Ruskovillaa vastasyntyneelle?
Onko kellään kokemuksia ruskovillan villaisista tai silkkivillaisista vaatteista vastasyntyneellä? Voiko villaa tosiaan laittaa ihoa vasten? Itse olen hirmu kova kutiamaan, joten siksi ajatus tuntuu mahdottomalta. Entäpä nuo koot; onko 60cm välihaalari vastasyntyneelle mahdottoman suuri?
Ja sitten vielä kysymys villateddyisestä hoitoalustasta ja siitä villapeitosta. Onko kukaan sellaisia hankkinut ja onko ollut hintansa arvoisia? Lampaantalja meiltä jo löytyykin.
Niin ja kysynpä vielä kestovaipoistakin. Kovasti vaikuttaa yksinkertaiselta nuo Ruskovillan harsot+lisäimut+villapöksyt-systeemit. Ovatko ihan toimivia? Kestovaipoista ei vielä toistaiseksi ole minkäänlaista kokemusta, mutta halua olisi kokeilla.
Jos joku ei jo huomannut, olen ihan hurahtanut tuohon Ruskovillaan. Esikoisella on lähes kaikkea mitä kyseisestä puljusta saa hankittua, tosin vasta pari vuotta sitten älysin kyseisen firman olemassaolon.
Kommentit (8)
Vauvat-puolella on juuri keskustelua villahousut+harsot -yhdistelmistä, kannattaa lukaista!
Kyllä vauvan ihoa vasten minusta voi villaa suoraan laittaa ja Ruskovillan tuotteet kun ovat täyttä ja korkealaatuista villaa toisin kuin esim. monet mummon kutomat villasukat, pipot tai lapaset jotka on Seiskaveikkaa tai Nallea eli karheaa sekoitelankaa joka kutittaa. Meidän typyllä on vain itse tehtyjä villahousuja ja kyllä se hahtuva on tosi pehmoista ja ihan eri tuntuista kuin nuo perusvillalangat.
Villapeitosta ja hoitoalustasta en osaa sanoa. Tein itse R-villan hahtuvasta peiton jota olen käyttänyt vaunuissa ja ilmakylvyissä ym. ja loistavasti on pitänyt pikku vahingot, sellainen on hyvä olla. Ruskovillan kapaloliina on ollut erittäin hyvä; tällä hetkellä se on aluslakanana pinnasängyssä ja myöhemmin toimii kuulemma loistavana pyyhkeenä. Aika hintaviahan nuo on mutta korkealaatuisia.
Ruskovillan villa on todella pehmeää merinovillaa, ihan eri tuntuista kuin " tavallinen" villa.
Me käytettiin viluisella vastasyntyneellä Ruskovillan 50cm silkkivillapaitaa, oli todella ihana! Ja 50cm villahousutkin oli käytössä ekoina vaippahousuina. Koot eivät mielestäni ole mitään kauhean reiluja, aika pian nuo 50cm vaatteet kävivät pieniksi, mutta alkuun 60cm tuntui tosi suurelle (lapsi n. 3kg ja 50cm syntyessään). 60cm pitkälahkeiset villikset tosin on edelleen käytössä, pituutta vauvalla nyt n. 70cm, eli ne on aika reilut mitoitukseltaan. Käytössä on ollut myös bambusilkkiä ja villaa, nyt yövarustuksena 80cm villabody ja nuo yllä mainitut 60cm villahousut. Eikä tunnu kutittavan.
Ruskovillan villahousuja kannattaa ostaa vaippakäyttöön käytettynä ja valmiiksi " sisäänajettuna" . Saattavat vaatia aika pitkän käytön ennen kuin muuttuvat pitäviksi. (Eli käytetyt on paremmat kuin uudet... ;)
Ja harso villahousujen kanssa on ihan toimiva tapa vaipattaa vastasyntynyt, ja isompikin, lapsi. Lapsen kasvaessa ja pissamäärien lisääntyessä sitten tarpeen mukaan lisäimuja (esim flanelli, frotee, bambu, hamppu) mukaan. Ja muistathan, että harsot ja muut luonnonkuituiset imut vaativat useita pesuja saavuttaakseen hyvän imukyvyt ;)
meillä on käytetty yöpukuna ruskovillan potkuhousuja ja paitaa ja tosi hyvät on. On käytetty 60cm alusta asti, vauva pitkä ja hoikka nyt 3kk. Kohta ostetaan 70cm. Paidassa hyvä puoli on että ei haittaa vaikka olisi reilu, pysyy hyvin paikoillaan potkuhousujen alla. Silkkimyssy 3-6kk on meillä myös käytössa joka yö. Itselläkin kutiseva iho, mutta toi ruskovillan villa on ihanan pehmoista.
ollut käytössä.
