:( Olen aivan loppu 3 lk poikani kanssa. :(
Mulla on aivan ihana ja fiksu poika, mutta hän on niin uskomaton söheltäjä etten meinaa enää jaksaa. Ei pysty keskittymään mihinkään, läksyihin ym. Läksyje teko melkoista tappelua ja hammasten kiristystä molemmilla. Pojalla lukihäiriö ja lukemisen ymmärtämisen vaikeus.
Lisäksi hermoja kirsitää esim aamutoimet, olen kotona äitiyslomalla joten olen laittamassa lapsia kouluun mutta tuntuu että aamut on ihan jatkuvaa hoputtamista, komentelua ja jjäkättämistä joka lopulta usein menee tappeluksi. Poika alkaa jo nälviä minua ja siitä lopulta sitten hermostun täysin. Mitää ei muistaisi viedä kouluun eikä tuoda kotiin, siis kirjoja, kännykkää, päällysvaatteita.
Onko kellään hyviä vinkkejä miten tämän kierteen saamme katkaistua? Inhottaa kun tulee huudettua periaatteessa ihan turhasta, ja tiedän että poika pitäisi saada ottamaan itsekin vastuuta vaikkapa koulurepun pakkaamisesta mutta kun tuntuu etten jaksa, vauva vie niin paljon voimiani ja mies on paljon töissä että toisinaan tuntuu että tämä homma hajoaa käsiin!
Kommentit (3)
Ilmoita että kerran vielä käydään asiat läpi ja sen jälkeen poika on ihan itse vastuussa kuinka aamut sujuvat. Vähän voi tietty valoittaa mitä seuraamuksia sillä on, ettei asiat ole kunnossa, pelottelemaan ei ehkä kannata ruveta.
Sitten vaan seuraat vierestä, puuttumatta asiaan.
Minulla on ollut jo kaksi kolmasluokkalaista poikaa. Meidän aamut ovat olleet täsmälleen samanlaisia. Eka- ja tokaluokka on sellaista harjoittelua, että lapset ikäänkuin joutuvat shokkiin siitä, että kolmannella tosiaan pitää huolehtia asioista itse. Opettajakin sitä pitkälle vaatii. Mutta...! Kun lapsesi menee neljännelle, hommat helpottuvat huomattavasti. Lapsi tajuaa, että itse pitää pystyä hommia hoitelemaan. He ikäänkuin kasvavat henkisesti silmissä ja pysytyvät selviytymään huomattavasti paremmin. Joten, helpotusta on tulossa jo vuoden päästä :).
että yksinkertaisesti ilmoitin, että voin aamulla herättää ja varmistaa, että ovat hereillä. Sen jälkeen en puutu aamutoimiin. Tietävät kyllä moneltako koulu alkaa ja milloin pitää syödä, pukea ja lähteä. Ja jos myöhästyvät, niin se on ihan oma asiansa. He siitä saavat jälki-istuntoa tms.
Ja hyvin on toiminut :) Ja kaikkien hermoja säästänyt, kun äiti ei kellon kanssa hoputa koko ajan!