Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvamme pitaa suutaan kokoajan auki ja kielta valilla ulkona? Tulen hulluksi, kun pohdin mika vaivaa! Auttakaa, onko kokemusta?!

22.09.2007 |

Laitan saman kysymyksen tännekin, jos jollain olisi kokemusta.

Eli meillä vauva 2,5kk ja pitää kokoajan suutaan auki (ei nukkuessa) ja välillä lisäksi kieltä ulkona. On tehnyt tätä syntymästä saakka. 6 viikon lääkärineuvolassa kerroin lääkärille, mutta hän ei osannut sanoa mitään. Olen kertonut asiasta myös neuvolantädille, mutta hänelläkään ei ollut kokemusta. Vauva on kehittynyt muuten normaalisti.

Mietin kieltä ja suuta joka päivä ja olen oikeasti kohta tulossa hulluksi, kun kukaan ei osaa sanoa asiasta mitään. Minua tämä suun auki pitäminen ja kieli todella häiritsevät. Enhän voi olla katsomatta vauvaa! Esikoinen piti suutaan ihan normaalisti kiinni, eikä työnnellyt kieltä ulos suustaan.

Asumme pienellä paikkakunnalla ja täällä ei ole mahdollisuutta lasten yksityislääkäreihin. Ovat satojen kilometrien päässä, muuten olisin varmasti käynyt.

Onko kukaan kuullut vastaavasta ja voisiko vauvalla olla jokin kehityshäiriö? Vai mikä vauvalla on vialla?

Olen todella kiitollinen kaikista vastauksista!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on lapsi joka piti alle vuoden vanhana aina suuta auli ja kieltä ulkona. Tapa oli niin huomattava, että aina kun kävivät lääkärissä, kysyttiin että onko tämä tälle lapselle tyypillistä.

Nyt lapsi 2,5 vuotias ja täysin normaalisti kehittynyt. Ja kielikin jo pysyy hyvin suun sisällä.

Tämä lapsi on myös siskoni toinen, eikä ensimmäisellä vastaavaa tapaa ollut.

Toivottavasti tämä edes vähän helpottaaa.

Vierailija
2/2 |
18.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on down-lapsi, joten ulostyntyvän kielen ongelma on tuttu.

Olen törmännyt kahteen selitykseen. Eka on lääketieteellinen, ja sen mukaan ulostyöntyminen johtuu jonkin hermon yliärsyttymisestä (tai mikä termi siihen sopisikaan). Siihen auttaa lihaksia/hermoja rentouttava lääke.

Toisen tutkimuksen mukaan ulostyöntyvä kieli ei ole synnynnäinen vaan opittu ongelma. Myös heikot suun alueen lihakset ovat vahvistettavissa, kunhan sen tekee vauvaiässä. Jos tämän tekee, lapsi oppii myös aikanaan puhumaan paremmin. Vauvalle ei pidä tarjota helppoa pulloa, jossa on iso reikä. Jos vauva vielä lisäksi on syliasennossa ja pullo tai rinta hänen yläpuolellaan, vauva oppii käyttämään kieltään _estämään_ maidon jatkuvan tulon - tämä on tarpeen, jotta hän ehtisi niellä. Näin hän siis oppii työntämään

kielen ulospäin.

Heikoista lihaksista ja väärästä asennosta seuraa myös maidon virtaaminen korviin, ja aikanaan liimakorva tai korvatulehduksia.

Ratkaisuksi esitetään joko rintaruokintaa tai pulloa, jossa on

tarpeeksi pieni reikä. Ja se oleellinen: lapsen suun on oltava korvien tason alapuolella, jottei korviin virtaamisesta tapahtuisi! Eli pystympi ruokinta-asento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän