyttiin, että onko meillä poroja, herrajumala Oulun eteläpuolella. Samoin olivat ihmeissään, että onko maalla muitakin kuin maanviljelijöitä. Tai häh, onko maalla katuvalojakin? Ja oli tooooosi eksoottista kun keitin kahvin pannulla enkä omistanut mikroa, osasin leipoa leipää jne. Eikai ne nyt niin maalaisia tapoja ole?

No sitten taas kun muutin kaupungista maalle oli uudet ihmetyksen aiheet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä ainakaan (maalla) tuollaista ihmeteltäisi. Missä lie 80-vuotiaiden seurassa liikut.

Vierailija
4/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin kunnan lukio on ihan kärkipäässä siihen nähden miten koulun kasvatit pääsevät yliopistoon. Ihan arkipäivää on jo kyllä maisterit. Ehkä jotkut vanhat ihmiset (yli)arvostavat koultusta vielä maalla, heillä kun ei itsellään ole ollut mahdollisuuksia opiskeluun.

Vierailija
5/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kerran tentattu jopa työhaastattelussa, että miten niin et juo kahvia, miksi?? Pääsin siitä pälkähästä sanomalla, että en vain ole koskaan oppinut juomaan. Ja en olekaan, koska en pidä kahvista.

Minua on myös sanottu maisteriksi, vaikka en ole akateeminen, vain lukion ja keskiastetta käynyt. Mutta se maisteriksi haukkuja olikin jo mummo-ikäinen. :)

Vierailija
6/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaihtoehtoisesti liikut juuri 80-vuotiaiden seurassa, kuten joku ehdotti :D

Vierailija
7/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta ihmettelevät tosiaan vain vanhukset, muita mainitsemiani ihan kaikenikäiset.

ap

Vierailija
8/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Suomi onkin pitkä maa, ja olen minäkin lehdistä lukenut, kuika maalla asutaan vieläkin muka monen sukupolven kesken ja emäntä ja isäntä tekevät navetassa töitä rinta rinnan.

Meidän kylällä kyllä joka ikinen eläkkeelle jäänyt on rakentanut oman eläketalonsa ja jättänyt nuoren perheen kasvamaan omaan rauhaansa. Karjat sen kuin vähenevät, ja emännät ovat kodin ulkopuolella töissä. Yks emäntä teki kyllä tilan töitä, mutta sitten nekin erosivat.

Mistä lie noita käsityksiä tulee, mutta joskus ne tuntuvat todella vierailta ja vanhoilta, vaikka itsekin tässä maalaisia ja tilallisia ollaan.

Vierailija
9/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskin helpompaa vaan ottaa se kahvi ja käydä kippaamassa lavuaariin.

Vierailija
10/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän yliopiston vaikutus on vissiin aika iso.

Vierailija
11/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin kahvinjuomattomuutta ihmetellään kyllä kaupungissakin. Taitaa olla ihan koko suomen läpi tää kahvinjuonti niin tavallista.

Vierailija
12/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nuo tapaamasi ihmiset. Olen asunut vähän siellä sun täällä enkä ole tavannut ihmisiä, jotka suhtautuisivat mainitsemiisi asioihin erikoisina.

Vierailija
13/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalla kun se on joka nuorelle käytännössä pakollinen, eihän kukaan parikymppinen enää halua vanhempien kyydillä kulkea...

Vierailija
14/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ihmettele mutta vanhempi väki kylläkin teenjuontia. Tustuttuani länsisuomalaisiin ihmisiin huomasin että siellä enemmän teenjuonti tapana vaikka kahviakin juodaan reippaasti.

Hassua sinänsä kun tuo Venäjä teekulttuureineen tässä lähellä-tai ehkä juuri siksi kahvinjuontia suositaan :)

t: eräs pohjoiskarjalalainen

Vierailija
15/15 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes maitoa. Kun olen yrittänyt selittää, että lasi vettä käy ihan mainiosti, niin sitä on pidetty turhana kursailuna ja hyvä, ettei ole lähdetty kauppaan teepusseja hakemaan...

Olenkin ottanut linjaksi, että jos yli 70-vuotias tarjoaa minulle kahvia, niin juon, vaikken pidä kahvista.

Joskus olen jopa turvautunut valkoiseen valheeseen, ja sanonut, että vatsani ei kestä kahvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme