Rv 34-36+6 syntyneet,monta kysymystä!
Mulla nyt rv 34+0 ja onnellisesti tänne asti päästy supisteluista huolimatta(mulla todettu se agalactie streptokokki bakt)Nythän eivät enää estele jos sikseen tulee ja oma olo on sellainen että näillä oireilla ei välttämättä loppun asti mennä.
Jos nyt sattuisi piakoin synymäänkin on mieli tulvilla kysymyksiä!
Kokemuksia siis kaipaan!
-Miksi syntyi kys viikoilla?
-Onko jollain juuri tämä bakt todettu syyksi ennenaikaisuuteen?
-kauanko sairaalahoidossa ja mitä kaikkea tarvittiin?
-Imetys,onnistuiko?
-Onko näillä viikoilla syntyneillä kotiuduttua joku "sääntö"kuinka pian ihmisten ilmoille?
-Muuta huomioitavaa?
Kiitollisena luen kokemuksia,vaikka voihan yhtä hyvin olla että 40 viikkoa poksuu ja edelleen kasassa!=)
Kommentit (14)
Minulla meni lapsivesi rv 31+3, syyksi todettiin streptokokki. Makasin sairaalassa ja popsin antibiootteja kunnes poika syntyi suunnitellulla sektiolla rv 34+2. Tähän aikaan mahtui paaaaljon supistuksia ja estolääkettä, mutta ahtaan lantioni vuoksi poika ei laskeutunut ja ärsyttänyt kohdunsuuta.
Poikaa virvoiteltiin, koska hänellä oli syntyessään keuhkot kasassa. (lapsivettä ei viimeisen vuorokauden aikana enää muodostunut), apgar 6/8. Painoa oli 2170g ja pituutta 43.3 cm. Vauva vietti vuorokauden valvontayksikössä lämpöpedillä, sokerit olivat hiukan matalat ja hengitys hiilidioksipitoista. Sitten poitsu pääsi osastolle vierihoitoon. Imettää en saanut, koska poika jaksoi imeä heikosti. Lypsin maidon pulloon ja syötöt oli 3 h välein. Maito nousi hyvin, osittain siksi, että imetys oli jo ennestään tuttua puuhaa. Kotiuduimme molemmat sairaalasta kun poika oli 4 vrk ikäinen.
Vuokrasin sitten kotiin pumpun ja lypsin vielä parisen viikkoa kunnes poika alkoi jaksaa imeä rintaakin. (imetin kaikkiaan vuoden) Paino putosi melko paljon, oli matalimmillaan 1904g ja nousi hitaasti. Poika syntyi 17.12. ja syntymäpaino saavutettiin uudelleen 4.1.
Ulkoilu saatiin aloittaa kun laskettu aika saavutettiin, kotona käyviä vieraita pyydettiin käsipesulle. Koska meillä oli 2 koululaista ja 1 osapäivähoitolainen, pöpöjä kulkeutui silti ja poika sairasti paljon alusta asti. 4kk iässä hän sai RS-viruksen ja se yhdessä ennenaikaisuuden ja perimän kanssa laukaisi hankalan astman.
Poika on nyt eskarissa, täyttää 6 vuotta joulukuussa. Hän on pienikokoinen, (110cm, 16,5kg) ja sairastanut erittäin paljon vaikeita hengitystieinfektioita, joskin nyt ensimmäistä kertaa on ollut aika hyvässä kunnossa 5kk kun lääkitys vaihdettiin. Puheterapiassa käytiin 2 vuotta, nyt puhe on sujuvaa ja kaikki kirjaimet löytyvät. 5-v neuvolassa todettiin motoriikan ja hahmottamisen häiriö, nyt poika käy toimintaterapiassa 1xvko. Koulumuodoksi tulee ilmeisesti pienryhmä, koska silmän ja käden yhteistyö ei suju ja pojalla on tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmia. Kielellinen puoli on ikätasoinen ja muutoin poitsu on ihan nokkela tenava :)
Tällainen keskonen meillä, muut täysiaikaisia.
Toivottelen lisää raskausviikkoja sinne!
MandiK ja kuuden katras
Minulla meni ihan yllättäen lapsivedet 35+0. Sairaalassa tutkittiin ja löytyi tuo streptokokki bakteeri, josta siis johtui kalvojen puhkeaminen. Välittömästi sairaalassa minulle alettiin antamaan antibioottia suojaamaan vauvaa, sitä tiputettiin suoneen 4 tunnin välein vauvan syntymään saakka.
Synnytys käynnistettiin seuraavana päivänä oksitoonitipalla. Kohtu oli vielä aika ylhäällä, joten synnytystä "kypsyteltiin" 8 tuntia ja sitten kun alkoi tapahtumaan vauva syntyi vajaassa 3 tunnissa. Poika oli 9 pisteen lapsi. Painoa oli jo 3,1 kg ja pituutta 49,5 cm. Oli arvioitu jo aiemmissa ultrissa isokokoiseksi, synnärillä ultrattiin ja arvioitiin 2,5kg!
Vauva syntyi illalla puoli 9 ja vietti ensimmäisen yönsä lämpökaapissa. Oli myös ensimmäisen vuorokauden sokeritipassa, mutta sokerit olivat kokoajan ihan ok, pääsi siitäkin sitten pois. Hapetusta ja sydänääniä seurattiin muutama vuorokausi. Ei siis tarvinnut mitään erityistoimenpiteitä.
4 vrk:n iässä olisi päässyt kotiin, mutta eikö silloin sitten alkaneet bilirubiiniarvot kohota ja halusimme tarkkailla niitä sairaalassa. Ei arvo noussut koskaan niin korkeaksi, että olisi joutunut valoihin ja 8 vrk:n ikäisenä kotiuduttiin.
Maitoa minulta alkoi tulemaan 3 vrk:n kuluttua synnytyksestä, siihen asti sai pullosta korviketta ja imetin kyllä siinä sivussa. Kun vihdoin maitoa tuli, niin lypsin ja sitä annettiin vauvalle 3 tunnin välein pullosta, koska en itse ollut koko aikaa sairaalassa. Kun olin siellä, ensin imetin ja loput annettiin pullosta. Vauva ei oikein saanut aluksi rinnasta tarpeeksi maitoa. Kotiuduttuamme saanut pelkkää rintaa ja maitoa tullut riittävästi.
Kotiuduttuamme olemme viettäneet aivan normaalia vastasyntyneen vauvan perhe-elämää, ulkoiltiin ensimmäisellä viikolla (vauva silloin 2 vkoa) jne.
Hyvin on poika kasvanut, nyt jo 5,5kg. Kaikki mennyt oikein hyvin, ensimmäiset hymytkin on jo saatu =)
M@MIx2 + poika 10 vkoa + 1 vrk
Syntyi tyttö rv 35+6
ei tietoa miksi syntyi
ei ollut bakt, tutkittiin kyllä
meillä ei oltu kuin kolme päivää, oli sen verran iso tyttö, 3100g :D
-Imetys,onnistuiko?
alku lähti ihan suht hyvin, sairaalassa annettiin kyllä pullosta lisiä lääkärin määräyksestä.
Kotona käytin rintapumppua jotta sai pullosta maitoani. Ensimmäiset neljä viikkoa oli sen verran väsynyt neiti ettei herännyt syömään/ rinnalle. Heräteltiin 2-3 tunnin välein ympäri vuorokauden.
-Onko näillä viikoilla syntyneillä kotiuduttua joku "sääntö"kuinka pian ihmisten ilmoille?
Meillä sanottiin että kun syntymäpaino on kiritty kiinni. Lisäksi varmaan riippuu ajankohda milloin syntyy. Joskus olen kuulluut että 2.5kg pitää olla tullut täyteen. Mutta veikkaan että riippuu syntymäpainosta ja kaikesta muusta. Eli yksilöllistä
-Muuta huomioitavaa?
Valmistautua on hyvä siihen että voi olla että lapsi joutuu hetkeksi osastolle hoitoon eikä pääse heti vierihoitoon. Ja siihen että sairaalassa olo aika voi pidentyä. Tähän itse valmistauduin mutta koska meillä oli niin iso ennenaikainen vauva niin kaikki meni tosi hyvin.
Olin ollut jo alkavan raskausmyrkytyksen takia n 2vko osastolla. ja lapsen pienikokoisuuden takia. Istukka oli kalkkeutunut, jonka takia kasvu oli todella vähäistä.
Rv35+6 meni lapsivedet, syytä ei tiedetä, tai mulle ei ainakaan oo kerrottu tai en ole kuunnellu :D meillä ois ollu suunniteltu sektio 36+0. Lääkäri päätyi sektioon lapsen pienikokoisuuden takia, oli perätilassa ja epäili jos kääntöä yritetään jotta kääntyi takaisin.
Tyttö oli syntyessään 1950g ja 42cm. typy oli keskoskaapissa 2vrk. Ei tarvinnut lisähappea koko aikana. Yhden vuorokauden oli lämmön ja sokeritipan takia kaapissa, toisen vuorokauden katsoivat vielä että osaa varmasti pitää lämmön. 2vrk:n ikäisenä pääsi minun luo osastolle. ja yhteensä oltiin 6vrk:ta sairaalassa. eli yhtä aikaa lähdettiin pois. tyttö saavutti juuri lähtöpäivänä syntymäpainonsa takaisin.
Kävimme kuukauden verran joka viikko tarkastamassa neuvolassa painoa. Koko ajan tyttö on saanut omaa maitoa, alussa pumppailin rinnat, ja syötöt oli kolmen tunnin välein.
nyt meillä 3kk:n ikäinen tyttö painaa 4,8kg ja 55cm pitkä. Meillä on ainakin tähän asti kaikki mennyt hyvin, kehittyy normaalisti kovasti koittaa jo musulleen kääntyä. :)
Oli kyllä pieni mutta iloinen yllätys jotta päästiin yhdessä kotiin lähtemään :)
Ei mitään havaintoa, kaikki mahd bakteerit tutkittiin mutta mitään ei ollut. Kalvot vain puhkesivat. Tyttö ilmeisesti potkaisi ne puhki, oli perätilassa
Viikko oltiin, muuten olis päästy kotiin aiemmin mutta tyttö kellastui ja oli sinivalohoidossa
-Imetys,onnistuiko?
Kyllä, täysin. Imetin 1,5v ;)
Ei ainakaan meille sanottu mitään. Heti lähdettiin kerhoihin jne.
Mulla nyt rv 34+0 ja onnellisesti tänne asti päästy supisteluista huolimatta(mulla todettu se agalactie streptokokki bakt)Nythän eivät enää estele jos sikseen tulee ja oma olo on sellainen että näillä oireilla ei välttämättä loppun asti mennä.
Jos nyt sattuisi piakoin synymäänkin on mieli tulvilla kysymyksiä!
Kokemuksia siis kaipaan!
Aiemmat syntyneet rv 38+ jotain
Syytä ennenaikaisenea syntymiseen ei tiedetä. Heti synnyttyään vauva oli veltto.
Vauva joutui olemaan 2vk sairaalassa sinivalolamppujen alla, aluksi imetys onnistui, mutta vain pari pv, kunnes vauva alkoi oksentamaan ja ei jaksanut syödä, jonka seurauksena laitettiin nenämahaletku.
Harmittaa, että toivoin vauvan syntyvän aikaisin. Ennenaaikaisilla kun vaan yleensä tuppaa olemaan ongelmia.
-Imetys,onnistuiko?
-Muuta huomioitavaa?
