Olisko paikalla joku joka osaa soittaa pianoa? Kysymys
Eli minulla on hyvä sävelkorva, osaan soittaa melodian melkeinpä mistä vain kappaleesta. Pystynkö oppimaan soittamaan kahdella kädellä kun en osaa nuotteja ollenkaan? Voiko korvakuulolla osata soittaa vai vaatiiko nuotteja? Onko jotain sääntöä miten soittaa? Voisko joku antaa jonkun pikakurssin jos jotain sääntöjä on mitä tarvitaan kun soittaa ilman nuotteja.
Kommentit (19)
Joo, kuuntelet mitkä soinnut sopivat, erilaisilla saa eri sävyjä kappaleeseen. Tunnetko sointuja ap?
vuorotellen? Sori, kuulostaa varmasti typerältä. Olisi kiva oppia soittamaan kunnolla kun tiedän että minulla siihen olisi " lahjoja" mutta pieni lisäapu on kyllä tarpeen. Melodiat olen osannut soittaa ala-asteelta saakka hetken harjoittelulla. Äiti ei vain koskaan ole ollut tarpeeksi varakas että olisi laittanut soittotunneille.
en tiedä että soitanko lainkaan oikealla tavalla. Eli jotain sointuja tiedän, heh, ainakin niiden kappaleiden mitkä osaan. Taitaa olla vaikea lähteä soittotunneillekkaan kun on alunperin harjoitellut kaiken itse
Voi painella sekä yhtäaikaa että erillään, sekin tuo oman sävynsä. Sun kannattas hankkia joku opas pianon soittoon josta saat tietoa ja vinkkejä ap.
Vielä tärkeä kysymys, voiko sointuja siis soitella ihan oman pään mukaan? Eli ei tarvitse olla niinkuin nuoteissa sanotaan? Esim lapsuuden usko lauluun olen harjoitellut nuotit, hämähämähäkkiin olen vääntänyt jotkut ihan omat, kuitenkin nuoteista. Voikun jostain saisi jotain alkeita opeteltua
Ja ei se ole ollenkaan outoa että aikuinen ottaa tunteja, eikä este se omaopettelu. Kannattaa harkita ap sitäkin, minä olen nyt aikuisiällä mennyt tunneille ja saan enemmän irti pianosta.
Ottavat varmasti aikuisiakin oppilaiksi, eivätkä hinnat varmaan ole kovin korkeita.
Tai sitten voisit hakea musiikkiopistoon aikuisopiskelijaksi. Lukukausimaksu on varmaan vähän kovempi kuin opistoilla.
Kyllä vaan pianon soitossa voi käyttää luovuuttaan ja tehdä omia sovitelmia, ei ole pakko olla tietyt soinnut. Kunhan passaa eikä riitele melodian kanssa.
Eli toki voit soittaa oman pään mukaan sointuja, mutta silloin kappaleen sävy saattaa muuttua täysin erilaiseksi kuin millaiseksi se alunperin on tarkoitettu.
Vierailija:
Vielä tärkeä kysymys, voiko sointuja siis soitella ihan oman pään mukaan? Eli ei tarvitse olla niinkuin nuoteissa sanotaan?
Vasemmalla kädellä soitan bassokulkuja. Tosin minä olen soittanut vapaata säestystä jo 20 vuotta, joten vähän olen jo ehtinyt harjoittelemaankin.
Aloittelijan on hyvä säestää pelkillä soinnuilla eli oikeaan käteen sointu ja vasempaan basso. Minäkin säestän usein niin, koska laulaja/solisti hoitaa melodian.
Terv. musiikin opettaja
kun olen opetellut soittamaan ensin ilman nuotteja, miten ikinä opin soittamaan nuoteista? En todellakaan osaa melodiaa katsoa nuoteista. Aaargh, opettaisko joku soittamaan ilman nuotteja? Helsingistä? Tietäiskö joku jotain opettajaa
Kyllä sä opit ap, käytännössä vain siirrät ne päästäsi sinne viivastolle. Koska siinä on tietty kaava niin onnistuu.
Ei ne nuotit nyt niin hepreaa ole :) Ei niitä välttämättä tarvitse, mutta kyllä sinä ne halutessasi opitkin (ja nopeasti).
mollilla ja duurilla? Nämä olen kuullut. Ja jos jollain olisi suositella jotain kirjaa noista soinnuista
kun oman työn lisäksi pitää huolehtia perheestäkin. Soiton opettajia on kyllä vaikka kuinka paljon tarjolla.
13
Osta sellainen kirja kirjakaupasta tai lainaa kirjastosta.
Duurista ja mollista: esim C-duuri (C) on c,e,g (iloisen kuuloinen)ja C-molli (Cm) on c, es, g (surullisen kuuloinen). Vain keskimmäinen sävel siis muuttuu soitettaessa.
13
soinnut hakusanalla en ainakaan löytänyt, tai sitten en vain osaa etsiä
ja vasemmalla haet melodiaan sopivia sointuja.