Onko täällä bipolaarisia?
Olen menossa diagnosoitavaksi lähiaikoina ja oma vahva epäilys on kaksisuuntainen, kakkostyyppi. Miten te muut kakkostyypin bipolaariset pärjäätte? Mikä lääkitys ja sivuoireet?
Olen elämässäni syönyt useampaan kertaan erinäisiä psyykenlääkkeitä ja kaikista niistä on ollut kaksi seurausta: tokkurainen olo ja bai bai seksihalut, ihan täysin. Nyt pelkään ihan sikana bipolaarilääkitystä, koska olen lukenut kamalista sivuvaikutuksista. Esim. 5-10 kg painoa lisää (ei oo varaa!!!), kilpirauhasen vajaatoimintaa, ties mitä kamaluuksia. Tähän asti mulla on ollut edes kroppa ehjä, vaikka pää onkin ollut rikki. Itkettää ja kauhistuttaa ajatus, että kohta olen taas tokkurassa ja rikki on sekä pää että kroppa :(.
Kommentit (5)
No hyvä ettet ole turvonnut muodottamaksi. Tietää sitten varoa tuota Mirtazapinia. Helpotti edes vähän.
koska ne vaikuttavat niin yksilöllisesti loppujen lopuksi. Ei samat lääkkeet kaikkia lihota.
2
Nimittäin ap:llä on todella nopeasti vaihtelevat mielialat. Olen pitänyt mielialapäiväkirjaa ja tosi nopeaa on kierto. Eli mielialat heittelee noin 3-4 päivän sykleinä. Pari normaalia päivää - hypomania - depressio - normaali - depressio jne. Sen jälkeen kun huomasin että tämä voisi olla bipolaarista, olen päässyt vähän eroon itseni syyttelystä ja siitä aiheutuvasta ahdistuksesta, ja on olen pystynyt jotenkin asettumaan itseni ulkopuolelle. On ollut " kiehtovaa" seurata miten mielialat seilaa ilman mitään ulkoisia syitä, kun päällä ei ole ollut jatkuva ahdistus että miten helvetissä nyt taas ajattelen väärin ja mitä v' ttua mun asenteessa on NYT vikana :).
Masennuksen kourissa, aika huonosti pärjännyt. Juuri nyt ei lääkitystä, asiaan tulee todennäköisesti muutos torstaina. Mulla ei ole koskaan tullut liikakiloja muista kuin mirtazapin, ja sekin annettiin aikoinaan masennukseen.
Lääkityksenä mulla on ollut efexor, risperdal, buspar, lamictal... On niitä ollut muitakin. Ihan jees olo oli noiden kanssa, mutta en kai mä normaalista enää tiedäkään.