Tuosta teddyvillasta ja peitosta ei muilla mainittavaa,joten kerron niistä.
Meillä vanhempaa mallia villapeitto ja aivan unelma pikkuisella vastasyntyneellä.
Lämmin ja joustava...saa kiedottua tiukasti ympärille esim kylvyn jälkeen.On hiukan raskas joten meillä ainakin vauvat nukahtaneet hyvin se päällä...tekee varmaan turvallisuuden tunnetta.
Villateddyä jota käytetään hoitoalustana olen ostanut ruskovillan myymälästä palana (edullista) ja ommellut sänkyyn lakanan alle nyt isommille.Korvaa muovisysteemit kuivaksiopettelevalla.Saman asian hoitaa tietysti hahtuvasta kudottu peittokin.
Villateddyä olen myös rattaissa käyttänyt ja pulkassa, mutta taljahan teillä olikin.
Unipussi on myös nimensäveroinen....meillä vauvaa alkoi nukuttaa samantien kun laitettiin pussiin...: )
Voi..kyllä olisi kerrottavaa tuotteesta kuin tuotteesta,mutta lapset kutsuvat.
Myssyistä vielä mainitsisin,että ihan ehdottomia.Pysyvät istuvasti päässä ja silkkiset sopivat kelille kuin kelille.
villateddyalusta (jota olemme käyttäneet vauvan sängyssä lakanan alla, kun meillä on talvisin makuuhuoneessa hiukan viileää), flanellinen kapalovaate (olen molemmat kapaloinut vastasyntyneenä nukkumaan, ja sen jälkeen kapalovaate toimi tosi hyvin kesäpeittona vauvan sängyssä) sekä tuo mainitsemasi villapeitto, josta olen myös tykännyt ihan älyttömästi! Kaikki ovat helppohoitoisia, joko riittää tuuletus, tai voi pestä hellästi pesukoneessa jos tarve vaatii.
Lisäksi meillä on käytetty ruskovillan villahaalaria vauvalla kun ovat molemmat olleet talvivauvoja, ja leikki-ikäisillä villaista välihaalaria talvihaalareiden alla. Ja tietenkin villaista kypärämyssyä talvihatun alla kovilla pakkasilla, silloin olen alimmaksi laittanut puuvillaisen ohuen kypärämyssyn, sen päälle ruskovillan villakypärämyssyn ja viimeiseksi talvihatun, eikä ole ollut yhtään liikaa.
Nyt on meille kolmas vauva tulossa loppusyksystä, ja kaikki ovat tallessa odottamassa myös häntä:-)
Ai niin, itselläni on ollut käytössä Ruskovillan rinnanlämmittimet imetysaikaan, kun sekin on alkuun osunut talvelle, ja ovat nekin olleet todella hyvät, auttoivat villaisina myös rintatulehduksen aikana, kun villa lievitti kovaa jomotusta.
Saisinkohan mä Ruskovillallalta jotain provikkaa? ;-)
laitettiin lapsellemme päälle heti synnytyksen jälkeen. Ja lapsi on nukkunut nyt kohta 2 vuotta lampaantaljan päällä. Luonnonmateriaalit on ehdottomasti parhaat pienelle joka ei vielä hallitse lämmönsäätelyä.
Ruskovillan pitkälahkeiset villavaippahousut on muuten tosi hyvät ihan housuina, ovat lämpimät talvella mutta myös hengittävät.
Sillkiasu on ollut meillä pyjamana, uutta en raski hinnan vuoksi ostaa, tuon yhden löysin halvalla huutiksesta, mutta on jäänyt pieneksi. On todella ihanaa materiaalia.
Yhtään huonoa tuotetta en ruskovillalta keksi, meillä käytetään ruskovillaa todella paljon!
Ja pointtiin siis, käy ihan vastasyntyneestä, taitaa olla muuten jossain sairaalassa käytössä.
Mukava kuulla, että jo ihan vastasyntyneellä voi alkaa noita ihania asuja käyttää. Meillä kun tämä talo on tällainen iso ja vanha=talvella osittain viileähkö, niin ei vauvan tule kylmä.
ARETA: Kysymys sinulle tuosta villateddystä; paljonko tuo villateddy maksaa metritavarana? Sitä ei ilmeisesti saa muuta kuin myymälästä?
Meinasin tässä laitella tilausta vetämään, mutta taidankin malttaa mieleni ja ostan paikanpäältä kun parin viikon sisällä sinne ajattelin lähteä käymään. Tietääkö kukaan onko myymälässä koskaan mitään tarjouksia?
mutta silkkimyssy on aivan loistava keksintö! Suosittelen hankkimaan! Samoin silkkiset kypärämyssyt ovat olleet mainioita hikoilevalle taaperolle ;o)