Kiitollisena luen kokemuksia,vaikka voihan yhtä hyvin olla että 40 viikkoa poksuu ja edelleen kasassa!=)
Kaksosemme syntyivät siis rv 34+3, nopeasti ja alateitse. Olin raskauden alusta tietoinen, että lapset syntyvät erittäin mahdollisesti keskosina, kuten kaksoset usein syntyvät. Itselläni on operaation takia kohdunsuu normaalia lyhyempi, joten se oli myös toinen riskitekijä ennenaikaiseen synnytykseen. Jäin sairaslomalle maaliskuun alussa (laskettu aika oli 11.8.). Muutaman kerran jouduin olemaan sairaalahoidossa. Pisin yhtäjaksoinen sairaalapätkä oli 16 päivää. Sairaalassa olin ihan vuodelevossa, en hakenu edes omia ruokia. Veskiin sai itse hipsiä vaikka monilta odottajilta oli sekin kielletty. Kotona ollessakaan ei saanut tehdä yhtikäs mitään raskaampaa, piti vain levätä. Kun keskiviikkona päivällä oli mennyt lapsivesi, ei lapset halunneetkaan syntyä vaan perjantai aamuna käynnistettin, mutta sitten syntyivätkin nopeasti. Poika A, 1600 ja 40,5cm, tyttö B, 1740 ja 42,3cm. Eivät tarvinneet lisähappea kuin yhden päivän. Seuraavana päivänä olivat jo sellaisessa avosängyssä, jossa köllivät lämpölampun alla. Poitsu sai pari kertaa valohoitoa ja veritankkaiksen, matalan hemoglobiinin takia. Imetys lähti hyvin käyntiin, siis lapset osasivat hommansa. Harmi vaan, että minulla ei valitettavasti maitoa herunut lääkekuurista, pumppailusta yms. huolimatta. Lääke olikin parasta lopettaa sain siitä kamalia oireita ja se oli paras ratkaisu koska tiesin lasten kasvavan myös pullomaidolla. Meidän pikkuiset olivat sairaalassa 26 päivää, kotiutuessaan olivat n. 2,1 kg. Kun lapset syntyivät kesällä niin ulkoilla sai jo melkein heti enkä muista oliko mitään kieltoa vierailijoita varten. Toki aluksi olimme ihan keskenämme emmekä käyneet lasten kanssa kaupoissa tmv. Sairaalassa meitä kehoitettin olla viemästä lapsia kauppoihin alle vuoden vanhoina. Tätä emme ole kyllä noudattaneet, mutta sehän on jokaisen perheen oma asia mielestäni. Toivottavasti tästä minun sepustuksesta oli jotain apua.:)
Mulla oli supisteluja rv 26 alkaen, sen jälkeen pääasissa lepäilin. Rv 34+0 rupesin liikkumaan vähän enemmän ja supistukset alkoivat saman tien. Seuraavana päivänä jouduin kiirelliseen sektioon perätilan takia.
Vauva oli päivän teholla hengitysongelmien vuoksi. Alkuun sokeritippaa ja maitoa nenämahaletkulla. Muistaakseni jo 3pv:n ikäisenä päästiin ylimääräisistä letkuista eroon. Kotiin vauva pääsi jo 5 pv:n ikäisenä. Imetystä harjoittelimme kotona. Parin viikon ikäisenä pääsimme täysimetykselle, jota kesti seuraavat 5kk. Kaiken kaikkiaan imetin vauvaa 1½v.
Parisen kuukautta yritin karttaa pahimpia pöpöpesiä, tosin vanhempi lapsi toi kerhosta räkätautia räkätaudin perään.
Mulla sellainen käsitys, että "normaalikokoiset" rv 34 syntyneet pärjäävät jo ihan kivasti.
Painoivat 2800 ja 2870 eli olivat suht isot kaksoset jo. Poika oli narinan takia lastenosastolla kaksi yötä tyttö pääsi normaalisti leikkauksen jälkeisen seurannan jälkeen osastolle. Muuta ei ollut ja päästiin kotiin kaikki yhdessä vk päästä.
