Missä myydään pelkkää riisijauhoa?
 Muksulla monenlaista allergiaa, joten ajattelin tekaista mm. riisijauhoista leipää. En ole vaan löytänyt kaupoista pelkkää riisijauhoa. Ainoastaan Farinalla jotain lettutakininasekoituksia jne.
 Help me :) Tarvetta olis parin kilon säkille :D
 Ja sitten toinen kysymys: onko kellään ohjeita itsetehtyihin tortilloihin?
 Kaupan pehmeissä tortilloissa on vehnää :/ joita en voi käyttää.. (muksulla viljatuotteet pannassa, maito, kananmuna ja peruna)

Kommentit (5)
sanoa, että omasta mielestäni Prismat ja S-ketjun kaupat muutenkin ovat ehdottomasti parhaita luont. gluteenittomien jauhojen ostopaikkoja! Isot Cittarit myös ookoo, mutta valikoima kyllä suppeampi. Tosin niissäkin voi varmaan pyytää tilaamaan.
 noita löytyy. Itse käytän K-ketjua ja löytyy K-marketista Citymarketiin ainakin noita Risentan tuotteita, joita itse käytin. Ne ovat pienissä pusseissa, joissa ylä- ja alaosassa on leveä keltainen raita. Hankalaa on vain se, että koskaan et tiedä, missä hyllyssä ne sijaitsevat. Toiset liikkeet laittavat gluteenittomat tuotteet yhteen paikkaan, siis keksit, jauhot, makaronit, leivät kaikki löytyvät yhdestä paikasta. Toiset ripottelevat ne sitten erikseen leivät leipähyllyyn ja jauhot jauhohyllyyn. Ja sitten kolmas ryhmä ovat ne, jotka sijoittavat noi kaikki riisijauhot, pellavansiemet, kuivatut pavut yms. " ei-niin-tavalliset-tuotteet"  omaan hyllyynsä.
 Että kannattaa napata myyjä käsiinsä ja kysyä heiltä mistä tuotteet löytyvät.
Pitääpä tutkia tarkemmin muistakin kaupoista kun cittarista, vaikka luulin, että siellä laajin valikoima :)
 Huomasin, että olit laittanut hyvänkuuloisen kaurakeksireseptin, kiitos siitä! Täytyypä kokeilla... ;-)
 Mutta siitä päättelin myös, ettei lapsesi olisi kuitenkaan kauralle allerginen? Aika tavallistahan on se, että kaura käy, vaikka muut " kotimaiset"  viljat eivät. Näin myös meillä. Meinaan sitä vain ajattelin sanoa, että musta riisijauho ei kyllä ole paras mahdollinen leipomiseen... Esim. kekseistä tulee helposti " hiekkamaisia" , jolloin suutuntuma ;-)) on tosi ikävä. Meillä on oikeastaan joka vuosi menneet pojan piparit lopulta roskikseen - eivät yksinkertaisesti ole hyviä. Mukana on ollut jauhoseso, jossa juuri mm. riisijauhoa. Maissijauhosta tulee helposti kyllä sama fiilis. Mutta kaura kun käy, niin se auttaa leipomisessa jo paljon!! Ymmärtääkseni, muuten, Elovena-hiutaleet ovat myös puhtaita - ovat edullisempia kuin Puuppolat. ;-) (Jotka taitavt kyllä olla luomua, vai muistako väärin?) Itse olen tehosekoittimessa jauhanut kaurahiutaleista jauhoa ja nykyisin on kaupoissa myös Provena-nimistä valmista kaurajauhoa, joka on aika hyvää leivonnassa minusta.
 Anyway, ajattelin laittaa tähän omasta mielestäni maanmainion sämpyläreseptin, jonka sain pojan päiväkodin maanmainiolta nuorelta emännältä! Aivan ihana tapaus!! ;o) Aineksia siis tietty sovelletaan sen mukaan, mikä käy omalle lapselle. Minusta juuri kaurapuurosta tulee hyvä pohja sämpylöille, joskin sitten kannattaa jauhoseoksessa käyttää tietty muita kuin kaurajauhoja. Gluteenittomassa leivonnassahan parempi tulos tulee, kun sekottaa useita erilaisia jauhoja. Ja tunnetkin ehkä jo ksantaanin ja psylliumin - niitä kannattaa myös käyttää! :-) Tuohonkin ohjeeseen olen joskus tainnut heittää sekaan molempia. Alla oleva annos on aika suuri laitoskeittiötyyliin :) - tulee pari pellillistä, joten annoksen voi hyvin puolittaa myös.
