Sairaanhoitajien lakko olisi tässä tilanteessa typerä ja vastuuton!
Tarjottu korotus on reilu ja selvästi yli keskitason. Jos lakkoon mentäisiin vain hallituksen lupausten pettämisen vuoksi, oltaisiin todella heikolla ja kestämättömällä pohjalla.
Kommentit (41)
Kukaan ei nurissut paperityöntekijöiden lakosta mitään, vaikka valtio menetti miljoonia euroja ja paperityöläisten palkat olivat jo valmiiksi todella hyvät. Samoin kun lääkäreillä. Miksi te hoitajia parjaatte? Meillä jos kellä on oikeus lakkoon.
korjaamisesta, siksi näin iso korotus kerralla.
(Esim. opettajatkaan eivät saa mennä lakkoon)
Av:n mukaan meitä ei edes tarvita mihinkään. Emme osaa mitään emmekä ilmeisesti tee työpaikalla muutenkaan mitään muuta kuin istu kansliassa puhumassa paskaa.
Eikö ole ihan sama olemmeko lakossa vai töissä?
Terveydenhuolto pyörii silti, mutta hyvin minimissään.
luulisi teidän vain olevan tyytyväisiä, kun menemme lakkoon :-) Mitäs meillä tehdään muutenkaan.
Eri asia on, onko kuntien budjetista ikinä mahdollista kerralla enemmän repiä, 12% on aika paljon ja kuntien taloudet ovat yleensä tosi tiukilla. Eli reiluja veronkorotuksia tuokin jo moneen kuntaan tuo. Eli en tiedä saisivatko lakon avulla sittenkään parempaa sopimusta.
En muista milloin olisin tarvinnut sairaanhoitajan apua - siis julkisen puolen. No, olin kesällä jorvin ensiavussa onnettomuuden jälkeen yön yli MUTTA ainut linkki joka petti oli sairaanhoitaja! Tosi törkeä, osaamaton, ylimielinen, tyhmä....
Onneksi en ollut millään tavalla riippuvainen sairaanhoitajasta vaan sain hoidon ensin ensihoitajilta ja sitten lääkäreiltä! Ihana kiitos heille! Ensihoitaja tuli toisella keikallaan vieläpä erikseen katsomaan minua koska tiesi että vuorossa oli täysin tumpelo sairaanhoitaja jonka perään piti katsoa.
Minä tietenkin siirryin sen jälkeen yksityiselle puolelle hoitoon, jossa sain loistavaa, välittävää ja ammattitaitoista hoitoa. Myös sairaanhoitajilta!
Parempi olisi siirtyä enemmän yksityispuolen hoitojärjestelmään jolloin varmistetaan laadunvalvonta.
Valitettavasti sairaanhoitajien taso on niin ala-arvoinen että julkisella puolella on enimmäkseen näitä surkimuksia jotka omnipotenssissaan kuvittelevat olevansa jumalaa suurempia ja tärkeimpiä.
" Kukaan ei nurissut paperityöntekijöiden lakosta mitään, vaikka valtio menetti miljoonia euroja ja paperityöläisten palkat olivat jo valmiiksi todella hyvät."
Yksikään ammattiryhmä ei ole saanut niin paljoa lokaa niskaansa kuin paperiliittoon kuuluvat saivat työtaisteluiden aikana!!!! Niitä juttuja ja kirjoituksia ei ihan helpolla unohdeta meidän perheessä :( Ja taas kertauksen vuoksi sinulle. Työnantaja pisti työsulun päälle yli kuukaudeksi ja palkat nousi jotain päälle 2 prossaa... Oli kyse ja tappelu ihan muista asioista kuin palkoista mm. sairaslomien viettämisestä omaan pussiin, työaikojen pidentämisestä, kesälomien pilkkomisesta eri vuoden ajoille jne. Muistaakseni varsinaisessa lakossa oltiin päivä, kaksi? Ja vain siksi että parilla tehtaalla tapahtui tosi härskejä asioita työntekijöitä kohtaan ja siksi osoitettiin mieltä!
Vierailija:
En muista milloin olisin tarvinnut sairaanhoitajan apua - siis julkisen puolen. No, olin kesällä jorvin ensiavussa onnettomuuden jälkeen yön yli MUTTA ainut linkki joka petti oli sairaanhoitaja! Tosi törkeä, osaamaton, ylimielinen, tyhmä....Onneksi en ollut millään tavalla riippuvainen sairaanhoitajasta vaan sain hoidon ensin ensihoitajilta ja sitten lääkäreiltä! Ihana kiitos heille! Ensihoitaja tuli toisella keikallaan vieläpä erikseen katsomaan minua koska tiesi että vuorossa oli täysin tumpelo sairaanhoitaja jonka perään piti katsoa.
Minä tietenkin siirryin sen jälkeen yksityiselle puolelle hoitoon, jossa sain loistavaa, välittävää ja ammattitaitoista hoitoa. Myös sairaanhoitajilta!
Parempi olisi siirtyä enemmän yksityispuolen hoitojärjestelmään jolloin varmistetaan laadunvalvonta.
Valitettavasti sairaanhoitajien taso on niin ala-arvoinen että julkisella puolella on enimmäkseen näitä surkimuksia jotka omnipotenssissaan kuvittelevat olevansa jumalaa suurempia ja tärkeimpiä.
Vierailija:
Kukaan ei nurissut paperityöntekijöiden lakosta mitään, vaikka valtio menetti miljoonia euroja ja paperityöläisten palkat olivat jo valmiiksi todella hyvät. Samoin kun lääkäreillä. Miksi te hoitajia parjaatte? Meillä jos kellä on oikeus lakkoon.
Mitä hoitajien lakkoon tulee, heillä on velvollisuus tehdä ns. suojelutyötä eli kaikki eivät ikinä mene heistä lakkoon. Ne jotka ovat töissä, raatavat muiden edestä. Jos lakko on pitkä, kestää iäisyyden (jos riittääkään) päästä edes omilleen, vaikka vähän lisää liksaa irtoaisikin.
Sillä terveydenhuollossa uudistuksen myötä muutettiin virat toimiksi. Toimessa olevalla ei ole suojelutyö velvollisuuutta kuin henkeä uhkaavassa tilanteessa, toisin kuin virassa olevalla. Minun työsopimukseeni ei ole ainakaan kirjattu velvollisuutta suojelutyöstä.
Jos kunnon korotusta ei tule, niin alalla ei ole tulevaisuutta. Kuka nuori haluaa tehdä raskasta kolmivuorotyötä paskalla palkalla. Pyhällä hengelläkö pitäisi elää. Muitten matalapalkka-alojen on sitten turha kuvitella saavansa tulevaisuudessa kunnon korotuksia.
Jos vielä mietit onko hoitajien työ raskasta? Tervetuloa tekemään minun kanssa ilta- tai yövuoro. Voit laskea kuinka monta kertaa istun vuoron aikana tai mahdollisesti syön. Voit myös laskea tekemieni tutkimusten määrän, potilaiden nostot jne.
Ajattelitko muuten selvitä koko loppuelämäsi ilman sairaanhoitajia?
Tai kätilöitä, ensihoitajia yms. Miten on lastesi hoito järjestetty? Ei kai häntä vain ole hoitamassa typerä lähihoitaja?
Miten olet ajatellut järjestää vanhempiesi hoidon tulevaisuudessa? Itsekö ajattelit hoitaa?
Yksityinen sektorikaan ei muuten kaikkea hoitoa tarjoa, eli on paras toivoa kuolevansa " saappaat jalassa" nuorena ja terveenä...
Kummallista muuten, että suomalaiset hoitajat ovat kansainvälisesti arvostettuja, mutta täällä Suomessa ovat ilmeisesti jotain yhteiskunnan pohjasakkaa :O
Vierailija:
En muista milloin olisin tarvinnut sairaanhoitajan apua - siis julkisen puolen. No, olin kesällä jorvin ensiavussa onnettomuuden jälkeen yön yli MUTTA ainut linkki joka petti oli sairaanhoitaja! Tosi törkeä, osaamaton, ylimielinen, tyhmä....Onneksi en ollut millään tavalla riippuvainen sairaanhoitajasta vaan sain hoidon ensin ensihoitajilta ja sitten lääkäreiltä! Ihana kiitos heille! Ensihoitaja tuli toisella keikallaan vieläpä erikseen katsomaan minua koska tiesi että vuorossa oli täysin tumpelo sairaanhoitaja jonka perään piti katsoa.
Vierailija:
Ajattelitko muuten selvitä koko loppuelämäsi ilman sairaanhoitajia?
Tai kätilöitä, ensihoitajia yms. Miten on lastesi hoito järjestetty? Ei kai häntä vain ole hoitamassa typerä lähihoitaja?
Miten olet ajatellut järjestää vanhempiesi hoidon tulevaisuudessa? Itsekö ajattelit hoitaa?Yksityinen sektorikaan ei muuten kaikkea hoitoa tarjoa, eli on paras toivoa kuolevansa " saappaat jalassa" nuorena ja terveenä...
Kummallista muuten, että suomalaiset hoitajat ovat kansainvälisesti arvostettuja, mutta täällä Suomessa ovat ilmeisesti jotain yhteiskunnan pohjasakkaa :O
Vierailija:
Sen verran pitäisi ammattikorkeakoulu opistakin jäävän päähän että tuntisi Suomen palvelujärjestelmän. Omat lapseni ovat yksityisessä päiväkodissa, käyvät hoidossa yksityisellä lääkäriasemalla, kuten itsekin ja itseasiassa isoäitini on hoidossa yksityisessä hoitokodissa ja kyllä! hoidamme myös itse häntä. Olen synnyttänyt naistenklinikalla, jossa sain niin heikkoa palvelua että siirryin heti synnytyksen jälkeen yksityiselle hoitoon vielä yhdeksi yöksi koska leikkaushaavan vuoksi en voinut vielä kotiutua.
Ambulanssipalveluja olen tarvinnut useaankin kertaan ja ne ovat aina hoituneet mallikkaasti.
Mielenkiintoinen näkökanta, kun naiset vaativat itselleen oikeutettua palkkaa se on ahneutta??
Itse kuulin tuon " ahne" -sanan ensimmäistä kertaa itse asiassa nimenomaan paperityöläisistä puhuttaessa, vaikka hehän sentään saavat palkkansa tuottoa tekevältä firmalta eivätkä verovaroista! Paperityöläisten ahneudestahan on tullut muutenkin jo suorastaan käsite, täällä av:llakin siihen verrataan harva se päivä milloin minkäkin alan työntekijöitä...
Ja muistelen kyllä kyseenalaistaneeni myös palomiesten ja poliisien lakkouhan aikanaan, vaikka heillä on lakisääteisen velvoitteet lakon aikanakin. En vain käsitä, miksi amk-tutkinnon pitäisikään tuottaa sen korkeampaa palkkaa, vaikka työ onkin vaativaa ja tärkeää (mikäpä työ ei olisi vähintäänkin jälkimmäistä?!). Ei ne kunta-alan inssitkään kummoisia tienaa, DI:t sentään vähän enemmän.
Minusta sairaanhoitajienkaan palkkavaatimukset eivät olleet missään vaiheessa realistisia, vaikka ennemminkin juuri naisvaltaisia aloja sympatiseeraisinkin.
Kohtuus kaikessa, etenkin kun palkka maksetaan veronmaksajien kukkarosta. Jo nyt moni kunta tulee olemaan vaikeuksissa korotusten takia :-/ eli tiedossa on roimia veroäyrin korotuksia. Ja ei, en pidä kansanedustajienkaan palkankorotuksia oikeudenmukaisina, mutta heitä sentään on vain 200, kun kuntasektorin " matalapalkkaisia" työntekijöitä on tuhansia.
yksityisen hoidon suuntaan. Julkinen terveydenhuolto on kaikkein kallein vaihtoehto. Palvelut voi myös hankkia ostopalveluna.
Julkinen terveydenhuolto palvelee enimmäkseen heikointa yhteiskuntaluokkaa, sekä pieni- että keskituloisia. itsekin olen huolissani kaikkein köyhimmistä, jotka joutuvat tyytymään erittäin huonoon tevreydenhuoltoon nykyisillä resursseilla.
Myös uhottu lakko koskisi eniten kaikkein köyhimpiä ja pienituloisia. keskituloiset selviytyvät työterveyshuollon ja yksityisen sektorin palveluilla ja suurituloiset käyttävät nyt jo eniten yksityisen sektorin palveluja.
Sekö on oikeudenmukaista? KAIKKI hätätapaukset ja henkeä uhkaavat tilanteet täytyy hoitaa julkisella puolella, joten tilanne ei juurikaan kosketa suurta väestöä KOSKA he saavat sen palvelun mitä tarvitsevat.
Pitääkö vääntää lisää rautalankaa?
Sama koulutus heillä kaikilla on.
Ja edelleen, yksityinen sektori EI tarjoa kaikkea hoitoa.
Eli ehkä jonain päivänä joudut vielä meidän " huonojen" hoitsujen armoille :)
Ei voi kuin nauraa kaltaisillesi.
Vierailija:
Sen verran pitäisi ammattikorkeakoulu opistakin jäävän päähän että tuntisi Suomen palvelujärjestelmän. Omat lapseni ovat yksityisessä päiväkodissa, käyvät hoidossa yksityisellä lääkäriasemalla, kuten itsekin ja itseasiassa isoäitini on hoidossa yksityisessä hoitokodissa ja kyllä! hoidamme myös itse häntä. Olen synnyttänyt naistenklinikalla, jossa sain niin heikkoa palvelua että siirryin heti synnytyksen jälkeen yksityiselle hoitoon vielä yhdeksi yöksi koska leikkaushaavan vuoksi en voinut vielä kotiutua.
Ambulanssipalveluja olen tarvinnut useaankin kertaan ja ne ovat aina hoituneet mallikkaasti.
Vierailija:
En vain käsitä, miksi amk-tutkinnon pitäisikään tuottaa sen korkeampaa palkkaa, vaikka työ onkin vaativaa ja tärkeää (mikäpä työ ei olisi vähintäänkin jälkimmäistä?!). Ei ne kunta-alan inssitkään kummoisia tienaa, DI:t sentään vähän enemmän.Minusta sairaanhoitajienkaan palkkavaatimukset eivät olleet missään vaiheessa realistisia, vaikka ennemminkin juuri naisvaltaisia aloja sympatiseeraisinkin.
kuinka kipeästi sairaanhoitajia tarvitaan, ja kuinka vastuullista työtä he tekevät.