Terveitä suhteellisesti olivat ja liikkuminen tapahtui + 4vk isojen veljien jälkeen samassa aikataulussa kun täysaikaset. (eli hyvin aikasin .... 8-9 kk -9-10 kk käveltiinn jo puhuttiin kyllä yhtä myöhässä;))
Olin ollut 2vk sairaalassa supistelujen takia. (odotettu leikkaus asennon takia)Pyrittiin pitämään 36 ja mielestäni rankka itselle mutta vauvoille useimiten 36 vk ovat jo hyväkuntoisia. verrattuna 34 ja 35 jotkin tärkeät viikot kypsymiselle ovat ne.
Miksi syntyi kys viikoilla? - Ei tiedetä syytä, esikoinenkin uhkasi syntyä ennenaikaisesti ja sitä lääkittiin ja päästiin täysaikaisuuteen. Synnytystä yritettiin myös lääkkeillä estää nyt vielä synnytyssalissakin, mutta ei onnistuttu ja perätilan vuoksi tehtiin sitten päivystyssektio.
kauanko sairaalahoidossa ja mitä kaikkea tarvittiin? - Oli pari viikkoa tehohoidossa sekä pari päivää "kotiutuspuolella" samalla osastolla. Sai lisähappea, sokeria, vitamiineja ja ruuan nenä-maha-letkun kautta. Osastolla pumppasin omaa maitoa (ja kotiuduttuani sain rintapumpun sairaalasta lainaksi) ja omaa maitoani annettiin pojalle, ja imetys onnistui sitten kotonakin. Pojalla oli ilmarinta, mikä myös heikensi hapen saantia.
Imetys,onnistuiko? -kts. ylempi vastaus.
Onko näillä viikoilla syntyneillä kotiuduttua joku "sääntö"kuinka pian ihmisten ilmoille? - Meillä ei ainakaan ollut.
Toivotaan, ettet joudu ennenaikaisena vauvaa synnyttämään vaan pääsette turvallisille viikoille.
Esikko rv34+5 istukanvajaa toiminta, 1300g/40cm. Oli sairaalassa 1,5kk. Painoi tasan 2kg kotiutuessaan.
Tosikko rv37+0, raskausmyrkytys, 2300g/46cm. oli sairaalassa kanssani yht.3pv. painoi 2300g kotiutuessaan.
Molemmat ovat terveitä, ei ole mitään allergoita tms.
Käsidesi oli myös meillä pitkään käytössä, on muuten edelleenikin. Välttyy monilta taudeilta kun sitä käsiin laittaa kun sisälle tulee.
Miksi syntyi kys viikoilla? = VAIKEA RASKAUSMYRKYTYS + A-NEIDIN SYDÄNÄÄNTEN LASKU.
-Onko jollain juuri tämä bakt todettu syyksi ennenaikaisuuteen?= EI OLE TUTTU
-kauanko sairaalahoidossa ja mitä kaikkea tarvittiin? = OLIVAT VAJAAN KUUKAUDEN SAIRAALASSA, EI TARVITTU TEHOHOITOA, MUTTA OLIVAT VIIKKOIHIN NÄHDEN PIENIÄ JA SYÖTETTIIN ALUKSI NM-LETKULLA. SINIVALOHOITOA TARVITTIIN MUUTAMAN KERRAN.
-Imetys,onnistuiko? = EI. KAKSOSTEN KANSSA MUUTENKIN HAASTAVAA JA SYÖMISONGELMIA OLI MOLEMMILLA. MAITOA TULI PUMPPAAMALLA PARI KUUKAUTTA.
-Onko näillä viikoilla syntyneillä kotiuduttua joku "sääntö"kuinka pian ihmisten ilmoille? = MEILLE SANOTTIIN, ETTÄ VÄHINTÄÄN 2,5KG PAINOA JA MAX. -10 ASTETTA PAKKASTA
-Muuta huomioitavaa?= MEILLÄ OLI TYTTÖJEN KANSSA PALJON SYÖMISONGELMIA JOKA VOI OLLA KESKOSELLE TYYPILLISTÄ. MYÖS MOTORINEN KEHITYS VOI OLLA HITAAMPAA, JOKA SEKIN KUULUU ASIAAN.