 GLUTEENITTOMAT SÄMPYLÄT:
 5 dl hirssi-, tattari- tai riisipuuroa
 3 dl vettä (olen käyttänyt myös mm. kauramaitoa)
 40 g tuorehiivaa tai 1 pss kuivahiivaa
 3 tl suolaa (voi käyttää mineraalisuolaa...)
 1 dl öljyä
 10 dl luontaisesti gluteenitonta karkeaa jauhoseosta + maissijauhoa
 (seosta voi varioida oman maun ja sen mukaan, mikä sopii. Itse käytän tässä mm. juuri sitä Farinan karkeaa maissijauhoa n. 2 dl ja loput muuta - osa myös Farinan karkeaa riisijauhoa)
 2 dl soijajauhoa (jos soija ei käy, niin varmaan sitten voi korvata jollain muulla. Meillä soija on ok ja olen aina sitä laittanut, joten en tiedä, miten taikina käyttäytyy + millainen lopputulos on ilmna soijaa...)
 Tee taikinaksi. Kohota. Lusikalla sämpylät pellille. Paista. (Ei enää kohottamista) 225C n. 15 min.
 Eli kunhan saa kaikki jauhot sekaisin, niin sämpylät ovat itse asiassa todella helppotekoisia - ja HYVIÄ!! Ihan sämpylämäisiä... ;-) Olen itse myös ajatellut, että tuohon voisi hyvin kokeilla myös lisätä vaikkapa porkkanaa tai erilaisia siemeniä (mikäli ne suinkin sopivat), vaikkapa auringonkukan- tai pellavansiemeniä.
 Bon appetit! ;o)

Mulla sellanen fiilis, että lettutaikina-ainekset jopa " harvinaisempia" , joten jos löytyy niitä, luulis löytyvän pelkkiä jauhojakin? Itse en kyllä parin kilon säkeissä ole havainnut... ;o)) Musta parhaita on Farinan TÄYSJYVÄriisijauhot, niisä kuitenkin sitä kuitua on ehkä vähän enemmän? Mutta pienissä vihreissä (pahvi)paketeissa siis myydään... (Niillä on hyvä myös tehdä vaikkapa vanhanaikainen ruskea kastike, jos olis tarvetta.) Samanlaisissa vihreissä pahvipaketeissa myydään myös TÄYSJYVÄmaissijauhoja, niitä harrastan myös. Halvempi versio on Risentan riisijauhot, joita kyllä mun mielestä saa ihan tavallisimmistakin ruokakaupoista, itse ainakin olen nähnyt ihan pienissäkin kaupoissa. Jotkut herkimmät tosin saavat niistä kuulemma oireita, joten en tiedä niiden puhtaudesta. Ja ovat siis ihan valkoista riisiä.
Tässä sulle vielä tortillaohje:
TORTILLAT
6-7 kpl
1 dl maissisuurimoita
2 ½-3 dl gluteenitonta jauhoseosta
1-2 rkl öljyä
2 dl vettä
Sekoita kuivat aineet kulhossa. Lisää kädenlämpöinen vesi ja öljy. Sekoita taikina tasaiseksi. Jaa taikina kakkaroiksi ja kauli jauhojen avulla erittäin ohuiksi, pyöreiksi levyiksi. Peitä kuoret kelmulla kuivumisen estämiseksi. Paista tortillat kuumalla, kuivalla valurautapannulla molemmin puolin, kunnes niihin ilmestyy pieniä ruskeita pilkkuja. Kääri lämpimät tortillat folioon ja laita foliokääre pyyheliinan sisään, jotta tortillat pysyvät pehmeinä. Täytä pehmeät tortillakuoret haluamallasi täytteellä (esimerkiksi jauheliha-papu -tai broilertäytteellä) ja suikaloidulla rapealla salaatilla. Laita tarjolle myös sipuliviipaleita, guacamolea (avokadokastiketta), salsakastiketta ja juustoraastetta. Kääri tortilla rullalle ja nauti heti. Vinkki! Jos teet isomman annoksen tortillakuoria, niin voit myös pakastaa ne ja sulattaa pikaisesti.
En yhtään muista, mistä olen joskus muutama vuosi sitten kopioinut. Sanottakoon, että itse yritin hiljattain noita tehdä ja roskiin menivät: niistä tuli ihan kivikovia... Joskin jouduin laittamaan ohjetta enemmän jauhoja, missä varmaan syy, mutta muuten olisivat olleet täysin kaulimiskelvottomia. Mutta kokeile vaikka pieni erä ensin ja testaa, auttaisko öljyn lisääminen ja/tai taikinan " turvottaminen" yhtään? Jos onnistut tekemään hyviä, niin tule, pliis, kertomaan! ;-) Me yleensä ollan vaan syöty maissitacoja, mutta ne on niin hankalia syötäviä isommillekin... Tortillat olis kivempia!