Opettajat haukkuvat kovasti hoitajien asennetta potilaita kohtaan, mutta...
Itse olen työskennellyt kolme vuotta peruskoulun yläasteella. En ole opettaja, mutta päivittäin tekemisissä heidän kanssaan, osallisena oppilashuoltoryhmässä, kokouksissa jne.
Osalla opettajista on aivan käsittämätön asenne oppilaita kohtaan.
Ei ole vanhemmilla tietoa miten heidän kullannupuistaan puhutaan ja seuraavassa lauseessa haukutaan kullannuppujen perheetkin.
Säälistä annetaan todistukseen se vitonen, että oppilaasta päästään eroon, eikä jouduta katselemaan samoja naamoja enää seuraavana vuonna.
Oppilashuoltoryhmän toimintaan eivät kaikki halua osallistua, koska pitävät sitä vain turhana ajanhukkana ja tyhmien oppilaiden hyysäämisenä.
Lukihäiriökin on vain kauniimpi ilmaisutapa tyhmyydelle, muista oppimishäiriöistä puhumattakaan.
En väitä, että kaikki opettajat ovat samanlaisia, en todellakaan.
Halusin tuoda vain esille, että joka ammattiryhmään mahtuu kaikenlaisia persoonia, eikä hoitohenkilökunnassa ole asennevammaisia varmaan sen enempää kuin muuallakaan.
Kommentit (9)
Ei haittaa minua. Mutta se haittaa, jos asenne on päällä, kun tullaan hoitamaan potilaita.
2
asennevammaisiksi ei ole oikein hyvä että itse tekee samaa ja kokee sen vain stressinpuruksi. helposti negatiivinen asenne alkaa vaikuttaa ammattiataitoon.
Olen kyllä nähnyt niitäkin opettajia, joilla on naama norsunv***lla myös oppilaiden seurassa, puhutaan tiuskien ja alentavaan sävyyn jne.
Vierailija:
Ei haittaa minua. Mutta se haittaa, jos asenne on päällä, kun tullaan hoitamaan potilaita.2
Puutun vain yhteen kohtaan kirjoituksessasi:
Siitä vitosten antamisesta säälistä. Kyllä se vaan niin päin on, että rehtori ja opot käskevät antamaan vitosen sellaisellekin, joka ei sitä ansaitse, jotta niistä päästään eroon. Monen kollegan kanssa on asiaa kirottu, kun oma oikeustaju sotii vastaan antaa hyväksytty arvosana oppilaalle, joka esim on koko vuonna ollut yhdellä oman oppiaineen tunnilla.
Kyse ei ole vain siitä, että halutaan päästä oppilaasta eroon (eihän yksi opettaja sitä päätä!), vaan myös kuntien säästötaktiikasta (joka on tässä kohdin aika kyseenalainen).
Luulisi ihan koulussa työskentelevän tajuavan tämän??
että opettajakin on vain ihminen.
Viestistäsi puuttui, millaisia ilmeitä olet nähnyt kaupankassojen kasvoilla, oavthan he sentään hakeutuneet ko ammattiin ja ovat mallina päivittäin jopa sadoille lapsille ja nuorille. Muistiko katsoa silmiin ja sanoa olkaa hyvä, mukavaa päivän jatkoa teille.
Puuttui myös, miten happamia ovat jotkut oppilashuoltoryhmän jäsenet ihan työkseen. Haraavat kaikkea ja kaikkia vastaan. Alituinen varuillaan oleva asento ja epäilevä katse kasvoilla. Kanssaihmiset saavat odottaa, kenenkä lauseen parteen nyt puututaan ja kukaparka riepotellaan seuraavaksi henkihievariin.
Kuten alkuperäisessä kirjoituksessani jo sanoin, en väitä kaikkien opettajien olevan asennevammaisia.
Ihmetyttää vain kovasti, että aika moni (vai onko vain yksi ja sama kirjoittaja koko ajan) opettaja tuomitsee kaikki hoitajat siihen tapaan.
t. ap
Vierailija:
että opettajakin on vain ihminen.
Viestistäsi puuttui, millaisia ilmeitä olet nähnyt kaupankassojen kasvoilla, oavthan he sentään hakeutuneet ko ammattiin ja ovat mallina päivittäin jopa sadoille lapsille ja nuorille. Muistiko katsoa silmiin ja sanoa olkaa hyvä, mukavaa päivän jatkoa teille.
Puuttui myös, miten happamia ovat jotkut oppilashuoltoryhmän jäsenet ihan työkseen. Haraavat kaikkea ja kaikkia vastaan. Alituinen varuillaan oleva asento ja epäilevä katse kasvoilla. Kanssaihmiset saavat odottaa, kenenkä lauseen parteen nyt puututaan ja kukaparka riepotellaan seuraavaksi henkihievariin.
puhumalla pahaa uupumuksen aiheuttajasta? Vaikka hän ei olisi sitä aiheuttanut ilkeyttään. Olen itse ollut opettajana ja tiedän, että helposti tulee välitunnilla moitittua milloin ketäkin oppilasta tai hänen perhettään milloin mistäkin. Silti olen aina tiennyt, etteivät he kaikkea tee kiusallaan ja ilkeyttään. Mutta joskus on vain niin kertakaikkisen uupunut, että saa voimia ainoastaan siitä, kun purkaa kaikki aiheelliset ja aiheettomat patoutumansa jollekulle, joka on kokenut saman.
Ystävä hyvä, se on vain keino jaksaa ja selviytyä.