TSEMPPIÄ!
Tyttö syntyi vuonna 2004 hätäsektiolla rv 34+0 istukan irtoamisen vuoksi. Sairaalassa oli ekan viikon vastasyntyneiden teholla ja loput aikaa (yht 16 päivää) tavallisella keskosten osastolla. Puolisen tuntia oli intuboituna hätäsektion nukutusaineiden takia. Sen jälkeen ei lisähappea tarvinnut. Minulla itselläni oli jokin bakteeri, jonka takia tytölle annettiin heti syntymän jälkeen antibioottikuuri. Ruoka meni nenämahaletkusta alkuun ja kahden viikon ikäisestä söi itse kaiken ruokansa. Imetys ei minulla tytön kanssa valitettavasti onnistunut.
Ulos mentiin parin viikon päästä kotiuduttua. Kotona meillä oli käytössä käsidesi, jota kaikki vieraatkin joutuivat käyttämään heti sisälle tullessaan.
Ja tytön mitat olivat muuten 2075g ja 44,5cm.
Meille syntyi tyttö rv 35+3. Koska tyttö oli viikkoihin nähden pienikokoinen (1620 g, 41,5 cm) ja kärsi anemiasta, sairaala-aikakin venyi yli 5 viikkoon. Syy ei selvinnyt, saattoi olla jonkin infektion syytä. Nasaaliylipainetta tarvittiin hengityksen tueksi ekana päivänä, myöhemmin happea suppilosta naaman eteen, jos tuli saturaatiolaskuja. Tyttö tarvitsi sinivalohoitoa sekä punasolu- ja verihiutaletankkauksia. Sokeritippa oli myös välillä, ja vitamiineja & kivennäisaineita annettiin myös.
Tytöllämme nenä-mahaletku oli kolme viikkoa, mutta jo pari päivää synnytyksen jälkeen tyttö sai imeä maitoja aluksi tuttiruiskusta, myöhemmin pullosta ja noin viikon ikäisenä tissistä. Sain imettää kerran tai kaksi päivässä. Jos tavoiteannos ei mennyt rinnasta, loput annettiin pullosta tai letkuun. Pidin maidontuotantoa yllä pumppaamalla, ja vaikka kotiutumisen aikoihin oma maito ei riittänyt, parin viikon kuluessa maidontuotanto lisääntyi. Pienen koon vuoksi tytölle oli määrätty keskoskorviketta, mutta neljännen kuukautensa hän oli täysin omilla maidoillani. Imetys on siis mahdollista. Pumpulle kannattaa muuten mennä niin pian synnytyksen jälkeen kuin suinkin vain jaksaa, ja pumpata/ lypsää 3-4 tunnin välein.
Yleensä laskettu aika on suht hyvä arvio kotiutumisesta, mutta jos vauva on hyvänkokoinen ja toipuu hyvin, voi pärjätä parillakin viikolla. Yleisiä ongelmia ovat kellastuminen, verensokerien heittely, lämmönsäätelyn ongelmat ja alkuhankaluudet syömisessä. Kotiutumisen kriteereitä ovat se, että hengitys kulkee, syöminen sujuu ja paino nousee ja lämmönsäätely on kunnossa.
Meitä käskettiin vältellä infektioita noin 4 kk ajan. Eli ei vauvan kanssa jouluostoksille kauppakeskuksiin tai isoihin marketeihin, ei konsertteja tai muita tilaisuuksia, joissa on suuria väkimääriä, ei perhekerhoja tmv. Vieraita otimme vastaan, jos he olivat täysin terveitä, eikä vauvaan saanut koskea pesemättä ensin käsiään. Itse asiassa monet infektiolääkärit ovat sitä mieltä, että näitä ohjeita kannattaisi noudattaa täysiaikaisenkin vastasyntyneen kanssa.
Toivotan sulle vielä pari lisäviikkoa. Vaikka olet jo hyvillä viikoilla, kokemuksesta tiedän, että olisi paljon mukavampaa kotiutua yhdessä vauvan kanssa.