Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia palapelejä reilu 1,5-v:lle nuppipalapelien jälkeen?

26.09.2007 |

Meidän 1 v 7 kk ikäinen tyttö on tosi innoissaan nuppipalapeleistä, mutta tekee ne sekunnissa, joten ajattelin, että voisin ostaa muutaman astetta haastavamman palapelin. Esikoisen jäljiltä on kasa palapelejä, mutta ne on liian vaikeita tytölle. Millaisia palapelejä muiden 1,5-2-vuotiaat tekevät, jos nuppipalapelit ovat liian helppoja?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt 2v kuopus on halunnut tehdä niitä jo pitkään, koska isosiskokin tekee. Eihän se isojen palapelien tekeminen kunnolla itse suju, mutta autettuna tykkää tehdä vaikka kuinka isoja ja monipalaisia. Meillä on muutama ihan pieni 8-palainen Muumi-palapeli, ja niitä 2v osaa tehdä ihan itsekin.

Vierailija
2/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuta, pahvia vai jotain pehmeää matskua? Onko niissä joku " kehys" , mihin ne tehdään? Entä ääriviivat paloille? Mistä olette ne ostaneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat tavallista palapelipahvia.

Myös 4-6-8 kuuden palapelejä voi yrittää etsiä, sekä puupalapelejä Puupalapelejä on aina välillä Lidlissä myynnissä halvalla. Toki niitä löytyy myös mm. Tarjoustalosta, Anttilasta, jne. - joskin suht huonosti/satunnaisesti. Myös helpot palapelikirjat ovat kivoja - niitä ollaan saatu lahjaksi.

Vierailija
4/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunallet myy puristetusta pahvista valmistettuja palapelejä, kahdesta palasta eteenpäin. 4- ja 8-palaiset on hauskoja, koska niillä voi oikeasti leikkiä, ei vain pelata. Mukana on ukkeleita yms.

NEtissä ei ole edes kaikki tuotteet jostain syystä näkösällä, joten jällleenmyyjätlä voi kysellä enemmän vaihtoehtoja.

Vierailija
5/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo 15-palaisia pahvipalapelejä, jotka ovat pahvialustassa. Pahvialustaan on merkitty, minkä muotoinen palanen tulee mihinkin kohtaan, mikä helpottaa kokoamista. Näitä meillä on muumi- ja Nalle Puh -aiheiset. Sen jälkeen onkin ostettu 20-36 palaisia palapelejä pahvialustalla. Suurimpia niistä tyttö ei jaksa tehdä kokonaan, mutta muutamia palasia laittaa kyllä hyvinkin nopeasti ja loput avustettuna tai äiti/isä kokoaa loput. Hyvin nopeasti lapsi näyttää harjaantuvan tuttujen palapelien kokoamiseen, jos sattuu olemaan sen suuntaista kiinnostusta. Meillä tyttö on nyt 1v9kk.

Sopivan kokoisia palapelejä olen metsästänyt sieltä sun täältä ja löytänyt niitä yleensä Tarjoustalosta tai vastaavista halpiskaupoista, yksi hyvä löytyi jostakin kirjakaupasta. Myös ulkomailta ostetusta palapelikirjasta, jossa on kullakin sivulla 6 palasta, tyttö tykkäsi 1v6kk ikäisenä ihan hirveästi! Ne palapelit olivat hänelle helppoja, mutta tykkäsi, kun oli monta erilaista kuvaa. Palapelikirjat ovat kivoja myös matkalla kuljetettavaksi. Kannattaa tarkistaa, että palapelikirjan palaset ovat paksut - Richard Scarryn palapelikirjan sivut ovat ohutta pahvia, jolloin palaset eivät pysy siinä kiinni. Vinkkinä vielä, että Biltemassa on ollut puinen eläinaiheinen palapeli, jossa on hauskan muotoiset palat ja voisi olla sopivan vaikea/helppo teidän lapselle.

Vierailija
6/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on kehys, ja palojen ääriviivat näkyvät pohjassa. Ja palapelin kuva jatkuu myös sinne kehykseen, joten sieltä voi päätellä mikä reunapala tulee minnekin (jos siis Myyn tukkaa näkyy reunassa vähän tai vastavaa). Palapelejä on kolmea eri kokoa ja monia eri vaikeusasteita. Myydään joissain kirjakaupoissa tai " rihkamakaupoissa" , itse käyn aina selailemassa potentiaalisen kaupan palapelivalikoiman jos näyttää että on valikoimaa.

Palapelikirjat olen kokenut liian hankalina myös isomman kohdalla. Palojen pitäisi periaatteessa olla aika tiukat kehykseensä että ne pysyvät paikoillaan kun sivua kääntää, mutta tällöin paloja voi olla vaikea sovittaa paikalleen. Ja jos ne ovat liian löysällä, ne romahtavat irti jos vahingossa avaa aukeaman, jota ei haluakaan tehdä. Rasittavaa.

Meillä nuo Muumit vain ovat iskeneet molemmille tytöille, sellaiset kirjavankukertavat leikkikenttäaiheet tai eläinaiheet eivät ole kiinnostaneet.

Vierailija
7/8 |
26.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mm. se Bilteman eläin-palapeli, jota tyttö nyt kovasti harjoittelee. Helpoimmat palat osaakin siihen jo laittaa, mutta tossa palapelissä on se ongelma, kun ne palat ei pysy paikoillaan, jos niitä vähän hipaisee. Siksi mun täytyy aina pitää niistä jo laitetuista paloista kiinni, ettei ne liiku.

Meillä on myös noita ääriviivallisia taustapahvillisia palapelejä, mutta niissä ei laidoissa jatku se kuva, joten saattavat olla vielä liian vaikeita. Itse asiassa meillä on sellainen tilanne, että 4-v esikoinen, joka on 2-vuotiaasta harjoitellut noita nuppipalapeleistä seuraavia palapelejä, ei vieläkään osaa niitä tehdä. Paitsi ton Bilteman palapelin, mutta senkin oppi tekemään kokonaan itse reippaasti yli 3-vuotiaana. Voisin jopa kuvitella, että vajaa 3 vuotta nuorempi sisko oppii tekemään jotkut palapelit aiemmin kuin poika.

Täytyypä seuraavan kerran pitää silmät auki esim. Tarjoustalossa, kun sieltä en ole leluja tai pelejä juuri koskaan katsonutkaan. Onkohan Lidlissä aina palapelejä myynnissä vai onko niitä vain joskus silloin tällöin?

Vierailija
8/8 |
27.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihania 2:n palan palapelejä! Meillä on neiti innostunut niistä.