Siittiöanalyysin yllättävä murskatulos - apua
Saimme vihdoin, reilun kahden kuukauden odottelun jälkeen sperma-analyysin vastaukset. Edellinen analyysi tehtiin viitisen vuotta sitten, jolloin vastaus oli normospermia. Tämän jälkeen saimme yhden ivf-lapsen ja lapsettomuuden syynä on 100% pidetty minua sekä täysin sekopäisesti toimivia munasarjojani. IVF-hoidoissa vähäiset munasolut hedelmöittyivät aina ongelmitta eikä missään vaiheessa ilmaistu siittiöissä olevan mitään vikaa.
Niinpä yllätys oli melkoinen, kun nyt luimme vastauksesta, että peräti 97% siittiöistä on epänormaaleita ja vain 18% liikkuu kuten pitää. 62% oli täysin liikkumattomia :( Olin jo ehtinyt elätellä pientä toivoa jopa luomuonnistumisesta, kun ilmeisesti omat munasarjani alkavat ns. herätä henkiin ja toimia kuten niiden kuuluukin. Kysymys kuuluu, että onko tuon analyysin jälkeen edes teoreettista toivoa muusta kuin hoitoalkuisesta lapsesta? Vai pitääkö ajatella, että seuraava vaihe onkin icsi? Klinikka ei kommentoinut tulosta millään lailla, edes diagnoosia tms. ei papereissa lue. Hoitosuunnitelmana on ollut ivf.
Vastauksia kiitollisena odottelee ymmällään oleva soffis
Kommentit (2)
Siihenhän riittää vain se yksi riittävän vikkelä siittiö oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Teoria tosin meillä ei ainakaan ole siirtynyt käytäntöön...
Meillä vika on myös spermanlaadussa ja olemme saaneet kaksosemme ICSI:llä. Varmaan hoitojen yleisestä kaavasta johtuu, että useimmiten ajatellaan vian jotenkin olevan naisessa (en nyt yritä tehdä tästä mitään tasa-arvokysymystä kuitenkaan). Meilläkin yritettiin ensin tahdittaa onnistumista clomien, pregnylien ja inssien avulla, vaikka olin itse nuori ja täysin terveesti ovuloiva. Kaikki ne hoidot ja tutkimuksethan siinä vaiheessa aina kohdistuivat minuun eikä mieheen. Minun miehelläni on jo yksi aikuinen lapsi ennestään, joten koko sperma-analyysia ei jostain syystä heti lähdetty tekemään. Tulos oli meilläkin aika murskaava, mutta en nyt enää monen vuoden jälkeen muista tarkemmin sitä. Murskaavinta oli se pelkkä paperi, jossa ei selitetty lainkaan, että terveessäkin tapauksessa siittiöistä on suuri osa epänormaaleja ja liikkumattomia jne. Se selvisi vasta myöhemmin, parisuhteen onneksi.
En tietenkään väitä, etteikö vikaa voisi olla niissä " sekopäisissä munasarjoissasi" , vaan sitä että jotenkin minulle jäi ainakin usein sellainen fiilis, että vaikka tulokset olisivat olleet millaisia, aina pidettiin mahdollisena sitä, että minun kierrossani onkin jotain häikkää, vaikka sitä sentään vahdattiin ultralla ja verikokeilla jatkuvasti. Ehkä teillä klinikka on myöskin ymmällään tuloksista, jos vian on ajateltu löytyvän sinun kierrostasi. IVF:ssä on kuitenkin jollain tavalla edes vilkaistu sitä sperman laatua, eivätkä he ole aiemmin huomanneet mitään syytä siirtyä ICSI:in. Teidän osaltahan ICSI ei ole yhtään sen kummoisempi toimenpide kuin IVF (paitsi ehkä hinnassa, jos olette yksityisellä).
Meilläkin on jostain syystä pieni toive luomuonnistumisesta, vaikka kaiken järjen mukaan siihen on vielä pienemmän mahdollisuudet nyt, kun minä olen 30 enkä enää 25, jolloin se ICSI oli ainoa vaihtoehto. Pakkasessa olisi jokunen alkio, mutta täältä jumalan selän takaa Naistenklinikalle lähteminenkin vaatii aina hurjat reissaamiset, niin olenpa vaan ruvennut kuvittelemaan, että meidänkin perheessä voitaisiin muka tehdä normaalia perhesuunnittelua. Ehkä se reissu on kuitenkin edessä, koska tällä kertaa en aio montaa kuukautta epäonnistua, kun se syy on jo selvä. Aiempi neljän vuoden yritys kirvelee vieläkin.
Pyytäkää vielä klinikkaa selvittämään sitä tulosta ja hoitovaihtoehtoja. Sitähän ne työkseen siellä tekee. Toivottavasti saatte valaisua ja teille sopivia ratkaisuja!
mutta epänormaalius ei ole este hedelmöittymiselle. Meillä miehellä vain 4% on normaalimuotoisia, mutta kyllä niillä on useemmankin kerran munasolu hedelmöitetty (pari keskeytynyttä, yksi lapsi ivf:llä).
Uskoisin, että ivf:llä onnistuminen on ihan todennäköistä, koska sperma pestään ja nuo liikkumattomat suurimmaksi osaksi peseytyvät pois. Mutta kysy rohkeasti lääkäriltänne lisätietoja!